LET OP! onder de streep staat mijn toelichting en uitleg.
Maar wanneer ik kijk naar het 1e schermafdruk in de 1e post, dan staat daar het percentage grondstof in het recept.
Wanneer je dit percentage deelt door 100 dan heb je feitelijk het 'aantal kg grondstof per kg recept'. Hij houdt bij het percentage nl ook netjes rekening met het soortelijk gewicht (dit heb ik nagerekend).
Als deze waarde 'aantal kg grondstof per kg recept' kan worden opgeslagen als waarde in een veld in de database van de receptregels, en jullie maken deze beschikbaar zodanig dat ik deze kan gebruiken in een excel-query, dan ben ik geholpen.
En dan nog 1 vraag: bij wijziging van recepten, hoe borgen wij dat die waarde actueel blijft/wordt ge-update?
------------------------------------------------------------------
Wanneer ik weet welke database en welke velden (rubrieken) ik moet hebben dan kan ik daarmee aan de slag.
Strikt genomen vraag je ons niet de Query te maken, maar te melden welke velden je daarbij nodig hebt. Komt eigenlijk op hetzelfde neer, en vereist eerst een onderzoek van welke velden in jullie situatie wel of niet geraakt worden. En daarna kunnen wij een hele lijst met velden ophoesten en zal de volgende vraag alsnog zijn "en wanneer gebruik ik dan veld x of y" ?
Dit is inderdaad niet de handigste manier van werken. Dan moet ik alsnog met allerlei formules aan de slag om de juiste waardes te krijgen.
Vandaar dat ik in mijn 2e post probeer uit te leggen wat ik daadwerkelijk nodig heb, nl het aantal kg grondstof wat in een kg recept gaat.
Wanneer deze 'waarde' (kg grondstof per kg recept) net zoals de geel gemarkeerde percentages in het schermafdruk in Profit zelf berekend kunnen worden en dat ik dat veld ook nog eens in een eigen excel-query kan gebruiken dan is dat ideaal > optie 1.
Wanneer dit niet kan, omdat er nogal wat rekenwerk nodig is, dan zou een overzicht/export naar excel een optie zijn > optie 2.
Wel is het zo dat optie 1 makkelijker te vernieuwen/gebruiken is; het veld (kg grondstof per kg recept) kan ik dan in eigen queries opnemen en ermee rekenen.
Een export (optie 2) is wat minder flexibel, want altijd een export met kolommen in een vaste vorm. Ik hoop dat deze toelichting duidelijk is?
Wat betreft de benodigde velden (heb ze even genummerd):
1 Een Receptgrootte Faktor (omdat je kunt aangeven dat een Recept waar 100 Kg in gaat maar 98 Kg uit komt)
2 De eenheid van het Recept (Liters, KG, ST maar in theorie ook andere vormen, denk aan jullie Stuks 1000)
3 Soortelijke massa's
4 Hoeveelheid Bijprodukt wat in een Recept ontstaat
5 Uitvalpercentages die op regelniveau en op headerniveau kunnen zijn ingesteld
1 Waar vind ik deze waarde? Als het veld Receptgrootte in tabblad in van de receptgegevens betreft (veld RECGRTE in tabel LORTWY), dan varieert deze waarde per recept. Maar ik betwijfel of dit het juiste veld is? Dit lijkt me de 'Receptgrootte' en niet de 'Receptgrootte Faktor'? Zie veld '1' in het schermafdruk.
2 Eenheid van het recept: Is dit veld 2 in het schermafdruk? Deze is igv recepten altijd KG.
3 Soortelijk massa van de grondstoffen verschilt inderdaad. Er zijn kleurstoffen in Liters, bij de artikelgegevens staat de juiste soortelijke massa gevuld (artikelgegevens, tabblad 5, veld Soortelijke Massa). Hier moet zeker rekening mee gehouden worden.
4 Bijprodukt hebben we niet.
5 Uitvalpercentages staan bij ons altijd op '0', zowel in de header als de regels. We hebben wel 2e keus, dit hoeft voor deze berekening echter niet meegenomen worden: we willen nl alleen weten hoeveel kg grondstof in 1 kg recept zit bij de recepten, eindprodukten zijn in deze niet relevant.
Nogmaals, we hebben het liefst een veld in Profit waarin deze waarde gevuld wordt (optie 1 hierboven beschreven) en niet een export naar Excel waar de gegevens in komen te staan.
Dank bij voorbaat!