Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: Johan on May 08, 2008, 08:47:29 am



Title: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on May 08, 2008, 08:47:29 am
Situatie:
Er zijn verschillende wijzen waarop wij de keuringsrapporten versturen naar onze debiteuren. Voor wat betreft laco geldt, dat we nu met het maatwerk wat onlangs is opgeleverd, correcte commerciele keuringsrapporten uit de printer krijgen (voor wat betreft keuringswaarden) en deze ook gaan versturen. (Nu worden echter de waarden nog overgenomen in een mail, de print wordt nog niet naar de klant gestuurd, dit veranderd binnenkort wel)

Voor Meel geldt, dat ze daar geen gebruik van kunnen maken omdat we domweg niet in staat zijn de goederen voor aflevering in Profit te voorzien van keuringen, daarvoor is de productieadministratie te ingewikkeld. (vraag Robert maar eens naar mvi en gvw) Daarom wordt bij MEEL gebruik gemaakt van LO<3-2-6-9-9-9-4> LOPROVKR. ( toont per VRZDATUM , DEBITEUR, AFLEVERADRES, VERKOOPORDER, RGL, ARTIKELNUMER, VRSVORM, (KLI‰NT-) ARTIKELOMSCHRIJVING, M (vermoedelijk MONSTER mee ja / nee) waarvoor een keuringsrapport verzonden moet worden. ) Als er hier een melding gemaakt wordt van een te versturen rapport is dat opgegeven bij de klient-artikelomschrijving LOKAWY "Keuringsrapport mee ja/nee". Op basis hiervan maakt kwaliteitsdienst haar keuringsrapporten (in Excel)

Maar nu de wijze waarop dit verzonden wordt:
Een heel klein deel gaat met de vracht mee (1% misschien), een gedeelte per fax (ca 29%) steeds groter deel via de mail (70%). E.e.a. afhankelijk van de wensen van de klant. Het zou echter heel plezierig zijn, dat je vanuit Profit de verzendwijze door krijgt. Daarom wordt het dan toch maar eens tijd dat we dat ook vast zouden kunnen leggen. Dit is vast eerder wel eens aan de orde geweest, maar volgens mij is het nooit tot een aanbieding gekomen.

registreren kontaktpersoon keuringsrapport
Ik denk (maar denk gerust met me mee), dat je per debiteur/afleveradres ten minste 1 kontaktpersoon op moet kunnen geven die keuringsrapporten ontvangt, en de wijze waarop hij / zij / afdeling dat wil ontvangen. Ik ken ook klanten waarbij het rapport per mail wordt verstuurd naar meerdere kontaktpersonen. Maar een kontaktpersoon is gekoppeld aan een relatie en niet aan een afleveradres. Dat is niet handig in dit geval. Ik vermoed dat ik met 1 rubriek "Kontaktpersoonid tbv keuringsrapport" wel praktisch uit de voeten kan, maar of dit nou degelijk is? Eigenlijk is het dus de vraag hoeveel kontaktpersonen voor keuringsrapporten je zou willen definieren. Anderzijds: Als de klant een keuringsrapport per mail ontvangt, kan deze ook een regel in OUtlook / groupwise opstellen die het dan maar automatisch doorstuurt.

Dan zou ik bij het toevoegen / Wijzigen van een kontaktpersoon op blad 2 een rubriek nodig hebben die de wijze van verzenden keuringsrapport voorschrijft: "Fax / Email / - ". Ik voel m al: Klant X kontaktpersoon A, voor afleveradres 0 per Fax, voor afleveradres 1 per Email --> Nou, het is of alles per fax, of alles per mail.
Dan zou je namelijk al het volgende moeten doen: Je maakt vanuit raadplegen Afleveradressen een zijstapje naar een nieuwe functie: Raadplegen keuringsrapport-kontaktpersonen v/e deb/afleveradres. Hier kun je dan een kontaktpersoon id opgeven (met een zijstapje naar raadplegen kontaktpersonen) + de verzendwijze. Zo kun je dan eenvoudig meerdere kontaktpersonen opgeven per afleveradres.

De situaties waarbij die afleveradressen ons parten spelen zijn niet groot en daarbij is er dan geen verschil tussen mail / fax.

Ik weet niet of je met meer situaties rekening moet houden, misschien zijn er wel klanten die het per TPG Post willen ontvangen.
Misschien moet je ook wel zo ver gaan dat je dit ook nog eens laat afhangen van een artikel: kontaktpersoon A ontvangt de rapporten voor artikel 123, kontaktpersoon B moet de keuringsrapporten voor artikel 456 ontvangen --> Die situatie speelt bij ons (nog?) niet gelukkig.

