Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:16:07 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Mutaties in prijs/kortings afspraken bijhouden / loggen  (Read 3341 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: April 10, 2007, 05:28:44 pm »

Verkoopprijzen in Heart kunnen op tig manieren tot stand komen. Kontrakten, Prijsafspraken, staffels, Dkk's, noem maar op, er zijn vele manieren waarop de prijs op de verkooporderregel wordt ingevuld. Toch leeft er al enige tijd de vraag, of er periodiek (bij voorkeur maandelijks) een lijstje met prijswijzigingen uit Heart kan komen. Deze vraag moet natuurlijk nader gespecificeerd worden.

Wij werken in Heart met Prijs/kortingsafspraken (LO<3-4-1-1> LODARA). Alle artikelen hebben een prijs ongeacht debiteur, waarop per debiteur een prijs/kortingsafspraak wordt toegevoegd, die daarop een korting (of toeslag) geeft. (prijs als korting). Bij bepaalde afnemers geldt dat deze eigen prijskortingsafspraken hebben, dan is er dus niet sprake van een "prijs als korting". DKK's laat ik bij deze even buiten beschouwing.

Een prijskortingsafspraak kun je toevoegen, wijzigen en verwijderen. Volgens mij is er in Heart momenteel geen mogelijkheid om een soort "log" of iets dergelijks daarvan weer te geven (LEES: jvr kan dit niet vinden). Ik stel me zoiets voor als in de bijlage is opgenomen.

Herkomst vraag: PWC heeft wederom in hun rapportage als aandachtspunt (vrij vertaalt) neergezet dat het beheer van de verkoopprijsafspraken 'ongecontroleerd' verloopt. Met wat omwegen komt er momenteel wel iets uit wat er op lijkt, maar echt kompleet is het niet. Volgens mij zijn er een stuk of 10 tot 12 relevante rubrieken die je bij prijs/kortingsafspraken die je kunt wijzigen. Dit maakt het er niet gemakkelijker op, dat realiseer ik me ook wel.

Werkwijze nu: Er wordt door een vertegenwoordiger een nieuwe prijsafspraak bekend gemaakt, getekend door de commercieel directeur. Deze wordt door Verkoop binnendienst in Heart als prijskortingsafspraak toegevoegd. Als er voor desbetreffende afspraak reeds een afspraak bestond, wordt de einddatum van 31-12-9999 gewijzigd in 1 dag voor de dag waarop de nieuwe afspraak in moet gaan. Deze prijsafspraken komen in een map, maar er ontbreekt nog een soort logging waarmee je afdoende kunt controleren of de prijsafspraken ook juist zijn ingevoerd.

Controle daarop: Vervolgens wordt in de maandrapportage de verkoopprijs per de laatste van de maand opgenomen, waarna je kunt kontroleren of de omzet per eenheid (per 100 kilogram (KH) in onze situatie) overeenkomt met de verkoopprijs die in de prijs/kortingsafspraken staat. Bestaat daartussen een afwijking dan is er handmatig iets overschreven op de verkooporderregel, of er heeft in die maand een prijswijziging plaats gevonden.

De bijlage toont wat ik me voorstel bij zo'n soort logging van de prijs / kortings afspraken. Ik wil niet zeggen dat dit voorbeeld kompleet is (omdat niet alle relevante items van de prijskortingsafspraak worden genoemd), maar wil er mee aangeven wat ik ongeveer zoek. Misschien kan ik dit ook al lang wel ergens vinden in Heart, maar ik heb het tot nu toe niet kunnen ontdekken. Dit lijstje zou dan maandelijks worden afgedrukt, geaccordeerd en in de desbetreffende map opgeborgen.

Deze logging hoeft vooralsnog uitsluitend de informatie uit de prijskortingsafspraken te halen ( LODATV / LODAWY / LODAVW )

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe anderen de verkoopprijsafspraken 'onder controle' houden. Er zullen vast meer mensen werken met prijskortingsafspraken. Op welke manier houden jullie bij wat er in de prijs/kortingsafspraken gemuteerd wordt?

Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden!



* prijswijzigingen.PNG (6.78 KB, 765x70 - viewed 194 times.)
« Last Edit: April 10, 2007, 05:37:28 pm by Johan van Rangelrooij » Logged

KM
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: April 11, 2007, 09:21:41 am »

Op zich lijkt me dit heel valide.
Echter zou het dan eigenlijk op een "hoger niveau" voor alle prijzen bijgehouden moeten worden (even de accountant versie erop loslaten... Smack )

Dat betekent dat je een redelijk uitgebreide tabel krijgt, en de vraag is hoe je die opbouwd.

