Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:27:32 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Emballage saldo niet negatief  (Read 4710 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: September 04, 2007, 07:36:06 pm »

Wij schrijven emballage retour naar klanten via het pad 3-2-5-1.
Op dit moment kan het voorkomen dat een klant meer emballage retour geeft dan dat wij geleverd hebben. In hoeverre is het mogelijk dat een klant niet bij ons negatief komt te staan met het emballagesaldo? Het gaat er dan om dat een klanten bijvoorbeeld niet meer rolcontainers retour kan geven dan dat er berekend zijn (de Greenery werkt ook zo).
Het geldt hier voor ieder emballageartikel op zich, dus niet het aantal kisten bij elkaar geteld van alle emballageartikelen bij elkaar.

E.e.a. komt voor uit het feit dat we met Distrivers Ridderkerk zeer waarschijnlijk met eigen rolcontainers gaan werken en daarmee direct de emballagesaldi bij de klanten beter willen monitoren. Daarbij komt ook dat op dit moment het emballagesaldo in een aantal gevallen niet wordt aangepast. Hier volgt een apart topic over.

V.w.b. het emballgesaldo dat niet onder nul mag uitkomen, is dit mogelijk?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 05, 2007, 08:17:07 am »

Zodra een Emballage onderdeel is gedefinieerd als "Eigenaar Ja" kán het saldo niet negatief raken. Die situatie kun je gebruiken als je bijv. met Rolcontainers werkt waar de naam Distrivers op staat, en die dus ook alleen maar bij Distrivers ingeleverd kunnen worden. Ieder item kan hiervan worden getraceerd; zodra je een rolcontainer levert, wordt ze overgeboekt naar een klantlokatie.

Allemaal goed en aardig, maar ik ken ook klanten die van die methode zijn afgestapt. Je lost je probleem er niet mee op.

Natuurlijk, we kunnen best in het systeem een kontrole inbouwen dat je niet onder de 0 uit mag komen; ook als het niet om 'Eigenaar Ja' gaat. Maar wat is het resultaat? Je ontvangt nog steeds de emballage retour, maar kunt ze in het systeem niet meer boeken (en vervolgens heb je ze wel).

Ofwel, de enige wijze waarop dit zou werken is dat de retourname van emballage direkt geregistreerd wordt (TouchScreen / Scanterminal / Profit-scherm); en aldaar het openstaande saldo zichtbaar wordt (al dan niet met kontrole op 0).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 05, 2007, 08:21:34 am »

Quote
Natuurlijk, we kunnen best in het systeem een kontrole inbouwen dat je niet onder de 0 uit mag komen; ook als het niet om 'Eigenaar Ja' gaat. Maar wat is het resultaat? Je ontvangt nog steeds de emballage retour, maar kunt ze in het systeem niet meer boeken (en vervolgens heb je ze wel).
Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Je hebt de emballage dan inderdaad in huis, maar retour schrijven kun je niet. Oplossing: de klant bellen en vertellen dat je de emballage niet retour kunt schrijven omdat het saldo negatief uitkomt, klaar.
Zo werkt het bij de Greenery ook.
Wij moeten ervoor zorgen dat wij ten eerste niet als retouremballage bedrijf worden misbruikt en ten tweede eventuele tikfouten direct worden opgemerkt. Als ik per ongeluk 2000 kisten retour schrijf en op F1 druk zal dat nu gewoon credit geschreven wordt terwijl bij een blokkade het saldo niet onder nul kan komen.

Ik ben er toch wel zeer voorstander van dat het saldo niet negatief kan raken.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 05, 2007, 08:48:07 am »

Quote
Ik ben er toch wel zeer voorstander van dat het saldo niet negatief kan raken.

Jawel, maar het lost je probleem niet op;
Die chauffeur komt 20 rolcontainers binnenrijden, en jij hebt ze allemaal nodig. Dié ga je dus niet onverrichter zaken terugsturen. Let wel, HIER bevindt het probleem zich (m.i.).
Maar ja, je had er al te veel staan. Crediteren wil je "die 20" dus niet, en dat doe je dus ook niet. Vervolgens heb je 20 rolcontainers over. En 60 ... en 270 ... en ...

Je kunt het probleem natuurlijk proberen op te lossen door ze dan maar terug te sturen ... maar ja ... waar is jouw administratie dáárvoor ?
swoon
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 06, 2007, 12:31:11 pm »

Quote
Je kunt het probleem natuurlijk proberen op te lossen door ze dan maar terug te sturen ... maar ja ... waar is jouw administratie dáárvoor ?
Kijk Peter, je hebt m.b.t. de voorraad rolcontainers wel gelijk, die willen we inderdaad niet.
Maar wat we ook niet willen is dat een klant 100 rolcontainers meer retour heeft gegeven dan hij berekend heeft gehad.
En eigenlijk vind ik het 2e punt veel belangrijker dat de voorraad.
En wat wij (of ze) doen in geval van het niet kunnen crediteren? De klant bellen en vertellen dat deze credit worden geschreven zodra er saldo (en dus de mogelijkheid) voor is. Dan wacht de klant maar op de credit.
Het klinkt hard maar het is wel de manier om deze zaak goed te kunnen blijven monitoren.
Er gaat zo verschrikkelijk veel geld zitten in emballageverwerking (en de fouten die daarmee gemaakt worden) dat je bijna zou moeten zeggen: Ik ga alles in dozen verpakken  Wink

Zonder gekheid: Het is echt nodig Peter, dus neem mij asjeblieft serieus op dit punt.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 06, 2007, 01:40:20 pm »

Oh Demis ... je weet vast nog wel dat als er iemand het meest serieus is van allemaal aangaande dit onderwerp, ik dat ben. Maar zoals altijd moet het wel werken. Dus, volgens mij heb ik hierboven gesuggereerd dat je met een negatief saldo (of iets dergelijks, daar gaat het niet om) er niet bent. Je hebt daarnaast nog een administratie (misschien een groot woord) nodig om het geheel te blijven mannen.