Kortom: Dit waren zo even wat gedachten omtrent aantal kontaktpersonen per afleveradres. Maar de kortste klap lijkt me vooralsnog: 1 kontaktpersoon per afleveradres zou afdoende moeten zijn.

Waar gebruik je deze registratie voor?:
(Bij onderstaande ga ik in eerste instantie uit van 1 kontaktpersoon)
Dan zou ik graag de print OVERZICHT TE VERSTUREN KEURINGSRAPPORTEN willen uitbreiden met de verzendwijze: "E/F/-" (tussen kolommen VRZDATUM  en DEBITEUR) Ik zou zo 1-2-3 niet weten in hoeverre er mogelijkheden bestaan om dat overzicht ook nog eens met contactpersoon informatie uit te breiden, daar leent het zich niet echt voor, en is ook geen must op dit moment. (nb.te denken valt aan het noemen van het mailadres / fax nr oid)

De keuringsrapporten zelf: Dit speelt dus alleen bij Laco, de keuringsrapporten worden daar voor nagenoeg 100% per mail verzonden, (alleen Meel die faxt ). Daar moet natuurlijk de "t.a.v. kontaktpersoon keuringsrapporten" worden gevuld. Met andere woorden: enige layoutvariabelen die er voor zorgen dat de naam, mail/faxgegevens (in 1 variabele, afhankelijk van verzendwijze) en dergelijke. Vervolgens zou ik ontzettend graag de keuringsrapporten min of meer automatisch per mail vanuit profit willen kunnen versturen, dat lijkt het meest ultieme. Eventueel zelfs faxen vanuit profit. Nu kan dit door via pdf995 een keuringsrapport te genereren en dit handmatig in een mail te zetten en te versturen -->hoezo omslachtig?

In ieder geval ben ik benieuwd naar de mogelijkheden en wat er mogelijk nog meer bij komt te kijken. Alvast hartelijk dank voor de reacties.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on May 14, 2008, 12:06:41 pm
Krijgt dit een draaiend bolletje?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on May 14, 2008, 05:35:12 pm
Johan,

Ik krijg wel eens de mededeling toegeworpen of ik niet "korter" kan schrijven. In dit geval zeg ik dat eens tegen jou.
Ik ben zelf in elk geval halfweg gestopt met lezen. Ofwel, ook van mij krijg je geen draaibol (want ik heb het niet voldoende gelezen) ...

tja, da's nou ook wat


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on May 16, 2008, 10:50:55 am
Wat ik wil:
1. 1 of mogelijk meerdere kontaktpersoon per debiteur / Afleveradres aangeven voor wie de keuringsrapporten bestemd moeten zijn
2. De verzendwijze aangeven (email / Fax / Met de vrachtbrief mee) waarbij uiteraard desbetreffende adressen / faxnrs aan kunnen worden gegeven.
3. De print OVERZICHT TE VERSTUREN KEURINGSRAPPORTEN willen uitbreiden met de verzendwijze: "E/F/-" (tussen kolommen VRZDATUM  en DEBITEUR)

En tot slot graag ook de keuringsrapporten echt per mail kunnen versturen naar de klanten.

Bovenstaand staat uitgelegd waarom e.e.a. speelt.
:15a:


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on May 29, 2008, 08:08:10 am
3. De print OVERZICHT TE VERSTUREN KEURINGSRAPPORTEN willen uitbreiden met de verzendwijze: "E/F/-" (tussen kolommen VRZDATUM  en DEBITEUR)


Met name dit punt zou toch wel erg handig zijn om binnenkort operationeel te hebben. Is er zicht op ontwikkeling hieromtrent?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 13, 2008, 08:33:58 am
Met name dit punt zou toch wel erg handig zijn om binnenkort operationeel te hebben. Is er zicht op ontwikkeling hieromtrent?

Met name dit punt zou toch wel erg handig zijn om binnenkort operationeel te hebben. Is er zicht op ontwikkeling hieromtrent?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on June 13, 2008, 09:19:59 am
Ik was er al mee bezig geweest, maar het is ondergesneeuwd geraakt. Excuses.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 23, 2008, 08:12:09 am
Ik was er al mee bezig geweest, maar het is ondergesneeuwd geraakt. Excuses.

