Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:31:34 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Inktjetprinter printerdrivers  (Read 4043 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: September 13, 2007, 01:38:11 pm »

In profit heb je een verschil tussen Matrix en Laser printers. Maar nu heb ik hier een Inktjetprintertje staan, die ik probeer aan te sturen via een printerdriver voor een laserjet. Hij drukt nu met een te grote linkermarge af. Daardoor valt er een stukje 'over de rand', waarvoor een tweede vel wordt gepakt.

Ik heb het ook even geprobeerd met de drivers van Mde Kraa, want ja, misschien is mijn driver niet goed genoeg. Helaas, ook hiermee, blijft die linkermarge te groot.

Wat is het geheim om 'gewoon' af te drukken op een inktjet?

Wie heeft er eventueel voor mij een eenvoudig drivertje beschikbaar die z'n diensten heeft bewezen op een inktjetprinter? Bij voorkeur even 1 die landscape liggend print.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 13, 2007, 02:03:56 pm »

In profit heb je een verschil tussen Matrix en Laser printers.

Voor de goede orde; dat verschil is er niet.
Registratie ervan is puur informatief.


* laser.PNG (20.89 KB, 599x460 - viewed 200 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: September 17, 2007, 09:10:48 am »

OK, het verschil is er niet. Alleen, hoe stuur je nou netjes een inktjet aan zonder dat 'ie onnodig veel papier gebruikt? want http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17895.0 biedt niet een goede oplossing daar voor.

Wellicht dat ik in het topic over  PCL 5 standaard  (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17894.0) nog even moet spitten.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: October 02, 2007, 12:26:42 pm »

Zijn er ook gebruikers die afdrukken naar een inktjetprinter, zonder dat er eerst een 'leeg' vel papier komt?

Zo ja: Wat voor driver gebruik je, want ik zie nog steeds geen oplossing, anders dan gewoon een Laser-printer er neerzetten. Dat laatste lijkt me op zich een prima oplossing. Anderzijds:  het is toch eigenlijk ook zot dat er niet gewoon naar een inktjet printer geprint kan worden, dat moet toch ook gewoon goed kunnen.
Logged

KM
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: October 02, 2007, 01:50:22 pm »

Test eens met de simpele PCL5 drivers die in het subforum printerdrivers staan
Daar heb ik zover ik weet geen FF ingezet en zou dus direct moeten printen
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: October 02, 2007, 03:55:30 pm »

Heren ... ik begrijp het hele probleem niet. We hebben 1000 verschillende printers, en die inktjet is een inktjet uit vast wel 50 bestaande (of 500);

Johan, ik zie je nergens reppen over het maken van een driver hiervoor. Als je dat nou gewoon eens gaat doen ? (in plaats van 100% zeker verkeerden te gebruiken waarvan je kennelijk denkt dat ze er op lijken omdat ze eveneens op een A4 kunnen afdrukken scratching).

Of heb je dat soms nog nooit gedaan omdat voorheen iemand anders dat deed ?

Of snap ik helemaal niet waar het *eigenlijk* om gaat ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: October 23, 2007, 12:04:37 pm »

Ik heb het nog geprobeerd met deze instellingen:
Initialisatiekode1:
CHR(27)+"&l1O"+CHR(27)+"&l8D"+CHR(27)+"&l1X"+CHR(27)+"&l26A"+CHR(27)+"9"

CHR(27)+"&l1O" --> Orientatie Landscape
CHR(27)+"&l8D" --> 8 lines / inch
CHR(27)+"&l1X" --> 1 afdrukexemplaar
CHR(27)+"&l26A" --> Pagina afmetingen A4
CHR(27)+"9" Reset horizontale marges

58 regels
CHR(27)+"(s0p13h0s1b4102T" voor de normale kleine regels.

Als ik dit afdruk op een Laserjet, krijg ik een prima afdrukje, ga je dit naar de inktjetsturen, ...  Sad ...
tja, bij de inktjet zie je dus echt heel wat anders, inclusief een leeg a4-tje. Wel apart dat we echt de enige zijn die een inktjet niet goed kunnen gebruiken om vanuit Profit af te drukken.

Nou ja, ik ga geloof ik toch ook maar een laserjetje halen
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: October 23, 2007, 12:17:58 pm »

Ook nog even bij HP gekeken, maar zo te zien verschilt het instellen van een Inktjet in theorie niet (nauwelijks?) van een Laserjet
via http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?docname=bpd03572&cc=us&dlc=en&lc=en&jumpid=reg_R1002_USEN heb ik wat informatie gevonden, aanvullend op een document van soortgelijke strekking voor Laserjets.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 23, 2007, 12:29:32 pm »

Ha die Johan ...

Het lijkt erop dat je de basis beginselen van "printerdrivers" niet door hebt ...
Iedere printer heeft zijn eigen drivers, ook al merk je dat bij het printen van een Word dokumentje niet. Het is echter wel zo, en in Profit gebruik je dat ook rechtstreeks.

Wat jij doet is een driver voor de ene printer inzetten voor een andere. En dat werkt gewoon NIET.


PS: Ik zie dat je intussen alweer hebt gepost. Ik reageerde dus op jouw eervorige post.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: October 23, 2007, 12:41:48 pm »

Ha die Johan ...

Het lijkt erop dat je de basis beginselen van "printerdrivers" niet door hebt ...
Dat geef ik graag toe. Ik heb wel de nodige drivers gemaakt voor het afdrukken van Facturen, etiketten naar Markem / zebra -printers etc. Maar dit inktjet gebeuren snap ik echt niet. Welke basisbeginselen bij het instellen / "programeren" van Inkjetprinters zijn nou zo anders dan bij een laser?
Ik snap dan ook niet waarom zaken als orientatie, aantal lines per inch etc. bij HP zowel bij de laserjets als de deskjets dezelfde PCL commando's betreffen. (is dat echt toeval?)

Het zijn toch allemaal 'gewoon' PCL-codes? Hoe printerspecifiek kan dat zijn? Als ik kijk naar onze verschillende typen laserprinters van kyocera, HP en Lexmark, geen probleem. (tenzij je met specifieke bron/uitvoer laden gaat werken) Of heb je voor een inktjet juist geen PCL-codes nodig, maar wat anders?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: October 23, 2007, 01:15:02 pm »

Antwoord op de laatste vraag moet ik schuldig blijven, maar het kenmerkende aan een laserprinter is dat 'ie in zijn geheugen de print (A4) kan opbouwen. In principe kun je dus van onder naar boven printen. Dit kan bij een inktjet in principe niet, en daarmee wordt het een andere printer kwa aansturing.

Voor de rest dacht ik dat jouw gegeven voorbeeld geen PCL was. Op zich niet belangrijk (en geen discussie als het toch zo is), maar vandaar mijn reaktie;
Zou alles zich kunnen streamlinen door middel van PCL dan weet ik het verder ook niet. Maar mijn opmerking van boven blijft.

Aanvullend nog een voorbeeldje wat ietwat inhaakt op jouw ervaring : bij een laser kun je op regel 6 printen, gevolgd door regel 2, maar bij een matrix/inktjet zal de printer eerst naar een nieuw blad gaan (terug naar regel 2 lukt niet, dus dan maar regel 2 op het volgende blad).


Verder moet je je afvragen of je niet de enige bent die een inktjet printer *gebruikt*. Persoonlijk wil ik zo'n ding thuis niet eens hebben ! (k-dingen).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.046 seconds with 21 queries.