Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 09:19:01 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Niet automatisch terug naar zelfde ordernummer LOLLSV-LOLLRA2  (Read 4835 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« on: August 10, 2016, 09:47:23 am »

Hallo,

sinds de upgrade van gisteren hebben de collega's die de vrachtbrieven draaien ergens last van:
Ze voegen bij LOLLRA2 een vrachtbrief toe, activeren deze en komen dan in LOLLSV. Hier wordt bevestigd met F1 waarna je weer terugkomt in LOLLRA2.
Voor de upgrade kwam je dan automatisch terug bij het ordernummer waar je een vrachtbrief voor wilde toevoegen en kon je deze meteen printen, maar nu kom je op een oude order van dezelfde klant.

Dat is niet zo handig omdat door automatisme al eens de verkeerde vrachtbrief is gedraaid en men nu extra handelingen moet uitvoeren om het juiste ordernummer weer op te zoeken.

Kan dit weer worden aangepast?
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 10, 2016, 10:27:30 am »

Hmm... Kan het zijn dat je dit verkeerd beoordeelt ?

LOLLRA2 is in deze hoek niet gewijzigd, en ook als ik in een versie van 2010 kijk, werkt dit zoals het nu werkt.

Het is daarbij ook helemaal niet de bedoeling om eerst 'jouw order' te selekteren en naar die order terug te keren, maar net iets anders...

Je moet een Vrachtbrief aanmaken voor een klant, en gaat aan die Vrachtbrief de Pakbonnen koppelen die meegezonden zijn.

Toevoegen doen we standaard vanuit Raadplegen, maar dan komt het eerste probleem om de hoek kijken: "voor wie moet er allemaal een Vrachtbrief worden gemaakt". Dat kan het systeem zelf achterhalen, nl. in de basis 'iedere levering (Pakbon) die nog niet is gekoppeld aan een Vrachtbrief' komt in aanmerking om een Vrachtbrief voor te kunnen worden gemaakt. Tsja... dan Toevoegen van een nieuwe Vrachtbrief. Dat doen we voor een Afleveradres, en, daarbij is het een beetje zonde als de gebruiker Debiteur-id en Afleveradresvolgnummer zelf moet invullen als we dit al weten. Kortom, dat is een beetje waarom het werkt zoals het werkt. "Toevoegen" leidt niet meteen tot een Toevoegscherm, maar naar een Raadpleegfunktie die alle Afleveradressen (en Pakbonnen) toont waarvoor geen  Vrachtbrief is gemaakt (natuurlijk had daar ook enkel een Raadpleegfunktie met alleen de Afleveradressen tussen kunnen staan, maar dat zou weer 11 uur duurder zijn geworden + de tijd om die tabel te vullen, immers dat is een resultaat van wat er nu op het scherm staat). Alles gekombineerd dus in 1 Raadpleegfunktie, waarbij het selekteren van debiteur-/Afleveradres het enige is wat van belang is om een Afleveradres te kunnen 'aktiveren'.

Wat er daarna gebeurd (volgens de koding dus i.i.g. al sinds 2010, maar wat mij betreft veel langer), is dat we daarna terugkeren naar het Raadpleegoverzicht, en daar wordt een PgDn gesimuleerd t.o.v. Debiteur + Afleveradres (en Verkooporder leeg) wat daarmee een overzicht geeft van de oudste Verkooporder van die klant waarvoor nog geen Vrachtbrief gemaakt is (dus niet t.o.v. een geselekteerde order waar op F2 gedrukt werd).

De achterliggende gedachte is dat de eerste order waarvoor een Pakbon bestaat (lees: geleverd is) ook wel de eerste order zal zijn die de deur uit gaat met de vrachtwagen waarvoor je een Vrachtbrief aan het maken bent. Middels toetsen kun je dan je Pakbon koppelen, of 'alle Pakbonnen van dat Afleveradres' koppelen, en tegenwoordig kun je ook 'Getagd Pakbonnen koppelen'.

