Heart-Profit ERP
November 30, 2024, 10:37:25 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Lengte veld verschijning  (Read 2943 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« on: February 06, 2007, 12:30:08 pm »

Het veld verschijning is te kort om onze verschijningen op een juiste wijze in te kunnen voeren.
Is het mogelijk om dat veld te vergroten naar 10 (of meer) karakters?

Voorbeeld;
wij hebben de volgende verschijningen;
doos, golfkarton, bedrukt, agrusol logo, kleur rood, afmeting 60x40x12,5, met hoek, standaard inhoud 5,5 kg
doos, massiefkarton, bedrukt, murgi logo, kleur groen, afmeting 60x40x14,5, zonder hoek, standaard inhoud 5,7 kg
en een heleboel variaties hierop.

Wij willen graag dat de code herkenbaar is, maar dit kunnen wij met geen mogelijkheid in 7 karakters persen.

Wat zijn de mogelijkheden hiervoor ?



Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 06, 2007, 01:19:12 pm »

Allereerst ontstaat het probleem doordat je niet alle Dimensies gebruikt die er zijn. Uiteraard doel ik dan op de Kenmerken.
N.b.: Waarmee ik slechts aangeef dat jullie probleem niet maatgevend is voor een willekeurige ander, terwijl je wel bewust de Kenmerken niet gebruikt, wat důs toch een "mogelijke inrichting" betreft. In dit licht kan hat dan iedereen weer aangaan, namelijk iedereen die net zo bewust als jullie hiervoor kiezen.  wacko

Achtergrond info om de context te bepalen :
Het betreft hier vershandel, waar de logistiek in volledige consistentie binnen Heart-Profit op "zachte" wijze is opgezet. Dit betekent onder meer dat er een ander produkt kan worden geleverd dan gevraagd op de Raaplijst, dat produkt op de Voorraad kan worden veranderd (m.n. a.g.v. veranderende kwaliteitsklassen), dat bij Goederen Ontvangst een ander produkt op Voorraad kan komen dan de Inkooporderregel zegt, enz., waarbij alles toch automatisch wordt behandeld (denk met name aan (kost)prijzen.
"Logistiek" werkt hier volledig anders als gebruikelijk, doch is consistent over alle processen heen.

Terug naar de probleemstelling, lok je hiermee uit dat er problemen ontstaan waarop niet is geanticipeerd in het verleden, namelijk toen het pakket alleen nog "hard" kon werken, en het hanteren van aspekten als Kenmerken domweg nodig waren om e.e.a. op logistiek juiste wijze te realiseren (denk aan de kwaliteitsklasse die in een Kenmerk is ondergebracht).
N.b.: Het door mij gehanteerde voorbeeld is niet 100% juist, omdat e.e.a. zich nu uit op Artikel(omschrijving) niveau, waar het hier om de Verschijningsvorm gaat.

Voor de techneuten onder ons : Heart-Profit werkt niet met zogenaamde GUIDs, ofwel, ze werkt met werkelijke sleutels omdat
a. wij de GUID methode niet aanhangen
b. het onderhoud bij het werken met GUIDs zo ongeveer ondoenlijk wordt (let wel, in de consistente situatie zoals wij zelf werken i.v.m. met name het Releasebeleid).

N.b.: Een GUID is een werldwijd uniek (gegenereerd) nummer voor alles wat je op deze aardbol kunt aantreffen. De logische sleutel bestaat dan alleen nog virtueel, en is eigenlijk ondergebracht als -gemakkelijk veranderbaar- attribuut.

Sleutels die als zodanig zijn opgenomen in de database, zijn enorm moeilijk te veranderen, aangezien het ingrijpt op ieder programma dat van die Sleutel gebruik maakt, en wat bij de Verschijningsvorm toevallig wel heel erg veel is ...

Het langer maken van de Verschijningsvorm zou vele weken vergen met navenante kosten, alleen al voor het langer maken zelf en de databasecommands (m.n. rond de Indexen) die ermee werken. Echter :
Het inpassen in alle prints (en ook wel schermen) is een klus die je eerder op maanden moet inschatten, met vooral het probleem dat zaken niet meer passen, waar ze nu gemaakt zijn op "past nčt". Dus, hier 3 posities erbij betekent daar 3 posisties eraf.

Ik neig er veel meer naar om de Omschrijving te misbruiken, of desnoods een nieuw Omschrijvingsveld, om e.e.a. vervolgens toe te passen op cruciale plaatsen, door een Bedrijfsparameter (wellicht Systeemparameter) gestuurd. En, aangezien de Omschrijving 1 op 1 uniek behoort te zijn met de ID, is van werkelijk misbruik geen sprake.

