Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:16:45 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: landkode / nr  (Read 6749 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« on: November 21, 2007, 09:32:25 am »

Waarvoor is het veldje NR achter de landcode?
(bij het invullen van een relatie tabblad 1)

Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 21, 2007, 09:49:18 am »

Om een Land uniek te kunnen addresseren hebben we een Landkode nodig plus een volgnummer.
Landkode alleen is niet voldoende, omdat bijvoorbeeld "Spanje" en "de Balearen" allebei Landkode "ES" hebben.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #2 on: November 21, 2007, 09:54:34 am »

ok
Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 21, 2007, 09:54:46 am »

Nb: Alleen de Landkode betreft een Internationale Standaard waarde; hier mag je dus niet zomaar invullen wat je wilt. Bij Spanje hoort Landkode ES. Vul jij iets anders in (het beheer van die Landkode tabel ligt bij jezelf) dan doe je het fout, en zal er bijv. bij een BTW aangifte op basis van die onjuiste Landkode worden gerapporteerd.

Het volgnummer is puur iets van Profit. Er zijn geen regels welke stellen dat bijv. Spanje 1 moet zijn en de Balearen 2, danwel andersom, danwel dat je ze überhaupt alle 2 moet hebben. Wel zullen ze uniek moeten zijn (en eenmaal in gebruik, kun je ze niet wijzigen of omnummeren).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 21, 2007, 10:44:34 am »

Quote
Het volgnummer is puur iets van Profit. Er zijn geen regels welke stellen dat bijv. Spanje 1 moet zijn en de Balearen 2, danwel andersom, danwel dat je ze überhaupt alle 2 moet hebben. Wel zullen ze uniek moeten zijn (en eenmaal in gebruik, kun je ze niet wijzigen of omnummeren).

Dit snap ik niet helemaal en wist ik ook niet;
Maar dan vraag ik me toch af hoe het zit met btw en de formele aansturing ervan. Dus, alle overheden weten niet beter dan dat je met ES Spanje + Ballearen aanstuurt, terwijl Spanje btw plichting is en Ballearen btw vrij.

Schiet mij maar lek, maar dat komt dan niet goed ... (in Profit wel hoor, maar in het algemeen niet).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: November 21, 2007, 12:07:45 pm »

In Profit kun je dit inderdaad zo regelen. Spanje en Balearen zijn 2 aparte vermeldingen in de Landentabel, en rapporteren beide o.b.v. Landkode "ES". In de Landentabel kan de een echter als "EG-Lid" worden gedefinieerd, en de ander niet. Resultaat is dat we het voor elkaar kunnen krijgen om bij Spanje netjes btw berekenen, en de Balearen btw-vrij aan te sturen (export buiten EG).

Naast een ISO Landkode, bestaat er ook nog iets als een GEO(grafisch) nummer. Dit betreft de Landkode uitgedrukt in een ISO nummer. Voor Spanje en de Balearen staat deze beide op 11, hetgeen misschien wel inhoudt dat als je aan de Balearen levert, je gewoon net moet doen alsof het Spanje is, en beide wel/niet EG-Lid zouden behoren te zijn. Ierland heeft echter weer een ander Landnummer (007) dan Noord-Ierland (006), terwijl beide Landkode IE hebben. crazy
Het volgnummer ontstaat bij de gratie van alle verschillende kombinaties, met uiteindelijk als doel dat je alles aan moet kunnen.  Wink

Ik denk dat een Levering aan Ierland + Noord-Ierland zou bij een rapportages op Geo-nummer (oudere versie CBS IntraStat) als 2 regels worden gerapporteerd, terwijl dit bij bijv. een BTW aangifte als 'Ierland' (Landkode IE) getotaliseerd wordt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: June 07, 2012, 09:56:50 am »

Even een vraagje over dat Noord ierland verhaal, want we krijgen wat problemen met het sturen van facturen die kant op. Weet iemand hoe dat nu precies (formeel gezien) zit?

Volgens Wikipedia:Noord-Ierland (Engels: Northern Ireland) vormt met Engeland, Schotland en Wales één staat: het Verenigd Koninkrijk. Het is van deze vier gebieden het enige dat niet op het eiland Groot-Brittannië, maar op het eiland Ierland ligt. Noord-Ierland kent eigen wetgeving, bankbiljetten en binnenlands bestuur, maar in de internationale betrekkingen speelt als soevereine staat alleen het Verenigd Koninkrijk een rol. Noord-Ierland is dus geen land in de strikte betekenis van 'onafhankelijke staat', maar wel in een wat ruimere betekenis van 'begrensd gebied met een politieke identiteit'.