Ik kan niet zien dat er aan deze procedure iets gewijzigd is.

Als het goed is moet je dus kunnen herkennen dat het systeem niet naar zomaar "een oude order" terugkeert, dit zal altijd "de eerste" order moeten zijn.

Maar... laten we hem eens van de andere kant bekijken... Stel dat we als uitgangspunt hebben dat iedere zending die bij jullie de deur uit gaat met een Vrachtbrief de deur uit gaat. En stel dat je je klant wekelijks beleverd op woensdag, en je vandaag een Vrachtbrief wilt aanmaken voor een vrachtwagen die vandaag de deur uit gaat... maar na aktivering het scherm terugkeert naar een Pakbon van vorige week woensdag, of misschien nog ouder...
Hoe komt het dan dat die "oude order" wel geraapt/geleverd is, maar nog niet met een Vrachtbrief verzonden is? Anders zou ze nl. helemaal niet in het scherm hebben gestaan !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 10, 2016, 10:30:56 am »

En kan het misschien zijn dat het om dezelfde klant gaat als aan de orde was bij topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21706.0 en dat er om die reden de vorige zending niet met een Vrachtbrief de deur uit is gegaan, Profit dus konstateert dat de zending nog niet aan een Vrachtbrief gekoppeld is, en haar opnieuw toont als op te nemen? Of, misschien dat toen juist wel een probleem met een index was, en in de Upgrade die tabel is gereorganiseerd...

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #3 on: August 10, 2016, 10:35:05 am »

Dat weet ik niet meer Wouter. Wat ik wel zie bij LOLLRA2 is dat daar nog een hele waslijst aan (meestal oude) regels staat waar je je nieuwe tussen moet gaan zoeken.
En als collega's al jaren dezelfde handelingen verrichten en dat nu niet meer zo werkt, is er toch iets veranderd.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 10, 2016, 11:33:52 am »

En als collega's al jaren dezelfde handelingen verrichten en dat nu niet meer zo werkt, is er toch iets veranderd.

Als je zegt dat er wat gewijzigd is, dan zal ik dat als waar moeten aannemen, maar, het probleem is dat ik niet zie dat er iets gewijzigd is in deze, terwijl de terugkeer van LOLLSV naar LOLLRA2 wel hetzelfde is als in 2010. De wijze zoals je beschrijft wat er nu gebeurt herken ik zelf ook als 'maar zo werkt het toch al jaren?'

Wat ik wel zie bij LOLLRA2 is dat daar nog een hele waslijst aan (meestal oude) regels staat waar je je nieuwe tussen moet gaan zoeken.

Daar heb je natuurlijk 100% gelijk in, maar zou altijd al zo moeten zijn.

Voor de duidelijkheid heb ik een voorbeeld (zie schermprint) opgenomen; ^PgUp in jullie LOLLRA2.

We zullen het er allemaal overeens zijn dat zo'n waslijst niet handig is. Maar, de waslijst ontstaat bij de gratie dat je in het verleden, voor al dit soort orders, geen Vrachtbrief zal hebben gemaakt. Dat kan dus al zo simpel zijn als "vroeger maakten we geen Vrachtbrieven in Profit, nu wel".

Natuurlijk, als je hier 20 schermen naar beneden moet bladeren voordat je terecht komt bij recente order waarvan je vindt dat je een Vrachtbrief moet maken, dan is het sneu als je (bij terugkomst) weer bij de 1e Pakbon aankomt, immers je zult opnieuw 20 schermen naar beneden moeten. Mijn punt is echter: zorg ervoor dat deze hele waslijst opgeschoond is! en het werkt vanzelf zoals het bedoeld is. De eerste levering die zonder Vrachtbrief de deur uit is gegaan (lees: wel geraapt, maar nog niet verzonden) staat gewoon altijd bovenaan, en je hebt niet eens meer een reden om in eerste instantie 20x PgDn te moeten hoeven doen. Alles wat je voor je klant klaar hebt staan mag gewoon de deur uit.