De eerste vraag is dan wel welke funktionaliteiten (indien algemeen te omschrijven) jullie als relevant zien voor deze benadering. Dit, om in eerste aanleg enigszins de hoeveelheid werk te kunnen bepalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen : alles voor het Magazijn en Produktie personeel ... (daar gok en hoop ik op).

 heat

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 06, 2007, 01:44:08 pm »

Een kleine tip die perfect werkt en eenvoudig zichtbaar wordt en reeds allang in Heart-Profit
 bestaat verlengde teksten. Deze kun je zowel per artikel toepassen maar ook aan verschijningen
kun je eenvoudig een verlengde tekst hangen.

Werk je internationaal dan is het ook makelijk dat je zo bijvoorbeeld omschrijving "ZAK" toch het in het engels het woordje "BAG" kunt toepassen.

Is maar een hint succes.

Dirk-Jan
LA

Logged

Dirk-Jan
ma
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: February 06, 2007, 01:59:52 pm »

Nog een tip:
Als er productievormen bij zitten laat deze dan alfabetisch de laagste zijn, dus starten met een 0 of 1 en niet met een z.
Als je veel verschijningen hebt krijg je bij de productieorders deze n.l. alfabetisch in een keuzescherm.

(scheelt toetsaanslagen)
Bij ons staan ze n.l. precies andersom dus wij spreken uit ervaring....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #4 on: February 07, 2007, 08:31:16 am »

Dat het een niet haalbare zaak is om het veld verschijning te verlengen begrijp ik inmiddels. (helaas)

De opmerking dat we kenmerken zouden moeten gebruiken begrijp ik niet. Kenmerken is toch gekoppeld aan artikelen en niet aan verschijningen? Mijn probleem betreft de veelheid in verschijningen en niet in artikelen. Dus is het gebruik van kenmerken hier niet de oplossing tenzij er OOK een mogelijkheid betaat om kenmerken te gebruiken bij verschijningen.

Peter,
iedere keer als ik je spreek begin je weer over die kenmerken.
Waarom denk je dat die voor ons zo van belang kan zijn en waar zouden we die dan toe moeten passen?
Ik zelf denk dat deze voor ons bruikbaar kan zijn voor bijvoorbeeld de (agf artikel) kenmerken: [klasse] ; [land van herkomst]; [maat]; [kleur]
(kan er maar 3 kiezen toch ?)


« Last Edit: February 07, 2007, 09:04:54 am by tovi » Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 07, 2007, 11:02:24 am »

tovi,

Allereerst zou ik graag nog eens duidelijk willen maken dat ik juist NIET voorsta om Kenmerken te gebruiken bij jullie. Althans, niet meer, aangezien er intussen te veel is geregeld om het zonder te kunnen doen. Denk aan je Artikelbestand en ook alles wart je eromheen zult hebben kwa kalkulatie (Excel) aanbiedingen naar klanten enz. enz. "Dat moet je nu niet meer willen". En dus wil "ik" het ook niet. Simpel.

Nou is het natuurlijk wel zo dat de beslissing om het zonder te doen ver voor jouw tijd ligt, en, omdat ik eigenlijk weiger jou om te praten krijg je intussen ook de argumenten niet meer te horen. Bij deze dan maar een kleine poging om alsnog een context te kreëren, gewoon omdat je het vraagt (en niet om het te gaan veranderen, al was het maar omdat genoemde "zachte logistiek" bij jullie dan weer op z'n kop moet).

Het verhaal begint bij Omvormen. Zoals het fenomeen het beschrijft (zie Trefwoord), betreft dit het omvormen naar een andere vorm (hehe) wat over de Verschijningsvorm mag gebeuren, en wat tevens over de Kenmerken mag gebeuren (en over de Inhoud uiteraard). Wat je waarin onderbrengt is veelal zacht, doch met een dagje beredeneren kom je altijd wel tot niet-arbitraire oplossingen (en dat dagje beredeneren heb ik hier even de gelegenheid niet voor, dus we houden het bij algemene voorbeelden).

Een lichtgekleurde tomaat die gekleurd wordt, zou kunnen worden ondergebracht in de Verschijningsvorm, ware het niet dat je die ergens anders voor wenst te gebruiken : de verpakking. Ook zou je met de Inhoud weinig kunnen, tenzij je weet te bedenken dat een lichtgekleurde tomaat een andere Inhoud heeft dan een gekleurde (mij lukt dat niet).
Omdat het hetzelfde produkt betreft (dat staat onomstotelijk vast VOOR ONS ... niet voor jou, omdat je er een ander artikelnummer voor hebt  dntknw) kom je er automatisch op dat die andere kleuring in een Kenmerk MOET. Let wel, moet.
Omvormen mag over de Kenmerken, dus die is simpel ... Kenmerkwaarde veranderen, klaar.

