Heart-Profit ERP
October 05, 2024, 07:18:57 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Recept opboeken o.b.v. Voorkalkulatie altijd doen, of enkel bij eerst Opboeken  (Read 2051 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27469


View Profile WWW
« on: November 23, 2007, 09:53:28 am »

M.i.v. deze Releasenote is er een nieuwe Bedrijfsparameter geïntroduceerd waarmee de werkwijze van rubriek "Produktieorder Voorkalkulatorisch Opboeken J/N" van het Recept kan worden beïnvloed.

Voor deze aanpassing was het mogelijk om op Receptniveau aan te geven dat een Produktieorder voor dit Recept op basis van de Voorgekalkuleerde kostprijzen moet (kunnen) worden opgeboekt. "Kunnen", omdat dit niet standaard gebeurde, maar enkel in de situatie dat een Produktieorder éérst werd opgeboekt en pas daarna het grondstoffenverbruik kenbaar werd gemaakt. Anders geformuleerd, de situatie waarin normaliter de goederen op voorraad zouden komen met een Chargesoort "Prijs niet bekend" en de Produktieorder een status "Z" kreeg.

 
Met ingang van deze Releasenote kan middels een nieuwe parameter worden aangegeven of het opboeken tegen de voorgekalkuleerde kostprijs altijd dient te gebeuren (A) danwel de oude (O) methode gebruikt moet worden waarbij er eerst moet worden opgeboekt.

Nb: "Altijd", mits bij het Recept staat aangegeven dat er o.b.v. Voorkalkulatie moet worden opgeboekt. De indikator is dus bedoeld om het niet alleen i.g.v. "Eerst Opboeken" te doen.

De oorsprong van deze rubriek volgt uit de wens om een aantal produkten standaard op te boeken tegen een Effektieve Kostprijs, doch waarbij het Artikel zelf niet kan worden ingericht als 'Journaliseren tegen Effektieve Kostprijzen' omdat onder hetzelfde Artikelnummer (doch andere Verschijningsvormen) ook een Bijprodukt opgeboekt dient te worden, welk Bijprodukt een andere waarde dient te krijgen dan het daadwerkelijke produkt.

 
Middels de reeds aanwezige funktionaliteit was dit op zich al wel mogelijk, ware het niet dat dat vereiste dat eerst de output werd opgeboekt. Dat deel is middels de nieuwe parameter geëlimineerd.

Als de parameter de waarde "A" bevat (altijd) én op Receptniveau is aangegeven dat een produkt welke via dat Recept geproduceerd moet worden dient te worden opgeboekt op basis van Voorkalkulatie, zal het produkt bij het Gereedmelden van de P.O. worden opgeboekt tegen de Effektieve Kostprijs (die daarna als Werkelijke Kostprijs verder door het leven gaat).  
 
 
FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOPOGMBU    Gereedmelden P.O. Bulk    15-06-2007    23-11-2007
LOPOGMDH    Ged.Gereedmelden PO + Halffab.    20-06-2007    23-11-2007
LOPOGMF1    Omschrijving (nog) niet bekend    15-11-2007    22-11-2007
LOPOGVB2    Omschrijving (nog) niet bekend    20-09-2007    22-11-2007
LOPOGVB3    Omschrijving (nog) niet bekend    03-10-2007    22-11-2007
LOPOGVBK    Opboeken Gereed Artikel/Versch    15-11-2007    22-11-2007
LOPOGVG1    Omschrijving (nog) niet bekend    03-10-2007    22-11-2007
LOPSGM      Gereedmelden Serienrs P.O.    18-06-2007    23-11-2007
Logged
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: December 04, 2007, 09:51:58 am »

Wouter, dit lijkt me aanvankelijk een goede ontwikkeling. Echter, ik krijg nu telkens bij LOPGMDH onderstaande melding, terwijl ik naar mijn idee de parameters wel goed had ingericht. Deze melding schiet ook wel weer weg, maar goed, wat betekend deze melding komt niet voor niks, dus ik zal iets fout hebben staan.

Wat moet ik anders / nog meer doen?



* lopappwy_lortwy.PNG (48.44 KB, 823x779 - viewed 126 times.)

* lopogmdh 1.PNG (35.49 KB, 1014x554 - viewed 146 times.)

