Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 09:18:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Schematisch overzicht menuopties  (Read 2279 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: September 05, 2007, 07:57:06 am »

Wij gaan op korte termijn wat meer doen aan administratieve functiescheiding. Hierbij wil ik overzichtelijk hebben per gebruiker/autorisatiegroep welke toegang en/of blokkades er opgelegd zijn. Heeft iemand een schematisch overzicht waarop duidelijk te zien is welke menuopties er aanwezig zijn in profit?
Bijvoorbeeld via een boom structuur?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 05, 2007, 08:11:14 am »

Het zijn er 10.000 Demis ...
Nee. Nou ja, wij niet althans.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 05, 2007, 08:11:56 am »

Jammer  smile
Logged

Heart-Profit company ID : GE
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 05, 2007, 01:10:20 pm »

Ik ben hier ook al een tijdje naar op zoek. Mocht je zelf wat in elkaar zetten dan hou ik me aanbevolen smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: September 17, 2007, 10:09:35 am »

Er van uitgaande dat dit met autorisaties te maken zal gaan hebben: Bij vlagen (vooral als EDP-auditors in aantocht zijn) houdt ik me hier ook wel eens mee bezig. Zonder van je tijd eigenlijk. Voor je het weet hebben ze in Barneveld op dit punt de gek met je (hetgeen deels terecht is), kortom, geen leuk en beslist niet aangenaam karweitje. Op weg helpen? Nou ik zal laten zien hoe ik gepoogd heb dit op te lossen. LET OP: IK HEB NIET DE ILLUSIE DAT DIE VOLLEDIG IS!!!

Echt een kompleet beeld zal dit niet geven. Ik zit me dan ook suf te piekeren hoe ik dit eens even beter zal maken. Dit dateert van enige tijd terug, toen ik best nog wel wat autorisaties heb ingericht. Het wordt hoog tijd dat dit weer opgefrist wordt, want ook bij ons staat dit onderdeel binnenkort weer ter discussie.

Ik heb een blad met "op te nemen functies". Ik heb zo'n 400 (van de 10000 aldus peter) gemarkeerd als zijnde: "erg interresant om wat meer van te weten".

Vervolgens heb je nog je autorisatiegroepen tot je beschikking, de leden van een autorisatiegroep. Aantal links / Rechts bepaald uiteindelijk of het een "RA" (Raadpleeg) / VW (Verwijder) / TV (toevoegen) / "WY" (wijzigen) of OV (overig) type functie betreft.

Dan heb je de autorisaties zelf, en die combineer je met bovenstaanden tot "indeling Voorbeeld" (zie bijlage.

Daardoor heb je per autorisatiegroep, per functie 'hoofdgroep' enigzins een beeld van wat er wel en niet is toegestaan, op een redelijk prettig leesbare manier. In MS  Acces heb ik daar wat fraaie rapporten bij gemaakt.

Maar ik geef toe: Dit is niet 100% zuiver, maar komt wel een eind in de richting. Je hebt idd ook nog niet alle menuopties op deze manier, maar dat lijkt me ook beslist niet handig (zeker gezien de vele zijstappen die overal mogelijk zijn). Wel heb je een beetje de menuopties in beeld, op een zodanige manier dat je er de autorisaties aan kunt koppelen. Ik hoop dat ik hiermee een voorzet kan geven. Ben benieuwd naar je reactie('s).

* indeling voorbeeld.xls (121 KB - downloaded 118 times.)
* OP TE NEMEN FUNCTIES.xls (73.5 KB - downloaded 97 times.)
Logged

KM
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 17, 2007, 11:23:36 am »

Interessant Johan. Ikzelf ben ook al eens begonnen met het opzetten van een soort funktiematrix. Maar wanneer je een half uurtje bezig bent en nog maar 1 sub-sub-funktie in kaart hebt gebracht, zakt je de moed wel aardig in de schoenen.

Daarbij is het zo dat HeartProfit een dynamisch pakket is wat regelmatig aangepast en aangevuld wordt, wat imo een goede zaak is, maar waardoor je, om het schema up-to-date te houden, wel constant de boel moet bijwerken.

Ik heb intussen besloten niet te proberen een volledig overzicht te maken en daarop te autoriseren, maar alleen de kritische funkties waar bepaalde mensen perse niet in mogen, te blokkeren dmv autorisatiegroepen.

Wanneer bij een audit blijkt dat een bepaalde funktie ontbreekt voeg ik die simpelweg aan de autorisatiegroep toe.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 20 queries.