Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:41:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Mag het kontrakt ook afgesloten worden na levering?  (Read 1645 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 06, 2008, 10:52:53 am »

Als de normale Kontrakthoeveelheid (Kwantum) is bereikt, zal bij het toevoegen van een Verkooporderregel het betreffende Kontrakt niet meer worden voogesteld om van af te boeken.

Maar als er wel méér mag worden GELEVERD dan de normale Kontrakthoeveelheid, dan kan middels de 'Over Hoeveelheid' worden aangegeven hoeveel meer er mag worden geleverd op dit Kontrakt.

Voor kontrole op het overschreiden van de Kontrakthoeveelheid bij Levering kan de Bedrijfsparameter (Expeditie) 'Raaplijstregels kontroleren op Kontrakthoeveelheid' op 'J' worden gezet. Raaplijstregels van Verkooporderregels met een verwijzing naar een Kontrakt kunnen dan niet in één keer worden Geraapt en Goedgekeurd. Eerst zal zo'n Raaplijstregel middels de Funktie 'Raadplegen/Invullen Raaplijstregels' met Shift/F4 moeten worden ingevuld alvorens de Raaplijst kan worden Goedgekeurd. Bij het invullen van de Raaplijstregel zal worden gekontroleerd of 
met het aantal dat wordt geleverd de Kontrakthoeveelheid (inkl. 'Over Hoeveelheid') niet wordt overschreden. 

En dit werkt best. Je ziet keurig een melding dat je nog maximaal x ton mag leveren. Maar nu zit het afsluiten van een kontrakt me nog dwars.

Ik heb nu keurig het kontrakt exact op de afgesproken hoeveelheid geleverd. Bij het toevoegen van een verkooporder wordt gevraagd of ik het kontrakt wil afsluiten. Nou, dat hoeft niet zo nodig wat mij betreft, wacht daar maar mee totdat het geleverd is.

Nu heb je dus precies de openstaande hoeveelheid geleverd. Zou dan bij het leveren niet diezelfde vraag horen? OK, dit was niet echt in het maatwerk voorzien, maar eigenlijk lijkt het mij wel voor de hand liggend.


* 3lovrt afsluiten kontrakt.PNG (52.44 KB, 981x672 - viewed 116 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 07, 2008, 01:47:30 pm »

Poeh ... je zou zeggen van wel ja, maar is dat nu wel zo ? ik bedoel, is het wel de verantwoordelijkheid van -wie het ook is- diegene die dat Leveren administreert dit te laten bepalen ? Het lijkt me dat die persoon daar helemaal niet over gaat.
Kijk, als je de gehele hoeveelheid hebt "op geleverd" kan ik me in elk geval wèl voorstellen dat het Kontrakt automatisch wordt afgesloten, maar als er nog 1 ton te gaan is (terwijl je al in de Over Hoeveelheid zit), is het niet gezegd dat het dan ook mag, ook al lijkt dat wel logisch. Vergis je overigens zelfs hier niet in, want een klein typefoutje, en de hele handel moet weer terug (naar Open) kunnen.

Reageer nog eens ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 08, 2008, 08:15:33 am »


Reageer nog eens ?

Nou kijk, in ons geval is dit allemaal 1 en dezelfde persoon. Controle technische functiescheiding is dus per definitie al fout, iets waar ook accountants idd niet blij van worden. Deze persoon sluit de kontrakten af, voegt de bijbehorende verkooporders toe en levert het spul. Alleen het onderdeel facturatie ligt bij een ander persoon. Maar ik snap wat je bedoelt: Een orderbehandelaar (iemand die verkooporders toevoegt) is per definitie eerder bevoegd tot het afsluiten van een openstaandkontrakt dan een expeditie medewerker.

Derhalve is die vraag of je een kontrakt af wilt sluiten wel legitiem bij het toevoegen van een verkooporder, en niet bij de lever-functie blijkbaar Echter de goederenstroom waarvoor we die verkoopkontrakten het meest gaan gebruiken, valt buiten de verantwoordelijkheid van expeditie. Automatisch afsluiten lijkt me niet handig idd, maar een vraag zoals bij de verkooporderregels toevoegen er is, hoe zit dat?

Ik zal dit overigens ook nog even voorleggen aan betrokkenen.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 20 queries.