Als je bv kijkt naar hoe het edit register artikelen werkt is dat niet ideaal opgebouwd. een systeem op basis van record welke naar bv excel kunnen op basis van een paar parameters (bv periode, user of verzin maar wat) is dan ideaal voor verslaglegging.

Maar dat geldt eigenlijk voor alle primaire stambestanden:
- artikel
- relatie
- debiteur
- crediteur
- prijzen
- ...

De vraag is hoe ver je wilt gaan met het loggen van dit soort zaken.
Een accountant zal n.l. altijd zeggen 100%

Het gevolg is echter wel dat als je nu in de database kijkt de 2 kernbestanden van Heart LOVM en ADBO zijn.
Deze groeien zeer snel t.o.v. de andere bestanden omdat dat de logistieke en financiele flow registratie is. Door allemaal mutatiebestanden toe te voegen word Heart wel steeds veeleisender mbt de hoeveelheid data.
(Dat is trouwens sinds de inzet van computers alleen maar een trend die zichzelf versterkt)
Bij AD zit er zo'n 1,3 GB aan data in de ADPF directory (1999 tot nu) waarvan ADBO 0.5 GB inneemt.
Als je dus ook op veel van de "logistieke" tabellen mutatiebestanden aan gaat maken zal Heart dus veel sneller groeien en moet je daar ook rekening mee houden mbt de inzet van data opslag en backup.

Daarnaast natuurlijk nog het financiele plaatje dat Heart voor al die functies mutatiebestanden moet maken en de programmatuur moet aanpassen.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 11, 2007, 10:08:02 am »

Beste Mensen.

In eerste instantie lijkt de vraag van Johan heel praktisch en logisch.

Opslaan van de wijzigingen van prijsafspraken simpel ?????????
Echter hoe langer je erover na denkt hoe complexer de materie wordt. Hoe gaan we vervolgens om als we toeslagen toekennen op bijvoorbeeld orderregel grootte 3.4.6.4, bij SE hebben we daar vijf verschillende volume 0,40,100,600,1000 liter deze zijn per verschijnigsvorm ingevoerd. Gemiddeld 10 verschijnigen per artikel resulteerd in 50 prijzen.
Vervolgens hebben we twee DKK's die prijs verhogend zijn. Iedere verschijningsvorm heeft zijn eigen prijstoeslag.

Na een paar uur goed nadenken, een half uur aan de telefoon met PS is onder tussen al meer dan drie jaar geleden,
zag ik in hoe hopeloos het zou worden.

Bij LA is toen gewoon besloten één prijslijst voor iedereen. Vaste korting voor verschillende debiteuren.

Dirk-Jan
LA

« Last Edit: April 11, 2007, 10:32:31 am by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 11, 2007, 10:25:18 am »

Heren,

Wat in deze de meest degelijke weg is, met ook het meeste perspectief, is Profit-Transact aanschaffen waarmee je de beschikking krijgt over alle transakties die in je systeem plaatsvinden. N.b.: Eventueel kun je ongewenste transakties uitzetten (worden dan niet gelogged tot op tabel/veld niveau).

Je hebt dan nog niet de informatie die je wenst, lees, er is geen funktionaliteit die ophoest wat je wilt. Echter, de gegevens zijn er, en de basis is er dus eveneens. Wellicht dat je zelf de queries kunt maken ?

We kunnen in Barneveld natuurlijk ook e.e.a. opzetten, maar ik vermoed dat dit dermate specifiek is dat we dit niet "zo maar" kunnen doen.

Denk er ook aan dat als je (bijvoorbeeld !!) de Prijs van een Artikelgroep wijzigt, je daarmee impliciet Prijzen van/voor Debiteuren wijzigt, verder ook afhankelijk van de inrichting van de Prijzen. Ik zou zelf niet eens weten waar te beginnen, als er een "funktionele" lijst uit zou moeten komen; Het simpeltjes weergeven dat de prijs van een Artikelgroep is gewijzigt stelt niets voor, want dat is 1 op 1 met de Transaktie. Dus als dat voldoet ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: April 11, 2007, 10:54:53 am »

ja, ja, ik wist dat het niet een simpele vraag was. Gelijk eens dat er tig manieren van het bepalen van je prijsafspraken zijn en noem maar op. Profit is een mooi pakket wat dat betreft. Maar toch... Zijn we nou echt de eersten die willen (/moeten) controleren of de prijsafspraken juist worden onderhouden? Is er dan nog niemand die hier op dit moment een prettig / eenvoudige en werkende controle op heeft die niet door de eerste de beste EDP-auditor wordt afgekraakt? Ok, het zijn ook niet mijn vrienden en je hoeft ook niet in alle opzichten de kritische noten voor hun te kraken, maar deze noot helaas wel.