Wanneer komt de sneeuwschuiver langs?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 23, 2008, 02:38:39 pm
Wat ik wil:
1. 1 of mogelijk meerdere kontaktpersoon per debiteur / Afleveradres aangeven voor wie de keuringsrapporten bestemd moeten zijn
2. De verzendwijze aangeven (email / Fax / Met de vrachtbrief mee) waarbij uiteraard desbetreffende adressen / faxnrs aan kunnen worden gegeven.
3. De print OVERZICHT TE VERSTUREN KEURINGSRAPPORTEN willen uitbreiden met de verzendwijze: "E/F/-" (tussen kolommen VRZDATUM  en DEBITEUR)

En tot slot graag ook de keuringsrapporten echt per mail kunnen versturen naar de klanten.

Bovenstaand staat uitgelegd waarom e.e.a. speelt.


En graag ook een mogelijkheid om de kontaktpersooninfo op de variabele layout van een keuringsrapport te kunnen gebruiken. Dus: Een aantal variabelen om de kontaktpersoon + diens mailadres / fax te tonen (afhankelijk van verzendwijze)


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on June 23, 2008, 04:00:50 pm
Ten eerste, er is geen reden om de differentiatie fax/email niet voor verschillende Afleveradressen (van een Debiteur) anders te kunnen hebben (lees : beiden moeten toch worden onderkend, dus sta beiden ook toe bij één Debiteur).

Dan, emailen aan meerdere personen is geen probleem, maar het is wel zinvol om een "Aanhef" weg te laten. Merk ook op dat een Keuringsrapport geen brief als zodanig is, en het gegeven dat een geadresseerde het ontvangt wel voldoende is, lijkt mij.
Maar, omdat het Keurigsrapport (waarschijnlijk) een bijlage in de email zal zijn, zit je met de body van de email, en daar zou je toch iets in moeten zetten. Is dit inderdaad enorm gewenst, dan wordt het hierdoor siginificant duurder. Echter :
Voor de juiste interpretatie hiervan, zie ook het volgende aangaande faxen;

Het willen faxen is verre van handig. Immers, dit vereist een omgaving die dit ook kan (technisch) en daarbij komt van alles kijken wat praktisch iedereen tot op heden heeft weten te vermijden;
Om te beginnen word je gekonfronteerd met een interface naar de fax (driver) en waarvan we er momenteel slechts één onderkennen. Denk bijvoorbeeld (maar ook als belangrijkste) het moeten kunnen oppikken van het telefoonnummer ergens vandaag, en wat de meeste fax software niet zo maar doet (een popup geven waarin je zelf e.e.a. kunt intypen kunnen ze allemaal wel).
Dus, wil je automatisch kunnen faxen, dan ben je gebonden aan wat wij daarvoor ooit hebben ontwikkeld, en ik vraag me zelfs af of die software nog wel bestaat. Daarna is het simpel : zo'n interface voor nieuwe (lees : andere) software ontwikkelen komt je al snel op een week, voorafgegaan door alle dagen die zijn benodigd om software te vinden die alles doet wat je wilt.
Het is ditaangaande ook niet veel anders als het PDF geneuzel : als je wilt dat de fax (aan de andere kant) de boel enigszins uitspuugt zoals je had bedoeld, dan ben je nog niet jarig met zoeken naar die software (maar, voldoet/bestaat dat ene pakket wat wij onderkennen nog steeds, dan ben je klaar wat dit (de hele interface) betreft).

Gouden tip aangaande faxen is sowieso : probeer klanten die fax uit het hoofd te praten.

Lukt dit niet, dan zie je dat je omwille van het faxen plots sowieso de kontaktpersoongegevens nodig hebt, waar dit bij emailen slechts email adressen betreft die je -zoals gebruikelijk- gescheiden door ";" in een stringetje kunt opgeven. Niets van dit alles bij faxen, waar je immers de kontaktpersoon adressert middels het telefoonnummer en daarnaast een (voor de ontvanger) begrijpelijke naam.

Het laatste is op zich betaalbaar als je *dat* bij 1 (Kontaktpersoon) houdt.

De ellende gaat bij faxen voort als je ziet dat je -ongelijk email- echt moeite moet doen om een bestaand dokument "Keuringsrapport" moet integreren tot één dokument dat wordt begrepen door een fax-verzend geval. Ofwel, daaraan moet software matig iets gebeuren, waarvoor je maar een dagje moet rekenen (dit dagje treedt domweg niet op bij emailen).

