Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:53:58 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: DKK 's uitgaande vrachten (opiniërend)  (Read 3693 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: February 22, 2018, 02:07:52 pm »

Wij brengen onze materialen met onze eigen vrachtauto's naar de klanten, maar voor een deel vh transport huren wij externe vervoerders in.
Onze afdeling vervoer moet haar eigen broek ophouden en voor elke ton vervoerd product krijgt deze afdeling een vergoeding. En hoe verder weg hoe hoger de vergoeding per ton.
Hiervoor hebben wij bij 8-9-2-2-NL1 een DKK ingericht (VRK-vracht) en dmv shft-F4 kom je bij de betreffende staffeling van vergoedingen.  (zie ook de bijlage)

Die staffeling verwijst naar de prijsfactoren welke per afleveradres door ons worden gevuld (obv de afstand fabriek-afleveradres)

Nu is het dus zo dat er altijd dezelfde dekking wordt gegenereerd onafhankelijk van wie de vervoerder is. Nu berekent de ene vervoerder meer dan de andere per ton (bij gelijke afstand).  Omdat je maar één tarief kunt vullen vul je of een te hoog of een te laag tarief. Dat zou dan betekenen dat onze afdeling vervoer dan of teveel of te weinig dekking krijgt voor de ingehuurde vrachtauto's.
Dat is voor een keer niet zo erg, maar als je dat effect het hele jaar hebt kan dat nog wel eens een verschil maken.

Nu is mijn vraag of je ook een dekking kunt laten genereren per vervoerder (en dan wel met staffeling). Immers tijdens het inplannen vd verkooporders wordt de vervoerder toegewezen en het kenteken vd vrachtauto (zit overigens geen link tussen de vrachtauto en de vervoerder). Dit heb ik ook in de bijlage weergegeven.
Let wel:  je zou dan bij 8-9-2-2 een optie vervoerder kunnen toevoegen en daar zit ook aan te denken. Maar je kunt hier maar één optie kiezen (bij 8-9-2-2) en dan zou, als je een vervoerder kiest, de dekkingen voor bijv leveringen in Duitsland gelijk zijn aan die van Nederland. Maar de tarieven in Duitsland zijn hoger doordat daar minder geladen mag worden. Dan gaat het daar niet goed.

Bijkomend voordeel om per vervoerder een dekking te genereren dat ik dan ergens (wellicht) een lijst kan draaien met dekkingen per vervoerder per week. Bijv bij 8-3-2-1 en dan per Transportmiddeltype. Ik kan dan die lijst per week dan naast de inkomende facturen van de vervoerders leggen en snel de in rekening gebrachte vrachtkosten controleren. Nu bereken wij per factuurregel vd vervoerder wederom de km's en de bijbehorende tarieven. En dat is voor 100 vrachten of meer per week wel veel werk.
Hoor graag even hoe Heart Profit hierin staat. Of dit überhaupt kan en wat de kosten zijn. En of ik niet iets vergeet. Misschien moet je de transportmiddelen dan ook wel koppelen aan de vervoerder zodat het daar altijd goed gaat.

* DKK tarieven uitgaande vrachten.docx (125.04 KB - downloaded 71 times.)
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 22, 2018, 04:07:33 pm »

Dinand ... sowee ... Jij bent in vorm ! En bovendien een stuk meer dan ik.
Het ziet er in elk geval uit als een leuke uitdaging.

