Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:54:39 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Print recept adhv verliesfactoren  (Read 5477 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: January 29, 2008, 03:52:53 pm »

Als ik een 50/50 recept definieer en op 1 van de regels een 10% verliesfactor leg, verhoogt het systeem conform het verwachtte naar 55,56% op de desbetreffende regel.

Als ik echter een single level printje draai van het recept, dan toont hij deze waarde zowel bij werkelijke inhoud als bij de percentages.

Uitgaande dat het hier een daadwerkelijk verlies is, lijkt het mij dat de percentages gewoon 50% om 50% zouden moeten aangeven.

Is dit niet te realiseren dan zou ik graag een printoptie krijgen vanuit hetzelde scherm om het "schone recept" zonder verliesfactoren te kunnen printen.

Immers als ik weet dat ik in productie altijd 10% verlies op een grondstof heb (bv omdat ik een vat met pasta niet leeg krijg) dan betekent dit nog niet dat ik hiervoor ook de basisreceptuur wil aanpassen. en die basisreceptuur wil ik wel kunnen printen.

mvg

mk



            REGNR  ART./BEW.        OMSCHRIJVING / TEKST                      VERSCH.  OMSCHRIJVING                  AANTL    W.INHOUD  HOEVEELHD  EENH    PERC.
            =====  ===============  ========================================  =======  ============================  =====  ==========  =========  ====  =======
               10  ART0001800       DEMI WATER                                -------  N.v.t.                            1      55,556     55,556  KG     55,556
               20  ART0007660       ZWAVELZUUR 50%                            -------  N.v.t.                            1      50,000     50,000  KG     50,000

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: February 21, 2008, 09:48:45 am »

wie heeft dit onder beheer?
zie wel een draaibol, maar nog geen reply
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 21, 2008, 11:40:44 am »

Sorry, is een beetje mijn schuld dat hier niet op is gereageerd; intern hadden we het al enigszins uitgewerkt;

Een Recept geeft aan hoe iets moet worden gemaakt, en wat dat betreft geeft de print dat ook aan.
Ofwel de print moet worden uitgebreid met een kolom "Netto" o.i.d. (2 uur) dan wel het vergt een nieuwe print die "Recept Resultaat" o.i.d. als naam in zich heeft (5,5 uur).

Klaar ? welnee, want dit kan allemaal nooit zo ... nea

Wat jij (kennelijk) aan de orde hebt, is een Receptuur van 100 Kg (50/50 verdeeld) waarbij de mannen echt die 50/50 erin moeten knikkeren. Alleen, als ze dit uit een blik moeten zien te schrapen blijft er kennelijk ong. 10% achter en heb je dus ong. 11 procent meer blikken nodig. Dit heeft helemaal niets met je Receptuur te maken, behalve dat dat ding er technisch wel voor zorgt dat het met de Behoefte goed komt. En nu hebben we iets te pakken waar kennelijk nog nooit iemand aan heeft gedacht ...
In plaats van voorgaande voorstel, geldt deze wèl als oplossing :

- Aanpassen TV/WY/RA Receptregel i.v.m. extra (redundant) veld met daarin de netto Behoefte (de 50) 2 uur;
De Bruto Behoefte (de 55) blijft in het oude veld te staan. N.b.: Alle Kostprijsberekeningen, Behoefterun, VTV overzichten, Afboeken Produktieorder blijven het gewoon doen.

- Aanpassen Raadpleegfunkties en Prints waarvan het nuttig wordt geacht de Netto Behoefte weer te geven, en wat als zodanig ook expliciet zal worden genoemd. Lees : zolang er niets staat betreft dit de gangbare Bruto Behoefte.
Voor jou Marco, betreft dit de door jou aangegeven print, en wat mij betreft ook jouw print Produktieorder (2 uur + 1,5 uur. N.b.: een nieuwe print Single Level Recept mag ook nog steeds, dan : 5,5 + 1,5 uur).

