Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:22:48 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Voorraden van klanten beheren mogelijk?  (Read 2352 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 06, 2008, 08:27:12 am »

Mij bereikte gisteren een bestelling van een klant die op een nieuwe wijze geleverd / gefactureerd zou moeten worden. Daarbij was de vraag: Johan, hoe doen we dit?

op de bestelling stond de volgende tekst:
"
Deze opdracht hoeft niet te worden uitgeleverd. Het ligt in de bedoeling dat jullie voorraad houden voor ons. Uiteraard wel factureren op de gevraagde datum, in dit geval 15 februari"

Hier staat dus eigenlijk: Eerst factureren, dan pas (uit)leveren. ("..niet te worden uitgeleverd." betekend namelijk niet "nooit uitleveren", maar meer "ooit wel eens leveren")

Normaal leveren we eerst de goederen, daarna factureren we pas. Hier draai je dat dus om.

Nou kan ik uiteraard een proforma factuur sturen, maar dat is ook maar wat zo zo.

Als ik het goed begrijp moeten we nu namelijk eerst een factuur sturen, dan pas leveren (+ een vrachtbrief maken). Maar naar mijn persoonlijk idee behoren de goederen vwb waarde formeel gezien niet meer tot onze voorraad.

Ik vind dit maar een maffe situatie, maar mogelijk is er iemand die er reeds een soortgelijke werkwijze heeft. Idee is namelijk wel dat we de voorraad in Heart Profit kunnen blijven volgen, zo lang deze nog niet op transport naar de klant is gezet.

Hm, misschien moet deze klant ook maar over op Heart Profit, en dat we dan met externe magazijnen oid kunnen samen werken. (soort gedeelde locaties)  smile
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 07, 2008, 01:22:02 pm »

Dit heet "Voorraad in consignatie". Ik weet dat meerdere Profit gebruikers dit doen, maar of die op dit forum rondzwerven ?
Bij momenteel gebrek aan mensen hier die het echt weten, weet ik zelf eigenlijk niet zo goed hoe dit hoort. Dus, jij houdt inderdaad voorraad aan voor een klant, en het mag normaal zijn dat die klant daarvoor betaalt (niet alleen voor de in beslag genomen ruimte, maar ook voor het produkt). Maar hoe het nou logistiek loopt aangaande uiteindelijk fysiek leveren alsook hoe je ervoor zorgt dat de faktuur de deur uit gaat zonder dat je hebt geleverd ... ik kom er even niet op.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 08, 2008, 03:47:18 pm »

Johan, Robert weet hier de ins en outs wel van, maar die heeft vandaag geen tijd gehad. Hieronder heb je in elk geval alvast de Bedrijfsparamers (Algemeen) waarmee e.e.a. zou moeten kunnen worden geregeld. Wie weet helpt de Helptekst je op weg ...


* Consignatie01.png (28.1 KB, 689x481 - viewed 150 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: February 26, 2008, 04:06:56 pm »

De magazijnen en lokatietabel.... crisis wat een lokaties. Is het mogelijk om alle magazijnen en lokaties van LACO (produktie) te kopieren naar naar het bedrijf CLACO?
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 27, 2008, 07:55:29 am »

Dit heet "Voorraad in consignatie". Ik weet dat meerdere Profit gebruikers dit doen, maar of die op dit forum rondzwerven ?
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17370.msg18708#msg18708
Logged

Dirk-Jan
ma
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: February 28, 2008, 01:20:13 pm »

Dank voor de link Dirk Jan.

Maar: Hoe lastig is het nu, om alle magazijnen  +  alle bijbehorende lokaties te kopieren van LACO naar CLACO. Laat een kalender die zo heel af en toe opduikt, aub achterwege (leeg laten) . Lokatiegroepen hoeven ook niet mee. Is deze ingreep binnenkort te doen?

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 28, 2008, 01:35:21 pm »

Is het mogelijk om alle magazijnen en lokaties van LACO (produktie) te kopieren naar naar het bedrijf CLACO?

"Kopieren van data" kan in principe alleen indien hier een formele kopieerfunktie voor bestaat, en anders middels een op maat te maken konversie.

Uiteraard bestaat er ook een funktie "Kopiëren Bestanden" waarmee de inhoud van tabellen van het ene bedrijf naar het andere, of naar een andere bestandenset kunnen worden gekopieerd, maar, die funktie is alleen weggelegd voor mensen met kennis van de database.

Het gebruik ervan is voor eigen risico, en eventuele ellende veroorzaakt door het (onjuist) gebruik hiervan zullen wij niet kostenloos herstellen (als herstel überhaupt mogelijk is).

Om even een voorbeeld te geven: de gebruiker zou kunnen besluiten om alleen de Lokatietabel te kopiëren, en de Magazijnen te vergeten. Resultaat? Lokaties die verwijzen naar niet bestaande Magazijnen.  Zo je beide tabellen wel kopieert, hoef je het alsnog niet goed te doen, immers een Magazijn verwijst wel weer naar Landkodes, Gevarenomschrijvingen, Taalkodes, Vervoerders welke tabellen je vervolgens dus ook behoort te kopieren (tenzij je weet dat je ze niet gebruikt).
Lokaties verwijzen weer naar Crediteuren, Kalenders, Landkodes, Debiteuren etc.

Vandaar... als je zomaar iedereen zijn gang zou laten gaan, kreëer je hier in een mum van tijd een inconsistente database mee.

Daarnaast kun je ook nog dingen 'fout' doen, zoals bijv. per ongeluk van test- naar produktie kopieren. Tsja... dan redt enkel de backup je nog...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.014 seconds with 20 queries.