Heren,

Wat in deze de meest degelijke weg is, met ook het meeste perspectief, is Profit-Transact aanschaffen waarmee je de beschikking krijgt over alle transakties die in je systeem plaatsvinden. N.b.: Eventueel kun je ongewenste transakties uitzetten (worden dan niet gelogged tot op tabel/veld niveau).

--> Wat kost dat? Klinkt namelijk niet verkeerd. Als de informatie die Transact oplevert voldoende is om met een eigen querie de gevraagde gegevens te tonen is dat prima zelf in elkaar te prutsen. Heb je een voorbeeld van zo'n logging uit profit Transact waarin ondere andere wat mutaties op het gebied van prijsafspraken in staan? 

Misschien kan het ook eenvoudiger: Bepaal de prijzen per de laatste van de maand, vergelijk die met de prijzen van de laatste dag van de vorige maand en als daar een verschil tussen zit dan moet daarvan een "bericht" komen. Zal dus niet een compleet beeld opleveren, omdat je in theorie ook per 11-4-2007 een prijsafspraak op kunt geven die op 1-6-2007 in gaat. Dat realiseer ik me allemaal ook wel. Dan kun je hooguit nog eens kijken of je iets wilt doen met de mutatiedatum en/of invoerdatum. Natuurlijk realiseer ik me wel dat zo'n werkwijze ook niet fraai is, fout is, niet correct is etc. etc., maar dan heb je in elk geval iets. Wellicht trapt EDP-auditor er in?
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 12, 2007, 10:13:42 am »

Hallo Johan

In de tabel 3.4.1.1 heb je ook de mogelijkheid om een actie prijs in te voeren.
er ontstaat dan een situatie dat je op je eikettten de van prijs afdrukt terwijl je de producten verkoopt tegen de voor prijs. Voor LA zeer normaal terwijl de voor prijs maar tijdelijk is. Als je nu tussen twee maanden gaat vergelijken krijg je zeer vele prijswijzigingen te zien terwijl het in feite acties zijn, die na enkele weken weer afgelopen zijn. Wederom draai je de volgende maand een overzicht en volgens je print zijn alle artikelen die in de actie zaten in prijs gewijzigd. Weer veel werk om uit te zoeken.

Dirk-Jan
La
Logged

Dirk-Jan
ma
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: April 12, 2007, 10:31:47 am »

Wederom draai je de volgende maand een overzicht en volgens je print zijn alle artikelen die in de actie zaten in prijs gewijzigd. Weer veel werk om uit te zoeken.
--> Draai je dit overzicht nu al uit Heart? Of schets je hier de "toekomstige" situatie? Jullie zullen toch ook op enigerlei wijze inzicht hebben wanneeer met welke artikelen gestunt is?

Het fenomeen 'aktieprijzen' ken ik niet (weet niet hoe dat in elkaar steekt, de helptekst zegt er ook niks over) , en geldt waarschijnlijk bij ons niet. (het is altijd aktie hier  smile ) . Maar waar haal je dan de "VOOR-prijs" vandaan? Je moet toch ergens deze van en voor prijzen vastleggen wil je ze kunnen afdrukken. Is dan 3-4-1-1 je Van-prijs of je voor-prijs? Tevens wel nieuwsgierig waar de aktieduur dan vastligt.  Desondanks blijft het m.i. toch een prijswijziging die 'verantwoord' zou moeten worden, al kan ik me voorstellen dat je dat liever voor een hele groep producten doet dan per artikel.
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 12, 2007, 11:19:18 am »

werkt ongeveer als volgt

Artikel 1     Prijs/cons. prijs  10.00  09/04/07 tot   15/04/07 actie J   actie code WK0715
Artikel 1     Prijs/cons. prijs  15.00  16/04/07 tot   31/12/99 actie N 

Als je nu een artikel verkoop zal op het etiket een prijs van 15,00 euro worden afgedrukt maar de klant zal 10 euro worden gefactureerd.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.018 seconds with 21 queries.