Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:56:46 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kontrakten: Nieuw voor ons, een paar vraagjes  (Read 2456 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 17, 2007, 10:00:58 am »

Alsof we nog niet genoeg verschillende dingen bezig zijn, zijn er bij Laco kwantum kontrakten afgesloten met een aantal debiteuren. Binnen een x aantal maanden moet er van een bepaald artikel x ton worden afgenomen. Dat moet je in kunnen geven in profit middels kontrakten lijkt me. Maar ja, dat hebben we nooit eerder gedaan, en in al mijn onnozelheid....

Wil je elke vraag in een apart topic? dat pas ik zo even aan desgewenst, maar het zijn maar kleine vraagjes, daarom eerst maar alles in 1 gedaan.

1. Zonder al de details etc. te kennen: Waarom wordt de rubriek "kontraktomschrijving" leeg gemaakt in LOZKTV (Toevoegen kontrakt van Kliënt) wanneer je daar na een zijstap <F6> KTPRA (Kontaktpersonen raadplegen) terugkeert naar LOZKTV? Voor alle zekerheid er even bij vermelden dat we dit doen vanuit de CRM.

2. wat is het verschil tussen een kontrakt-id en een kontraktreferentie?

3. Bij verkoop/produktie/inkoop etc. orders worden er automatisch bijbehorende nummers aangemaakt. Waarom gebeurt dit niet bij kontrakten? Is er een bepaalde reden / filosofie geweest om niet een systematisch nummer o.i.d. toe te kennen?

4. Kwantum salderen bij de kontraktregels: Het lijkt er voor te zorgen dat met dat vinkje aan de rubriek "nog af te nemen" niets doet bij printen Kontrakten Klient (LOPRKK via LO<3-1-8-8-1>), met het vinkje uit bij kwantum salderen doet die rubriek het nog wel. Maar in LOKKRA1 (Raadplegen kontraktregels zie je wel dat "nog af te nemen" wordt gevuld. Wat is de bedoeling van "kwantum salderen"?

Verder zal ik nog een opmaak (variabele LAyout) moeten gaan aanmaken, maar dat moet wel lukken.

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 17, 2007, 10:22:31 am »

1. Zonder al de details etc. te kennen: Waarom wordt de rubriek "kontraktomschrijving" leeg gemaakt in LOZKTV (Toevoegen kontrakt van Kliënt) wanneer je daar na een zijstap <F6> KTPRA (Kontaktpersonen raadplegen) terugkeert naar LOZKTV? Voor alle zekerheid er even bij vermelden dat we dit doen vanuit de CRM.

Zodra je een zijstapje maakt, moet bij terugkomst het scherm weer opnieuw worden opgebouwd (en geïnitialiseerd). Ik denk dat je dit vaker tegenkomt bij zijstapjes vanuit Toevoegen. Moet je niet naar Toevoegen Artikelen kijken, want daar zijn dagen werk besteedt om het daar wel beter te laten werken; denk hierbij aan dat je een zijstap maakt op het 5e tabblad, en default zou terugkeren naar het 1e tabblad, alwaar je de sleutel weer opnieuw moet toegevoeg.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 17, 2007, 10:24:06 am »

2. wat is het verschil tussen een kontrakt-id en een kontraktreferentie?

Het een is een Identifikatie (en hoe jij je kontrakten identificeert, bepaal je zelf); het ander is een Referentie, en kan bijv. een nummer van de klant zijn.
Wellicht te vergelijken met Verkoopordernummer en Orderreferentie; ware het niet dat je bij een Verkooporder niet zelf het Id kunt bepalen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 17, 2007, 10:28:46 am »

3. Bij verkoop/produktie/inkoop etc. orders worden er automatisch bijbehorende nummers aangemaakt. Waarom gebeurt dit niet bij kontrakten? Is er een bepaalde reden / filosofie geweest om niet een systematisch nummer o.i.d. toe te kennen?

Bij echte orders, waarvan je er honderden op een dag kunt hebben, zul je zelf niet willen nadenken over het id, derhalve wordt ze gegenereerd. Bij een Kontrakt wil je er misschien toch wel zelf enige logica in stoppen. Volgnummer per Debiteur? Overname Kontraktnummer uit oud systeem? Opname van het jaar + maand waarop het Kontrakt slaat? Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 17, 2007, 10:30:51 am »

4. Kwantum salderen bij de kontraktregels: Het lijkt er voor te zorgen dat met dat vinkje aan de rubriek "nog af te nemen" niets doet bij printen Kontrakten Klient (LOPRKK via LO<3-1-8-8-1>), met het vinkje uit bij kwantum salderen doet die rubriek het nog wel. Maar in LOKKRA1 (Raadplegen kontraktregels zie je wel dat "nog af te nemen" wordt gevuld. Wat is de bedoeling van "kwantum salderen"?

Zo even uit het hoofd? Ik dacht dat je daarmee 1 Kontrakthoeveelheid voor meerdere produkten kon definiëren. Ofwel, de klant moet 100 TN afnemen, maar dit mag produkt A, B of C zijn. De openstaande hoeveelheid is dan dacht ik bij alle 3 de regels zichtbaar, maar wordt bepaald o.b.v. het eerst opgenomen produkt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: August 17, 2007, 07:46:17 pm »

Dank voor de info, we hebben de kontrakten nu ingebracht. we zullen eens zien hoe dit werkt, of het wat prettig werkt etc. Het ziet er in de testbestanden in ieder geval prima uit, we zullen ervaren hoe dit in praktijk gaat. Ik heb nog geen voorbeeld waarbij op 1 kontrakt meerdere artikelen staan, maar wellicht dat dit ook nog eens gaat spelen bij ons.

Vraagje / suggestie: Is het heel lastig om in het CRM menu bij die kontrakten een knopje printen op te nemen, die de funktie LOVOKKMN (menu printen kontrakten) aanroept? OK, ik weet cq realiseer me ook wel dat je bij diverse menu's nog geen printfunctie hebt. Aangezien het nog niet storm loopt met kontrakten, heeft het geen prioriteit, maar het lijkt me wel plezierig werken als zo'n printmenu aan te roepen zou zijn. Nu moet je namelijk eeerst via LO<3-1-8-8> om daar te komen.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.013 seconds with 19 queries.