Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:06:16 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Afleveradres Inkooporder afhankelijk van artikel  (Read 5274 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: April 03, 2008, 08:33:52 am »

Sinds enige tijd werkt Laco vanuit meerdere vestigingen. Derhalve is het wel makkelijk dat de inkooporders direct op het juiste afleveradres worden bezorgd. WAt er vaak gebeurd, is dat er via LO<4-1-1-Shift 5> een inkooporderregel wordt gegenereerd. Profit verzint dan zelf obv de voorkeurleverancier de IO-header er bij. Nu heeft de "bedrijfsdebiteur" al meerdere afleveradressen, die kun je normaal gesproken bij het toevoegen van IO-header middels het afleveradresvolgnummer opgeven. Is het afleveradres volgnummer ook als default per artikel (/ verschijning ) instelbaar, danwel per Leverancier / artikel of iets dergelijks? Dan kan namelijk na < shift F5>  van de IO-regel, direct een IO header gegenereerd worden met het juiste afleveradres.

Een andere oplossing is natuurlijk het inrichten van een tweede bedrijf, LACO2 of iets dergelijks, voor de externe locatie. Ik zie dit echter nog niet als een fijne oplossing.
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: April 03, 2008, 09:40:53 am »

Dit impliceert dat een Artikel slechts op 1 lokatie wordt gebruikt. Klopt dat wel?

Als de Inkooporderheader wordt gegenereerd na het Toevoegen van de Inkooporderregel, zal het Afleveradres afhankelijk zijn van het Artikel cq. de Artikel/Verschijning en dus niet van de Leverancier. Hoewel hier op zich best iets voor te maken is, heb ik mijn twijfels over de werkbaarheid: stel Artikel A is bestemd voor Afleveradres 2. Ik voer een Inkooporderregel in voor Artikel A en de Inkooporder wordt gegenereerd voor Afleveradres 2. Dan neem ik een tweede Inkooporderregel op voor Artikel B, waar is dan de kontrole dat Artikel B ook bestemd is voor Afleveradres 2?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: April 03, 2008, 10:29:03 am »

In deze post even niet de discussie op welk niveau die vast moet liggen. Ik ga er even vanuit dat we het voorkeur afleveradres vastleggen op Artikel. (maar dit mag ook nog een ander niveua worden)

Quote
Ik voer een Inkooporderregel in voor Artikel A en de Inkooporder wordt gegenereerd voor Afleveradres 2. Dan neem ik een tweede Inkooporderregel op voor Artikel B, waar is dan de kontrole dat Artikel B ook bestemd is voor Afleveradres 2?

Alle artikelen worden default afgeleverd op afleveradres 0. Artikel A op Afleveradres 1. Als ik voor die laatste een IO-regel heb gegenereed, zal er op z'n minst een waarschuwing moeten komen als ik gelijk daarna artikel B ook toevoeg. Een waarschuwing in de trant van:
 "Let op; Afleveradres gaat afwijken: F1 = accepteren, F2 = Maak een nieuwe IO-header aan met het juiste adres"

Dit betekend dan ook dat je bij het 'normaal' toevoegen van een inkooporderheader via <F4> + vervolgens de regels, ook een dergelijke waarschuwing zou mogen verwachten. ("Let op: Default Afleveradres ARtikel wijkt af van IO-header")

Quote
Dit impliceert dat een Artikel slechts op 1 lokatie wordt gebruikt. Klopt dat wel?

Ja dit klopt grotendeels. Dit betreft heel specifieke productie. Slechts een zeer beperkt aantal grondstoffen wordt voor beide gebruikt. In dat geval brengen we wat van Locatie A naar B. Het gaat er dus ook om een soort :"voorkeur afleveradres". Net zo goed als je ook een voorkeurproductiestation kunt definieren.

En natuurlijk: Je kunt ook bestellen vanuit het besteladvies. ook daar moet het dan correct werken.

Maar: Wat natuurlijk wel zo is: Je hebt ook voorkeur opslagmagazijnen en locaties. In hoeverre kun je van daaruit het afleveradres beinvloeden? Wellicht is dat wel zo correct. In wezen zou er bijvoorbeeld een Magazijn P2 gedefinieerd moeten worden, als zijnde "productie vestiging 2"

Ontvangstlocatie is dan bijvoorbeeld P2001 van dat artikel. Is het mogelijk om het in deze hoek beter / correcter op te lossen?

