Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:01:41 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Onjuiste retour emballage verkooporder niet verwijderen  (Read 6340 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: January 24, 2008, 04:32:31 pm »

Vraagke:

Ik ben bezig om alle Emballage saldo's uit te rekenen en kloppend te maken met het overzicht dat opgevraagd kan worden via 3-2-5-1.
Dit overzicht klopt in veel gevallen niet met het werkelijk saldo omdat wij in het verleden (en nu nog wel eens) bij een foutief gemaakte retourbon de verkooporderregel verwijderde bij 3-1-1. Inmiddels komen er tich waarschuwingen naar voren die je vertellen dat het saldo niet bijgewerkt wordt.

Eigenlijk is mijn vraag: om te voorkomen dat dit toch weer een keertje gebeurd zou ik graag zien dat je alleen de verkooporderregels kunt verwijderen als je geautoriseerd bent voor een bepaalde functie, net zoals je niet standaard bent geautoriseerd voor het resetten van mutatiebestanden (wat natuurlijk veel rampzaliger is als dit niet goed gaat).

E.e.a. werkt hetzelfde als het een Emballage saldo wil corrigeren, je moet dan explicitiet geautoriseerd zijn voor de functie OPBKEMB

Is dit te realiseren, zo kan ik meer rekenen op *juiste* saldi.

Alvast bedankt.
« Last Edit: January 25, 2008, 06:41:45 am by Demis van Kouwen » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 25, 2008, 09:27:11 am »

Quote
omdat wij in het verleden (en nu nog wel eens) bij een foutief gemaakte retourbon de verkooporderregel verwijderde bij 3-1-1.

Wie kan mij uitleggen wat hier precies gebeurt (alsmede het waarom). Zal Demis wel moeten zijn ...

Wie kan mij vervolgens uitleggen waarom het niet mogelijk zou zijn dat de Emballage wordt bijgewerkt (immers, het pakket herkent het wel, gezien de meldingen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 25, 2008, 09:35:59 am »

Quote
Wie kan mij uitleggen wat hier precies gebeurt (alsmede het waarom). Zal Demis wel moeten zijn ...
Op het moment dat je een retour Emballage bon maakt dan genereert Profit een verkooporder waarop de retour artikelen staan. Deze kun je weer verwijderen (de betreffende artikelregels). Echter, op het moment dat je dat doet wordt het Emballageoverzicht niet bijgewerkt en klopt het dus niet meer.

Daarom ook mijn vraag dat ik wil afdekken dat dit toch gebeurt.

Quote
Wie kan mij vervolgens uitleggen waarom het niet mogelijk zou zijn dat de Emballage wordt bijgewerkt (immers, het pakket herkent het wel, gezien de meldingen).
Dat zou natuurlijk perfect zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 25, 2008, 09:43:14 am »

Wie kan mij uitleggen wat hier precies gebeurt (alsmede het waarom). Zal Demis wel moeten zijn ...

Nb: Demis heeft inmiddels al gereageerd, maar bij deze toch nog even mijn post.

Ik denk dat Demis het volgende bedoelt:

Vroeger was het zo dat als je lege Emballage Retour ontving, er direkt een Faktuurregel werd gegenereerd. Liet je de Faktuur vervallen, dan was de basis voor het te faktureren bedrag weg, en kon je die regel nooit meer terug krijgen; niets bepaalt immers dat er opnieuw gefaktureerd moet worden.

Tegenwoordig resulteert het Retournemen van Emballage in een Verkooporderregel (misschien wel i.v.m. verzamelfakturatie, automatische incasso etc.). Als de Faktuur nu gegenereerd is, kun je deze gewoon laten vervallen, en kan de faktuur opnieuw gegenereerd worden, immers, de basis (de VO regel) is er nog en zal ervoor zorgen dat de Emballage opnieuw gefaktureerd wordt.

Wat ik nu vermoed is dat de VO regel die ontstaat agv de Retourname van Emballage verwijderd mag worden. Doe je dat, dan wordt er (natuurlijk) niets gefaktureerd, en weet het systeem ook niet dat er nog iets gefaktureerd moet worden. Feitelijk loopt dan de Retour ontvangen Emballage administratie uit evenwicht met wat je gecrediteerd hebt.

