Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:44:29 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
Author Topic: Journalisering BTW inkoopfactuur  (Read 14756 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #15 on: January 09, 2007, 11:00:09 am »

Wouter, kun je antwoord geven op de vraag van Dirk-Jan svp ?  smile
Dus wat mij betreft gewoon, waar (bestand) hoort die btw zichtbaar te worden ? (en laat dat export maar even zitten).

Sorry, had deze gemist. Waar die btw zichtbaar hoort te worden? In de Batchboeking. Maar daar doel je vast niet op.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #16 on: January 09, 2007, 11:29:28 am »

Jahoor, dat mag best een antwoord zijn. Uiteindelijk gaat het echter hier om :

De financiële gegevens kunnen worden geëxporteerd. Denk aan Grootboek, Uitgaande Fakturen, Ingekomen Fakturen, Debiteur Stamgegevens, Crediteur Stamgegevens, Relatie NAW gegevens.

De BTW wordt uiteraard in het Grootboek geboekt, en wil je bekijken of "het werkt", dan kun je dus in de Batchboekingen kijken, voor die situaties dat via de Batch wordt doorgeboekt, en in het Grootboek zelf na dit doorboeken, of bij direkte verwerking. Mooi.
Waar het echter om gaat, is dat op deze wijze de BTW niet in een ander systeem hoort te komen, waar het gaat om de Fakturen (Uitgaand en Inkomend). Dus, we hebben al eerder gekonstateerd dat je v.w.b. de Uitgaande Fakturen in de Logistieke Fakturen moet zijn, maar voor wat betreft de Ingekomen Fakturen ben ik er nog niet achter. Ik niet, en Dirk-Jan ook niet, ook al DENKT hij nu zijn antwoord te hebben (Batchboekingen resp. Grootboek -> beiden fout).

Achtergrondinfo : het geheel wordt nog wat waziger als je ziet dat de Ingekomen Fakturen eigenlijk (facilitair) elders worden ingebracht, maar dat dit voor de produkten die via Profit worden gemanipuleerd niet nodig is, onhandig is , ongewenst is. Hoe ontstaan die Fakturen in Profit ? via de Faktuurkontrole. En, een Faktuurkontrole die ook nog eens in Profit moét worden gedaan (omdat alleen daat de betreffende gegevens beschikbaar zijn). Wat krijg je nu dus ?

Een faktuur, die eigenlijk op het facilitair centrum binnenkomt, maar die juist bij Dirk-Jan zelf verwerkt moet worden (en ook gaat worden), waarbij er uiteindelijk ook BTW bekend is, en er vervolgens "iets" weer moet worden geëxporteerd wat lijkt op een volledige Ingekomen Faktuur.

Hamvraag aldus : waar moeten we zijn als het gaat om (ook) de BTW.
Dit peuren uit het Grootboek is uiteraard niet aan de orde (tenzij wij dat zelf moeten doen omdat het niet anders kan).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #17 on: January 09, 2007, 12:14:59 pm »

Heren zoals je kunt zien heb ik in de Uitgaande facturenbatch wel de BTW als ik <ENTER> toets


Bedrijfs-ID   ;Faktuurnummer;Crediteur-ID;Bedrag;BTW-Bedrag ;Openstaand Bedrag inkl BTW;
"LAMPENIER";"Z00000005"    ;"0105";-60.4800000;-11.4900000;-71.9700000                      ;


Bovenstaand is gedeelte uit de exportbestand.

Wat dus in feite zou moeten gebeuren is dat de F1 functie die daar zichtbaar is of normaal moeten werken of moet worden verwijderd en plaatst moet maken voor een pop-up of iets dergelijks.
Want is vrij moeilijk om mensen duidelijk te maken dat ze middels <ENTER> de zaak moeten afronden zonder dat Heart-Profit dit aangeeft.

dirk-Jan Gloudemans
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: January 09, 2007, 12:45:27 pm »

Hamvraag aldus : waar moeten we zijn als het gaat om (ook) de BTW.

Met het boeken van de Ingekomen Faktuur gekombineerd met de Financiele Faktuur (dat is wat Dirk-Jan doet) wordt de btw ook weggeschreven bij de Financiële Ingekomen Faktuur. Als er Fakturen geëxporteerd worden, kan uit het Faktuurbestand het bedrag exkl. btw alsmede het btw bedrag worden gehaald.