Er zullen toch meer profit gebruikers zijn met meerdere productielocaties? Ook die zullen de grondstoffen toch op de juiste plek afgeleverd willen hebben?
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: April 08, 2008, 02:03:50 pm »

Is bovenstaande nu echt zo'n vreemde vraag en verdient dit topic een bolletje?

Omtrent het niveau: Ik heb er nu artikel staan, maar het is misschien netter om dit op artikel/verschijning te doen. Er zijn misschien klanten die een grondstof-artikel 123 in vrsvrm BULK en ZAKGOED ontvangen, maar Zakgoed in "Magazijn A" willen laten afleveren, en BULK op afleveradres "Silo 3". En dat kan voor ons net zo goed ook werken.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 08, 2008, 02:08:47 pm »

Dat zou je kunnen regelen middels de Opslaglokatie van het Artikel. Bij deze Lokatie kun je vervolgens weer een Afleveromschrijving invullen, welke je dan weer op de Inkooporder kunt afdrukken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: April 28, 2008, 04:29:59 pm »

Een afleveromschrijving heb ik even toegevoegd aan desbetreffende locatie. Ja, ok er staat nu inderdaad: "Let op: AFleveren op Poluxweg" via de HH-variabelen. (Afleveromschrijving Ontvangstlokatie HH:LOKOMS)

Het gros van deze artikelen wordt ingekocht via LO<4-1-1-Shift f5> loirtv, zodat profit er zelf wel een header bij maakt. En daar staat dan afleveradres "merodestraat"

Dat rijmt niet.

Verder: Als ik twee locaties heb:
L1 = standaarlocatie (merodestraat)
L2 = 2e locatie (poluxweg )

Dan mogen twee verschillende artikelen met een verschillende ontvangstlocatie op 1 inkoop order staan, zonder enige waarschuwing. DAt is logisch als je je bedenkt dat die locaties zich beide op hetzelfde adres bevinden. Dit wordt echter minder logisch als je je bedenkt dat deze artikelen op een heel ander adres moeten zijn. Dit omdat ik het afleveradres alleen op de inkooporderheader terug vindt.

Eigenlijk zou je dan dus het afleveradres per IO-regel moeten kunnen overrulen, zodat je in de inkooporderheader het afleveradres leeg laat, en dan bij elke IO-regel het afleveradres gaat vermelden. Ik denk dat niet iedereen daar blij mee is. Daarom ben ik best bereid om 1 inkooporder per afleveradres te maken.

Is hier wellicht nog iets nodig vwb inrichting in de bedrijfsparameters oid? Ik heb nog wat zitten stoeien met "DEbiteur-id tbv NAW gegevens" (wijzigen locatie blad 3), maar dat lijkt ook nog niet de oplossing. 
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 29, 2008, 07:04:03 am »

Het voorbeeld waar ik op reageerde betrof "magazijn A" of "silo 3"; een lokatie op het normale adres, meestal gebruikt als Dock-nummer of i.d.
Je kunt dit mechanisme niet gebruiken om te verwijzen naar een kompleet ander Afleveradres; daar is dát i.i.g. niet voor bedoeld.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: May 07, 2008, 09:21:10 am »

Betekend e.e.a. nu dat er op basis van een Artikel / crediteur combinatie (of iets dergelijks), geen afleveradres is af te dwingen bij een inkooporder?

Is er dan iets mogelijk met een notitie? Bij juiste inrichting kun je bijvoorbeeld een notitie per debiteur instellen, die kan worden getoond bij het toevoegen van een Verkooporder. Is er mogelijk iets van een notitie, waarschuwing of iets van dien aard dan te tonen ten tijde van het toevoegen van een inkooporderregel?