* loarwy 20002 tbv kostprijs eff.PNG (19.54 KB, 682x491 - viewed 137 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 04, 2007, 09:57:05 am »

Voor de volledigheid: Die melding in LOPOGMDH die komt in beide gevallen, zowel met die parameter in LOPAPPWY  "Recept opboeken obv voorkalkulatie" aan of uit, dat maakt niet uit. En ik vermoed dat dit wel eens met deze releasenote te maken zou kunnen hebben, mocht ik daar mis mee zitten, wil ik er ook wel een nieuw topic voor openen.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 04, 2007, 11:08:10 am »

Wat moet ik anders / nog meer doen?

Dit betreft maatwerk in een vrij specifieke hoek, en waarbij eigenlijk o.b.v. "Vaste Verrekenprijzen" wordt opgeboekt; een situatie waar wij niet echt naar toe willen, maar waar je in bijzondere gevallen niet onderuit komt. Een aantal situaties (waaronder het scherm LOPOGMDH) zijn uitgezonderd van dat maatwerk, en daarvoor krijg je netjes een melding.
Wil je dat niet, dan kunnen we òf speciaal voor jullie die funktionaliteit weer aanpassen opdat ze ook kan werken met voorgekalkuleerde kostprijzen. In het andere geval moet je de Bedrijfsparameter niet op A zetten (want daarmee trigger je die melding).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: December 04, 2007, 11:22:51 am »


 In het andere geval moet je de Bedrijfsparameter niet op A zetten (want daarmee trigger je die melding).
Die melding komt nu eenmaal in beide gevallen. Voorheen (voor de upgrade) was deze er niet.

Erg netjes dat er aandacht aan zo'n melding is gegeven, maar ja, een gebruiker heeft er zo weinig aan.

Of jullie die funktionaliteit weer aan moeten passen voor ons opdat we ook op deze plek kunnen werken met voorgekalkuleerde kostprijzen, lijkt me vooralsnog niet aan de orde. (dat gevoel heb ik althans niet) LOPOGMDH is een scherm welke ontworpen is uit een stukje 'gebruikersvriendelijkheid'. Derhalve hoeft die melding niet zo nodig te verschijnen.

Maar wellicht moest mijn conclusie van je reactie ook wel zo zijn, dat ik op de eindproducten bij de recepten, het vinkje "PO voorkalk. opboeken" uit moet zetten om van die melding in lopogmdh af te zijn? Ik krijg namelijk ook het idee dat dit vinkje namelijk weinig toegevoegde waarde biedt. (omdat er bij lopogmdh eerst wordt afgeboekt en dan pas opgeboekt)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: December 04, 2007, 11:36:59 am »

Maar wellicht moest mijn conclusie van je reactie ook wel zo zijn, dat ik op de eindproducten bij de recepten, het vinkje "PO voorkalk. opboeken" uit moet zetten om van die melding in lopogmdh af te zijn? Ik krijg namelijk ook het idee dat dit vinkje namelijk weinig toegevoegde waarde biedt. (omdat er bij lopogmdh eerst wordt afgeboekt en dan pas opgeboekt)

En als ik de receptheader van een afzakartikel (eindproduct) het vinkje "PO voorkalk. opboeken" uit zet, dan komt er idd geen melding meer.

Bovendien lijkt de waarde van de voorraadmutatie gelijk te zijn in beide gevallen. (al wil dit ik nog wel even zeker weten / testen)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 04, 2007, 12:04:23 pm »

Zo te zien is er één melding bijgekomen, en die was i.d.d. niet afhankelijk van de Bedrijfsparameter. Dat was dus eigenlijk fout, want de melding (uitbreiding op bestaande funktionaliteit) hoort alleen op te treden bij de nieuwe situatie "bedrijfsparameter = A".

Zo te zien zat er echter ook al een melding in, die sowieso al aangaf dat een Recept welke voorkalkulatorisch opgeboekt moest worden via deze funktie op te boeken.

Het lijkt er dan op dat jouw fout niets te maken heeft met 'sinds de upgrade' of de waarde van je bedrijfsparameter, maar alles met 'het op Ja zetten van de rubriek Voorkalkulatorisch opboeken' bij het Recept.

Dat jouw waarde gelijk is mag kloppen, omdat jullie het halffabrikaat (via deze funktie) al op basis van een voorkalkulatorische prijs opboeken.

Bij jullie inrichting heb je bij de Halffabrikaat Recepten "Voorkalkulatorisch Opboeken" op Ja staan, en bij de rest dient Nee te staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 20 queries.