Nèt als dat je in de Financiële Administratie een Faktuur niet mag verwijderen die vanuit de Logistiek gegenereerd is, denk ik dat je ook zo'n VO-regel (die het gevolg is van een Retourname Emballage, of beter: die gegenereerd is) niet mag verwijderen. Waarom dit verwijderen wel kan weet ik niet. Misschien nooit aan gedacht, misschien expliciet toegestaan. Je zou nl. ook kunnen stellen dat als iemand iets fout geboekt heeft, je dit via een Emballage korrektie moet verwerken, immers, ook het uitstaande saldo van de Emballage zal dan gekorrigeerd moeten worden (en niet enkel de creditering van het statiegeld).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 25, 2008, 09:47:42 am »

Wie kan mij vervolgens uitleggen waarom het niet mogelijk zou zijn dat de Emballage wordt bijgewerkt (immers, het pakket herkent het wel, gezien de meldingen).

Denk dat dit lastig wordt, omdat van de VO regel niet bekend is welke Retourontvangst (record) hieraan ten grondslag gelegen heeft. Wat wel zou kunnen is dat het verwijderen het saldo korrigeert als "korrektieboeking". Maar ja... kip-/ei verhaal... Waarom moet deze regel überhaupt verwijderd kunnen worden? Om iets te korrigeren? Wel, maak dan zelf die korrektieboeking...

Ik zou zeggen: kontrole inbakken die niet toestaan dat zo'n gegenereerde VO regel wordt verwijderd.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 25, 2008, 09:55:54 am »

Quote
Ik zou zeggen: kontrole inbakken die niet toestaan dat zo'n gegenereerde VO regel wordt verwijderd.
Waarom dan niet met een autorisatie op functie? Want ik kan me wel voorstellen dat als je per ongeluk 500 kisten retour boekt i.p.v. 50 en je de klant er niet mee wilt vermoeien.
Dus dan: verkooporderregel verwijderen en correctieboeking maken bij 3-2-5-1.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 25, 2008, 09:59:23 am »

Demis, wel graag het inhoudelijke van Wouter lezen. Wat jij voorstelt lost niets op (nou ja, denk ik).

Verder, ja, zoiets vermoedde ik al te gaan horen. Maar nu heb ik een volgende vraag : lees ik het tussen de regels door nou goed dat als je zo'n regel verwijdert er ook niets wordt gecrediteerd terwijl dat eigenlijk wel moest, en je niet alleen de Emballage administratie handmatig moet bijwerken, maar je ook de faktuur/credfitnota zelf moet maken ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 25, 2008, 03:24:17 pm »

Quote
Maar nu heb ik een volgende vraag : lees ik het tussen de regels door nou goed dat als je zo'n regel verwijdert er ook niets wordt gecrediteerd terwijl dat eigenlijk wel moest, en je niet alleen de Emballage administratie handmatig moet bijwerken, maar je ook de faktuur/credfitnota zelf moet maken ?
Nee, er wordt dan niets gecrediteerd maar dat is dan goed want anders zou je de regel niet verwijderen toch?
Het enige wat je dan moet doen is het Emballagesaldo handmatig bijwerken.

Het punt is dat ik niet kan overzien wie allemaal regels zit te verwijderen. Dus heb ik geen garantie dat het saldo klopt.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 25, 2008, 04:13:54 pm »

De vraag was overigens aan Wouter gesteld. Volgende week verder maar.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 25, 2008, 04:15:04 pm »

Quote
De vraag was overigens aan Wouter gesteld. Volgende week verder maar.
Sorry  unsure
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 25, 2008, 04:17:33 pm »

Haha, dat zei ik op zich weer niet tegen jou, maar om Wouter wakker te schudden.
Hoe dan ook was ik niet helemaal duidelijk natuurlijk, door eerst wel degelijk expliciet een vraag aan jou te stellen. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 28, 2008, 08:33:22 am »

lees ik het tussen de regels door nou goed dat als je zo'n regel verwijdert er ook niets wordt gecrediteerd terwijl dat eigenlijk wel moest, en je niet alleen de Emballage administratie handmatig moet bijwerken, maar je ook de faktuur/credfitnota zelf moet maken ?