« Last Edit: May 07, 2008, 09:35:53 am by Johan van Rangelrooij » Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #8 on: May 07, 2008, 10:34:31 am »

Je kan een Notitie opnemen bij het Artikel. Tijdens Toevoegen Inkooporderregel krijg je dan de melding dat er voor dit Artikel een Notitie aanwezig is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 07, 2008, 10:58:47 am »

"Meerdere vestigingen" kon sowieso wel eens een kompleet andere inrichtingswijze impliceren; bijvoorbeeld 2 separate bedrijven.

Via een Afleveradres is e.e.a. nu i.i.g. niet in te richten, al was het maar omdat je geen Afleveradressen hebt aan de Inkoopzijde;
je mag zelf (NAW) de Afleveradres gegevens invullen, maar er wordt niet meer meerdere afleveradressen gewerkt.
Wat je ook in die hoek wenst zou maatwerk betreffen.

Hoe dan ook, met 2 bedrijven:

Als vestiging L1 iets nodig heeft koopt zij het in, heeft vestiging L2 iets nodig, dan koopt L2 het in.

Ben je van mening dat een Artikel 'vast' bij een vestiging hoort (bijv L2), dan kon het er wel eens op neerkomen dat als L1 dit nodig heeft, zij het bij L2 moet 'inkopen', en opdat daarna L2 het bij de échte Leverancier kan inkopen (met als afleveradres L2).

Ofwel, vestiging (bedrijf) L2 heeft als Afleveradres Poluxweg, en L1 heeft Merodestraat.

Overigens... je hebt toch al 2 bedrijven (LACO en CLACO)? of is dan om een andere reden?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: May 07, 2008, 10:59:58 am »

Je kan een Notitie opnemen bij het Artikel. Tijdens Toevoegen Inkooporderregel krijg je dan de melding dat er voor dit Artikel een Notitie aanwezig is.

Maar ja... 1 Inkooporder maken met 10 produkten erop, en 10 keer een melding krijgen dat het een produkt is voor de andere vestiging, en dat je het afleveradres op de Inkooporder moet wijzigen... Het is een methode ja...  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 07, 2008, 11:03:57 am »

Alternatief: maatwerk.

Dus bijv. ervoor zorgen dat aan een Lokatie een kompleet Afleveradres (NAW) komt te hangen, en dat dit Afleveradres wordt doorgekopieerd naar de header zodra een produkt wordt ingekocht voor die Lokatie. Tevens moeten er dan kontroles bij die ervoor zorgen dat je op 1 Inkooporder geen goederen voor verschillende Lokaties (afleveradressen) mag inkopen. Of wellicht beter, Lokaties mag wel, maar bijv. verschillende Magazijnen niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: May 07, 2008, 01:12:06 pm »

Overigens... je hebt toch al 2 bedrijven (LACO en CLACO)? of is dan om een andere reden?

Dat heeft te maken met consignatie. Vestiging 2 is een proef. Mocht dat wat slagen, tja, dan heb je maar zo kans dat ik er in profit een apart bedrijfje voor ga opzetten. Het is alleen even de vraag wat voor functie dat gaat hebben. Alle financiele afhandeling etc. is voorlopig voor Laco, dus het zou een puur logistiek bedrijfje moeten zijn, die hooguit wat eigen voorraad en productieorders heeft. Verkoop blijft lopen via bestaande debiteuren in Laco. Maar es even kijken hoe dit moet en of we dit zo zouden willen.

Vooralsnog volsta ik wel even met een notitie bij het artikel.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 14, 2008, 04:14:39 pm »

De oplossing behoort te worden gemaakt analoog aan de methode (plus printen !) die bestaat voor het kunnen hanteren voor meerdere afleverdatums plus tijden. En ik zou denken dat Afleveradressen daar ook bij hoort, c.q. dat het gewenste al bestaat. Zie NY.

Overigens zou ik denken dat de Afleveradressen Inkoop ook al bestaan, maar niet worden gebruikt (zijn niet benaderbaar vanuit een menu). Wellicht ben ik in de war met Ophaaladressen, maar ik bedoel hetgeen EM destijds (ruim 10 jaar terug yes) als eerste (of tweede) heeft gemaakt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #14 on: May 15, 2008, 08:15:27 am »

Zie NY.


Wie / wat is NY?
Logged

KM
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.171 seconds with 20 queries.