Maar goed. Je hebt zo'n beetje wel gezien hoeveel DKK mogelijkheden er zijn, toch ? Geen idee of we voor jullie ooit ook zo'n ding hebben ontwikkeld, maar weet je hoe duur dat wordt ? Dus, voor het geval het nodig is ?
...








































47 uur. swoonswoonswoon
Dus er vanuitgaande dat het niet vanzelf mogelijk is en er een DKK methode moet worden bijgemaakt ... heeft het wel zin om er verder naar te kijken ?
Overigens heb ik nog niet echt gekeken of het met een trucje mogelijk is, maar ik ben bang van niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: February 22, 2018, 04:28:36 pm »

Die 47 uur is zeker 48 uur teveel.
Ik heb wel vertrouwen in jouw trucje smile
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 23, 2018, 08:54:02 am »

Ik heb wel vertrouwen in jouw trucje smile

Die ik zelf helaas nog niet ken. Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: February 23, 2018, 09:11:01 am »

Wellicht een tussenoplossing door bijv alleen een optie vervoerder bij te voegen bij 8-9-2-2 en die dan geldt voor zowel binnen- als buitenland?
Is dat een idee?
En zo ja dan moet ik alleen hier even kortsluiten of dat kan.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 23, 2018, 09:44:50 am »

Quote
Wellicht een tussenoplossing door bijv alleen een optie vervoerder bij te voegen bij 8-9-2-2 en die dan geldt voor zowel binnen- als buitenland?

Man, ik heb maar 1 ding begrepen (omdat dat al erg genoeg is) en dat is precies dit. En *dat* kost dus 47 uur.

Verder nog trucjes ?
haha
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 26, 2018, 08:51:12 am »

Nu is mijn vraag of je ook een dekking kunt laten genereren per vervoerder (en dan wel met staffeling). Immers tijdens het inplannen vd verkooporders wordt de vervoerder toegewezen en het kenteken vd vrachtauto (zit overigens geen link tussen de vrachtauto en de vervoerder). Dit heb ik ook in de bijlage weergegeven.

Misschien moet je de transportmiddelen dan ook wel koppelen aan de vervoerder zodat het daar altijd goed gaat.

Je noemt Transportmiddeltype in je verhaal, maar ik zie verder niet uitgelegd wat je daarmee aanvullend wilt. En, om het verhaal nog even wat extra waziger te maken, zijn er twee begrippen, die m.i. door elkaar worden gehaald (maar daar ben je dan niet de enige in; wellicht is dat ooit geïnitieerd doordat er ooit op een bepaald niveau ergens voor iemand een rubriekje is opgenomen bij een order, en omdat dat rubriekje bestaat, gebruikers het anders zijn gaan inrichten).

Waar doel ik op?

Zoals ooit bedacht, hebben we in Profit Transportmiddel-typen en Transportmiddelen. De eerste zou een categorie (een type) Transportmiddel behoren te zijn, dus op niveau van: "bestelbus", "vrachtwagen", "trailer", "schip" etc. Transportmiddelen zouden dan de specifieke Kentekens behoren te zijn; de kentekens van al onze bestelbussen, vrachtwagens etc.

Transportmiddel-typen vind je via Hoofdmenu-3-2-2-4-1.
Transportmiddelen vind je via Hoofdmenu-3-2-2-4-3 (zie aldaar ook de kolom 'kenteken').

Dus, als eerste, voor alle duidelijkheid en voor dat niemand er straks nog wat van begrijpt, jullie hebben nu je kentekens niet als Transportmiddel ingericht, maar als Transportmiddel-Type. Kan dat kwaad? Nee, op zich niet, voor jullie werkt het, en voor zover ik weet zijn jullie niet de enige die zo werken. Wél geldt dat als je "iets" zou willen op een overkoepelend niveau, die er nu niet meer is bij jullie. Dus, stel dat je zou zeggen dat de kosten voor een grote vrachtwagen anders dan die voor een kleine vrachtwagen, dan kun je nu niets op dát niveau. Ja, eigenlijk natuurlijk wel, maar, je hebt meerdere grote vrachtwagens, en dus moet je, als je tarieven op dat niveau wenst, dat nu ineens per vrachtwagen (kenteken) gaan doen.

Hoe dan ook, op deze zijstap ga ik nu verder even niet op in, ik lees nl. niet dat je zoiets nu nodig hebt, c.q. het zou de boel nog duurder maken dan de 47 uur...



