Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 09:30:29 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: kosten bij inkoop leeg fust.  (Read 6493 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
abok
Helper
*
Offline Offline

Posts: 63


View Profile WWW
« on: July 23, 2007, 10:24:47 am »

Hoe moeten we omgaan met kosten die liggen op de inkoop van leeg fust.
In breder verband; hoe moeten kosten voor meermalig fust worden verwerkt in profit; Als DKK ? Inkoop en/of verkoopzijde? / wat is voorraadwaarde leeg fust? /Wat is inkoopwaarde leeg fust?

Voorbeeld: Soms wordt bij ons lege poolbakken ingekocht. Deze bakken hebben een bepaalde inkoopprijs (statiegeld) met daarbij kosten zoals fusthuur etc. Deze kosten zijn afhankelijk van leverancier. Het statiegeld krijgen we uiteindelijk terug maar de kosten moeten doorberekend worden.
Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 23, 2007, 10:44:38 am »

Bij meermalig te gebruiken Emballage mag je dacht ik geen waarde invullen; de waarde wordt bepaald door de Statiegeldwaarde (op zich is hierover al vaker iets geschreven, maar je krijgt problemen in die zin dat als jij iets kunt inkopen voor EUR 4,- wat een Statiegeldwaarde heeft van EUR 7,50 er vreemde dingen gaan spelen).
Bij inkoop wordt je dacht ik verplicht een prijs 0,00 te hanteren, en zodra de lege poolbakken gefaktureerd worden, wordt aan jou de statiegeldwaarde berekend, welke je op een statiegeldrekening kunt boeken.
Ook eventuele extra kosten die aan jullie gefaktureerd worden zul je kunnen boeken.

V.w.b. het zelf in rekening brengen van Huurkosten (of Slijtage) bestaan er op zich ook mogelijkheden, maar heb je een module Profit-Verhuur? voor nodig. Misschien dat Menno daar een beschrijving over kan invoegen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #2 on: July 23, 2007, 11:07:56 am »

Quote
V.w.b. het zelf in rekening brengen van Huurkosten (of Slijtage) bestaan er op zich ook mogelijkheden, maar heb je een module Profit-Verhuur? voor nodig. Misschien dat Menno daar een beschrijving over kan invoegen.

Voor een toelichting op Huur en Slijtagekosten wordt verwezen naar de Help bij de betreffende Rubrieken in de funktie Defaults Kliënt/Artikel/Verschijning. Door bij de funktie Genereren Uitgaande Fakturen de Rubriek Soort Fakturatie met 'H' in te vullen kan de Huur over nog te ontvangen Emballage in rekening worden gebracht. De Module Profit-Verhuur is hiervoor niet benodigd - een beschrijving van deze module laat ik dan ook achterwege.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
abok
Helper
*
Offline Offline

Posts: 63


View Profile WWW
« Reply #3 on: July 23, 2007, 11:17:59 am »

Fusthuur zijn niet de enige kosten die we bij inkoop leeg fust heb. Er zijn ook kosten zoals transport, handling.
Hoe ga we daarmee om?
Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 23, 2007, 12:58:45 pm »

Eerst even de vraag of het om de doorberekening naar een klant gaat (en zo ja, even een concreet voorbeeldje) danwel gewoon het feit dat je emballage inkoopt waarbij kosten in rekening worden gebracht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 24, 2007, 09:43:40 am »

Dat antwoord kan ik wel geven : beiden (voor huur in elk geval).

Dus, leverancier (e.d.) brengt huur in rekening, en dat moet aan de klant worden doorbelast.
Ik kan zelf niet goed bedenken waarom dit niet gewoon met DKK's kan.

abok, heb je dat al geprobeerd ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 24, 2007, 10:14:08 am »

Dus, leverancier (e.d.) brengt huur in rekening, en dat moet aan de klant worden doorbelast.

