Nu is mijn vraag of je ook een dekking kunt laten genereren per vervoerder (en dan wel met staffeling). Immers tijdens het inplannen vd verkooporders wordt de vervoerder toegewezen en het kenteken vd vrachtauto (zit overigens geen link tussen de vrachtauto en de vervoerder). Dit heb ik ook in de bijlage weergegeven.
Misschien moet je de transportmiddelen dan ook wel koppelen aan de vervoerder zodat het daar altijd goed gaat.
Je noemt Transportmiddeltype in je verhaal, maar ik zie verder niet uitgelegd wat je daarmee aanvullend wilt. En, om het verhaal nog even wat extra waziger te maken, zijn er twee begrippen, die m.i. door elkaar worden gehaald (maar daar ben je dan niet de enige in; wellicht is dat ooit geïnitieerd doordat er ooit op een bepaald niveau ergens voor iemand een rubriekje is opgenomen bij een order, en omdat dat rubriekje bestaat, gebruikers het anders zijn gaan inrichten).
Waar doel ik op?
Zoals ooit bedacht, hebben we in Profit
Transportmiddel-typen en
Transportmiddelen. De eerste zou een categorie (een type) Transportmiddel behoren te zijn, dus op niveau van: "bestelbus", "vrachtwagen", "trailer", "schip" etc. Transportmiddelen zouden dan de specifieke Kentekens behoren te zijn; de kentekens van al onze bestelbussen, vrachtwagens etc.
Transportmiddel-typen vind je via Hoofdmenu-3-2-2-4-1.
Transportmiddelen vind je via Hoofdmenu-3-2-2-4-3 (zie aldaar ook de kolom 'kenteken').
Dus, als eerste, voor alle duidelijkheid en voor dat niemand er straks nog wat van begrijpt, jullie hebben nu je kentekens niet als Transportmiddel ingericht, maar als Transportmiddel-Type. Kan dat kwaad? Nee, op zich niet, voor jullie werkt het, en voor zover ik weet zijn jullie niet de enige die zo werken. Wél geldt dat als je "iets" zou willen op een overkoepelend niveau, die er nu niet meer is bij jullie. Dus, stel dat je zou zeggen dat de kosten voor een grote vrachtwagen anders dan die voor een kleine vrachtwagen, dan kun je nu niets op dát niveau. Ja, eigenlijk natuurlijk wel, maar, je hebt meerdere grote vrachtwagens, en dus moet je, als je tarieven op dat niveau wenst, dat nu ineens per vrachtwagen (kenteken) gaan doen.
Hoe dan ook, op deze zijstap ga ik nu verder even niet op in, ik lees nl. niet dat je zoiets nu nodig hebt, c.q. het zou de boel nog duurder maken dan de 47 uur...
Dan naar de oorspronkelijke vraagstelling:
Als je er bij de DKK Tarieven een niveau bij laat maken, dan zou ik denken dat het wellicht een idee is om deze voor een kombinatie Landkode+Vervoerder te laten maken.
Net als bij Landkode heb je dan ook nog per tarief de Landkode Van, waarmee je dus tarieven kunt maken voor een specifieke Vervoerder van NL -> NL, maar ook van NL->DE, van NL->FR of desnoods van DE->FR als zoiets aan de orde zou zijn. Voor iedere kombinatie zou je dan ook de 'Staffeltarieven per Prijsfaktor' (het aantal kilometers) moeten hebben. Daarmee zou je dan in staat moeten zijn om voor Vervoerder A een ander tarief voor 100 km NL/NL te kunnen definiëren dan voor Vervoerder B, en kun je ook voor Vervoerder A een ander tarief definiëren voor 100 km NL/NL dan voor 100 km NL/DE.
Nb: Hoe e.e.a. nu met die Prijsfaktor werkt weet ik niet precies. Er staat me wel iets van bij dat het om een aantal kilometers gaat, maar ook dat het 'breder' ingezet kan worden, en e.e.a. daarom 'Prijsfaktor' heet, en niet 'Aantal kilometers'. Kortom, voor NL/NL zie ik dat je nu t/m 40 kilometer voor iedere kilometer een tarief hebt gedefinieerd, maar ik weet dus niet of zo'n prijsfaktor exakt gelijk moet zijn, of dat ze op zoek gaat naar 'de eerst grotere'. Ik bedoel, stel dat jij tarieven definieert voor 15 km, 40 km, 100 km, 200 km en je zou bij een Afleveradres 90 km invullen, dan weet ik niet of Profit dan op zoek gaat naar de eerst volgende prijsfaktor (= 100 km) of dat ze juist géén DKK selekteert, omdat er voor Prijsfaktor 90 niets gedefinieerd is.
Hoe dan ook, de registratie van de nieuwe tarieven staan daar los van, en zullen op dezelfde manier gaan werken als hoe e.e.a. nu werkt.
Verdere trucjes? Nope. Geen die werkbaar zijn. Zelf een tarief per order invullen is nl. ook niet wat.