Dan naar de oorspronkelijke vraagstelling:

Als je er bij de DKK Tarieven een niveau bij laat maken, dan zou ik denken dat het wellicht een idee is om deze voor een kombinatie Landkode+Vervoerder te laten maken.

Net als bij Landkode heb je dan ook nog per tarief de Landkode Van, waarmee je dus tarieven kunt maken voor een specifieke Vervoerder van NL -> NL, maar ook van NL->DE, van NL->FR of desnoods van DE->FR als zoiets aan de orde zou zijn. Voor iedere kombinatie zou je dan ook de 'Staffeltarieven per Prijsfaktor' (het aantal kilometers) moeten hebben. Daarmee zou je dan in staat moeten zijn om voor Vervoerder A een ander tarief voor 100 km NL/NL te kunnen definiëren dan voor Vervoerder B, en kun je ook voor Vervoerder A een ander tarief definiëren voor 100 km NL/NL dan voor 100 km NL/DE.

Nb: Hoe e.e.a. nu met die Prijsfaktor werkt weet ik niet precies. Er staat me wel iets van bij dat het om een aantal kilometers gaat, maar ook dat het 'breder' ingezet kan worden, en e.e.a. daarom 'Prijsfaktor' heet, en niet 'Aantal kilometers'. Kortom, voor NL/NL zie ik dat je nu t/m 40 kilometer voor iedere kilometer een tarief hebt gedefinieerd, maar ik weet dus niet of zo'n prijsfaktor exakt gelijk moet zijn, of dat ze op zoek gaat naar 'de eerst grotere'. Ik bedoel, stel dat jij tarieven definieert voor 15 km, 40 km, 100 km, 200 km en je zou bij een Afleveradres 90 km invullen, dan weet ik niet of Profit dan op zoek gaat naar de eerst volgende prijsfaktor (= 100 km) of dat ze juist géén DKK selekteert, omdat er voor Prijsfaktor 90 niets gedefinieerd is.
Hoe dan ook, de registratie van de nieuwe tarieven staan daar los van, en zullen op dezelfde manier gaan werken als hoe e.e.a. nu werkt.

Verdere trucjes? Nope. Geen die werkbaar zijn. Zelf een tarief per order invullen is nl. ook niet wat.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: February 26, 2018, 11:58:50 am »

Wij werken inderdaad met transportmiddeltypen, altijd al gedaan en geen probleem en nu naar mijn idee ook niet.

Wat de prijsfactoren betreft is het zo dat wij bij elk afleveradres een prijsfactor vullen.  Wij werken met ranges van afstanden. Bijv 40-50 km is prijsfactor 6 en 51-60 km is prijsfactor 7. Vervoerders rekenen vaak met dergelijke ranges ter bepaling vd transporttarieven. En door bij 8-9-2-2 de tarieven te vullen welke horen bij de betreffende range (en dus de betreffende prijsfactor) kun je de juiste vrachtkosten laten genereren (lees dekking vrachtkosten)
Nu is inderdaad je idee om om een combinatie landcode-vervoerder te maken bij 8-9-2-2 een goed idee. Maar kost dat dan 47 uur werk???
En kan ik dan bij 3-2-4-2 de transportmiddeltypes koppelen aan een vervoerder?  Dat hebben wij nu nog niet. Immers bij het plannen vh vervoer zeggen wij dat de vracht wordt weggebracht door een transportmiddeltype. En ergens moet je dan een link hebben "vervoerder-tranportmiddeltype" lijkt mij.
Immers ergens wil ik een lijst genereren (Bij managementinformatie op transportmiddeltype) waar ik de dekkingen per transportmiddeltype kan zien.
Nu mis ik daar wel de optie om dit per vrachtbrief kan zien (kan wel per verkooporder-tmt) maar niet op vrachtbriefniveau. Kan dat ook nog? (is een nieuwe vraag in deze)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 27, 2018, 01:25:38 pm »

Wat de prijsfactoren betreft is het zo dat wij bij elk afleveradres een prijsfactor vullen.  Wij werken met ranges van afstanden. Bijv 40-50 km is prijsfactor 6 en 51-60 km is prijsfactor 7. Vervoerders rekenen vaak met dergelijke ranges ter bepaling vd transporttarieven.

