Heart-Profit ERP
June 26, 2024, 10:27:32 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Levering van Duitsland naar Duitsland  (Read 2283 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: September 25, 2019, 08:54:35 am »

Op dit moment loopt er een order van leveringen in Duitsland. Normaliter gaat dat altijd goed hier. Echter nu gaat het van Duitsland naar Duitsland oftewel géén grensoverschrijdend vervoer.
Dan moeten zowel onze Duitse leverancier aan ons en wij op onze beurt aan onze klant btw berekenen.
Onze leverancier doet dat ook netjes en die btw boeken wij even apart over naar een apart grootboekrekening omdat die btw separaat teruggevraagd moet worden in Duitsland(komt allemaal goed).

Toeval wil dat ik het BTW nummer van ónze klant niet gevuld heb en er daarom door Heart Profit gewoon BTW wordt berekend. Wat dus ook moet.
Maar is dat wel de juiste wijze?  Als ik zijn BTW wel vul dan zal hij geen btw berekenen of krijg ik dan per order de vraag of het een ICT betreft?

We hebben dit niet vaak vandaar even deze vraag.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 25, 2019, 09:17:45 am »


Quote
Dan moeten zowel onze Duitse leverancier aan ons en wij op onze beurt aan onze klant btw berekenen.

Ik heb de rest van de (con)text ook geleden, maar omdat je dit zo sec als eerste stelt ...
Waarom ?
Beiden behoren toch geen BTW te berekenen onder de intercommunautaire vlag ? Als iedereen maar een btw nummer heeft.

Dus deze eerst maar eens recht zien te krijgen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: September 25, 2019, 09:27:16 am »

Nee, zodra goederen de grens overgaan dan is het een Intracommunitaire transactie en is géén BTW verschuldigd.
Echter zowel onze leverancier als het afleveradres van onze Nederlandse klant liggen in Duitsland zodat de goederen feitelijk niet de grens overgaan.  En zodra het niet daadwerkelijk een grens passeert is er geen sprake van een intracommunitaire levering en is er mijn inziens gewoon btw verschuldigd.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 25, 2019, 10:56:05 am »

Ja, als je het zo zegt heb je gelijk. Maar je zegt het tevens op deze manier :

Quote
Dan moeten zowel onze Duitse leverancier aan ons en wij op onze beurt aan onze klant btw berekenen.

en dan voelt het anders.

Ik vind ook (maar wie ben ik) dat je een "ICT" levering definitie gebruikt die misschien wel niet bestaat. Wie weet bedoel je ABC transaktie ?

Quote
of krijg ik dan per order de vraag of het een ICT betreft?

Voor zover ik weet bestaat die vraag niet. De vraag voor "ABC" bestaat ook niet (maar kan je aanvinken).

Zo, ik zal het nu eerst eens even uitzoeken voor je ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 25, 2019, 11:12:21 am »

Quote
Ik vind ook (maar wie ben ik) dat je een "ICT" levering definitie gebruikt die misschien wel niet bestaat. Wie weet bedoel je ABC transaktie ?

Laat die maar even zitten ...

Wat hier in de basis "fout" is dat je denkt een Uitbesteding op juiste wijze te kunnen regelen terwijl je de module Uitbesteding niet hebt (kopeh ? smile). Dus je kàn dit nu formeel niet regelen in het pakket.   Zou je die module wel hebben, dan kan het pakket zien dat je van DE naar DE levert, wat gewoon een binnenlandse levering is, en dus gewoon BTW aan jouw klant in DE faktureren.

Je krijgt het goed geknoeid door inderdaad met de ABC transaktie velden te choochelen (prober maar wat, het gaat je lukken (ook even de Helptektsten lezen)), of welke andere wijze ook die de BTW zal faktureren (zoals BTW nummer leeg laten <-- geen goed idee want dan gaat de levering van NL naar DE niet goed meer).

Snappueenbeetje ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #5 on: September 25, 2019, 01:35:22 pm »

een beetje snap ik het .
Euvel is idd als ik het btw nummer niet vul hij inderdaad btw gaat rekenen over materialen van Nederland naar Duitsland voor dit werk.
Moet hier wel even over nadenken.
Volgens mij ziet hp adv de charge waar het materiaal vandaan komt, maar dat moet ik even testen.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.077 seconds with 21 queries.