Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 10:01:37 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: BTW factureren levering buitenland, klant binnenland  (Read 18054 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« on: March 07, 2007, 03:50:05 pm »

Wij hebben een Nederlandse Debiteur, groot bedrijf. Deze bestellen spullen voor Engeland. Hiervoor hebben wij een nieuw afleveradres aangemaakt 01.
Hier worden de goederen ook naar toe gestuurd. Echter de facturering gaat naar Nederland, echter dit moet zonder BTW.
Dit gaat volgens ons alleen als je bij de debiteur het buitenlands BTW-nr invult en de landcode op Engeland zet. Eigenlijk maak je een buitenlands debiteur met een factuur adres in Nederland.
Echter wat nu als deze debiteur ook leveringen wil ik Belgie, Duitsland.
Moet ik dan telkens een aparte debiteur aanmaken, daar ik natuurlijk wel de intra comm. leveringen goed moet hebben.

Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 07, 2007, 04:10:41 pm »

Om te beginnen hoef je hier geen aparte Debiteuren-id's voor aan te maken; als je dat wel doet, doe je het al fout.

Jouw Debiteur is een Nederlander, en heeft Landkode NL.
Je neemt een Afleveradres op in Engeland (Landkode GB).
De Verkooporder is voor het Afleveradres in Engeland (GB).

BTW volgt de goederen. De goederen naar van NL naar GB.

Bij de Relatiegegevens (NL) kun je een BTW nummer opgeven, dit betreft het BTW nummer van jouw klant, NL BTW nummer dus. Daarnaast kun je (zijstap) per Landkode een btw nummer opnemen.

Dus, als jij van jouw relatie een engels BTW nummer hebt, dan mag je hem btw vrij leveren.
Heb je geen engels btw nummer, dan zit er sowieso btw op (ongeacht waar je faktuur naartoe gaat).

Dus, zolang jij geen engelse, belgische, duitse btw nummers registreert bij deze klant, zou het vanzelf goed moeten gaan met enkel de opname van het juiste Afleveradres.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #2 on: March 08, 2007, 09:18:05 am »

Beste Wouter, even terug komen op jou opmerking, welke ik juist zocht, waar kan ik het BTW nummer van de buitenlandse aflevering GB dus opnemen.
Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 08, 2007, 10:03:36 am »

Via Raadplegen Relaties (Hmenu-2-1-1-1) Shift-F7.
Daar kun je per landkode een btw nummer opnemen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 08, 2007, 11:34:19 am »

Houd svp wel in de gaten dat als het je ook maar aan iéts ontbreekt aangaande de BTW wat gerelateerd is aan "andere landen", je éérst de Bedrijfsparameter "BTW Aangeven in andere landen" (A- Bedrijfsgegevens tabblad 1) op Ja moet hebben staan, alvorens je kunt konstateren dat iets niet werkt zoals je wilt / denkt dat het hoort.

Het advies blijft wel om het zonder te proberen, aangezien BTW andere landen nogal wat additionele inrichting vergt.
N.b.: De meeste Profit gebruikers nemen de onvolkomenheden bij Nee voor lief, gezien het extra (inrichtings)werk.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.038 seconds with 20 queries.