Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:45:32 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Toevoegen verkoop orderregel  (Read 4642 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: December 20, 2006, 12:52:57 pm »

Bij het toevoegen van een verkooporderregel beschikken wij sinds de upgrade over een tweede tabblad. Opzich geen ramp, echter voor ons overbodige informatie denk ik????????

Het kost mij momenteel een extra F1.
Komt retour snap ik maar aantal dagen vooraf rapen??

Is dit misschien iets voor de Lampenier

Dirk-Jan

Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 20, 2006, 01:34:20 pm »

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17079.0
 nea

Aantal Dagen Vooraf Rapen is ervoor bedoeld om zeer grote Order (c.q. Raaphoeveelheden) eerder op de Raaplijst te krijgen dan de Leverdatum suggereert. Dus, je kunt het Rapen dan verdelen over meerdere dagen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 20, 2006, 01:36:14 pm »

in dit eerder topic was het volgens Peter al voorbij met het 2e tabblad
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 20, 2006, 01:42:48 pm »

Bij grote orders

Hoe geef je dit aan in het systeem dat dit enkele dagen eerder moet gebeuren.

Ik kan mij voorstellen dat je een order met zeg zo een 400 verkooporderregels je dit niet per regel gaat doen.

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 20, 2006, 01:51:41 pm »

Het is toch een veld op Regelniveau ?
Dus, het gaat om het rapen van een produkt in grote hoeveelheden. Heel Nederland nieuwe lantaarnpalen. Ik zeg maar wat.  biglol
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 20, 2006, 02:21:08 pm »

OK duidelijk, Ik dacht voor ons meer in de trent van

veel regels dus relatief veel raap en vaak ook nog eens veel loopwerk.

Toch bedankt.

Dj

Logged

Dirk-Jan
ma
dirkjan_ZE
Poster
*
Offline Offline

Posts: 3


View Profile
« Reply #6 on: December 21, 2006, 08:32:18 am »

Ik heb over de kwestie eens even nagedacht. Maar de logica dat vanuit verkoop moet worden bepaald dat er eerder geraapt moet gaan worden ontgaat mij een beetje. Dit is volgens mij hetzelfde dat er eerder begonnen moet worden met het produceren van een product. En als je hierop verder borduurd dan kun je ook nog wel bedenken dat inkoop eerder actie moet ondernemen.

Bedenk dan ook nog even dat de gene die de verkoop order toevoegd aan het andere eind van de wereld kan zitten??????.

Lijkt het mij logischer dat het een enander geregeld wordt bij artikel gegevens.

Als laatste moet ik wel even kwijt dat het best mogelijk is dat er op zeer hoog niveau en dan bedoel ik kennis, hierover is nagedacht en dat deze persoon en/of personen iets hebben bedacht of meer inzicht in de materie hebben of what ever tot deze zeer goed doordachte oplossing zijngekomen.

DJ
SE

Logged

Dirk-Jan Gloudemans SE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 21, 2006, 09:38:25 am »

Ja, ook goeiemorrege,

De analogie met eerder produceren / inkopen is er wel, maar ten dele. Bijvoorbeeld (slechts 1 voorbeeld !), inkopen doe je "eerder" omdat je eerder moet beginnen met produceren, en dit laatste doe je eerder omdat het langer duurt.
Mooi. En dat soort zaken zijn inderdaad (o.a.) bij het Artikel te definiëren.

Daarnáást, d.w.z., volledig los daarvan, kun je ook nog eens te maken hebben met enorme hoeveelheden. Neem inderdaad maar als voorbeeld het verhaal van jouw LA werkzaamheden (netjes opgelost, nu de ezel nog !) en het plotseloos geheel Nederland mogen voorzien van luxe lantaarnpalen. Moet jij die eerder inkopen ? ja. Maar waarom ? wel, omdat je heel lang over de uitlevering gaat doen. Of eigenlijk : dat uitleveren doe je op 1 afgesproken dag, maar al die vrachtwagens volstouwen doe je een week of wat over.

Lantaarnpalen verkocht je altijd al, maar normaal gewoon een tiental op een dag. Half uurtje sjouwen, klaar.
In het voorbeeld "heel Nederland" dus weken lang sjouwen. Maar nogmaals, er vanuitgaande dat je alles op 1 dag uitlevert.