Verder :

Je zou kunnen bedenken dat alles redelijk makkelijk oplosbaar wordt door te volstaan met een indikator "wat" de klant wil hebben (fax, brief, email). Technisch is dit juist (stelt niets voor) maar procedureel ga je hier nou net de mist in (verwacht ik). Immers, wanneer moet worden duidelijk gemaakt dat iemand de brief/fax/email in elkaar moet gaan knutselen ? Ga het zelf maar na : als het net te laat is, of het lukt helemaal niet. Alleen het Levermoment leent zich ervoor (Rapen zou ook nog mogen) en niemand zit er bijvoorbeeld op te wachten dat je dit dus meteen moet doen (wanneer het ook later mag) dan wel het gele briefje hanteren om het later niet vergeten te zijn. Dus let wel, hier ben je vanaf als het automatisch zou kunnen gebeuren, met hooguit nog iets van "gaat et de zending mee" als aandachtspunt (-> is vast geen email en ook geen fax, maar moet er in elk geval uitkomen samen met de Pakbonnen o.i.d.).


Emailen en brieven (de laatste 1 Kontaktpersoon per Afleveradres) lijkt me te realiseren in 18 uur.
Faxen is totaal onbekend, er vanuitgaande dat de software die wij ondersteunen niet meer bestaat, of anders een dusdanig andere interface kent dat we opnieuw mogen beginnen (denk voor de lol aan een uur of 40 daarvoor (totaal 58 dus), dan weet je het een beetje).

Als laatste :
De software die wij onderstenen heette ooit QP-Fax (en ooit is bijna 20 jaar geleden) waarvan ik in elk geval weet dat de naam intussen is veranderd (jaar of 8-10 terug ?) en het kwam uit Leeuwarden. Misschien kan je zelf achterhalen in hoeverre het nog wordt geleverd.


Ik heb nu even mijn best gedaan, en wil daarmee niet zeggen dat ik er ook klaar mee ben. Ik ben alleen even niet aan de beurt ...


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 23, 2008, 05:08:23 pm
Wie dan wel?

Mag ik zo vrij zijn de volgorde van aanpak aan te passen:

1. Kunnen we anders in eerste instantie eens een kontaktpersoon opgeven voor de keuringsrapporten. DAt betekend op debiteur of debiteur / afleveradres 1 rubriekje er bij: Kontaktpersoon keuringsrapport. Dan sla ik dat stukje "meerdere kontaktpersonen" wel even over.

Laat het maar bij 1, ik bedoel: als een klant dat echt wil, dan maken ze maar een adres "quality@bedrijf.com" aan, die vervolgens (bij de klant zelf) wordt doorgestuurd naar de 20 belanghebbenden.

2. Daaronder een rubriekje: Verzendwijze, met daarbij de opties Fax / mail / vrachtbrief. De desbetreffende info haalt ie wel bij de kontaktpersoon vandaan. Is er geen Kontaktpersoon ingevuld? dan geldt het fax/mail adres van de relatie.

De overzicht te versturen keuringsrapporten er op aanpassen, + de benodigde variabelen beschikbaar stellen in de variabele layout. Dan zijn we een heel eind.

3. Neuzelen we dan wel weer verder over het kunnen versturen per mail (al dan niet met PDF-printers) etc.



Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on June 24, 2008, 07:48:48 am
1. en 2. : 2 uur.

Quote
De overzicht te versturen keuringsrapporten er op aanpassen, + de benodigde variabelen beschikbaar stellen in de variabele layout. Dan zijn we een heel eind.

1 uur, plus er rekening mee houden dat je landscape zult moeten (gaan) printen.
Layoutvariabelen zijn niet meegenonen (want onbekend); weet ook even niet wat je daarmee wilt.

Quote
Neuzelen we dan wel weer verder over het kunnen versturen per mail

Nog even niet, want je hebt geen email adres(sen) "Keuringsrapport". :smile:


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 24, 2008, 09:10:07 am
1. en 2. : 2 uur.

Welk niveau gaat dit bij 1 worden: Een kontaktpersoon voor keuringsrapporten opgeven op afleveradres of op debiteur niveau? Of laten we dit overrulen o.i.d.?


1 uur, plus er rekening mee houden dat je landscape zult moeten (gaan) printen.

LOPROVKR overzicht te versturen keuringsrapporten (LO<3-2-6-9-9-9-4>) wordt al landscape geprint. Daar is echt nog wel ruimte om de verzendwijze op aan te geven. Met 1 teken kan dat al, (E/F/V), of met vier / 6 tekens ("E-MAIL" "FAX" / "VRACHT") zou al voldoende zijn. Op dit overzicht hoeft niet per se een kontaktpersoon.



Layoutvariabelen zijn niet meegenonen (want onbekend); weet ook even niet wat je daarmee wilt.

