Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:20:28 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe krijg ik de waarschuwing journaliseren tegen oude koers weg  (Read 2252 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
René
Poster
*
Offline Offline

Posts: 6


View Profile
« on: February 28, 2007, 12:36:54 pm »

Bij het doorboeken van de batchboeking krijg ik bij bijna alle vreemde valutafakturen de melding  WAARSCHUWING: Journaliseren tegen oude koers impliceert herwaarderen. Dit mag ik een keer of 50 tot 100 per dag wegklikken. Hoe krijg ik deze waarschuwing weg?
Logged
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 28, 2007, 12:59:58 pm »

Als eerste even de reden waarom je de melding krijgt:

Stel:

Op datum x heeft de USD een koers van 0,80 EUR; op datum y (na x) heeft ze een koers van 0,85 EUR.

Als je USD 1000,- boekt per datum x zal dit worden geboekt met een tegenwaarde van EUR 800,-.
Als je USD 1000,- boekt per datum y zal dit worden geboekt met een tegenwaarde van EUR 850,-.

Ervanuitgaande dat je USD 1000,- boekt per datum x dan resulteert dit in een tegenwaarde van EUR 800,-.
Zodra je op moment y de koers wijzigt van 0,80 naar 0,85 EUR, behoor je te herwaaderen. Dit herwaarderen zal de tegenwaarde rechttrekken met de huidige koers. Ofwel, de eerder geboekte USD 1000,- heeft een tegenwaarde van EUR 800,- , behoort op datum y een tegenwaarde van EUR 850,- te hebben, en dus zal er EUR 50,- worden geherwaardeerd.

Tot zover alles nog zonder meldingen.

Je melding ontstaat nu echter als je ná de herwaardering van moment y met terugwerkende kracht iets gaat boeken per datum x. Jij bent in de veronderstelling op moment y te hebben geherwaardeerd en daarmee in de veronderstelling dat de tegenwaarden aansluiten bij de laatst geregistreerde koers. Ga je echter met terugwerkende kracht iets boeken tegen een oude koers (stel je boekt USD 800,- tegen op de eerder geboekte USD 1000,-) dan haal je daarmee de eerdere Valutaherwaardering onderuit; immers, die heeft USD 1000,- x (0,85 - 0,80) = EUR 50,- gekorrigeerd, waar dit na jouw aanpassing met terugwerkende kracht USD 200,- x (0,85 - 0,80) = EUR 10,- had moeten zijn.

De melding impliceert dus dat je aktie opnieuw een Valutaherwaardering vereist.

De oplossing zou kunnen liggen in het bij Doorboeken Batchboekingen inbouwen van een kontrole die ervoor zorgt dat die melding maar 1x per doorboekingssessie verschijnt.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 28, 2007, 01:01:49 pm »

Dit mag ik een keer of 50 tot 100 per dag wegklikken.

En dat dan al een jaar of ... ??

Dit zal toch niets nieuws zijn, want die melding zit er al jaaaaren in.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
René
Poster
*
Offline Offline

Posts: 6


View Profile
« Reply #3 on: March 01, 2007, 09:53:13 am »

Inderdaad is het al jaren zo, alleen ons bedrijf groeit erg snel. Zodat de hoeveelheid batchboekingen gigantisch is gestegen. en daardoor ook het aantal malen dat deze melding zich aandient. Aangezien er nog een behoorlijke groei te verwachten valt wordt deze melding steeds vervelender.
Logged
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 02, 2007, 12:58:57 pm »

Opgelost. Vanaf heden komt de melding nog maar 1x per Interface waarvoor Batchboekingen worden doorgeboekt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.022 seconds with 20 queries.