tot zover het stukje ADR wetgeving....
Ja maar ... Marco, is die wetgeving nou veranderd of doen we het 6 jaar lang allemaal verkeerd ?
Deze nogmaals :
voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters;Johan heeft me telefonisch uitgelegd dat dit wet-tekst is en als ik het in dat licht nogmaals lees is het (eindelijk) zo logisch als wat dat de
in liters wel cruciaal is. Dus, je betaalt minder als je verf vervoert (t.o.v. Kg) maar je betaalt meer als je xyleen vervoert (goh, dat gaat met tankwagens tegelijk, altijd - die 1000 punten worden vast wel gehaald
).
Kortom, het moét in liters.
Maar voor Johan : Dit is niet zo simpel als we willen, blijkt nu. Dit begint al met het nu moeten aangeven bij het Artikel of het een vloeistof is in deze zin van het woord. Trouwens, is er nog een wettekst voorhanden wanneer een vloeistof een vloeitof is ? Viscositeit ?
Dus, je mag al je Artikelen door nadat wij een veldje erbij hebben gemaakt die zulks aangeeft en voor de goede orde, een veldje "Vloeistof J/N" wat juist nieuw is sinds een maand of 3 mag hiervoor *niet* worden gebruikt (de naamgeving is niet helemaal juist zoals ik het nu bekijk). Maar goed, dat win je wel terug op vrachtkosten, toch ?
Dan hebben we het gegeven dat al wat er op de Vrachtbrief staat (en Pakbon voor Johan) volgens mij niet zonder meer meer opgaat. Immers, daar worden de kilogrammen getotaliseerd, terwijl er nu separaat liters moeten worden getotaliseerd. En niet zeggen "maar wij hebben alleen maar vloeistoffen !" want daar trapt iets wat pakket heet niet in.
. Lees ook : je kan geen appels bij peren tellen in deze, want dan is het niet te kontroleren. Oh wacht, dat is sowieso moeilijker bij liters.
Klopt die wet-tekst wel ? we hadden het er nog over dat niet Marco maar Mark die wet-tekst zou kunnen hebben gemaakt, want we weten vrijwel zeker dat die Mark er weinig van snapt. Toch ?
Hoe dan ook, apart de liters en de kilogrammen tellen. Klaar ?
Nou, wacht even ... we kunnen ons afvragen of eenieder die in Kilogrammen de voorraad houdt en verkoopt, wel het SG in z'n eindprodukten heeft staan. Het zal wel, maar het hoeft denk ik nergens voor. Niet voor eindprodukten. En nu wel ? Da's ook raar eigenlijk. Toch eens aan die piloot vragen hoeveel liter brandstof hij meeneemt en ik denk dat 'ie dat niet weet. Kilogrammen wel. Nou ja, onzin, maar ik bedoel maar.
Ik kan nog wel raardere dingen verzinnen hoor, zoals de verfmenger bij de Gamma maar dan gebruikt bij "jullie" wat hier en daar echt gebeurt. Weet je wel zeker hoeveel tinner of wat voor'n troep je er in gooit c.q. hoeveel liter er nu echt in zit ? Of houd je toch rekening met een hoeveelheid vrije ruimte omdat het alcohol gebaseerd is maar je niet echt weet hoeveel dat in liters is. Eh, je weet kennelijk ook niet echt hoeveel liters verf/inkt er in gaat. Kilogrammen, die weet je. En als je goed je best doet weet je de liters uiteindelijk ook wel, maar wat mij betreft alleen als je in liters verkoopt. En heuul veul doen dat niet hoor.
Wet-tekst aanpassen ?