Euh, ja. Ik konstateer nu inderdaad ook dat het overzicht afdrukken keuringsrapporten niet eens de mogelijkheid heeft om een afleveradres af te drukken! Iedere zending heeft naar mijn idee 1 afleveradres. Dan kan er dus ook hooguit 1 kontaktpersoon bekend zijn. En welke variabelen heb je dan nodig?

Variabele 1: Kontaktpersoon
Keuringsrapport Debiteur(Afleveradres) ; Kontaktpersoon (alleen de naam), gelijk aan de notatie van UF-FADKTKPRSAN

(dus voorletters, tussenvoegsel, naam kontaktpersoon. Zonder geslacht, want anders krijg je bijvoorbeeld "Mw. Laboratorium", zoals dat bijvoorbeeld bij de opbouw van UF-VABKTKPRS gebeurd. Dat wil je nou ook weer niet. (tenzij je het geslacht onzijdig kunt maken)

Dan kun je dus een keurings rapport maken met een regel "T.a.v. %KR-ADKTKPRS%"

Variabele 2: Faxnummer / Emailadres

Nog even niet, want je hebt geen email adres(sen) "Keuringsrapport". :smile:

Er is dus maar 1 emailadres, of 1 faxadres van een keuringsrapport :smile: Immers, waarom heb je anders die verzendwijze?
Afhankelijk van de verzendwijze gebruik je het faxnummer, mailadres of niets. Waar haal je die info vandaan? In eerste instantie bij de kontaktpersoon van de keuringsrapporten. Is er geen kontaktpersoon gedefinieerd, of bij die kontaktpersoon zijn geen fax / mailgegevens ingevuld,  dan haal je die gegevens bij de relatie vandaan.

Verdere variabelen zijn vooralsnog niet nodig, op het moment dat iemand er om vraagt om toch afleveradresgegevens af te kunnen drukken, vraag ik dan die variabelen t.z.t. wel aan.

1. en 2. : 2 uur.
Wanneer LOPROVKR en de gevraagde variabelen er op anticiperen: Akkoord.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 24, 2008, 09:22:37 am
Quote
De overzicht te versturen keuringsrapporten er op aanpassen

1 uur, plus er rekening mee houden dat je landscape zult moeten (gaan) printen.

Die is dus ook akkoord


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on June 24, 2008, 09:35:24 am
Quote
Met 1 teken kan dat al, (E/F/V), of met vier / 6 tekens ("E-MAIL" "FAX" / "VRACHT") zou al voldoende zijn. Op dit overzicht hoeft niet per se een kontaktpersoon.

Jawoor. Dus nou is het Fax, en hoeft er weer geen kontaktpersoon + faxnummer op ? :swoon:
Ik geef het op hoor.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on June 30, 2008, 02:07:59 pm
Nou heb ik op een aantal delen akkoord gegeven, komt hier nog een draaibol bij?

Die laatste post [qoute]Jawoor. Dus nou is het Fax, en hoeft er weer geen kontaktpersoon + faxnummer op ?
Ik geef het op hoor[/quote]

is heel eenvoudig uit te leggen: De print "overzicht te versturen keuringsrapporten" is een indicatie of het per Fax of Mail moet voldoende.

Op de variabele layout wil ik wel heel graag de kontaktpersoon (enkelvoud wat mij betreft)  voor de keuringsrapporten af kunnen drukken. Het automatisch faxen wordt waarschijnlijk toch niks. Mocht er een mogelijkheid zijn wel te kunnen mailen, dan houd ik me daarvoor warm aanbevolen. (al snap ik even echt niet meer of dit nu wel of niet tot de mogelijkheden behoort).



Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on July 01, 2008, 08:31:48 am
- Aanpassen TV/WY/WG Afleveradres m.b.t Kontaktpersoon-id Keuringsrapport en Keuringsrapport Emailen J/N. 1,5 uur.

Let op : Eigenlijk ben ik hier nog niet uit, want ik zit met Hergenereren Afleveradressen 0 waarbij je deze gegevens zou kwijtraken. Heart intern : iemand een idee ?


- Layoutvariabelen voor (samengestelde) Naam Kontaktpersoon Keuringsrapport en Faxnummer, 1 uur.
N.b.: Het lijkt alsof "Faxnummer" intelligenter zou kunnen, eraan denkend dat als het email adres is gebruikt dat dan maar dat wordt afgedrukt (c.q. in de Layoutvariabele staat). Maar dat lijkt me toch geen goed idee (want post heb je ook nog).


Wat nu resteert is wanneer het ding moet worden ge-emailed (indien aan de orde).
Komt die print er bij jou automatisch uit bij bijvoorbeeld Pakbonnen printen (of wat het ook is) ?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on July 01, 2008, 02:04:42 pm
- Aanpassen TV/WY/WG Afleveradres m.b.t Kontaktpersoon-id Keuringsrapport en Keuringsrapport Emailen J/N. 1,5 uur.

