Heart-Profit ERP
September 28, 2024, 07:16:30 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Creditverkooporder  (Read 2423 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« on: December 14, 2017, 10:15:57 am »

Goedemorgen,

de laatste tijd heb ik problemen met het retour ontvangen van goederen via een creditverkooporder.
Als ik het ordernummer van de originele order invoer bij de regels en we hebben op COL gefactureerd krijg ik een melding dat de konversie van COL naar L niet mogelijk is.
Dan springt de cursor weer naar boven en kan ik dus de regel niet afmaken, want hij blijft steeds op deze melding hangen.

Als ik een creditverkooporder invoer en het originele verkoopordernummer weg laat, kan ik de order wel invoeren (ook als we in COL hebben gefactureerd), maar kan ik bij de ontvangst van de goederen geen chargenummer kiezen of invoeren en dan de goederen ook niet retourontvangen, aangezien een chargenummer daar verplicht is. En dus ook geen credit maken.

Wil iemand hier naar kijken aub?

Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 14, 2017, 10:30:03 am »

Hoi Cathelijn,

Laten we eerst even beginnen bij je tweede deel.

Het zou zo moeten werken dat als jij op een eerste Verkooporder een produkt verkoopt, en 3 Charges levert (A, B en C), je bij de retourname van een Credit Verkooporder ook alleen maar die 3 Charges (standaard) als selektie optie te zien krijgt. Bedenk dat iedere Charge een eigen kostprijs kan hebben, en we willen wel de juiste partij terug op voorraad leggen.

Nb: Dit overigens als je meerdere Charges geleverd hebt, want als je 1 Charge geleverd hebt, kun je (standaard) ook maar 1 Charge retour krijgen.

Als het goed is is het ten allen tijde mogelijk om ook een ander Chargenummer retour te boeken, zelfs een die nog niet bekend is, en waarvan Profit dus ook niet weet welke kostprijs daar bij hoort. Vanzelfsprekend kan Profit dat nummer vooraf verzinnen (lees: alleen de op de Debetorder geleverde Charges zullen in de combobox als selektie mogelijkheid worden getoond) maar... je kunt wel altijd zelf dat Chargenummer handmatig invullen!

Als je geen Chargenummer "kunt invullen" zoals je schrijft... is er mogelijk wat anders aan de hand (maar waarbij DynScreen ook een oorzaak kan zijn).

Heb je een konkreet voorbeeld voor ons waar we naar kunnen kijken?


Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #2 on: December 14, 2017, 10:42:33 am »

Hoi Wouter,

op de plek waar je een chargenummer zou moeten kunnen invullen, of moeten kunnen selecteren valt er niets te selecteren, alleen blanco regels. En zelf het juiste nummer invullen (precies die op die verkooporder is uitgeleverd) kan ook niet.

Zie aub creditverkooporder 20171214007, waar inkooporder 20171214005 uit voortgekomen is.

Dank je
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 14, 2017, 11:29:23 am »

Ik zie hier op zich nog niets verkeerd gaan...  Sad

In dit voorbeeld heb je bij de Credit Verkooporder 20171214007 geen Debet Verkoopordernummer opgenomen.

Profit kan dus niet verzinnen welk van de op de te Crediteren Debetorder geleverde Charges retour zijn gekomen, immers, je geeft geen Debetorder op. Natuurlijk zou Profit een waslijst op kunnen bouwen met alle Charges die je de afgelopen 25 jaar aan die klant geleverd hebt, maar, dat doen we niet. Kost teveel tijd om op te bouwen, en is verder toch weinig zinvol, omdat het een lijst kan opleveren waar jij niet uit kan kiezen. De Combobox control is dus leeg.

Maar, zie het 2e schermprintje, als jij ZELF een Chargenummer invult (12345) dan wordt deze gewoon aan de Combobox toegevoegd.

Ik bel je wel even...


* spectro1.jpg (9.93 KB, 449x49 - viewed 114 times.)

* spectro2.jpg (12.39 KB, 465x67 - viewed 115 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 14, 2017, 12:46:34 pm »

Inmiddels wat meer informatie achterhaald.

Probleem is dus twee ledig:

a. een melding omrekenen tussen COL/L niet toegestaan bij de Credit Verkooporderregel
b. het niet in kunnen vullen van het Chargenummer

b.) is inmiddels geen probleem meer (als je een Chargenummer intoetst en meteen op F1 drukt zonder Enter, werkt het niet; eerst Enter drukken dus).

Resteert a.:

En die is iets complexer dan ze hier staat (onderstaande meer voor Heart medewerkers, dan voor de gebruiker):

Op zich werkt een Credit Verkooporderregel wel met COL/L, maar het gaat om een andere reden fout.
De melding komt uit LOVRTVDK, en die funktie handelt de Opbrengst Verhogende DKK tarieven af.

Er wordt een produkt 00748 gecrediteerd in de Vrsvorm 01ZA06.
Aan de Verschijningsvorm 01ZA06 hangen DKK tarieven op een soortgelijke wijze als 'Herstruktureringsheffing' en 'Verwijderingsbijdrage'.
De DKK-Id hiervoor (VB01/VB02) zijn gedefinieerd als 'Opbrengstverhogend' (wat mogelijk ook Ja behoort te zijn voor dit soort DKK's).
Het opgenomen DKK tarief betreft een tarief per VS (Verschijningsvorm).

Dan is er ook nog een Prijsfaktor aan de orde. Zo geldt dat aan de verschijningsvorm 2 DKK Id's hangen (VB01 en VB02) die op dat niveau een default tarief van 0,00 hebben (per VS). Via Shift+F4 kun je de tarieven voor de prijsfaktoren zien, en geldt dat er aan een prijsfaktor 0 een tarief van 23 cent gekoppeld is, en aan een prijsfaktor 1 een tarief van 0,00. Het afleveradres van de debiteur van de order verwijst naar prijsfaktor 0, en zou tarief 23 cent moeten triggeren.

Hoe de vork nu precies in de steel zit moet even worden uitgezocht (zie draaiend bolletje), maar ik vermoed dat er iets in het algemene '= Opbrengst Verhogend' deel zit, wat 'een tarief' (prijs per VS voor de DKK) wil omrekenen naar de prijs/eenheid op de Verkooporderregel, en aangezien dit in COL is, kan het tarief niet worden omgerekend. Mogelijk is hier koding niet nodig als 'het bedrag helemaal los staat van de prijs op die Verkooporderregel, omdat de DKK van zichzelf weet dat ze via een separaat Artikel in rekening gebracht moet worden en niet in de prijs van het produkt verwerkt hoeft te worden'.

Nb: Eerder dit jaar is voor een andere klant al eens een uitzondering opgenomen in LOVRTVDK (maar dat had weer niets te maken met Prijsfaktoren).

Hoop dat dit voldoende is om e.e.a. na te spelen.


* lovrtv.PNG (21.6 KB, 882x609 - viewed 103 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.063 seconds with 20 queries.