Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 11:49:47 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: 200L bestellen van een grondstof met eenheid KG  (Read 2692 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« on: August 14, 2007, 02:43:07 pm »

Ethanol heeft grondstofeenheid KG.
Bij een leverancier kopen wij dit in vaten van 200L
Is het mogelijk dit bij inkooporder in te geven of moet ik de standaard inhoud van de artikel/verschijning op 158,8kg (in dit geval) zetten?
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #1 on: August 14, 2007, 02:51:33 pm »

Heb je al eens gekeken naar de Inkoopeenheid die je kunt vinden bij de koppeling Artikel <-> Leverancier? (Artikelmenu, optie H)
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 14, 2007, 03:30:48 pm »

Waar Robert op doelt is dat je aan de Inkoopzijde een Prijs per Inkoopeenheid kunt hebben, en waar jouw Artikel in KG is, mag je dus best een prijs per liter hebben.

Ik lees het verhaal iets anders;

Als jouw Artikel in KG in gedefinieerd dan behoor je i.d.d. bij de Artikel-/Verschijning aan te geven wat de inhoud is van een Artikel-/Verschijning.  Ofwel, Ja, het zou zo kunnen zijn dat je daar 158,8 Kg moet invullen.

Maar... is de eenheid van je Artikel wel juist gedefinieerd? Ik bedoel, als de hele wereld zou denken in termen van liters, dan had je Artikel misschien wel in liters gedefinieerd moeten worden. Als jij dit vat verkoopt, verkoop je dan een vat van 158,8 Kg of een vat van 200 L? Ik denk (ook) het laatste. Ik vermoed dus dat hier niet zomaar sprake is van "de leverancier heeft een prijs in een andere eenheid", maar dat het er wel eens op neer kan komen dat de eenheid van je Artikel anders had gemoeten. En Liters bij vloeistoffen klinkt wel zo logisch. Ik zie je eerder met een maatbeter een liter uit zo'n vat halen, dan dat je met een weegschaal precies 1 Kg gaat afwegen.

Als je het laat zoals het is, dan zul je i.d.d. bij de Artikel-/Verschijning moeten aangeven dat er 158,8 Kg zit in een vat van 200 L, en koop je feitelijk vaten in van 158,8 Kg (welke dan weer een prijs per liter mogen hebben), doch waarbij het aantal liters zal worden bepaald d.m.v. de Soortelijke Massa.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 14, 2007, 03:58:48 pm »

Dat een grondstof een prijs per L kan hebben en een voorraad eenheid in kg wist ik.
De enige oplossing is dan dus 158, kg in een vat, anders gaat het zaker een keer mis.

In iedergeval bedankt
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 14, 2007, 04:03:46 pm »

Is het geen liter Artikel? c.q. waarom maak je dat er niet van? Of levert een ander het soms in vaten van 160 Kg en is deze Leverancier de enige afwijkende?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #5 on: August 14, 2007, 04:29:43 pm »

Deze leverancier is de enige die afwijkt.
Logged

Heart-Profit company ID : BA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: August 14, 2007, 04:36:31 pm »

Even iets heel anders:
Wij hebben in het verleden juist gekozen dat alles in de voorraad en op de productieorders juist in KG moet. Dit daar in een industriele omgeving met agressieve stoffen litermeters vaak niet kunnen en weegunits vaak wel.

Ik weet wel dat om de een of andere reden je het artikel dat op voorraadeenheid kg en factuureenheid ltr moest zetten. Anders had het systeem op sommige plaatsen moeilijkheden met de omrekeningen.
Alleen poeders staan bij ons in kg/kg stand.

facturatieeenheid wordt bij ons op debiteurniveau vastgelegd.

Ik heb trouwens nog nooit problemen daarmee gehad, wel hebben wij voor sommige producten 2 verschijningen, als dat nodig is.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.032 seconds with 19 queries.