Let op : Dit geldt voor iedereen die op deze wijze met Verlies moet omgaan, en betreft dan minimaal de op maat gemaakte Produktieorder print ad 1,5 uur.
Verder iedere funktie waar de betreffende klant dit wenst.



Denk er ook nog even over na dat er denkelijk nog iets anders moet worden opgezet, omdat het niet per definitie zo zal zijn dat de 55 Kg van jouw voorbeeld in het trajekt naar de Produktieorder toe verloren gaat. Dit kan toch net zo goed "in" de Order gebeuren, waarbij de mensen dus wel degelijk 55 Kg erin moeten gooien. wat dit betreft vergt het nog een veld bij de Receptregel "Verlies buiten Order J/N", waarbij N de Netto Hoeveelheid gelijkmaakt aan de Bruto Hoeveelheid. Alles is dan net zoals het nu (nog) werkt. 0,5 uur.

Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: February 21, 2008, 12:15:21 pm »

Je vergeet echter 1 ding:

En daar werken wij niet mee, maar veel van jouw klanten wel:
Als ik bv een mengsel maak 50/50 waarbij 1 een vluchtig oplosmiddel is en de andere niet, dan klopt jouw SDS module ook niet als er dan met 55/50 gerekend wordt.
Immers dat is niet de output zoals deze uiteindelijk in de verpakking komt.

Zoals ik het lees is er iets anders aan de hand:
1 je hebt een recept
Dat is een statisch iets (in dit geval 50/50)

2 Je hebt verliezen, dat is iets wat je inricht op basis van de praktijk om uit een systeem het gewenste resultaat (recept dus) te krijgen

Jij gaat volgens mij hier nu een beetje aan voorbij en haalt recept en behoefte een beetje door elkaar.
De behoefte kan n.l. door een veelheid van factoren (zoals je al een beetje aangeeft) anders zijn dat de recepthoeveelheid.
De dikke pasta in een blik, verdampingsverlies, reactieverlies, voorloop van een doseersysteem en vast nog veel meer zaken waar ik nog niet aan gedacht heb.

Dus voordat ik een absluut "Ja" geef graag hierover eerst ook nog even nadenken, voordat de ene oplossing het 2e probleem wordt.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 21, 2008, 02:21:31 pm »

Hahaha, Marco ... je mag onze interne verslaggeving ook wel lezen hoor. We zijn op deze oplossing (beter : het werkelijke probleem) gekomen, juist door de MSDS die anders (op onnavolgbare wijze) niet zou kloppen. Alleen al daarom is laatst genoemde J/N rubriek NOODZAKELIJK.

Verder vindt je als het goed is alles terug in mijn betoogje. Dus lees het s.v.p. nog eens nu je weet dat wij daaraan hebben gedacht, en reageer dan nog eens.
N.b.: Het MSDS verhaal hoeft niemand te betalen, want dat vonden wij te ver gaan. En, ik noémde het niet omdat het iets van "slapende honden wakker maken" in zich heeft. Maar goed, nu jij het toch bekend hebt gemaakt ... als je werkt zoals jij werkt (v.w.b. de pasta) dan klopt je MSDS dus ook mooi niet (als die uit Profit zou komen)).

Maar schiet gerust nog eens terug. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: February 21, 2008, 03:26:23 pm »

Dan maar de honden wakker makend:
Definitie productieverlies volgens Heart

Het Produktie-uitval percentage is een hoeveelheid grondstof die bij 
de Produktie verloren gaat, b.v. ten gevolge van morsen of om andere 
redenen.                                                             

Dit percentage wordt bij de Produktie gebruikt om te berekenen       
hoeveel grondstof er nodig is om de beoogde hoeveelheid te           
verkrijgen, zoals in het Recept staat vermeld.                       

Zo zal er bij een Produktie-verlies van 10 %, terwijl in het Recept   
staat dat er 10 Liter van het Artikel benodigd is, 100 / 90 * 10 =   
11.111 Liter van het Artikel worden gebruikt.     
   

