Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:41:24 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Tekst niet mogelijk; Producent van Charge kan niet worden bepaald  (Read 4471 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: January 17, 2007, 10:39:07 am »

Wanneer je lovimn via <F7> een tekst wilt toevoegen komt regelmatig de kreet "1 LOVIMN Tekst niet mogelijk; Producent van Charge kan niet worden bepaald" tevoorschijn. Je drukt op "help", maar dan is de foutmelding niet gevonden in de helptekst. Deze Tekst is er echter  wel als je even verder zoekt:

< Tekst niet mogelijk; Producent van Charge kan niet worden ... >

  De Tekst die bij een Charge kan worden opgenomen, betreft een tekst
  die op niveau van Charge + Producent wordt geregistreerd; immers,   
  meerdere Leveranciers kunnen in principe eenzelfde Chargenummer     
  hanteren in welk geval U bij beide Charges een andere tekst zult   
  willen kunnen opnemen.                                             

  Zodra de Producent niet kan worden bepaald, is het niet toegestaan 
  Tekst te registreren bij e.d. Voorraaditem. De Producent kan bijv. 
  niet worden bepaald indien het een Koop Artikel-/Verschijning       
  betreft met een Dummy Chargenummer (handmatig op voorraad gelegd,   
  zonder dat hierbij is (of kon) worden aangegeven wie de Leverancier
  was).                                                               


Ik vindt het toch vreemd. De datum van de charge is 15-09-2006. Daar zie ik de voorraadmutie 17620 KG 15-09-06 06:36:46.56 charge 140802 lokatie KL 250,000 KG Inkoop DESLE1 mutatiekode GO
Kort daarna wordt dit via mutatiekode HL naar locatie PEADD overgeboekt. Kortom: Een inkoop!

Ook zie ik 30-12-2006 een mutatie met de eindejaarstelling: Alles wordt weggeboekt er was niets meer. Dan volgt 11-01-2007 een mutatie Correctie eindejaarstelling. Blijkbaar heeft iemand die voorraad mee naar huis gehad, of men heeft niet goed geteld, want er blijkt ineens nog wél 40 kilogram te wezen, waarbij men wel zo netjes is geweest om bij LOVMTV de datum charge in te vullen.

Wat is er bij de voorraadmutatie nu misgegaan waardoor de charge van de producent niet goed is? Want er is wél het juiste chargenummer ingevuld bij die correcties, er is ook de juiste datum van de charge gehanteerd, en er is op 15-09-2006 van dat artikel en van die charge maar 1 levering geweest. Dus die producent is en blijft DESLE1. Kortom: Hoe krijg je het voor elkaar om alsnog die charge van die producent kenbaar te maken?

Ik zou namelijk graag een stukje commentaar bij dit voorraaditem willen opnemen via lovimn f7. (terzijde is dit de correcte functienaam? )


* 1LOVIMN TEKST NIET MOGELIJK.PNG (49.77 KB, 623x216 - viewed 221 times.)

* 1LOVIMN FOUTMELDING NIET GEVONDEN.PNG (4.66 KB, 279x119 - viewed 194 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 17, 2007, 11:00:41 am »

Ten eerste, dat de foutmelding niet wordt gevonden is een fout in de programmatuur en hier al een tijdje bekend. Jammer voor de mensen hier die helptekst maken.  Cry

Dan, zo snel even te zien aan jouw beschrijving, kan het liggen aan het tijdelijk (in het geheel) niet aanwezig zijn geweest van de betreffende Charge. In dat geval verwacht ik dat de Traceablity haar werk niet meer kan doen (al dan niet terecht), terwijl het opnemen van die Tekst dat kennelijk wel verlangt.

Ik weet nog niet of het "redelijk" is om dit op te lossen, maar zo ja dan doen we dat.
We gaan in elk geval even kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Cliff
Helper
*
Offline Offline

Posts: 47


View Profile
« Reply #2 on: January 17, 2007, 12:32:51 pm »

Het "probleem" is door jullie zelf veroorzaakt.