Mooi, dan blijft dat gewoon werken.

Maar kost dat dan 47 uur werk???
Daar ga ik niet over  smile
maar, er gaat wel flink wat tijd in zitten, dus, ja, ruim een week zullen we er best wel mee bezig zijn.
 
En kan ik dan bij 3-2-4-2 de transportmiddeltypes koppelen aan een vervoerder? 
Ook deze snap ik niet. 3-2-4-2 is raadplegen vrachtbrieven.
Verder, een transportmiddeltype koppelen aan een vervoerder is gewoon mogelijk, en doen jullie al !
Zie Raadplegen Vervoerders, Raadplegen Transportmiddeltypen Vervoerder.
Zie ook onderstaande schermprint.

Nu mis ik daar wel de optie om dit per vrachtbrief kan zien (kan wel per verkooporder-tmt) maar niet op vrachtbriefniveau. Kan dat ook nog? (is een nieuwe vraag in deze)
Zie ook vorig punt, je zult w.s. bedoelen dat je een Transportmiddeltype bij een Vrachtbrief wilt kunnen opnemen.
Nee, dan kan nu niet, kan uiteraard wel gemaakt worden.
Maar, impliceert vast en zeker ook het benodigde.

Zo geldt dat we nu een Transportmiddeltype kunnen opnemen bij een Verkooporder; dat zou dan een 'default Transportmiddeltype' moeten worden; een defaultwaarde voor iets wat naar de Vrachtbrief gekopieerd wordt (net als de default vervoerder) en waarbij dit per Vrachtbrief overruled moet kunnen worden.  In de Statistieken kún je nu al rapporteren op Transportmiddeltype, maar, die zegt dan straks niets meer, omdat die ineens op Vrachtbriefniveau overruled kan zijn.

Daarnaast kan er allerlei funktionaliteit zijn die je nu al gebruikt, die straks niet meer werkt, omdat je het TMT naar een ander niveau wilt verplaatsen. Dus, zie voor je dat je hiermee het mogelijk gaat maken dat je 2 orders maakt, de een moet door A vervoerd worden, de ander door B, maar bij de Vrachtbrief voeg je ze samen en geef je aan dat alles door B is meegenomen. Rapportages die je nu hebt (die o.b.v. de order werken) doen het dan niet meer (die tonen nl. A en B).

Enkel "tonen" op vrachtbriefniveau zal ook niet lekker werken, want je kunt nog steeds 2 leveringen aan 1 klant hebben, die uiteindelijk met een andere vervoerder/tmt kombinatie de deur uit gaan. Kortom, wat er ook gemaakt moet worden, hangt af van wat je precies wilt. Maar, ook hier proef ik dat je een trajekt in gaat die 40+ uur zal bedragen  Sad

Nb: Maar merk op dat als we op e.o.a. printje die leveringen of vrachtbrieven toont bij een order ook het TMT van die order moeten afdrukken, dan stelt zoiets natuurlijk weinig voor.



* LORVTTRA.PNG (12.39 KB, 460x355 - viewed 107 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 27, 2018, 02:19:27 pm »

Heren, als we niet oppassen dan dit gaat de verkeerde kant op;

Quote
Je noemt Transportmiddeltype in je verhaal, maar ik zie verder niet uitgelegd wat je daarmee aanvullend wilt. En, om het verhaal nog even wat extra waziger te maken, zijn er twee begrippen, die m.i. door elkaar worden gehaald (maar daar ben je dan niet de enige in;[...]

Hmm ... deze heer wijst erop dat e.e.a. nog wel eens door elkaar wordt gehaald, maar hij hanteert volgens mij zelf weer de Transportmiddel-Typen, terwijl het Transportmiddelen zou moeten betreffen. Of andersom. wacko Althans, zie onder voor een goed voorbeeld van gekoppelde Transportmiddel-Typen.