V.w.b. de werkwijze met de externe partij: theoretisch heb je hier nog een mogelijkheid om te doen zoals het 10 jaar geleden alleen maar kon: het inboeken van de Financiële Faktuur (af te handelen door de externe partij) los te zien van de Faktuurkontrole. HP klanten die nog op die manier werken boeken de Ingekomen Faktuur in Profit-Fin, en registreren de Faktuur (lees: financiële verplichting tot betalen) doch nemen deze Faktuur op als 'mag nog niet betaald worden. Daarna gaat de Faktuur naar de logistieke afdeling die de faktuur op juistheid kontroleert (btw niet aan de orde). Zo ja, dan zal de Faktuur betaalbaar kunnen worden gesteld. Maar ja... zo'n interaktie zal ook niet lekker lopen via een derde partij dus wellicht dat inboeken in HP en dan exporteren beter is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #19 on: January 09, 2007, 12:48:34 pm »

Want is vrij moeilijk om mensen duidelijk te maken dat ze middels <ENTER> de zaak moeten afronden zonder dat Heart-Profit dit aangeeft.

Ben ik helemaal met je eens  ;)

F1 in een Spinnercontrol levert alleen problemen op. Ik zie ook het liefst dat dit weer op de standaard manier werkt, maar dit is voor nu even de workaround. Het punt ligt al wel op de agenda om definitief te worden opgelost, hoe en wanneer is echter nog niet bekend. Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #20 on: January 09, 2007, 12:53:32 pm »

Nix daarvan. Dit is voor nu helemaal niet de workaround. Dit is geen workaround, dit is fout.
Melding inbouwen ! (o.i.d.)

Intussen zal ik zelf kijken naar de definitieve oplossing.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #21 on: January 09, 2007, 02:52:50 pm »

Hamvraag aldus : waar moeten we zijn als het gaat om (ook) de BTW.

... Als er Fakturen geëxporteerd worden, kan uit het Faktuurbestand het bedrag exkl. btw alsmede het btw bedrag worden gehaald.

Ik mag toch aannemen dat je hier de tabel van de Financiële Faktuur bedoelt ?
Dat aannemend : Dus voor Ingekomen Fakturen moeten we bij de Financiële Faktuur zijn, en voor Uitgaande Fakturen bij de Logistieke Faktuur ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #22 on: January 09, 2007, 03:07:25 pm »

Ik mag toch aannemen dat je hier de tabel van de Financiële Faktuur bedoelt ?

Ja. Zie:

Met het boeken van de Ingekomen Faktuur gekombineerd met de Financiele Faktuur wordt de btw ook weggeschreven bij de Financiële Ingekomen Faktuur.

Dat aannemend : Dus voor Ingekomen Fakturen moeten we bij de Financiële Faktuur zijn, en voor Uitgaande Fakturen bij de Logistieke Faktuur ?

Ook ja.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #23 on: January 09, 2007, 07:14:13 pm »

Jij schijnt alles wel logisch te vinden ...  naughty

Dirk-Jan, ga er maar even vanuit dat jij in de export die BTW even niet aantreft. Maar dat zoeken we morgen uit.
N.b.: En dat je *niet* die BTW uit het Grootboek moet halen (kan wel, maar is onzin).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #24 on: January 09, 2007, 09:04:23 pm »

Ik denk dat Dirk-jan al een voorbeelde toonde dat die btw er wel in zat. Het voorbeeld in die export is nl. precies hetzelfde als zijn schermkopie van zijn voorbeeld van de inkoopfaktuur, en hij noemt ook de Enter-oplossing erbij. Ervanuitgaande dat ik daar gelijk in heb, is het wel verwarrend dat hij in zijn tekst erbij zet dat hem om de 'uitgaande fakturenbatch' waar dit 'ingekomen fakturen' betreft.  crazy
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #25 on: January 09, 2007, 09:43:58 pm »

Quote
is het wel verwarrend dat hij in zijn tekst erbij zet dat hem om de 'uitgaande fakturenbatch' waar dit 'ingekomen fakturen' betreft.

Dank u ...
pfffff

 scare
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #26 on: January 31, 2007, 11:37:36 am »

Melding inbouwen ! (o.i.d.)

Bij deze is er een melding ingebouwd die de gebruiker er bij gebruik van F1 op attendeert dat er (tijdelijk) Enter gebruikt moet worden (Tab is ook goed lijkt me).


* lorigk2.PNG (25.2 KB, 668x397 - viewed 223 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #27 on: January 31, 2007, 12:05:08 pm »

Heb ik hiervoor een upgrade nodig om deze melding te krijgen.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #28 on: January 31, 2007, 12:07:37 pm »

Heb ik hiervoor een upgrade nodig om deze melding te krijgen.

Ervanuitgaande dat je je vraag uit naam van LA stelt (er staat LA bij je topic) Nee.
SE zou Ja zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #29 on: January 31, 2007, 12:22:13 pm »

Heb ik hiervoor een upgrade nodig om deze melding te krijgen.

Dirk-Jan
LA


Om misverstanden schrijf ik bewust onder elk topic mijn voornaam ben gestopt met de volledige naam met daaronder LETOP "LA"   this this this this this

Modem staat aan dus stuur maar over die functie.

Dirk-Jan
LA

Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.023 seconds with 21 queries.