Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:22:19 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Facturatie van kostenregels bij verschillende afleverdata in 1 order  (Read 11830 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: January 08, 2007, 12:43:33 pm »

Als ik een order heb maar bv 4 regels welke ik op meerdere data moet afleveren (bv maandorder met elke week een levering) wil ik daar per levering een kostenregel aan toevoegen middels een kostenartikel (bij ons een FACTxxxx)

Echter daar een kostenartikel geen formele "leverdatum" kent komen deze er op de eerste factuur meteen allemaal op, i.p.v. 1 op elke leverfactuur.

Is hier op termijn wat op te vinden middels bv het respecteren van een leverdatum zoals bovengenoemd?
Dat zou dan middels "eerstmogelijke verzenddatum" kunnen?

mvg


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 08, 2007, 02:56:41 pm »

Als je kosten als tarief per eenheid gedefinieerd worden, komen ze sowieso per levering op je faktuur. Als je kosten als vast bedrag opneemt, zal een vast bedrag bij de eerst volgende faktuurrun gefaktureerd worden. Stel dat je vrachtkosten in rekening wilt brengen via een vast bedrag, en je voegt die vrachtkosten na de levering toe, doch voor fakturatie, dan zal iedere faktuur haar eigen vrachtkostenregel bevatten.

Pas als je nu een Verkooporder wilt toevoegen met 4 leverdata en tevens nu alvast 4 kostenregels wilt toevoegen met vaste tarieven, dan zal Profit niet weten wanneer wat gefaktureerd mag worden. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat als je bij Fakturatie aangeeft 'alles faktureren t/m leverdatum 12 januari 2007' dit ook al werkte op kostenregels. Ofwel, dat zou nog een methode kunnen zijn waarmee je dan kostenregels die nog niet aan de orde zijn, kunt overslaan bij fakturatie (tot ze wel aan de beurt zijn).

Nb: Wat weerhoud je er overigens van om hier gewoon separate orders van te maken? Een order per afroep? Als je jouw voorbeeld enigzins overdrijft, verzin je straks een jaarorder en krijg je een Verkooporder straks nooit meer afgesloten...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 08, 2007, 03:33:45 pm »

Quote
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat als je bij Fakturatie aangeeft 'alles faktureren t/m leverdatum 12 januari 2007' dit ook al werkte op kostenregels
Klopt, dit werkt inderdaad goed zo.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: January 18, 2007, 04:15:35 pm »

Bij ons lijkt het niet te werken, hoe kan dit
In order 20070110031 staat op regel 4 een FACT (kostenartikel) op datum 02/02/2007

zie pict2.png

Bij facturatie t/m 17/01/2007 komt deze regel toch op factuur (nr. 2036576) ondanks dat de datumselectie niet sluit!

zie pict2.png

Is dit een inrichtingsprobleem, want DirkJan geeft aan dat het bij hem wel werkt



* pict1.PNG (25.82 KB, 636x440 - viewed 281 times.)

* pict2.PNG (18.56 KB, 761x384 - viewed 278 times.)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 18, 2007, 06:11:07 pm »

A.h.v. je schermkopie kunnen wij niet zien hoe je de kostenregel verder hebt ingericht (datum, prijs, vast of per eenheid etc).

Overigens moet Dirkjan DKN zijn  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: January 19, 2007, 08:47:55 am »

Klopt, sorry DKN.

Wouter, kun jij deze weeg (grapje) een kijken hoe dit zit dat het bij DKN wel zo schijnt te werken en bij AD niet?
Eventueel inbellen. We kunnen wel schermpjes over blijven sturen, maar waarschijnlijk heb jij het probleem zo eerder gevonden.
Want een probleem is het ip voor ons wel.....

mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 19, 2007, 09:38:41 am »

Wil best kijken, maar heb deze week w.s. zeker geen tijd, en de rest van de maand zit ik ook redelijk vol. Ik zal kijken wat ik kan doen.
Zorg ervoor dat ik je pc kan bereiken (wachtwoordbeveiliging etc) als er even een gaatje vrij is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 19, 2007, 10:03:42 am »

Wouter, jij gaat nog even helemaal niets bekijken ...  derisive

Als je kosten als tarief per eenheid gedefinieerd worden, komen ze sowieso per levering op je faktuur. Als je kosten als vast bedrag opneemt, zal een vast bedrag bij de eerst volgende faktuurrun gefaktureerd worden. Stel dat je vrachtkosten in rekening wilt brengen via een vast bedrag, en je voegt die vrachtkosten na de levering toe, doch voor fakturatie, dan zal iedere faktuur haar eigen vrachtkostenregel bevatten.