Quote
je zult w.s. bedoelen dat je een Transportmiddeltype bij een Vrachtbrief wilt kunnen opnemen.

Ja ? ik vraag het me af. Met het verkeerde voorbeeld (screenshot vorige post) weet ik dat nog zo net niet; ik zou toch denken dat je met dat voorbeeld daar een Transport-Middel wilt kunnen opnemen. Echter, naar mijn idee :
- Welke Transportmiddel-Typen een vervoerder heeft is eerst aan de orde (kan hij wel stenen vervoeren ?);
- Welke er uiteindelijk heeft gereden wordt bepaald door het Kenteken of iets anders wat dat ene "type" uniek maakt.

Met het goede voorbeeld (zie onder dus), zal er inderdaad juist een Type moeten (kunnen) worden opgenomen bij de Vrachtbrief. Dit dan vooral met als uitgangspunt dat je van te voren aangeeft wat het moet worden voor een Typetje, terwijl als het een Transport-Middel zou betreffen, je dit alleen maar achteraf kan aanbrengen (als het Kenteken voor de deur staat, zeg maar).

Lang verhaal kort : het voorbeeld-screenshot was niet lekker. Hanteer dus die van mij maar en dan het verhaal van Wouter.

Voor de zekerheid voeg ik er nog aan toe dat we sowieso niets maken wat onjuist is c.q. niet consistent met het bedoelde en verdere begrippen in het pakket. Dus ik noem maar even :

Quote
Dus, zie voor je dat je hiermee het mogelijk gaat maken dat je 2 orders maakt, de een moet door A vervoerd worden, de ander door B, maar bij de Vrachtbrief voeg je ze samen en geef je aan dat alles door B is meegenomen.

dat dat toch ook naar onraad riekt. Het past wel bij het voorbeeld van het screenshot ("alles wordt door Kenteken ABC meegenomen"), maar kan niet stroken met de bedoeling van het pakket (maar ik zou denken ook niet met wat Dinand  zich er bij voorstelt).

N.b.: Deze post dan in een poging om het niet het nog waziger te maken. smile Ik hoop dat dat is gelukt.


* TMT02.png (12.33 KB, 428x292 - viewed 112 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #10 on: February 27, 2018, 04:03:59 pm »

Waar staat " Ook deze snap ik niet. 3-2-4-2 is raadplegen vrachtbrieven" moet dat zijn 3-2-2-4-2. Mijn excuses.
Wij maken het nu onnodig complex naar mijn idee.
Enige wat ik wil is bij 8-9-2-2 een mogelijkheid om daar een optie landcode-vervoerder te kunnen kiezen met daarbij weer de optie van staffeling. Eea zoals Wouter voorstelt.
En waarbij ik er dan vanuit ga dat zodra onze planning een transportmiddeltype, want ja die gebruiken wij, kiest hij de dekking genereert vd vervoerder die hoort bij het betreffende transportmiddeltype.

En dat ik bij 8-3-2-1 (zie bijlage) een optie erbij krijg "vrachtbriefnummer"  Het is bij ons altijd zo dat één vrachtbrief door één vervoerder wordt verwerkt (vervoerd). En bij die ene vrachtbrief hoort ook maar één transportmiddeltype die de hele vracht verwerkt..
Als dit laatste nog te moeilijk is laten wij dat eerst zitten.

Maar willen jullie aangeven over het eerste alleen al 47 uur kost. Want zo ja dan kunnen wij dit topic (en de hele discussie) beter sluiten.

* managementinfo.pdf (12.52 KB - downloaded 72 times.)
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 27, 2018, 05:16:49 pm »

OK, dus je gelooft me niet.
Ik heb altijd gelijk, wist je dat nog niet ?

Quote
Eea zoals Wouter voorstelt.

E.e.a. zoals ik al voorstelde alleen je wil er niet aan. Eek !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.031 seconds with 21 queries.