Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:13:13 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bij MA wordt het aantal te voorspellen perioden niet juist overgenomen  (Read 2257 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: October 30, 2007, 12:20:30 pm »

Tja, een mooie titel? Misschien moet die anders. Probleempje: Wanneer een Artikel volgens MA voorspeld wordt, en niet in alle 6 de te voorspellen perioden een prognose heeft, wordt dat domweg niet weergegeven. Gevolg: Stel ik wil voor het artikel in de bijlage voor week 47 een prognose opgeven, dan kan dat niet.

Voor zover mijn kennis nu reikt, wordt in dat geval bij andere modellen gewoon alle zes de te voorspellen perioden getoond. Als er in bijvoorbeeld week 200750 geen verwachte afzet zou zijn, dan staat daar gewoon 0. En dan kan verkoop daar handmatig desgewenst een wijziging in aanbrengen.

Voor zover nu bekend speelt dit alleen bij artikel / vrs die via MA worden berekend. Zie schermvoorbeeld.
lovvefra (/ lovvprrawx )


* lovvprrawx lovvefra model ma.PNG (27.5 KB, 736x600 - viewed 125 times.)
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: October 31, 2007, 09:20:36 am »

Alle Modellen, ook Moving Average, tonen in LOVVEFRA het aantal perioden waarvoor de Prognose berekend is - ook al is de verwachte vraag in de betreffende Perioden 0.

Mijn idee is dat bij Berekenen Prognose de Rubriek "Aantal Weken voorspellen" op haar default waarde (1) is blijven staan en je dus maar 1 Periode vooruit voorspeld hebt. Zou dit de verklaring kunnen zijn?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: October 31, 2007, 09:39:49 am »

Nee, beslist niet, want LRG etc tonen gewoon 6 perioden.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: October 31, 2007, 09:43:38 am »

Mijn idee is dat bij Berekenen Prognose de Rubriek "Aantal Weken voorspellen" op haar default waarde (1) is blijven staan en je dus maar 1 Periode vooruit voorspeld hebt. Zou dit de verklaring kunnen zijn?

De default waarde is bij ons een tijd geleden op 6 gezet, zie bijlage.


* sydvrawx.PNG (5.86 KB, 338x240 - viewed 131 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: October 31, 2007, 09:45:46 am »

Nog een voorbeeldje:


* lovvefra_MA.PNG (13.32 KB, 739x229 - viewed 132 times.)
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #5 on: October 31, 2007, 12:00:13 pm »

Gevonden. Probleem treedt op bij alle Modellen en niet alleen bij Moving Average. Indien er in een periode geen Afzet is geweest van een Artikel/Verschijning, wordt in LOST geen record aangemaakt. Het aantal vooruit te voorspellen perioden wordt bepaald aan de hand van de laatste periode in LOST. Als er de afgelopen 4 weken geen afzet is geweest, wordt slechts 2 weken vooruit voorspeld.

Ik denk dat er nog wel meer funkties zijn, die er van uitgaan dat elke Periode in LOST voorkomt, ook als er geen Afzet is geweest. We gaan er mee aan de slag.





Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.046 seconds with 19 queries.