Let op : Eigenlijk ben ik hier nog niet uit, want ik zit met Hergenereren Afleveradressen 0 waarbij je deze gegevens zou kwijtraken. Heart intern : iemand een idee ?

Heart intern tip: Geef gewoon per debiteur zo'n kontaktpersoon op, die vervolgens per afleveradres overruled kan worden. Kontaktpersoon bij de debiteur is dan tevens de kontaktpersoon voor afleveradres 0


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on July 01, 2008, 02:40:36 pm
Wat nu resteert is wanneer het ding moet worden ge-emailed (indien aan de orde).
Komt die print er bij jou automatisch uit bij bijvoorbeeld Pakbonnen printen (of wat het ook is) ?

Dit zou moeten gebeuren na het rapen en goedkeuren: Na het goedkeuren van de raaplijst wordt de vrachtbrief afgedrukt (omdat genereren vrachtbrief bij het goedkeuren van de raaplijst altijd aan staat). Dan komt de vraag "pakbonnen printen" (in ons geval ALTIJD met Nee beantwoord( -> kan deze vraag niet ge-elimeerd worden / achterwege worden gelaten?). Wanneer er voor 1 of meerdere artikel/erschijingen bij deze debiteur is aangegeven dat er een keuringsrapport meegestuurd moet worden (zie klient-artikelomschrijvingen), komt de vraag "printen keuringsrapport". Eigenlijk zou nadat deze met JA is beantwoord, het keuringsrapport moeten worden verzonden.

Het moge duidelijk zijn dat dit momenteel nog niet zo wordt gebruikt. We hebben nog altijd het 'handwerk": Het overkloppen van de keuringen van Heart, met beoordelingen kwaliteitsdienst, naar Excel bladen en dan versturen per mail of fax.

Dus echt automatisch komt die print nog niet. (je moet nog even op <ja> drukken bij de vraag "Afdrukken keuringsrapport", dan zou dat een automatische JA moeten zijn. )


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on July 08, 2008, 01:02:38 pm
Quote
Heart intern tip: Geef gewoon per debiteur zo'n kontaktpersoon op, die vervolgens per afleveradres overruled kan worden. Kontaktpersoon bij de debiteur is dan tevens de kontaktpersoon voor afleveradres 0

Dan zou dit gevalletje als volgt moeten worden :

Bij de Kontaktpersoon kunnen aangeven "Kontaktpersoon Keuringsrapport Afleveradres 0 J/N". Dit mag er slechts één zijn, waarvoor een kontrole zal worden ingebouwd. De kolum (die er al dan niet intussen al is) uit recent eerder maatwerk aangaande Kontaktpersoon Opdrachtbevestiging) wordt veranderd in een kolum met indikaties voor Opdrachtbevestiging (O) en Keuringsrapport Afleveradres 0 (K). Dus, een Kontaktpersoon die beiden krijgt toont OA in die kolom.
3 uur.


Aanvullend de al eerder genoemde :

Aanpassen TV/WY/WG Afleveradres m.b.t Kontaktpersoon-id Keuringsrapport en Keuringsrapport Emailen J/N (alleen voor Afleveradres <> 0).
1,5 uur.

Layoutvariabelen voor (samengestelde) Naam Kontaktpersoon Keuringsrapport en Faxnummer.
1 uur.


En dan nog :

Aanpassen Printen Keuringsrapport m.b.t. respekteren van het bovenstaande, ofwel, als het een Debiteur betreft met "vindbare" Kontakpersoon die is genoteerd voor het Afleveradres als "wil Keuringsrapport ge-emailed hebben", dat dit ook gebeurt.
Let op : Dit zal worden ingebouwd in de standaard werking van het printen van het Keuringsrapport, dus ook als deze via het menu wordt gebruikt (en dus niet alleen bij het Leveren). Wel zal in alle gevallen de vraag worden gesteld "Printen / E-mailen" (indien de keuze aan de orde is), en de keuze zal *niet* met de Enter toets mogen worden gemaakt (gaat te gemakkelijk fout).
3,5 uur.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on July 08, 2008, 01:24:04 pm
:oops:

Stop !!
Ik ben nog iets vergeten ...


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on July 08, 2008, 02:52:24 pm
Wat nog ontbreekt is een mechanisme om een andere Layout te kunnen maken, want die (een andere Layout) zul je wel nodig hebben.
En deze is nu net weer in het nadeel van emailen, waar immers faxen de gewone layout zou kunnen hanteren ...

