De reden dat er hier besteld wordt, is inderdaad omdat het gisteren 'dinsdag' was, en je op dinsdag een bestelniveau van 15 hebt. Op voorraad liggen er 5 (en dus kom je er 10 tekort).
Hierop ingrijpen?
Tsja..
Als je niet met bestelparameters per dag werkt, en bij een artikel waarvan je er nu 5 op voorraad hebt liggen ineens een bestelniveau gaat invullen van 15, zal dat ook resulteren in een onmiddelijke aanvulling van 10 stuks. Die hadden er eigenlijk al moeten liggen, en je kan er weinig tegen in brengen dat je al te laat bent met het bestellen ervan.
Zet dat af tegen de nieuwe situatie, en dan is die toch echt niet veel anders. De situatie treedt nu op omdat je een bestelniveau invult welke hoger is dan wat er daadwerkelijk ligt. Dan hád je dat vorige week al moeten bestellen.
Nu zouden we kunnen zeggen dat die 15 dan ingaat vanaf de eerst volgende dinsdag, maar ja, je vult dat bestelniveau in om gedurende de inkooptijd van het produkt aan de (extra) vraag te kunnen voldoen, waarmee als we dat volgende week in laten gaan, je het deze week niet redt omdat je te weinig zult hebben.
Wat we in theorie wel kunnen doen is stellen dat als we een Bestelniveau niet mogen respekteren per een datum welke resulteert tot een bestelling in het verleden. Ofwel, het Bestelniveau op dinsdag leidt tot een levering voor de donderdag ervoor (-5 dagen) hetgeen niet mogelijk is; je bent weliswaar 5 dagen te laat, maar op tijd krijg je het toch niet meer.
Even net doen alsof het vandaag dinsdag is, dan zou je de behoefte a.g.v. het bestelniveau 1 kalenderdag (= inkooptijd) vooruit moeten zetten, ofwel, het Bestelniveau van de woensdag moeten gebruiken, immers, die kun je op dinsdag nog binnen laten komen. Of het er dan ook duidelijker op wordt? Straks zijn er iedere dag topics met 'kun je verklaren waarom hij die hoeveelheid besteld?' Houdt maar rekening met een uurtje of 6.
Merk ook op dat het probleem wat er nu is, er misschien alleen de eerste keer is omdat je nu een bestelniveau invult welke hoger is dan je voorraad. Als dat eenmaal binnen is heb je wellicht het probleem niet meer.
Of misschien een rubriek erbij waarin aangegeven kan worden o.b.v. van welke datum het bestelniveau bekeken moet worden? Dit zou dan in ons geval dezelfde datum zijn die wij nu opgeven, in bovenstaand geval 28/6 (de leverdatum van de leverancier).
Nope. Dat sowieso niet. Immers, als jij een Besteladvies draait t/m de 27e zal een behoefte van de 28e met een inkooptijd van 1 dag daar ook in voorkomen. Nee, de hele Behoefterun draait o.b.v. Behoeftedatum en zo is dat Bestelparameter gebeuren ook expliciet opgezet.