Dan moet de MSDS toch juist uitgaan van het "kale" recept en niet van de behoefte!
En dus snap ik niet waarom je dan aangeeft dat juist dan het MSDS niet klopt.                 
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 21, 2008, 03:36:19 pm »

Dit heeft niets met de beschrijving (helptekst) te maken Marco. Er is gewoon tot heden nooit iemand geweest die eraan heeft gedacht dat er in deze onderscheid bestaat. MAAR : als er één konklusie mag worden getrokken met hoe "men" hiermee dan om zou moeten gaan, is het het "verdampen" verhaal.

Nogmaals :

Quote
Het Produktie-uitval percentage is een hoeveelheid grondstof die bij de Produktie verloren gaat, b.v. ten gevolge van morsen of om ndere redenen.

Dit geeft al aan dat het ons en niemand wat uitmaakt welke soort verlies het betreft ...

Maar nu kom jij met jouw verhaal, en ook jij hebt het niet door (had, natuurlijk). Er blijkt namelijk wel degelijk verschil, en het eerste waar dat zich uit als je expliciet (!) doet wat jij doet, namelijk "morsen" zeg maar, dan klopt je MSDS niet.
Dat je dan ineens óók het probleem hebt van het feitelijk niet weten (operator) of je 50 of 55 in de kuip moet gooien, is weer een ander probleem, maar wel veroorzaakt door hetzelfde fenomeen : er is onderscheid. E.e.a. zoals nu omschreven : verlies buiten de PO is iets heel anders als verlies binnen de PO.

Heel eerlijk gezegd benaderen we het dus zo dat waar niemand hierover heeft geklaagd (let wel, jij eigenlijk ook niet), het *dus* maar zo moet zijn dat iedereen tot op heden "binnen" de Order het verlies had. Anders zouden ook alle MSDSsen verkeerd zijn geweest.  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 21, 2008, 03:41:23 pm »

iedereen tot op heden "binnen" de Order het verlies had. Anders zouden ook alle MSDSsen verkeerd zijn geweest.  Wink

Overigens niet onwettig, immers, de MSDSsen zouden "te gevaarlijk" aangeven. Anders hadden we wel aan een grotere bel gehangen. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #8 on: February 21, 2008, 04:57:43 pm »

volgens mij heb je juist in het geval van "verdampen" geen gelijk, maar laten we die discussie maar een keer buiten het forum om doen om "vervuiling" van dit onderwerp te voorkomen

Feit:
Ik wil graag een vinkje bij het print single level waarbij ik het "kale" recept wil kunnen printen (zonder verliesfactoren)
Ik ben tevreden met hoe het nu op de PO komt. Vraag is dus : kun je dat realiseren.
En dan wil ik geen gepraat over een "redundant veld" want dat is volgens mij gewoon kale tekst en daar heb ik niets aan. Er moet toch een manier zijn dat jij nog "weet" dat ik eerst 50% product had met X% verlies?


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 22, 2008, 09:12:56 am »

swoon

Nou, dan houd ik de discussie toch wel levend door eigenlijk niet toe te staan dat dat veldje er wel komt en de PO niet zou worden aangepast. Wat mij betreft past dat niet bij elkaar, en gaan er ook werkelijk zaken fout. Hooguit kan ik je er toevallig niet van tegenhouden, omdat je PO betaald moet worden aangepast. Wat ik echter wèl kan doen is dat ene veldje niet maken ...

Als je het er niet mee eens bent moeten we het eerst maar verder uitwerken. Toch ?

N.b.: Wat jij weer niet weet -en waar ik onvoldoende aan heb gedacht- is dat het weer (te !) makkelijk gegeven voorbeeld van verdampen hier al is besproken (wat moeten we ook anders verder doen als we niet aan het typen zijn). En, het resultaat van het "ontwerp" daarin, is dat je als gebruiker nu zelf kan kiezen per produkt hoe jij het vindt (dat het moet uitwerken). Wij zijn er dan vanaf. Dus :