Ik neig er nu naar om als algemene (lees : veel betere want algemener) oplossing te kiezen voor ... het PDF verhaal. :swoon:
Maar ja, dan krijgen we dat "gezeur" weer.

Maar goed, ik ga dat nu toch doen, domweg omdat het veel beter is (en jij wilt ook echt geen andere layouts maken die je eigenlijk al hebt).
Nou, daar komt 'ie :

Aanpassen Printbeheer m.b.t. automatische omzetting van de print output naar een PDF writer wanneer nodig (en dit is nodig bij in elk geval emailen).
N.b.: Dit stelt minder voor dan het lijkt, want het printen zelf gaat naar de betreffende PDF Queue (zie hierna).
3 uur.

Systeemparameter PDF Queue voor emailen.
Let op : De gekozen PDF writer zal z'n output naar een "dirigeerbare" lokatie moeten kunnen sturen (want, ze moet worden opgepikt door de programmatuur die ze als attachment gaat emailen).
4 uur.

Aanpassen Printbeheer m.b.t. kunnen herkennen van "dit wordt PDF output" opdat de Profit Printer kan worden geselekteerd die als PDF printer bij de Queue/Funktie koppelingen is opgenomen.
Kwa "normalisatie" is hier eigenlijk niet uit te komen, maar een oplossing die minder is genormaliseerd maar wel werkt is het uitbreiden van de funktienaam met _PDF, waarbij het systeem - indien aan de orde - op zoek gaat naar de gebruikelijke funktienaam gevolgd door _PDF. Daarbinnen wordt dan wel weer de Driver gevonden en loopt het verder wel.
Hiervoor moet wel de funktienaam worden uitgebreid. Samen met de Printerselektie die dit automatisch moet doen :
7 uur.


Opmerking :
Je hebt hier nu de basis om

a. alles te kunnen emailen, mits de geadresseerde bekend is;
b. van alles een PDF te kunnen maken (feitelijk nodig bij a).

Met name het laatste zou kunnen worden meegenomen met het maatwerk wat tijdelijk naar het scherm print (zie eenmalige printer selectie (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20259.0)) waarbij een tweede extra funktietoets de PDF printer selekteert op de eigenlijk hier beschreven wijze (op zoek naar FunktieNaam_PDF enz.).


PS: Zoek je zelf (of iemand anders) even een PDF printer die volstaat ?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on September 09, 2008, 10:08:42 am
Quote
Heart intern tip: Geef gewoon per debiteur zo'n kontaktpersoon op, die vervolgens per afleveradres overruled kan worden. Kontaktpersoon bij de debiteur is dan tevens de kontaktpersoon voor afleveradres 0

Dan zou dit gevalletje als volgt moeten worden :

Bij de Kontaktpersoon kunnen aangeven "Kontaktpersoon Keuringsrapport Afleveradres 0 J/N". Dit mag er slechts één zijn, waarvoor een kontrole zal worden ingebouwd. De kolum (die er al dan niet intussen al is) uit recent eerder maatwerk aangaande Kontaktpersoon Opdrachtbevestiging) wordt veranderd in een kolum met indikaties voor Opdrachtbevestiging (O) en Keuringsrapport Afleveradres 0 (K). Dus, een Kontaktpersoon die beiden krijgt toont OA in die kolom.
3 uur.

akkoord
ga maar maken!


Aanvullend de al eerder genoemde :

Aanpassen TV/WY/WG Afleveradres m.b.t Kontaktpersoon-id Keuringsrapport en Keuringsrapport Emailen J/N (alleen voor Afleveradres <> 0).
1,5 uur.

Layoutvariabelen voor (samengestelde) Naam Kontaktpersoon Keuringsrapport en Faxnummer.
1 uur.


En dan nog :

Aanpassen Printen Keuringsrapport m.b.t. respekteren van het bovenstaande, ofwel, als het een Debiteur betreft met "vindbare" Kontakpersoon die is genoteerd voor het Afleveradres als "wil Keuringsrapport ge-emailed hebben", dat dit ook gebeurt.
Let op : Dit zal worden ingebouwd in de standaard werking van het printen van het Keuringsrapport, dus ook als deze via het menu wordt gebruikt (en dus niet alleen bij het Leveren). Wel zal in alle gevallen de vraag worden gesteld "Printen / E-mailen" (indien de keuze aan de orde is), en de keuze zal *niet* met de Enter toets mogen worden gemaakt (gaat te gemakkelijk fout).
3,5 uur.

akkoord, ik ben benieuwd hoe dit wordt.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on September 16, 2008, 08:57:07 am
Johan, ik kan het so snel niet meer vinden, maar Printen te versturen Keuringsrapporten moest toch ook worden aangepast ?
En je wilde bij de Kontaktpersonen toch kunnen aangeven Versturen / Faxen / Emailen ? wat vervolgens op bovengenoemde print moest worden afgedrukt ?