Je krijgt (bijvoorbeeld) van die idioterie als een Raadpleegfunktie die jou toont wat er te veel bij jou staat van een klant, die keurig laat zien wat die klant zojuist (gisteren) bij jou teveel heeft binnengefiets, and als je hem opbelt zegt 'ie "ja heheh, dat weet ik ook wel". Goed, het zal een leertrajekt zijn, want als die leverancier z'n emballage geld niet krijgt, zou hij het moeten afleren om te veel van die dingen bij jou te hebben staan. Maar ja, houd er wel rekening mee dat die man zelf niet weet dat dat het geval is. Ik bedoel, zou jij het weten ?

Ik denk dat dat saldo zó negatief is (ook al kan het 4-8 uur duren voordat het overal is ingebakken), maar dat je er na 5 minuten al achter bent dat je er niet mee kunt omgaan. Niet zonder meer. Niet zonder die Raadpleegfunktie of wat dan ook WAT WIJ NIET KUNNEN VERZINNEN omdat het ons aan de logika ontbreekt. Dat moet jij dus verzinnen middels schade en schande, en dat betekent achteraf en tegen oplopende kosten waarvan je in eerste instantie dus ook niet weet waar het eindigt.

That's all.
Doen ? (en die 8 uur mag je me al  niet aan houden !!)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 13, 2007, 02:39:23 pm »

Kun je niet gewoon beginnen met ervoor te zorgen dat het saldo niet negatief kan zijn/worden? Wellicht met een vinkje bij de debiteur waar je zegt "emballagesaldo mag negatief" o.i.d.

Wat kost dit?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 14, 2007, 10:15:07 am »

We kunnen beginnen met het saldo gewoon negatief te laten zijn, maar zolang het negatief is, niets te doen aangaande creditering. Als je er -op welke wijze ook- voor weet te zorgen dat het weer positief is, gaat het weer lopen zoals gebruikelijk. Tot het weer negatief is, enz.

5 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 14, 2007, 10:19:49 am »

ff denken... Emballage crediteren op een (bestaande) debetorder... daarbij registreren dat deelfaktureren niet is toegestaan... volgens mij komt dan de hele faktuur er niet uit  crazy
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: September 14, 2007, 10:52:26 am »

Heeft dit nou met dit topic te maken, of zie je dit als een algemeen probleem ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 14, 2007, 10:59:40 am »

Dit topic.
Maar, ik dacht dat Demis niets doet met "Deelfakturering", wel "Deellevering" (Pakbon mag er pas uit als de zending kompleet is); wat dat betreft kun je het als ongeschreven beschouwen. Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #11 on: September 15, 2007, 12:49:17 am »

Ik heb vandaag met Peter telefonisch contact gehad over het probleem.
Peter kwam op het idee dat we op de webshop gaan tonen naar de klant hoe het emballagesaldo is ontstaan zodat de discussie met de klant is gedekt. Vervolgens wordt er een blokkade ingebouwd waarmee het emballagesaldo niet negatief mag zijn en de betreffende emballage direct retour wordt gestuurd.

Peter, kun je mij aangeven wat bovenstaand voorstel (korte uitwerking) gaat kosten? Dan kan ik dit weer meenemen bij ons intern.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: September 15, 2007, 10:30:24 am »

Quote
Vervolgens wordt er een blokkade ingebouwd waarmee het emballagesaldo niet negatief mag zijn en de betreffende emballage direct retour wordt gestuurd.


Bijna goed ... Wink

Dit mag wel, maar tot een hoogte naar je eigen oordeel. Dit heeft alles te maken met het moeten hebben van een buffer omdat je anders (theoretisch genomen, en als je 1 klant zou bekijken) niet kunt leveren.
Dus stel dat je op dit moment helemaal geen rolcontainers in huis hebt, dan ben je dankbaar dat die klant er "te veel" stuurt. I later stadium korrigeer je dat dan, en wel op basis van het inzicht in het negatieve saldo.

Het is dus niet en nooit de bedoeling dat je zonder registratie de handel per kerende post(wagen) retour stuurt. Dan zou de klant het inzicht ook niet kunnen hebben ...
Dus :

Tot heden ontvangen : -5
Per heden retour gestuurd omwille van te veel ontvangen : 5
Huidig saldo : 0.

Als je doet wat jij zegt kun je alleen maar krijgen :

Tot heden ontvangen : 0
Per heden retour gestuurd omwille van te veel ontvangen : 5
Huidig saldo : 0.

Zou jij dat dan snappen ?
E.e.a. heeft wel tot gevolg dat "per kerende post" eventueel niet wil (wat op zich wel handig zou zijn als dat kan natuurlijk), met als verder gevolg dat je dit aldus voorbereidt voor de dag erop (enz.), met weer als gevolg dat je de klant de mededeling als boven doet ZONDER het hebben verwerkt van zijn laatste ontvangst. En dus wordt het net zoals een Rekening overzicht :

T/m 15-09-2007 10:20 ontvangen : -5
Per heden retour gestuurd omwille van te veel ontvangen : 5
Huidig saldo : 0.

waarbij het programma ook rekening moet houden met genoemde datum/tijd bij het maken van de Pakbon waarop dit zal komen te staan.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.031 seconds with 20 queries.