Lastig te beantwoorden; je vraagt teveel ineens. Ik zal een poging wagen:

Ja, als je zo'n regel verwijdert dan wordt er niets gecrediteerd van de Retour Ontvangen Emballage.
"Terwijl dat eigenlijk wel moest"? Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De Retour Ontvangst + de Creditering ervan behoren 1:1 te zijn, dus ja, eigenlijk moest dat wel. Maar ja, die regel wordt eruit gegooid omdat ze vinden dat het niet moet. Zie dan ook het vervolg, je zult niet handmatig een creditnota gaan maken, want je wilt juist niet dat de regel gefaktureerd wordt.

Zie volgende reply.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: January 28, 2008, 08:55:43 am »

Vrijdag sprak ik met Demis over dit onderwerp. Ik vond het vreemd dat e.d. melding inzake een autom. gegenereerde regel er niet in zou zitten, daar we normaliter wel blokkeren dat zoiets verwijderd moet worden. Demis meldt dat hij helemaal niet wil dat die regel niet meer verwijderd kan worden ! omdat nu de klant ineens gaat zien wat zijn korrigeren.

Dus, de situatie is dat iemand 5 pallets retour moet boeken, maar er 50 boekt. De retourboeking van 50 kan niet ongedaan worden gemaakt, maar inmiddels is er wel een credit-vo-regel gemaakt waarop 50 pallets worden gecrediteerd. 50 nieuwe pallets terugleveren kan in theorie wel, maar de klant krijgt -50/+50 op zijn faktuur te zien, en wordt gekonfronteerd met de fouten die op kantoor gemaakt worden. "Niets kontrole", aldus Demis, "ik wil die regels eruit kunnen gooien" (maar dan geautoriseerd).

Dit bracht mij erop dat het dus maar zo kon zijn dat die kontrole er al wel ingezet heeft, en die er op basis van dezelfde beredenatie eruit gesloopt is...

Vanochtend als eerste die koding bekeken:

Middels Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=16100.0 is al eerder bepaald dat het verwijderen van deze regels niet is toegestaan. 19 juni 2006 is het verwijderen van deze regels geblokkeerd.

6 juli 2006 meldt Demis zich met de melding dat ze deze regels er niet meer uitgegooid kunnen worden, en dat ze nu de foutieve retourboeking niet meer kunnen korrigeren. Er is een poging ondernomen om voor Demis een formele korrektie funktie te ontwikkelen, maar die is gestrandt. Huidige oplossing zijn 2 waarschuwingen met F1 = Door, Esc = Terug, en waarbij de gebruiker erop gewezen wordt dat als je doorgaat, de creditering van het statiegeld  niet plaatsvindt, maar er geen Emballagesaldo zal worden bijgewerkt...

Deze melding wil Demis nu dus "geautoriseerd" zien, hetgeen de snelste oplossing zal zijn. De échte oplossing is gewoon een korrektiefunktie. Een methode zou kunnen zijn dat de Retour Ontvangen Emballage (de 50 pallets) verwijderd kan worden. Dit moet dan én de VO-regel doen verwijderen én het Emballagesaldo korrigeren.  Hoe destijds de oplossing bedacht is, en waarom het niet gelukt is dat te maken weet ik niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: February 15, 2008, 03:23:00 pm »

Inmiddels met Demis afgesproken dat we een formele korrektie funktie gaan maken voor 6 uur.

Aandachtspunten: (intern)
- Raadplegen Ontvangsten
- Uniek maken Retour Ontvangsten records per Verkooporderregel waarop e.e.a. gecrediteerd is.
- Verwijderen credit VO regel (en zonodig hele order)
- Korrigeren uitstaande saldi
- Financiële afhandeling
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 18, 2008, 09:14:58 am »

Inmiddels met Demis afgesproken dat we een formele korrektie funktie gaan maken voor 6 uur.

Totaal onbelangrijk natuurlijk, maar ... die ons naar schatting 20 uur kost.
Opdat iedereen de verhoudingen een beetje blijft begrijpen. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.025 seconds with 20 queries.