Ben ik nou in de war met een ander topic ? Aanpassen van de print kost 0,5 uur.

En wat mij verder bijstaat, is dat het emailen zelf nog niet moest gebeuren ? ... je hebt je "akkoord" ook op zo'n rare plek gezet in jouw laatste post. Dat is wel klaar, op het daadwerkelijk emailen na.

Help !


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on September 17, 2008, 09:46:33 am
De print overzicht te versturen keuringsrapporten moet de verzendwijze (email / fax / versturen met vrachtbrief) aan gaan geven.

Het zou leuk zijn dat ook de kontaktpersoon-id er bij op paste, met het mailadres / faxadres (afhankelijk van verzendwijze)

dat halve uurtje moeten we dan ook maar overheen zien te komen. (akkoord dus)

Quote
En wat mij verder bijstaat, is dat het emailen zelf nog niet moest gebeuren ? ... je hebt je "akkoord" ook op zo'n rare plek gezet in jouw laatste post. Dat is wel klaar, op het daadwerkelijk emailen na.
heu? kan dat dan nu ineens wel!?!  :clapping:

Natuurlijk moet dat emailen zo langzamerhand wel eens gaan werken!

= HELP HELP HELP, waarom moest ik dan zo druk op zoek naar pdfprinters en dergelijke? Of vertel je nu dat je het 'ei van columbus' hiervoor per mail hebt ontvangen / uitgebroed?




Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Peter Stordiau on September 17, 2008, 10:21:02 am
Wat een chaos dit topic ...

Quote
Het zou leuk zijn dat ook de kontaktpersoon-id er bij op paste, met het mailadres / faxadres (afhankelijk van verzendwijze)

Ja, dat zou leuk zijn, maar dat wilde je (min of meer per sé) niet. Vraag me niet waar het staat, maar het was jouw reaktie op mijn aangeven dat dat niet zou passen op de print (en je landscape moest gaan printen o.i.d.).

Quote
heu? kan dat dan nu ineens wel!?!

Wat nou, "kan dat nu ineens wel" ? Sinds wanneer kan dat niet dan ? (ja, sinds voor 5 jaar geleden misschien).
Ofwel, wat heeft het emailen van iets nou weer met een PDF te maken ? jahaaa, in jouw hoofd, omdat je vindt dat je geen Keuringsrapport de deur uit kan doen zonder er eerst een PDF van te hebben gemaakt. Weet je wat, je hebt gelijk.
Laat het emailen maar zitten. Komt later wel, als jouw PDF het doet.


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on September 17, 2008, 12:24:33 pm
verzendwijze op LOPROVKR

1 uur, plus er rekening mee houden dat je landscape zult moeten (gaan) printen.

LOPROVKR overzicht te versturen keuringsrapporten (LO<3-2-6-9-9-9-4>) wordt al landscape geprint. Daar is echt nog wel ruimte om de verzendwijze op aan te geven. Met 1 teken kan dat al, (E/F/V), of met vier / 6 tekens ("E-MAIL" "FAX" / "VRACHT") zou al voldoende zijn. Op dit overzicht hoeft niet per se een kontaktpersoon.

Ach peter, het zou leuk zijn dat die kontaktpersoon, gewoon even genoemd zou staan, maar je hebt gelijk, ik heb daar eerder niet om gevraagd, dus met de verzendwijze zijn we al heel blij!

Excuses voor deze verwarring


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: YK on September 18, 2008, 10:16:57 am
Is gereed, vereist wel een Upgrade.

Quote
Layoutvariabelen voor (samengestelde) Naam Kontaktpersoon Keuringsrapport en Faxnummer.

Dat zijn : KR-NAAMKPERS en KR-FAXKPERS. 


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on September 25, 2008, 01:35:08 pm
En de overige punten, wanneer kan ik die verwachten?


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: YK on September 25, 2008, 01:54:57 pm
De rest is er ook al.
Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20688.0


Title: Re: Wijze versturen Keuringsrapporten registreren en kontaktpersonen daarvoor
Post by: Johan on September 25, 2008, 02:07:12 pm
dan wordt er binnenkort een upgrade gepland, ik vermoed maandagavond. (maar die vraag ik volgende week nog wel aan)