Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:49:54 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout  (Read 10461 times)
0 Members and 5 Guests are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #15 on: December 15, 2016, 09:50:04 am »

Ga er vooral ook *niet* vanuit dat wij wel verstand hebben van dit soort zaken. En bijvoorbeeld (als mijn pagina 25 de juiste is), misschien hebben wij geen zin om uit te vlooien wat "Hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenhid (3)" betekent. Kan ik wel denken dat die 3 als voetnoot onderaan de pagina staat, maar op blad 26 staat dat mooi niet.
« Last Edit: December 15, 2016, 10:00:29 am by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #16 on: December 15, 2016, 10:00:15 am »

paragraaf 1.1.3.6.3, tekst onder de tabel
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #17 on: December 15, 2016, 10:46:17 am »

Dank je.

Goed, dit is de tekst :

-----
In de bovenstaande tabel wordt onder “hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid“
verstaan:
• voor voorwerpen, de bruto massa in kilogrammen (voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van
de ontplofbare stof in kg; voor gevaarlijke stoffen in machines en uitrustingen, zoals omschreven in
deze Bijlage, de totale hoeveelheid daarin aanwezige gevaarlijke stoffen in kilogram resp. liter);
• voor vaste stoffen, vloeibaar gemaakte gassen, sterk gekoelde, vloeibaar gemaakte gassen en
opgeloste gassen, de netto massa in kilogrammen;
• voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters;
• voor gecomprimeerde gassen, geadsorbeerde gassen en chemische stoffen onder druk, de
waterinhoud van de houder in liters.
-----

Als jij daaruit nu even kan halen wat je van belang acht voor jezelf, vooral met uitgebreide uitleg, dan kunnen wij kijken of we dat begrijpen. Een voorbeeld :

voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters;

Je gelooft het niet, maar daarmee kan ik al niets. Echt niets. Laat staan met deze :

voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van de ontplofbare stof in kg

Overdone !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #18 on: December 15, 2016, 01:18:01 pm »

tot zover het stukje ADR wetgeving.... smile

Ja maar ... Marco, is die wetgeving nou veranderd of doen we het 6 jaar lang allemaal verkeerd ?
Deze nogmaals :

voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters;

Johan heeft me telefonisch uitgelegd dat dit wet-tekst is en als ik het in dat licht nogmaals lees is het (eindelijk) zo logisch als wat dat de in liters wel cruciaal is. Dus, je betaalt minder als je verf vervoert (t.o.v. Kg) maar je betaalt meer als je xyleen vervoert (goh, dat gaat met tankwagens tegelijk, altijd - die 1000 punten worden vast wel gehaald Wink).

Kortom, het moét in liters.
Maar voor Johan : Dit is niet zo simpel als we willen, blijkt nu. Dit begint al met het nu moeten aangeven bij het Artikel of het een vloeistof is in deze zin van het woord. Trouwens, is er nog een wettekst voorhanden wanneer een vloeistof een vloeitof is ? Viscositeit ?
Dus, je mag al je Artikelen door nadat wij een veldje erbij hebben gemaakt die zulks aangeeft en voor de goede orde, een veldje "Vloeistof J/N" wat juist nieuw is sinds een maand of 3 mag hiervoor *niet* worden gebruikt (de naamgeving is niet helemaal juist zoals ik het nu bekijk). Maar goed, dat win je wel terug op vrachtkosten, toch ? swoon
Dan hebben we het gegeven dat al wat er op de Vrachtbrief staat (en Pakbon voor Johan) volgens mij niet zonder meer meer opgaat. Immers, daar worden de kilogrammen getotaliseerd, terwijl er nu separaat liters moeten worden getotaliseerd. En niet zeggen "maar wij hebben alleen maar vloeistoffen !" want daar trapt iets wat pakket heet niet in. sorry. Lees ook : je kan geen appels bij peren tellen in deze, want dan is het niet te kontroleren. Oh wacht, dat is sowieso moeilijker bij liters.
Klopt die wet-tekst wel ? we hadden het er nog over dat niet Marco maar Mark die wet-tekst zou kunnen hebben gemaakt, want we weten vrijwel zeker dat die Mark er weinig van snapt. Toch ?
Hoe dan ook, apart de liters en de kilogrammen tellen. Klaar ?

Nou, wacht even ... we kunnen ons afvragen of eenieder die in Kilogrammen de voorraad houdt en verkoopt, wel het SG in z'n eindprodukten heeft staan. Het zal wel, maar het hoeft denk ik nergens voor. Niet voor eindprodukten. En nu wel ? Da's ook raar eigenlijk. Toch eens aan die piloot vragen hoeveel liter brandstof hij meeneemt en ik denk dat 'ie dat niet weet. Kilogrammen wel. Nou ja, onzin, maar ik bedoel maar.
Ik kan nog wel raardere dingen verzinnen hoor, zoals de verfmenger bij de Gamma maar dan gebruikt bij "jullie" wat hier en daar echt gebeurt. Weet je wel zeker hoeveel tinner of wat voor'n troep je er in gooit c.q. hoeveel liter er nu echt in zit ? Of houd je toch rekening met een hoeveelheid vrije ruimte omdat het alcohol gebaseerd is maar je niet echt weet hoeveel dat in liters is. Eh, je weet kennelijk ook niet echt hoeveel liters verf/inkt er in gaat. Kilogrammen, die weet je. En als je goed je best doet weet je de liters uiteindelijk ook wel, maar wat mij betreft alleen als je in liters verkoopt. En heuul veul doen dat niet hoor.

Wet-tekst aanpassen ?


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #19 on: December 15, 2016, 01:46:33 pm »

Ja de wet(-tekst) is veranderd. Dit was 'm in 2008 (wel in het Engels maar dat mag de pret niet drukken) :

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/danger/publi/adr/adr2009/English/Part1.pdf
bovenaan bladzijde 10 (kan niet kopiëren uit dat ding). Daar onbreekt simpelweg de zin over de vloeistoffen en idereen kon dus doen wat 'ie wilde.

Quote from: mdekraa
gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid.

Geen idee waar dat dan zou moeten staan; ik zie het niet. Let wel, dit dokument is dus van 2008 en geldig vanaf 01-01-2009.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #20 on: December 21, 2016, 10:23:02 am »

Johan heeft gelijk met zijn stelling dat de huidige wetversie een duidelijk onderscheid maakt tussen vloeistoffen en vaste stoffen.

Als ik praktisch kijk en we willen het inrichten op een eenvoudige manier denk ik dat het het beste in de tabel LOGO verwerkt kan worden. Immers alle UN nummers verwijzen naar de fysische eigenschappen van het product.

In de ADR tabel onder kolom 7a kun je snel zien of dat UN nummer werkt met kg of Ltr.
Dat voorkomt dubbele administratie en de discussie die Peter net opende.
(niet ingevuld = kg?)


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.045 seconds with 21 queries.