Je kunt de waslijst zelf opschonen door een (dummy) Vrachtbrief aan te maken waarop je (voor dat Afleveradres) al die oude orders opneemt. De vrachtbrief staat dan wel in je systeem, maar je doet er niets mee, en omdat de Pakbonnen nu aan die vrachtbrief gekoppeld zijn, komen ze niet meer opnieuw in de liijst voor. Een alternatief kan zijn dat wij bijv. achter de schermen een selektie kunnen uitvoeren waarmee we al dit soort oude pakbonnen markeren als 'hoeft niet meer als opneembaar te worden getoond'. Misschien geldt dat wel voor alle orders die ouder zijn dan 2016 ?


* lollra2.PNG (32.6 KB, 565x720 - viewed 160 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #5 on: August 11, 2016, 12:44:48 pm »

We gaan de waslijst opschonen en dan bij houden, dan moet het 'probleem' zijn opgelost.

Bedankt Wouter.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: August 15, 2016, 10:07:34 am »

Je kunt de waslijst zelf opschonen door een (dummy) Vrachtbrief aan te maken waarop je (voor dat Afleveradres) al die oude orders opneemt. De vrachtbrief staat dan wel in je systeem, maar je doet er niets mee, en omdat de Pakbonnen nu aan die vrachtbrief gekoppeld zijn, komen ze niet meer opnieuw in de liijst voor. Een alternatief kan zijn dat wij bijv. achter de schermen een selektie kunnen uitvoeren waarmee we al dit soort oude pakbonnen markeren als 'hoeft niet meer als opneembaar te worden getoond'. Misschien geldt dat wel voor alle orders die ouder zijn dan 2016 ?

Beetje overdreven, m.i..
En dat dan ook nog doordat iemand hier ergens ver weg toch wel wat veranderd zal hebben.

Quote
het probleem is dat ik niet zie dat er iets gewijzigd is in deze

Ik zie het ook even niet. Maar dat houdt nog niet in dat we niet een oplossing kunnen maken die het weer hetzelfde laat werken als dat het deed. Hopelijk.
swoon

Quote
en daar wordt een PgDn gesimuleerd t.o.v. Debiteur + Afleveradres (en Verkooporder leeg)

Verkooporder niet leegmaken, zou ik denken ...

We gaan nog wel even iets proberen !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: August 15, 2016, 12:29:04 pm »

Nou, als je zin hebt, en er bent ... probeer maar of het nu hetzelfde werkt als voorheen.
Let wel, we hebben het nu "erbij gemaakt" want wat er veranderd zou zijn kunnen we (dus) niet vinden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #8 on: August 15, 2016, 12:36:17 pm »

Ik geef het door aan de collega's Peter, er moeten zo meteen vast nog vrachtbrieven gedraaid worden.

Bedankt!
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #9 on: August 15, 2016, 02:39:09 pm »

Wat je hebt gedaan heeft ons weer naar de oude situatie gebracht dus dat is fijn.

Ik zal de boel toch eens opschonen  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: August 15, 2016, 03:45:38 pm »

Ah, mooi.

Quote
Ik zal de boel toch eens opschonen  Wink

Dat mag, maar "handig" is het niet. Mijn visie (voor wat het waard is) : Kennelijk maak je vaak geen vrachtbrief en dat zal z'n redenen wel hebben. Ga je zodirekt nu altijd een vrachtbrief maken of ga je iedere dag opschonen omdat je geen zin hebt om een vrachtbrief te maken (wat je eigenlijk niet altijd wilt), of zeggen we gewoon dat het pakket niet helemaal lekker is in deze en je maar beter kan blijven werken zoals je altijd al deed ?
Ik zou het op het laatste houden.

Gotit ... long ago
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #11 on: August 15, 2016, 03:51:44 pm »

Dan laat ik het maar zo Peter. We maken inderdaad niet van alles waarvoor een order wordt ingevoerd een vrachtbrief.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 21 queries.