Het voorbeeld is werkelijk in de vers-wereld, waar iemand bijvoorbeeld 500 pallets tomaten wenst, en die wil die niet gisteren, vandaag en morgen. Die wil ze nu eenmaal allemaal op één en dezelfde dag. Maar ja, die 500 pallets krijg je niet op 1 dag de vrachtwagens in, daar heb je 2 dagen voor nodig.

Zo duidelijker ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan_ZE
Poster
*
Offline Offline

Posts: 3


View Profile
« Reply #8 on: December 21, 2006, 11:13:40 am »

Ja

Maar dan laat je dus de verkoper bepalen wanneer je met en actieviteit moet beginnen.

DJ

Logged

Dirk-Jan Gloudemans SE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 21, 2006, 11:39:36 am »

Ja.

Maar veelal is er ergens een instantie die bepaalt wat wanneer wordt geleverd en dus ook wanneer er wordt geraapt. Wat dat betreft zet LA de boel al op zijn kop, door dat aan het systeem over te laten, om vervolgens de backorders (automatisch) eruit te zwiepen.

Niet dat dat abnormaal is (voor zo'n omgeving), als je maar wel onderkent dat je in deze iets anders denkt als anderen.

Zo heb je ook omgevingen waar 100% wordt gegarandeerd dat er op tijd wordt geleverd, omdat er bijvoorbeeld anders mensen niet te eten krijgen (denk aan maaltijden voor een ziekenhuis).
En zo heeft iedereen zijn eigen wereld, maar wel één pakket wat je dus naar je hand moet kunnen zetten.
En omdat je toch heel Nederland niet mag volzetten met lantaarnpalen, gebruik jij die rubriek dus niet.  thankyou
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: December 21, 2006, 11:45:46 am »

Dirk-Jan,

Ik vind het niet zo handig dat je "vandaag" weliswaar netjes onder een andere naam werkt omdat je ook ergens anders werkt vandaag, om je vervolgens met die "andere" naam te mengen in een onderwerp dat je gisteren nog behandelde onder die "ene" naam, en het vandaag ook niet ineens over chemische goedjes gaat.
Eigenlijk werkt het misschien wel helemaal niet met twee namen, en moet je maar net doen -als het nodig is- of je bij een organisatie werkt die twee kompleet verschillende produkten hanteert ? En dan ook maar in je signature LA èn SE opnemen ?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #11 on: December 21, 2006, 02:04:05 pm »

Het voorbeeld is werkelijk in de vers-wereld, waar iemand bijvoorbeeld 500 pallets tomaten wenst, en die wil die niet gisteren, vandaag en morgen. Die wil ze nu eenmaal allemaal op één en dezelfde dag. Maar ja, die 500 pallets krijg je niet op 1 dag de vrachtwagens in, daar heb je 2 dagen voor nodig.

Zo duidelijker ?

Als je 2 dagen voor het laden nodig hebt, dan is sprake van 2 Leverdata. Als de klant het op 1 dag aangeleverd wil hebben, dan is er 1 Datum in Huis. Dus waarom gekozen voor meerdere dagen vooruit Rapen?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: December 21, 2006, 04:27:17 pm »

Dat is op zich wel een goeie, maar zo werkt het niet. Althans, niet in "mijn" voorbeeld (lees : in het het geval van de klant voor wie dit is gemaakt);

Als je dit aan twee Leverdatums zou ophangen, wordt alles te "strikt". Dus, de helft gisteren, de helft vandaag. Maar wat nou als je gisteren tijd hebt om alles te doen ? Of, dat je gisteren geen tijd hebt en dus maar alles vandaag er doorheen moet zien te persen ?

Vergeet ook niet dat het om de totale capaciteit gaat, en dat je buiten de betreffende Order(regel) nog 500 orders moet leveren, en dat je wat dat betreft voldoende speling hebt. Worden het twee regels, dan kun je (zonder verdere aanpassingen) niet het niet-strikte kenbaar maken, en zet je bijvoorbeeld ook je pallets de hele dag (gisteren) in de weg van anderen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.035 seconds with 21 queries.