Aanvankelijk had het Voorraad-item een Intern chargenummer t.w. M6908004002 welke afgeleid is van de bijbehorende Inkooporder(regel).
Echter doen jullie een Handmatige Voorraadmutatie zijnde Correctie Eindejaarstelling 2006 hierbij boeken jullie eerst de aanwezige voorraad van genoemde charge af om vervolgens de juiste voorraad te muteren.
Deze mutatie gebeurt wel op charge 140802 maar er wordt geen Intern chargenummer meegegeven en vanaf dat moment is het terugvinden van de betreffende Charge Producent niet meer mogelijk.

Dus wellicht opnieuw een Voorraadmutatie doen met bijbehorende Intern Chargenummer.
Verder wil ik nog wel even kijken of dat bij het opgeven van een (bekend) Chargenummer het Interne Chargenummer wellicht automatisch gevuld dient te worden alhoewel je hier natuurlijk wel met een Handmatige Voorraadmutatie te maken hebt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: January 18, 2007, 01:17:13 pm »

OK, het interne nummer vergeten. Je hebt gelijk. Ik had het ook zelf moeten kunnen zien.

Maar als je dan een intern nummer opgeeft, blijft de charge van de producent onbekend. Ik kan me voorstellen dat je denkt "tel beter" of iets dergelijks. Dan heb je daarin gelijk, maar ja, ik kan het ook niet helpen. Heb zelf dit jaar niet mee geholpen met het tellen. (geen idee of dat invloed heeft gehad  Wink )

Maar goed, het is toch jammer dat je geen tekst meer aan een voorraaditem kwijt kunt omdat de producent niet bepaald kan worden. Heb er ook geen moeite mee om een dummyproducent of iets dergelijks aan zo'n item te hangen. Als je nu aan ieder HM mutatie een dummyproducent 'eigen' koppelt (of iets vergelijkbaars), heb je daar in ieder geval geen last van.
Logged

KM
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: January 18, 2007, 01:57:59 pm »

Wij hebben dit ook vaak gehad met handmatig opgeboekte artikelen.
Mijn oplossing was inderdaad ook meestal om handmatig het interne chargenummer alsnog toe te kennen.

Beter is het om voorraad verschillen dan middels omvormen (naar verlies) te corrigeren ipv afboeken en opboeken.
Als je dan toch af en op wil boeken, doe het dan in 1 schermbewerking, dan houdt het systeem alle referenties vast....


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 18, 2007, 02:23:29 pm »

Maar goed, het is toch jammer dat je geen tekst meer aan een voorraaditem kwijt kunt omdat de producent niet bepaald kan worden.

Wij hebben dit ook vaak gehad met handmatig opgeboekte artikelen.
Mijn oplossing was inderdaad ook meestal om handmatig het interne chargenummer alsnog toe te kennen.

MK, even voor de duidelijkheid ... het lijkt erop alsof je zegt dat jij dat probleem van Johan niet hebt, of niet meer hebt. En, dit kàn toevallig ook omdat voor jou een maand of 2 terug iets is aangepast met die teksten (kunnen opnemen), waar jij ook een upgrade hebt gehad (ga ik van uit en o.a. dáárvoor) op 29-11-2006, terwijl Johan toevallig op 23-11-2006 voor het laatst een upgrade heeft gehad, en hij hetgeen voor jou is veranderd wellicht nèt niet heeft.

Zou je duidelijkheid kunnen/willen verschaffen ? ... en wie weet dat je zelf ook weet welke funktie is aangepast in deze, en je die hier kunt opzoeken, en je wellicht aldaar een datum aantreft van net tussen de 23-11 en 29-11 ?
Indien aan de orde natuurlijk (zie tekst).