Waar jij met pasta komt als *het* voorbeeld wat in elk geval nooit met verdampen te maken heeft, kom ik gewoon met verdampen, echter met de context (die ik niet noemde) dat als spul verdampt je er donder op kunt zeggen dat juist de gevaarlijke troep overblijft (er vanuitgaande dàt er troep over blijft). Dus inderdaad, als je spulletje volledig verdampt zit het er vervolgens niet in (MSDS), en als je het er nooit in gooit (pasta aan kuiprand e.d.) eveneens niet. Je kunt je echter afvragen (en ja, jij hebt ervoor geleerd) en hoeveel gevallen er inderdaad he-le-maal niets overblijft na verdamping. Gokje van mijn kant : nooit. Tenzij het puur water betreft waarvoor wel een goede naam zal bestaan (gedestilleerd water ? hahaha). En nogmaals, wat er dan overblijft is 100% van de troep die er met het grotere volume net zo goed al in zat.

Nogmaals, door gewoon de rubriek ter beschikking te stellen, kan iedereen per grondstof kiezen hoe hij vindt dat het moet uitwerken. Ons maakt het dan niets meer uit. Als het stuurmiddel er maar is.

Over ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: March 19, 2008, 02:29:59 pm »

Beste Peter

Wil je hier nogmaals jouw gedachten over laten gaan.

Wat ik nog steeds zoek is:

-1-
De gewone functionaliteit welke al aanwezig is in het bepalen en printen van de PO

-2-
Daarnaast willen wij ook het recept kunnen printen.
-a- conform de huidige modus (dus met verrekening van de ingegeven verliesfactoren)
-b- conform het "basisrecept" met de verliesfactoren niet meeggenomen

Ik snap eigenlijk niet meer goed wat nu de basis van jouw argumenten is om die printoptie niet in te bouwen.
Kun jij hier nog eens naar kijken

mvg

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: March 20, 2008, 02:37:12 pm »

Ik heb het niet weer helemaal doorgelezen, maar denk ook dat dat niet hoeft;
Gezien jouw genoemde 2-b- lijkt het me dat relatief aan alles dat nieuw is. Dat is dan een optie bij het opstarten van de print. 2 uur extra.

Sorry dat ik geen zin heb om er opnieuw tijd aan te besteden, maar ik zie ook geen nieuwe argumenten van jouw kant ... no
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: March 20, 2008, 03:24:04 pm »

Bedankt,

Ik ben acoord met de  2uur voor het plaatsen van een vinkje op de print waarmee het "kale basisrecept" zonder de verliesfactoren geprint kan worden


mvg

MK
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: March 21, 2008, 04:35:14 am »

Klein probleempje : het was niet nieuw.

Quote
Ofwel de print moet worden uitgebreid met een kolom "Netto" o.i.d. (2 uur) dan wel het vergt een nieuwe print die "Recept Resultaat" o.i.d. als naam in zich heeft (5,5 uur).

Dus :

Quote
Gezien jouw genoemde 2-b- lijkt het me dat relatief aan alles dat nieuw is.

Waarvoor gebruiken jullie de print van de Produktieorder eigenlijk ?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #14 on: March 21, 2008, 10:18:59 am »

Ho even, haal ze niet door elkaar:

Ik heb de aanvraag op print recept single level !!!, niet op print productieorder!!!

Productieorder is voor productie, dus daar wil je het recept zien met alle correcties voor verdamping verlies e.d. (gaat dus bv 110 kg in een ketel om er 100 kg uit te kunnen krijgen)

Printen recept is het recept, daar wil ik zowel met als zonder de verliesfactoren kunnen printen. Want met verliesfactoren is wat we prakytisch doen
Zonder verliesfactoren is wat we willen hebben immers als ik ik een lak maak met 50% vaste stof kan het best zijn dat ik moet starten met 60 delen oplosmiddel, maar dan is "het basisrecept" nog steeds 50:50, immers ik werk naar die waarde en keur daar ook op.

Ik wil absoluut niet de functionaliteit in Heart veranderen.
Maar wel in staat zijn een receptuur zonder de verliesfactoren te printen
Immers dat is hetgeen wat je wilt voor MSDS en veel andere zaken
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.025 seconds with 20 queries.