Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:59:53 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Werken met Klient-artikelomschrijving icm Groepsdebiteur  (Read 3647 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 18, 2006, 09:19:28 am »

Geen idee hoeveel paddo's het heeft gekost om het volgende te bedenken, maar er zal vast een leuke creatieve oplossing voor te verzinenn zijn:

Ik heb een Groepsdebiteur, en debiteuren die lid zijn van die groep. De verkooporder wordt ingebracht op de debiteur van het afleveradres, de factuur gaat naar de groepsdebiteur (LORD_FID).

KLANTA en KLANTB zijn beide lid van dezelfde groep (GROEP1), en voor beiden moet de factuur naar diezelfde groepsdebiteur. Ik heb in de klient-artikelomschrijvingen (LO<3-5-1>), de volgende inrichting:

   LORD_RID      KLANTA      KLANTB      GROEP1   
   LOKA_AID      KMA10012      KMB10012      2024802   
   KAROMS      Rogge afleveradres A      Rogge afleveradres B      Rogge Groep   
   LOAR_AID      10012      10012      10012   
   LOVS_VID      25KG      25KG      25KG   
                              
                           
Op de vrachtbrief (die op naam van het afleveradres staat) wordt keurig de KAROMS van het afleveradres weergegeven. (afhankelijk van de layoutvariabele uiteraard).

Op de factuur die naar de groep gaat, wordt (wederom agv layoutvariabelen) de LOKA_AID en de KAROMS afgedrukt van groep1.

vraag: Hoe krijg je het voor elkaar om op de factuur van GROEP1 óók de LOKA_AID en KAROMS van KLANTA af te drukken. Ik heb na het afdrukken van een factuur (met vergelijkbare inrichting) niet een lay-out variabele kunnen ontdekken die dat voor elkaar krijgt.

Het is natuurlijk enerzijds hartstikke logisch dat je niet de omschrijving van het afleverdebiteur krijgt. Anderzijds kan ik me de vraag van Verkoop ook prima voorstellen dat ze naast het artikelnummer / omschrijving van de Groep dit óók van het afleveradres willen afdrukken op de factuur. Hierbij wil ik liever geen uitbreiding met taalkodes. Is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 18, 2006, 09:44:37 am »

Of er gemakkelijker alternatieven zijn weet ik zo niet, maar wat ik wel weet is dat het fenomeen "Weekfakturering" daarvoor is gemaakt;

Dit moet je meer zien in de zin van een "verantwoording" richting de Groepsdebiteur voor hoe de Verzamelfaktuur is ontstaan. Let wel, "Verzamelfaktuur", want daar praat je in dat geval over.

Ik noem dit niet als echte oplossing voor jouw vraag/probleem, maar wel voor de vorming van gedachten (voor ook anderen), en dat je wellicht juist op deze manier wilt werken. Immers, als alle Fakturen naar een Groepsdebiteur gaan, dan is er in principe geen beletsel om er eens in de zoveel tijd één Faktuur voor te maken.
N.b.: "Eens in de zoveel tijd" mag voor Weekfakturering ook "Eens per dag" zijn (dacht ik, en zelf instelbaar).

Hoe dan ook, mocht hetgeen je letterlijk wilt nu niet kunnen, bedenk dan eerst eens of je dit misschien wilt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 18, 2006, 08:09:19 pm »

Heb dit nog even in de groep gegooid. In onze situatie zou het zo mogen zijn dat de Klient-artikelnummer/omschrijving van het afleveradres overrulend werkt op die van de groepsdebiteur. Dus: Als er een factuur naar de groepsdebiteur wordt gestuurd wordt de klientartikelomschrijving van het afleveradres gebruikt. Tegelijkertijd heb ik er alle begrip voor dat dit niet fraai is, want het kan maar zo zijn dat er een situatie komt waarin de groepsdebiteur beide willen zien.

Oplossing: Wees creatief met dokumentekst. Maak op het afleveradres een klient-artikelomschrijving aan. Maak deze zelfde ook aan in de documententekst, en laat dit tevoorschijn komen op de factuur. Crises, wat een vernuft, wat een onderhoud en wat een gedoe. Solide is dit niet. Weekfacturatie is voor zoiets geen oplossing, immers je blijft de ongelukkige situatie houden dat je moet werken met een dubbele omschrijving.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 22, 2006, 02:03:03 pm »

Oplossing: Wees creatief met dokumentekst. Maak op het afleveradres een klient-artikelomschrijving aan. Maak deze zelfde ook aan in de documententekst, en laat dit tevoorschijn komen op de factuur. Crises, wat een vernuft, wat een onderhoud en wat een gedoe. Solide is dit niet. Weekfacturatie is voor zoiets geen oplossing, immers je blijft de ongelukkige situatie houden dat je moet werken met een dubbele omschrijving.

Nou, weet je wat ? dit is niets.
Zo, daar zijn we alvast uit.  Tomatos

Maar goed, ik ben wel serieus. Dit is een oplossing die redundantie (voor jullie) bevat, en alleen al daarom is dat dus niets.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 22, 2006, 02:15:20 pm »

Geen idee hoeveel paddo's het heeft gekost om het volgende te bedenken, maar er zal vast een leuke creatieve oplossing voor te verzinenn zijn:

Ik heb een Groepsdebiteur, en debiteuren die lid zijn van die groep. De verkooporder wordt ingebracht op de debiteur van het afleveradres, de factuur gaat naar de groepsdebiteur (LORD_FID).