Marco, wil je dit nog eens lezen; ik geloof nl. nooit dat je dat zo doet / hebt gedaan. En dàn werkt het dus ook niet (want dan kàn het ook niet).
 smile

Eventueel kan DKN nog vertellen hoe hij bovenstaande toepast.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #8 on: January 19, 2007, 10:20:43 am »

Even terug:
Mijn vraag was origineel:
Is het mogelijk de facturatie rekening te laten houden met de "leverdatum" welke opgegeven wordt in de kostenregel, zodat als ik 2 artikelregels opgeef met verschillende leverdatum en 2 kostenregels met matchende leverdata, ik hieruit 2 facturen kan genereren (na de respectievelijke leveringen) welke beide hun eigen kostenregel meekrijgen.

Wij werken dus inderdaad niet zoals jij opgeeft.
Wij willen dit meteen invoeren omdat je anders de kans loopt dat je vergeet de kostenregel toe te voegen na de daadwerkelijke levering

mvg

Mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 19, 2007, 10:28:08 am »

Goed, dat lukt dus sowieso door het tarief afhankelijk te laten zijn van het produkt zelf. Dus in jouw voorbeeld : De vrachtkosten laten voortvloeien uit de betreffende verkooporderregel(s) zelf.

Ik denk zelf dat daar meerdere methoden voor zijn, maar voor nu wijs ik je dan op de (Opbrenstverhogende) DKKs als (denk ik) makkelijkste / mooiste / meest flexibele methode, maar met de wetenschap dat DKN het zo niet doet. Daarom dus ook zachtjes de vraag aan DKN hoe hij het regelt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 19, 2007, 10:42:08 am »

Bij ons komt het niet voor dat er 1 verkooporder wordt gemaakt met daarop bijvoorbeeld 4 regels met 4 verschillende leverdata. Bij ons heeft de verkooporder een leverdatum en daarbij dus alle producten die op die order staan.
Kortom, wij maken dus per leverdatum een verkooporder.

Stel ik maak nu een verkooporder met een leverdatum van van 25/1 en ik zet daarop een kostenartikel. Als ik nu ga faktureren dan geef ik in de rubriek "faktureren t/m leverdatum" de datum op welke orders tot welke leverdatum gefaktureerd mogen worden. Stel ik zet hier 19/1 neer, dan wordt de order (met de kostenregel) van 25/1 niet gefaktureerd.

Is dit wat je bedoelt? Zo werken wij in ieder geval.

Gr. Demis
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 19, 2007, 10:48:09 am »

Ik durfde het niet te zeggen, maar vreesde het al. Nee, dat is niet wat Marco bedoelt.
Geeft niets, zolang het maar naar boven komt.

Hoe dan ook, middels DKKs kan het sowieso wel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: January 19, 2007, 10:57:16 am »

Misschien wel aardig om even te noemen in de context van het bovenstaande :

Je kunt er denk ik wel vergif op innemen dat als een poster van onze (Heart) kant aan een klant zelf vraagt hoe deze iets in elkaar heeft geschroeft, de poster als eerste denkt dat het niet waar kan zijn. In elk geval wéét hij/zij het dan zelf niet (zoals in mijn geval in dit topic).
Anders gezegd, dit betreft geen "je er vanaf doen" en de klanten het onderling maar laten uitzoeken.
De vraag wordt dan toch gesteld omdat je tegenwoordig niet meer weet hoe een koe een haas vangt, en erg veel afhangt van de eigen kreativiteit.

Overigens hebben wij natuurlijk ook wat "context" mee, en kon ik in dit geval een klein beetje raden waarover Demis het zou moeten hebben (want, er is in deze iets speciaal voor hem gemaakt met redelijk veel moeite) èn het veelal (voor mij) niet al te moeilijk is om "te zien" waar iemand niet goed leest. zoals in dit geval ook is gebeurd.

 Too much !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #13 on: January 22, 2007, 08:52:30 am »

Begrijp ik hieruit dat het nu vast staat dat de datum van een kostenregel niet gerespecteerd staat bij het factureren t/m datum?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: January 22, 2007, 09:12:47 am »

Yep. Althans, niet als je niet op de e.o.a. manier (!) aangeeft dat de Kostenregel is gerelateerd aan een levering van fysiek spul.

Merk op dat de Leverdatum zoals je die kunt opgeven bij de VORegel (heb ik niet eens gekontroleerd, maar zal ook wel voor een Kostenrtegel) net zo min iets zegt als dat dat iets zegt bij een VORegel voor goederen. Immers, als je de goederen een week later (of eerder) levert, wordt dié datum gerespekteerd bij de Fakturering (en dat wil je ook). Als je dit uitwerkt voor Kostenregels, zie je dat het zou moeten gaan raden. Denk ik deze aan de situatie dat je een Kostenregel wel gerelateerd aan een fysieke levering wilt hebben, maar wat nou als je het laatste nog niet hebt gedaan (of een week te vroeg doet). En dus, er wordt niet geraden, maar het wordt gewoon gedaan als je de Order eenmaal faktureert (ook niet goed, maar je moet toch wat).

De oplossing is in alle gevallen : zorg dat de Kostenregel is gerelateerd aan de fysieke levering. Zoals met DKKs mogelijk is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.023 seconds with 20 queries.