Dank.  thankyou
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: January 18, 2007, 04:22:01 pm »

Wij hebben (zoals ik meldde) onze werkwijze aangepast.
Er wordt nu in 1 run op en afgeboekt, zoadat chargenummer en intern chargenummer bekend blijven, danwel gebruiken wij omvormen naar verlies.
In beide gevallen heb je geen last (meer) van het genoemde probleem.
Een andere oplossing is als je een item uit dezelfde levering nog hebt deze middels optie LOVMTV vanuit de technische voorraad te nemen (optie A van artikelvoorraadmenu). Dan krijg je meteen de juiste orderreferenties mee en hoef je het voorstel voor afboeken alleen aan te passen naar een positieve voorraad correctie met de gewenste inhoud en locatie.

mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: January 18, 2007, 10:21:13 pm »

Even voor mijn duidelijkheid: Wat is omvormen naar verlies? is dat optie F in het menu voorraaditems ?

achteraf toekennen van een intern chargenummer vindt ik een mooie tip. Als ik dit doe via de voorraad,  <F2> menu voorraaditems, en dan <F5> wijzigen voorraaditem, dan kan ik in de rubriek Interne chrrge geen intern chargenummer opgeven of veranderen. Dat snap ik op zich wel, want je kunt alleen het onderste deel wijzigen in dat scherm. Welk scherm gebruik je dan om achteraf een intern chargenummer toe te kennen.

Dan nog even tot slot voor de duidelijkheid omtrent dat af en opboeken: Dat gebeurde niet direct achter elkaar. Men komt 2 weken na de telling tot de ontdekking dat de voorraadopname onjuist was. Dan boekt men handmatig wederom die voorraad handmatig op, met charge etc., alleen geen intern charge nr.

hebben wij dan bij de Voorraadkorrektie (Eindejaarstelling) gebruik moeten maken van 'omvormen naar verlies' in plaats van handmatig afboeken? Was daarmee dit probleempje voorkomen?
Logged

KM
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #8 on: January 19, 2007, 08:44:22 am »

Je kunt zover ik weet alleen een intern chargenummer toekennen middels Bij/AF boeken
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 19, 2007, 08:55:32 am »

Even voor mijn duidelijkheid: Wat is omvormen naar verlies? is dat optie F in het menu voorraaditems ?

Omvormen via optie F in het Voorraaditemmenu, en dan op het 2e scherm de Verschijningsvorm leeglaten. Hiermee kun je een deel uit een Verschijningsvorm (vat, tank, silo) afboeken, zonder het hele voorraaditem te moeten verwijderen en de rest weer op te boeken.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 19, 2007, 09:08:54 am »

Marco en Johan, ik denk voorzichtig te mogen konstateren dat jullie ietwat langs elkaar heen gepraat hebben, en de oplossing van Marco voor Johan niet kan helpen. Uiteindelijk gaat het hierom :

Het "probleem" is door jullie zelf veroorzaakt.

Aanvankelijk had het Voorraad-item een Intern chargenummer t.w. M6908004002 welke afgeleid is van de bijbehorende Inkooporder(regel).
Echter doen jullie een Handmatige Voorraadmutatie zijnde Correctie Eindejaarstelling 2006 hierbij boeken jullie eerst de aanwezige voorraad van genoemde charge af om vervolgens de juiste voorraad te muteren.
Deze mutatie gebeurt wel op charge 140802 maar er wordt geen Intern chargenummer meegegeven en vanaf dat moment is het terugvinden van de betreffende Charge Producent niet meer mogelijk.

Dus wellicht opnieuw een Voorraadmutatie doen met bijbehorende Intern Chargenummer.
Verder wil ik nog wel even kijken of dat bij het opgeven van een (bekend) Chargenummer het Interne Chargenummer wellicht automatisch gevuld dient te worden alhoewel je hier natuurlijk wel met een Handmatige Voorraadmutatie te maken hebt.


En of het laatstgenoemde mogelijk is, kijken we nog naar.  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #11 on: January 25, 2007, 03:14:53 pm »

Opgelost.

Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17381.msg18717#msg18717

Merk op dat uiteindelijk de probleemstelling toch weer anders is geworden.

Uiteindelijk had het niets te maken met het Intern Chargenummer, maar meer met het feit dat bij het lokaliseren van de herkomst van een Charge (Leverancier, eigen Produktie) reeds in een te vroeg stadium ervan werd uitgegaan dat een Charge niet van een Leverancier afkomstig kon zijn.

En zonder een eenduidig te bepalen herkomst van een Charge werd het niet toegestaan om een Tekst aan de Charge te koppelen.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.055 seconds with 21 queries.