KLANTA en KLANTB zijn beide lid van dezelfde groep (GROEP1), en voor beiden moet de factuur naar diezelfde groepsdebiteur. Ik heb in de klient-artikelomschrijvingen (LO<3-5-1>), de volgende inrichting:

   LORD_RID      KLANTA      KLANTB      GROEP1   
   LOKA_AID      KMA10012      KMB10012      2024802   
   KAROMS      Rogge afleveradres A      Rogge afleveradres B      Rogge Groep   
   LOAR_AID      10012      10012      10012   
   LOVS_VID      25KG      25KG      25KG   
                              
                           
Op de vrachtbrief (die op naam van het afleveradres staat) wordt keurig de KAROMS van het afleveradres weergegeven. (afhankelijk van de layoutvariabele uiteraard).

Op de factuur die naar de groep gaat, wordt (wederom agv layoutvariabelen) de LOKA_AID en de KAROMS afgedrukt van groep1.

vraag: Hoe krijg je het voor elkaar om op de factuur van GROEP1 óók de LOKA_AID en KAROMS van KLANTA af te drukken. Ik heb na het afdrukken van een factuur (met vergelijkbare inrichting) niet een lay-out variabele kunnen ontdekken die dat voor elkaar krijgt.

Het is natuurlijk enerzijds hartstikke logisch dat je niet de omschrijving van het afleverdebiteur krijgt. Anderzijds kan ik me de vraag van Verkoop ook prima voorstellen dat ze naast het artikelnummer / omschrijving van de Groep dit óók van het afleveradres willen afdrukken op de factuur. Hierbij wil ik liever geen uitbreiding met taalkodes. Is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen?

Ik kan dit nu wel 100 keer lezen, maar ik ga toch niet begrijpen wat er staat;
Volgens mij heb je keurige netjes je best gedaan om in onze taal te spreken middels het werken met veldnamen of wat het ook zijn, maar mij gaat dat niets zeggen (eigenlijk niemand hier). Ik vrees dat je het toch anders moet schetsen.

Iets als dit kan ik ook niet volgen :
Quote
De verkooporder wordt ingebracht op de debiteur van het afleveradres
Ik denk dat het kan dat je hier inderdaad zegt wat je beoelt, maar dan wel in jouw/jullie termen; voor ons bestaat dit niet, en heb je alleen Afleveradressen van een Debiteur.

Quote
Ik heb in de klient-artikelomschrijvingen (LO<3-5-1>), de volgende inrichting:
i.c.m.
Quote
Op de vrachtbrief (die op naam van het afleveradres staat) wordt keurig de KAROMS van het afleveradres weergegeven.
De vette tekst is door mij aangegeven.

Je weet dat hetgeen het plaatje hieronder toont ook bestaat ? en zo ja, bedoel je dat in de laatste quote ? en zo ja, hoe rijmt dat met de quote ervoor ?

Gek gek gek ...  scare




* LOKHWY01.png (29.78 KB, 622x549 - viewed 160 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: December 22, 2006, 02:16:19 pm »

En iets wat regelt dat de klient-artikelomschrijving overrulend is op klient-artikelomschrijving van de groepsdebiteur? Dit zou een parameter mogen zijn met drie instellingen:
1. Klientartikelomschrijving niet weergeven op documenten naar Groepsdebiteur. (dus alleen op documenten naar de afleveradresdebiteur, en handhaaf op de factuur de Klientartikelomschrijving van de Groepsdebiteur)
2. Klientartikelomschrijving weergeven aanvullend op de klientartikelomschrijving op documenten naar Groepsdebiteur. (beide komen er op, al zal dan wel duidelijk gemaakt moeten worden dat het de omschrijving van het afleveradres betekend. Dus een extra layoutvariabele voor deze beide)
3. Klientartikelomschrijving overrulend laten werken op de klientartikelomschrijving op documenten naar Groepsdebiteur. (= als er een klientartikelomschrijving is ingevuld bij de afleveradres debiteur is die geldig op alle daar uit voortvloeiende documentatie waar verwezen wordt naar de klientartikelomschrijving)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: December 22, 2006, 02:30:08 pm »

Dat van die LOKHWY (lo<3-5-8-3>) wist ik even niet. Ik heb het nu even ingericht in de testbestanden, maar het komt niet op de vrachtbrief. Wat is de bedoeling van deze functie? Ik zie dat 'ie uitgebreider is dan de 'normale' klient-artikelverschijning, maar werkt dit nou aanvullend of in plaats van?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 22, 2006, 02:38:12 pm »

Leuk dat je toch suggereerde dat je het wist. En heel eerlijk, ik wist het zelf niet eens !
Maar goed, een leuk voorbeeldje hoe je elkaar niet kunt begrijpen.  teasing

De Layoutvariabelen die je zoekt zitten in "Verkooporderregel;" en dan de Variabelen die op "-AA" eindigen (Aflever Adres).

Edit : De bedoeling is wat het suggereert : een speciale Omschrijving (en Kliënt-Artikelnummer) voor een Afleveradres, dus als Adres van een Debiteur (waar die Debiteur op zich onderdeel kan zijn van een Groepsdebiteur -> en dat hangt allemaal van je inrichting af).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 20 queries.