Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:52:35 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: afboeken grondstoffen  (Read 3456 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« on: July 02, 2007, 04:56:00 pm »

Is het mogelijk om vooraf te bepalen wat de voorkeursverschijning is voor het automatisch afboeken van PO?
Bijvoorbeeld altijd eerst van BULK afboeken, mocht deze er niet zijn dan IBC's, vervolgens vaten enz.
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 03, 2007, 08:14:20 am »

Nee. Bij Afboeken Grondstoffen zal "de oudste charge" worden afgeboekt, waarbij jij mag instellen (Applikatie Parameter) op basis waarvan de oudste Charge bepaald moet worden (THT, Datum Charge, Chargenummer of Interne Charge).

Default (doch overrulebaar met diverse parameters) moeten grondstoffen in het Produktie-Magazijn aanwezig zijn om afgeboekt te kunnen worden, waarbij op basis van een klaarzetlijst goederen naar produktie overgeheveld kunnen worden. Ook daar geldt dat wat het systeem voorstelt, helemaal niet hoeft te zijn wat jij in werkelijkheid doet. Ik bedoel, stel dat je 22 zakken van 25 Kg nodig hebt, en er liggen er 38 op de pallet; stapel je dan de hele pallet af en verplaats je 22 zakken, of neem je de hele pallet mee en brengt het restant terug?

Hoe dan ook. Nee, er is niets wat dit automatisch doet. Wel mag je natuurlijk zelf op basis van bijv. zo'n behoeftelijst zelf besluiten wat je naar het Produktie-Magazijn verplaatst. Als jij een IBC naar het Produktie-Magazijn verplaatst, en je vaten in het opslagmagazijn laat staan, dan zal produktie automatisch afboeken uit die IBC (tenzij overruled door een parameter als 'Grondstoffen Afboeken van iedere Lokatie toegestaan J/N').
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 03, 2007, 08:40:46 am »

Wij hebben relatief kleine bulkvoorraden, onze tanks zijn niet groter dan 10000 liter.
Hierdoor hebben wij behoefte om van bulk grondstoffen ook vaten en IBC's op voorraad te houden om ervoor te zorgen dat wanneer een tank leeg is terwijl de geplande levering pas "morgen" (of later) arriveert, toch te kunnen produceren.
Echter zolang een bulktank niet leeg is zal altijd deze gebruikt worden, dit gaat nl vele malen sneller.
Is het te maken dat bulkleveringen prioriteit krijgen voor deze grondstoffen boven andere verschijningen?
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: July 03, 2007, 09:09:30 am »

Zoiets zal vast wel te maken zijn, maar houd rekening met een uurtje of 40; kan ook meer worden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 03, 2007, 09:31:36 am »

Wouter, dit klinkt als "te snel" door de bocht. Wellicht lees je het niet zoals ik het lees : hoe die voorraad IBC's er komt "zal wel", maar als die er eenmaal is, zou er eerst moeten worden afgeboekt uit die bulk tanks ... (dntknw)

Als dit zo (gewenst) is dan snap ik het verhaal weer eens niet, want dan klopt er denkelijk iets niet met de inrichting.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 03, 2007, 09:42:16 am »

Alle andere verschijningen anders dan bulk dienen ervoor om toch te produceren als bulk leeg is. Een soort veiligheid.
De tijd die het vergt om grondstof uit een andere verschijning te halen als bulk is veel langer, daarom wordt altijd eerst bulk genomen.
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 03, 2007, 09:48:55 am »

Die optie houden we altijd open  Wink

Ik ga er in ieder geval vanuit dat bij zijn type inrichting alle 3 (bulk, IBC, vat) aanwezig zijn op de lokaties waarvan afgeboekt mag worden wordt (zojuist even gekontroleerd, dat is ook zo), dat hij ergens een prioriteit kan aangeven op basis van af te boeken Verschijningsvorm, en dat diverse grondstof-afboek funkties in een loop op volgorde van die prioriteit de grondstoffen gaan afboeken o.b.v. wat nu ingericht is als 'op basis oudste charge'.

Een alternatief kan nog zijn: Geen grondstoffen afboeken van alle lokaties, en zélf bepalen wat je naar de produktievloer brengt, waarbij "Bulk" standaard op de Produktievloer zou moeten liggen. Pas als de bulk op is, zou er dan een signaal komen dat er niet voldoende voorraad is, en dat er iets verplaatst moet worden (of een IBC, of een vat, dat bepalen ze dan zelf). Maar, leggen ze alsnog alle 3 op de produktievloer, dan is er geen prioriteit.

Frank noemt in zijn laatste post ook nog "Bulkleveringen", ik ga ervanuit dat dat een fout was. Zo niet, dan mag hij dat nog expliciet toelichten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 03, 2007, 10:07:54 am »

Ik denk dat er van jouw hele verhaal weinig klopt. Dat ligt alleen niet aan jou, maar aan hun.

Ik zou dus 100 vragen hebben aan Frank, maar dit is weer zo'n typisch onderwerp waarmee ik me niet mee ga bemoeien en waarvan ik niet *wil* dat het wordt uitgewerkt. Frank&Frank zijn trouwens de enigen die dit kunnen oplossen. Help ...

Het lijkt me goed om deze discussie te beeindigen voordat 'ie is begonnen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #8 on: July 03, 2007, 11:06:13 am »

Het afboeken van de grondstoffen gebeurt in jullie geval FIFO op Chargenummer. Dit houdt in dat de Charge met het alfabetisch eerste Chargenummer als eerste afgeboekt zal worden (mits aanwezig in het Produktie-magazijn).

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om bij Goederenontvangst van de bulk-grondstoffen, het Chargenummer Leverancier vooraf te laten gaan door een '#'. Hierdoor hebben de bulk-grondstoffen altijd het alfabetisch eerste Chargenummer en zullen dus altijd als eerste afgeboekt worden.

Indien geen Chargenummer Leverancier bekend is, ken je zelf een nummer (bijvoorbeeld de Datum Ontvangst) toe. Voorwaarde is wel dat je het Chargenummer Leverancier als Chargenummer en niet als Intern Chargenummer opneemt (zie Bedrijfsparameters Inkoop, Blad-3).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: August 16, 2007, 10:05:04 am »

afboeken op chargenummer is sowieso discutabel,
want als  je 2 leveranciers hebt, waarvan de eerste altijd met chargenummering start met een A en de 2e met een X zal altijd de A eerst komen ongeacht de ouderdom van de charge.

Dit is dan ook de reden dat wij ooit heart een bedrijfsparameter hebben laten aanpassen op basis THT en datum charge.

Als je op basis THT gaat werken, dan is het simpel om de "noodvoorraad" op een THT in 2050 te zetten. (Wij gebruike voor alle "eeuwig" houdbare stoffen een THT van 5 jaar, kun je n.l. ook mooi gebruiken voor winkeldochter analyse en zo)

Misschien een optie?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.02 seconds with 20 queries.