Ik denk dat je dit moet lezen als "omdat er Leveranciers zijn die huur, transport etc. in rekening brengen, doen wij dat ook richting onze klant". Het tarief wat bij de klant in rekening gebracht wordt zal m.i. losstaan van het tarief wat door de Leverancier in rekening gebracht wordt. Immers, iedere Leverancier kan andere tarieven in rekening brengen, maar op voorraad kun je echt het verschil niet zien tussen het ene stapeltje poolbakken en het andere stapeltje poolbakken.
Ofwel, zodra er iets in poolbakken aan een klant geleverd wordt, zul je niet weten bij welke leverancier je die poolbakken hebt ingekocht (en welke kosten er in rekening gebracht zijn).

Moet i.d.d. gewoon via DKK's kunnen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
abok
Helper
*
Offline Offline

Posts: 63


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 24, 2007, 12:14:23 pm »

Concreet voorbeeld:

Inkoop leeg fust van leverancier A.
Dit leeg fust komt naar ons bedrijf (via eigen transport).
Dit fust wordt gebruikt in produktie waarbij het lege fust gevuld wordt met produkt.
Het eindprodukt wordt geleverd aan de klant.

Faktuur van Leverancier A:
- bedrag voor leeg fust (statiegeld)
- fusthuur.

Door ons bedrijf worden er kosten gemaakt voor de handling en transport.

In de kostprijs van dit produkt (grondstof) moeten alle kosten meegenomen worden. Dus de fusthuur, handling en transport kosten.
Al deze kosten zijn dus kostprijsverhogend voor de grondstoffen dus ook voor het eindprodukt.

Uiteindelijk verkoopprijs is dus inclusief alle kosten en uiteraard verhoogd met verkoopkosten en een marge bedrag.
Op de faktuur naar klant hoeven de kosten niet apart vermeld te worden (zit al in de verkoopprijs).
Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 24, 2007, 01:04:12 pm »

I.m.o. kan dit voorbeeld nooit werken.

Leverancier B levert precies hetzelfde fust, en brengt (naast Statiegeld) geen verdere kosten in rekening.

Bij het afvullen in Produktie weet jij niet of je het fust van Leverancier A danwel B (danwel die 998 andere Leveranciers) verbruikt; en al zou je het wel weten, v.w.b. Emballage uit de Emballageset kun je niet eens aangeven dat er een specifiek te gebruiken partij zou moeten zijn.

Bij Verkoop (wat je feitelijk gewoon vanuit voorraad doet, je koopt niet specifiek voor een V.O. in) kan derhalve niet bepaald worden wat de emballagekosten geweest zijn die op die order van toepassing zijn.

Wat wel kan is stellen "gemiddeld brengen leveranciers mij x,xx aan kosten in rekening, en dus is dat het bedrag wat ik aan mijn klanten doorbelast". Uit je laatste zin lees ik dat de kosten niet op de faktuur vermeld hoeven te worden want ze zouden al in de verkoopprijs (die jullie zelf invullen) zitten, waaruit ik een konklusie zou kunnen trekken dat je i.d.d. op zoek bent naar iets wat de winst juist drukt. Ofwel, gewone DKK, direct aan de VO te relateren kosten.
Opbrengst = 100, kostprijs = 80, Bruto marge = 20 doch handling/transport etc = 8. dus Netto marge is dan 12.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: July 24, 2007, 01:44:18 pm »

Kan in theorie wel;
Fust komt op voorraad inklusief de kosten, en precies dàt ding gebruik je in de Produktieorder (enz.).
Dit vergt echter een inrichting waar ik zelf niet zo snel zou uitkomen ... (bijvoorbeeld : op een speciale Lokatie binnenboeken vanuit Goederen Ontvangst).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
abok
Helper
*
Offline Offline

Posts: 63


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 25, 2007, 11:01:35 am »

Ben benieuwd naar welke inrichting we zouden moeten gebruiken.
« Last Edit: July 25, 2007, 01:34:38 pm by abok » Logged

LE
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.061 seconds with 20 queries.