Van belang is nu de wetenschap dat je hiermee het produkt net zo hebt veranderd als dat je doet middels het veranderen van de dimensie "Artikelnummer", wetend dat alle dimensies onderdeel zijn van de logische sleutel, en het produkt dus een samenstelling is van al die dimensies. Niet alleen het Artikelnummer dus.
Hieruit volgt dat ook bewezen is dat waar je het Artikelnummer zou veranderen om er een ander produkt van te maken, je dit ook middels het veranderen van een Kenmerkwaarde mag doen. Maakt werkelijk niet uit, en het hele pakket anticipeert hierop (ok, behoudens Verkoopkontrakten zoals we sinds kort weten Sad).

Een essentieel verschil met het veranderen van het Artikelnummer, is dat er niets behoeft te worden gedaan om Kostprijs enz. enz. consistent te houden, immers, het fysieke produkt is onveranderd, behoudens de vorm. Denk aan een plank die je doormidden zaagt, dan houd je twee helften over, en de Kostprijs van het totaal is "onnagedacht" hetzelfde, en in het pakket hoeft daarvoor ook niets (meer) te gebeuren, omdat het de basis van het principe Omvormen is (uiteraard kunnen er zaagkosten optreden, waardoor beide helften navenant in Kostprijs stijgen).

Een voorbeeld van de zachte logistiek betreft het niet zonder meer werken kunnen weken met de Klasse-hiërarchie, aangezien deze nu op Artikelniveau haar werk moet doen, terwijl ze op het niveau van de Verschijningsvorm (klopt niet met jouw voorbeeld) er standaard in zit (want, dat is "logisch", sinds ooit iemand dat wilde hebben). In de zachte logistiek is niets logisch, al was het maar omdat het al logisch is dat je het hard doet (hard is feitelijk : via de database en haar formele logika).

Bij de bepaling wat waar moet, dien je in jouw geval te kijken naar wat het Artikelnummer bepaalt. Dat is *niet* de tomaat-alleen, maar wat mij betreft de tomaat + intrinsieke kwaliteit. Volgens jouw voorbeeld hoort het land van herkomst daar zeker bij, maar als ik het zou mogen bepalen, wil ik zelfs de farm erbij betrekken (en dan mag land van herkomst weer weg).
De maat hoort er zeker ook bij, maar de kleur niet. Immers, de kleur onstaat door "omvorming".
Ook de klasse hoort er niet bij, mits je de farm (dan wel land van herkomst) maar bepalend laat zijn voor de basis daarvoor. De klasse die je vervolgens nog mag toepassen is die van de ouderdom om andere invloeden (heeft te lang warm gelegen enz.).

De Kenmerken zijn niet gekoppeld aan het Artikelnummer, ook niet aan de Verschijningsvorm, maar zijn domweg onderdeel van het geheel. Dus, een paprika in klasse B zit op zich heus wel in een Verschijningsvorm, en heeft ook heus wel een Artikelnummer; de dimensies bestaan eigenlijk los van elkaar, maar worden gekoppeld in het produkt.

Het voordeel wat je als eerste mee hebt, is dat je op ieder niveau in de dimensies de Voorraad kunt bekijken. Dus, hoeveel heb ik totaal van de Paprika-FarmX ? hoeveel daarvan in een pepdoos-Y, hoeveel van klasse B ? hoeveel daarvan in klasse B groen/geel gekleurd ? (laatste alleen als een paprika net zoals een tomaat verkleurt).
In de Statistieken zie je alles precies hetzelfde terug, waar je daar nu domweg geen mogelijkheid voor hebt.
Dit brengt mij ook op het derde Kenmerk wat nog vrij is in mijn voorbeeld, en het toepassen daarvan als Statisch Kenmerk met als inhoud ... jullie sticker. Althans, de Raapvloer die daarop is genoemd. Hierover verder uitwijden zal ik hier niet, maar *jij* begrijpt wel wat je daarmee kunt doen in de statistieken ... "wat heb ik ingekocht voor Raaplvoer X, maar hoeveel heb ik geleverd aan ..." snap je ?

Eigenlijk komt het erop neer dat als je de dimensies niet gebruikt waarvoor ze in jouw werkelijkheid zijn bedoeld, je de helft van de kracht c.q. intrinsieke overwaarde van het pakket weggooit.

Merk op dat dit geheel wat mij betreft niets te maken heeft met jouw langer gewenste ID van de Verschijningsvorm, behoudens dat je nu in dat ID zaken kwijt MOET (direkt = zichtbaar of indirekt = onduidelijk), omdat je met de Kenmerken erbij 30 posities meer zou hebben. Je hebt dus domweg (maar theoretisch hoor) 30 posities minder voor je "produktnummer" dan zou kunnen.
Let wel, ik acht dit onbelangrijk, aangezien wat jij (eventueel) kwijt wilt in een ID, in de Omschrijving thuishoort. En natuurlijk, hoe minder logisch de ID in elkaar zit, hoe meer je niet "direkt" kunt typen en in plaats daarvan moet zoeken.
Dit laatste kan denkelijk worden opgelost door op betreffende plaatsen via de Omschrijving te selekteren (en vervolgens typ je je een ongeluk smile).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.066 seconds with 21 queries.