Ik kan mij herinneren dat ik dit al eens met Peter besproken heb (de route module) en die gaf toen al aan dat het allemaal niet zo eenvoudig lag.
Het hangt er een beetje vanaf hoe lang dit is geleden, en of toen de Master Routes al bestonden. Ik ga daar nu niet van uit (zie uitleg verderop).
Wat ik mis en Wouter's verhaal, wat niets anders is als een weergave van wat *ik* Wouter vertelde voor jullie tel.gesprek, maar waar jullie samen kennelijk tot de dezelfde konklusie komen (je wilt eigenlijk iets anders - iets wat beter werkt) is het maatwerk wat ooit voor jullie is gemaakt aangaande het toekennen van spulletjes uit de Raaplijst. Dus, de verdeling wie krijgt wat, en wat eigenlijk het onderwerp is hier (of beter : - *wordt* als je niet oppast).
Hoe dan ook :
Zoals we tegenwoordig met Routes kunnen werken is super simpel;
Je definieert Master Routes, net zo veel per dag als je wilt, en dat voor iedere (werk = lever-)dag van de week.
Eigenlijk praat je over Ritten, dan wel moet je in Ritten van Vrachtwagens denken om het makkelijker te begrijpen.
In iedere Master Route, die je -let wel- voor iedere dag van de week als
definitie opneemt (en eventueel dus meerderen op een dag), koppel je alle Debiteuren (beter : Afleveradressen) die je op die Route (Rit dus) zult tegenkomen. Dus, als je op dinsdag Groningen en Friesland doet, neem je daarin alle Debiteuren op die in die regio hebt zitten, en waarvan je weet dat je die middels die ene rit ook zult kunnen bestrijken ALS DAT MOET.
Het laatste is cruciaal voor de (simpele) werking;
Als een Debiteur op het moment dat de vrachtauto die Route rijdt ook inderdaad spulletjes in die vrachtauto heeft, zal die vrachtauto důs ook daarlangs moeten. Op welke manier de vrachtouto daar komt is niet van belang (voor het "simpele" verhaal), maar het gaat erom dat het eigenlijk vanzelf gaat. Heeft een Debiteur een keer niets nodig, dan rijd je er důs ook niet langs.
Wat nu vooraf gaat aan het beladen van de vrachtauto, brengt het gemak : Je draait Raaplijsten uit voor de aanstaande Route(s), wat daar op staat is op Voorraad, en wat je daadwerkelijk Raapt gaat a. de vrachtauto in en b. komt langs de klant.
Alle klanten die toevallig geen Orders (of Voorraad) hebben, hoeft de vrachtauto důs ook niet langs.
De volgorde zoals jde klanten afrijdt kan worden bepaald als ze allemaal zouden moeten worden beleverd, maar wordt daarna dus wel (vanzelf) gestuurd door de klanten die daadwerkelijk moeten worden beleverd. In de praktijk weet een chauffeur hier heus mee om te gaan.
Je kan je hier werkelijk geen buil aan vallen (lees : werkt altijd en geef ook nooit ongemak)
en het belangrijke is dat er van alles aan kan worden opgehangen zoals de dingen die Wouter impliceert.