Heart-Profit ERP
September 29, 2024, 05:39:41 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Categorie bij vaste activa  (Read 2618 times)
0 Members and 7 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« on: June 15, 2020, 10:00:21 am »

Bij het samenstellen vd jaarcijfers wil ik altijd een overzicht van vaste activa per categorie (soort). Zoals machines, vervoersmiddelen, immateriële vaste activa etc.
Dan maak ik altijd extracomptabel een overzicht van waardes per categegorie en dan de beginstanden vh jaar, de afschrijvingen per categorie, investeringen en desinvesteringen per categorie en de boekwaarde per categorie per ultimo boekjaar.
Daar wij met een kostenplaatsadministratie werken lukt het niet om dit sluitend te krijgen met de huidige gegevens.
Daarom zou het mooi zijn als ik bij 7-5-1 (en een activa  selecteren) en dan op tabblad 1 er een veld bij kan met als omschrijving "Categorie". En die vul ik dan met vrije tekst. Hoeft van mij geen tabel bij met soorten. Dit vergt wel enige discipline hier, maar dat gaat goedkomen.
En om dan wat met die categorieen te gaan doen maken wij gebruik van een query (ADAK). Nu komen alle velden daarin en kan ik ervan uit  gaan dat als er een veld bijkomt die er dan ook bijkomt?

En om eenmalig alle bestaande activa te vullen kan ik twee dingen doen. Zelf alles handmatig vullen of het aanleveren van een exceltabel met aciva-id en de categorie erachter. En kunnen jullie dat dan snel inlezen.

De vragen zijn derhalve:
1) Kan er een veld bij, bij de activa op tabblad 1 en zo ja wat kost dat?
2) Komt dat veld dan ook terug in die query?
3) Wat zijn de extra kosten als Heart dit vult mbv een door mij aangeleverde tabel met activa met de id's en daarachter de categorie?

Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 15, 2020, 10:25:36 am »

Je Grootboek is als het goed is al ingericht per "Categorie" zoals jij die noemt. Je hebt daar w.s. al een groepsrekening "Boekwaarde gebouwen", met daaronder "Aanschafwaarde gebouwen" en "Afschrijving gebouwen". Ok, daarmee heb je een totaalsaldo, en heb je die bedragen nog niet "per aktivum". De "verantwoording" vanuit je Vaste Aktiva administratie heb je daarmee nog niet.

Een Aktivum heeft ook een "Kostenplaats", waarmee je ook je afschrijvingskosten op "een categorie" kan boeken.
Print Hmenu-7-5-2-3 lijkt me dan al je Kostenplaatsen te kunnen presenteren per Kostenplaats; je categorie als je die als zodanig gebruikt, maar... zo te lezen kun je dat niet gebruiken (ik bedenk me dan dat jij een auto koppelt aan een kostenplaats "een medewerker", en je daarmee je categorie "auto's" niet meer hebt.

Een formele oplossing zou zijn formeel Aktivum-Kategorien vast te leggen (22 uur) die daarna nog bij een Aktivum moeten worden opgenomen, en daarnaast de kosten van de aanpassingen van bepaalde printjes. Nu schrijf je dat je dát niet wilt, en dat het gewoon een vrije tekst mag zijn, en dat je zélf een Query gebruikt.

1) een veldje erbij maken bij een Aktivum kost je ongeveer 1,5 uur
2) nee, het is jouw query, daar doen wij niets mee; en, een formele oplossing is het ook niet, puur een vrije tekst
3) zo'n waarde vullen op basis van aangeleverde data doen we op nacalc. basis. Meestal ben je met 1 of 2 uurtjes wel klaar, als dit 'duidelijk' wordt aangeleverd en geen uren discussies of uitwerking nodig zijn.

Tip: Is een het aanmaken van een Uservariabele geen oplossing?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #2 on: June 16, 2020, 11:14:11 am »

Dank je.
Ik zal je tip betreffende uservariabele eens met Pascal bespreken.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #3 on: June 16, 2020, 01:29:58 pm »

Een veldje erbij maken heeft toch onze voorkeur. Een usertabblad kan wel, maar dan krijg ik die info niet in mijn query.
En ik zal je een tabel mailen om die gegevens in te schieten. Dat is dus ook akkoord.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 17, 2020, 08:50:12 am »

Staat inmiddels in Test, als 'Vrije tekst' veld, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=30035.0

Als je de Upgrade hebt overgezet naar Produktie, zal de konversie van de Categorien uit de Excelsheet ook daar nog even moeten worden uitgevoerd (intern: LOKV0161).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #5 on: June 22, 2020, 11:51:30 am »

Je hebt me vanmorgen laten weten dat dit weekend Test- is overgezet naar Produktie, dus, bij dezen, de Aktiva konversie is nu ook in je Produktiebestanden uitgevoerd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #6 on: June 22, 2020, 12:08:00 pm »

Top en bedankt.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.045 seconds with 19 queries.