Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #1 on: November 29, 2019, 01:29:52 pm » |
|
Hoi Marjon,
"Wanneer er reserveringen via het menu LOVIMN worden ingezet"...
Daar gaat het op zich al fout...
Hoewel jullie haar misschien wél zo gebruiken, is deze funktie nimmer bedoeld om zélf reserveringen voor iets of iemand op te nemen; je (en Profit) zou nl. niet eens weten voor wie je dat doet!
Waar is ze wel voor bedoeld?
Wel. Stel, hebt 100 stuks op voorraad. Je hebt een Verkooporder van 80, en stuurt er 80 naar de Raaplijst. Op dat moment zijn er 80 van de 100 gereserveerd.
Ok. Stel je nu voor dat die 100 stuks op voorraad verdeeld zijn over meerdere Charges. Eerst wordt 20 stuks Charge A naar de Raaplijst gestuurd, dan 25 stuks Charge B en dan... een storing... een gebruiker krijgt 'gegevens geallokkeerd' en wacht niet, maar killt zijn sessie. Je krijgt een geblokkeerde funktie, de stroom valt uit, whatever. Waar het om gaat is dat op enig moment de reserveringen die van naar 'Raaplijst gestuurde Charges' niet matcht met het totaal aantal wat er op Voorraaditem niveau gereserveerd is.
Jijzelf, of desnoods iemand anders, loopt dat verderop vast, immers, je kunt niet meer bij je voorraad. Of, je kunt hem juist dubbel leveren (als ze de 1e keer niet gereserveerd was). Het verhelpen van zo'n situatie betekent normaliter "Heart bellen". Maar ja, nu gebeurt zoiets op een avond, of in een weekend, en wil je tóch verder. Om dié reden is er een mogelijkheid ontwikkeld om zo'n foutsituatie te kunnen korrigeren. Dit is in principe ook alleen maar voor "een Systeembeheerder" weggelegd, immers, de funktionaliteit is voor normale gebruikers gedisabled.
Blijkbaar heb jij "rechten" gekregen voor die funktionaliteit, en pas je het toe op een manier waarvoor het niet bedoeld is !
In theorie kun je het misschien best op e.o.a. manier gebruiken, maar, daar is het (dus) niet voor gemaakt. Dus, ja. Als je zelf een voorraaditem aanmerkt als 'gereserveerd', dan geldt voor talloze leverfunkties dat die voorraad niet geleverd kan worden. Nou, top. Gereserveerd dus.
Kijk je echter naar de Behoefterun, dan heb je met andere zaken te maken. In de situatie waarin het bedoeld is, heb je enerzijds 100 stuks op voorraad, en 80 stuks op een Verkooporder. Stel dat je er nog 40 verkoopt, dan heb je 120 op verkoop, 100 op voorraad, en kom je er dus 20 te kort. Maar... nu heb je die 1e verkooporder niet, en jij hebt zelf je reservering op 80 gezet. Leuk, maar, Profit weet niet waar jouw 80 vandaan komt. De behoefterun zal rekenen met 40 op verkoop, en 100 op voorraad, dus, er hoeft niets besteld te worden. De Behoefterun zal niet rekening houden met het gereserveerde deel van de voorraad, want, dat deel behoort gereserveerd te zijn voor verkooporders, en dié telt de Behoefterun wel mee.
Ofwel, wat je wilt werkt niet, omdat het daar niet voor is gemaakt!
Mogelijk zijn er best alternatieven, die wel doen wat je wilt. Daarbij hangt het er vanaf wat het precies is wat je wilt.
Als je een specifieke partij wenst te reserveren, zou je hem op een lokatie kunnen leggen waaruit je niet standaard levert. Ook kun je vanuit Raadplegen Artikel-/Verschijningen 'voorraad' reserveren voor een klant. Niet door een specifieke partij te reserveren, maar, door ervoor te zorgen dat je feitelijk je bestelniveau iets verhoogd, omdat je er altijd xx stuks voor een klant achter de hand wilt houden. Zo gaat je voorraad wel FIFO de deur uit, maar houdt je altijd een hoeveelheid achter de hand. Doe dit voor meerdere klanten voor hetzelfde produkt, en je kunt dan ook nog aangeven dat de kans nihil is dat al die klanten tegelijk die hoeveelheid opvragen, waardoor je de totale som van die reserveringen ook weer kunt aanpassen.
|