Toch schrijft Wouter hier (in 2007 welliswaar) nog over Noord Ierland in combinatie met Ierland. Hoe doen andere mensen dit met leveringen aan Noord Ierland? Welke LandCode + volgnummer + landnaam etc. hoort hiervoor formeel ingericht te zijn tegenwoordig? PostNL Facturen Post accepteert namelijk geen landnaam "Ierland Noord". Wat hoort dit nou formeel wel te zijn? Alvast dank voor duidelijkheid.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: June 07, 2012, 10:18:16 am »

PostNL Facturen Post accepteert namelijk geen landnaam "Ierland Noord". Wat hoort dit nou formeel wel te zijn?

Heb je PostNL al gevraagd wat er wat hún betreft op moet komen te staan?

Volgens onze werkwijze ben je in ieder geval flexibel.
Wat mij betreft noemt je IE/1 en IE/2 beide "Ierland", maar ja, dan weet je zelf niet meer wanneer je nu bij een Relatie IE/1 of IE/2 moet invullen (wat toch wel degelijk nodig is, omdat de een v.w.b. rapportages landkode 006 en de ander 007 aan moet sturen).

Nb:
Bij de gratie dat er ook klanten zijn die "Duitsland" omschrijven als "Germany", zou je ook kunnen kiezen voor "Nothern-Ireland".
Maar ja, de standaard volgens PostNL zou wel eens 'in het nederlands' kunnen zijn, immers, als het poststuk in het land van bestemming is aangekomen, zal niemand meer naar die landnaam kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: June 07, 2012, 11:09:11 am »

Hun reactie heb ik intussen ook:
"Noord Ierland kennen we niet. Noord Ierland hoort bij het Verenigd Koningkrijk (GB)"

dus zal er wel Verenigd Koningkrijk als Landnaam moeten prijken op de poststukken.

Ik heb nu hun hele landentabel.

  <country name="great britain" code="GB" cindex="" />
  <country name="united kingdom" code="GB" cindex="" />
  <country name="verenigd koninkrijk" code="GB" cindex="" />
  <country name="england" code="GB" cindex="" />
  <country name="storbritannien" code="GB" cindex="" />
  <country name="scotland" code="GB" cindex="" />
Schotland en engeland verdienen wel een eigen vermelding in jullie [edit] de PostNL[/edit] landentabel echter onder andere Noord Ierland  niet.  aargh  unhappy
« Last Edit: June 07, 2012, 01:13:36 pm by Johan » Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: June 07, 2012, 11:33:19 am »

Schotland en engeland verdienen wel een eigen vermelding in jullie landentabel echter onder andere Noord Ierland  niet.  aargh  unhappy

Tsja...

Je mag het "onze" tabel noemen bij de gratie dat je ooit van ons een tabel aangeleverd hebt gekregen bij de 1e installatie (waar ook nog Tsjecheslowaijke en de DDR in voorkomt), maar, het beheer van die tabel ligt bij de klant zelf.

Nu ook even naar Landkode GB kijkend, valt op dat het Landnummer wat bij "Noord-Ierland" staat, hetzelfde is als wat bij "Verenigd Koninkrijk" staat: 006;
hmm... dat zal vast wel ergens op duiden...

Dus, nu nog even bij bijv. de belastingdienst uitzoeken wat er gebeurt als je aan "Noord-Ierland" levert, lever je dan aan landkode "IE" of toch aan "GB".

Het zou dus wel eens zou kunnen zijn dat IE/1 (in "onze" tabel Noord-Ierland) gewoon niet gebruikt hoort te worden, en dat je iemand die in Noord-Ierland gevestigd is behoort te koppelen aan Landkode "GB/1" ! Dan staat er nl. vanzelf "Verenigd Koninkrijk" in je adres en wordt er gerapporteerd onder "GB".

Hooguit kun je je vervolgens nog afvragen welke Valutakode er bij Noord-Ierland hoort. In de IE/1 koppeling staat "Iers Pond", terwijl volgens bovenstaande theorie dit dan wel "GBP" behoort te zijn... Is het wel "IEP", dan geldt dan om die reden er een unieke landkode/nr voor dient te bestaan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: June 07, 2012, 01:12:28 pm »

Schotland en engeland verdienen wel een eigen vermelding in jullie landentabel echter onder andere Noord Ierland  niet.  aargh  unhappy

Tsja...

Je mag het "onze" tabel noemen bij de gratie dat je ooit van ons een tabel aangeleverd hebt gekregen bij de 1e installatie (waar ook nog Tsjecheslowaijke en de DDR in voorkomt), maar, het beheer van die tabel ligt bij de klant zelf.


Even wat rechtzetten: Dit is mijn kopieerfout vanuit een mail naar PostNL! sorry sorry, ik bedoelde: Dit zijn de landen die genoemd zijn in de landentabel van PostNL. (dus niet van profit) Ik heb dit hier heel ongelukkig neer gezet.

Voor de rest ga ik nog even bedenken hoe dat onderhoud van onder andere de landentabel aan de Profit kant er uit moet zien voor onze NoordIerse debiteuren.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 20 queries.