Heart-Profit ERP
June 15, 2025, 10:44:39 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:

Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: upgrade Profit naar Test-omgeving geeft fouten bij reorganiseren SY-bestanden  (Read 24 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer

View Profile WWW
« on: June 07, 2025, 12:52:29 pm »

Goedemiddag,

De update naar Profit Test-omgeving leek goed gegaan te zijn.
Reorganiseren van alle bestanden na de update gaf helaas foutmeldingen mbt systeem-bestanden (SY).
Nogmaals geprobeerd te reorganiseren van alleen de SY-bestanden gaf helaas dezelfde fouten.

Update is teruggedraaid /backup teruggezet, dus geen problemen voor Produktie, oftewel er is geen spoed.

Zie bijlage met foutmeldingen, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

* Fouten reorganiseren na update naar Profit Test.docx (233.97 KB - downloaded 5 times.)

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner

View Profile WWW
« Reply #1 on: June 10, 2025, 10:56:52 am »

Hmm... Frappant genoeg heb ik hier wel eerst een test voor gedaan (Upgrade in VFP uitgevoerd) en dat ging allemaal goed. Maar, als ik je attachment lees, lijk je dat ook de schrijven: de upgrade zelf ging goed, maar daarna...

Tsja, en dan is het erg van belang wat er daarna precies gebeurd is, dat verhaalt de historie niet...

Maar, waar het op neer komt...

In het Transaktionele gebeuren (Replikatie) is er van alles gewijzigd. Een van die dingen is dat er een veld is verwijderd uit een van de Systeemtabellen.
In de Upgrade is hiervoor iets ingebouwd wat die tabellen niet zal reorganiseren tijdens de Upgrade; dit wordt uitgesteld tot na de herstart van Profit.
Dit alles gaat denk ik nog goed.

Maar kán het zijn dat je daarna dat ALL hebt gereorganiseerd in de Produktie omgeving? zónder dat daar eerst een herstart aan de orde was?

In de VFP omgeving geldt dat we één set met Systeembestanden hebben, maar we hebben twee sets met Systeemprogrammatuur.
Dus, de Upgrade in Test verwijdert het veld uit de index (en kan de tabel reorganiseren), maar als je daarna ALL doet in de Produktie omgeving, dan gebeurt dát met de oude Systeemprocedure die er nog vanuit gaat dat dat veld bestaat.

Het meest voor de handliggende scenario is dus dat je reorganisatie schermen uit de Produktiebestanden komen, terwijl de Upgrade nog niet was doorgezet naar Produktie, of er geen herstart heeft plaatsgevonden bij het doorzetten naar Produktie.

Aan de hand van je voorbeelden kan ik dit niet afleiden, en de schermprints zijn van delen van het scherm waar niet op staat welke bestandenset aktief was.
Door het terughalen van de backup kunnen we nu niets meer herleiden.

Nb: Overigens worden deze bestanden alleen door de Replikatie gebruikt en dat doen we alleen vanuit de ADS versie. Dus ja, in een situatie dat er een Upgrade pending is zal reorganisatie in Produktie (met de oude Systeemprocedure) tot problemen leiden, maar de tabellen dié foutlopen gebruik je niet.

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer

View Profile WWW
« Reply #2 on: June 10, 2025, 02:21:04 pm »

Maar kán het zijn dat je daarna dat ALL hebt gereorganiseerd in de Produktie omgeving? zónder dat daar eerst een herstart aan de orde was?

Ik heb de upgrade van Heart naar de Test-omgeving uitgevoerd. Dit ging goed.
Na het voltooien van de upgrade ben ik uitgelogd en weer ingelogd. Ik heb bij de melding 'blokkade opheffen' ervoor gekozen de blokkade op te heffen.
Vervolgens heb ik de produktie-omgeving van HeartProfit gestart en heb ik reorganiseren alle bestanden gestart > 9-5-1, ALL.

Daarna kreeg ik de meldingen zoals in de screenshots staan.
De upgrade stond dus in de Test-omgeving, maar was nog niet overgezet naar de Produktie-omgeving (we testen altijd eerst uitgebreid).

Ik heb vanwege de foutmeldingen inderdaad de backup teruggezet, omdat ik zeker wilde weten dat de produktie-omgeving goed bleef werken.
Alles werkt dus nog goed, maar hierdoor zijn de geregistreerde foutmeldingen/geblokkeerde funkties helaas wel verloren gegaan.

Het meest voor de handliggende scenario is dus dat je reorganisatie schermen uit de Produktiebestanden komen, terwijl de Upgrade nog niet was doorgezet naar Produktie, of er geen herstart heeft plaatsgevonden bij het doorzetten naar Produktie.

Dit is inderdaad het geval - schermen komen uit produktiebestanden terwijl de upgrade nog niet doorgezet was naar produktie.

Kan ik nu wel gewoon nogmaals de upgrade in de Test-omgeving zetten en testen?
En dan niet alle bestanden reorganiseren, maar wachten tot de upgrade is overgezet naar de Produktie-omgeving?

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner

View Profile WWW
« Reply #3 on: June 11, 2025, 10:50:13 am »

Kan ik nu wel gewoon nogmaals de upgrade in de Test-omgeving zetten en testen?
En dan niet alle bestanden reorganiseren, maar wachten tot de upgrade is overgezet naar de Produktie-omgeving?

Korrekt.

Dus, Upgrade uitvoeren in Test -> geen problemen.
Vooral géén massale reorganisatie in Produktie uitvoeren.
Upgrade testen in Test, en daarna over naar Produktie.

Nb: Er is ook een tijdelijk bestand welke is aangepast, maar de Tijdelijke Systeembestanden zijn weer wél uniek per Test-/Produktie omgeving. Om die reden kun je in Produktie wel TBC doen zonder dat dit foutloopt, immers, die werkt nog met het oude tijdelijke bestand.

Het is dus fout gegaan omdat je in de Produktiebestanden ALL hebt gereorganiseerd (terwijl de Systeembestanden voor Test- en Produktie gelijk zijn).

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  

Jump to: