Heart-Profit ERP
June 02, 2024, 05:07:10 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bewerking achteraf (omvormen stenen)  (Read 4762 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« on: April 13, 2017, 08:46:33 am »

Op dit moment is het zo dat wij onze producten op een productiestation maken en op voorraad worden gezet en vervolgens worden verkocht.
Gezien wij maandelijks een resultaat per productiestation willen gaat dit ook goed omdat de gerealiseerde omzet kan worden herleid naar het productiestation. Dit gaat voor 99,9% helemaal goed.
Maar binnenkort krijgen wij een soort machine waarmee achteraf artikelen in een ander verband worden gelegd. Het gaat dan van het zgn. normale pakket naar machinaal pakket. Dat is dan ook voor de klant (en ook voor ons) een ander artikelnummer.
Dit omvormen naar machinaal pakket is een proces wat waardeverhogend werkt. Hoe dit op te lossen zodat alle wensen/eisen vervuld kunnen worden?
Ik zit zelf te denken om dat via een productieorder te doen waarbij de input een normale steen is van machine A , vervolgens komt er een bewerking bij, het omvormproces zelf tot machinaal pakket waarbij je kosten kunt toevoegen van dit proces. De output is dan een artikel machinaal pakket met een hogere waarde (waarde input + kosten bewerking) En er wordt dan dekking gegenereerd voor de kosten van deze nieuwe machine. Noemenswaardig is wel dat dit uiteindelijke artikel machinaal pakket ook direct in één keer gemaakt kan worden op een productiestation. Maar soms maak je eerst normaal pakket die je achteraf moet omvormen tot machinaal pakket. (wij willen optimaal flexibel blijven)
In de praktijk kan het ook zijn dat de input stenen van machine (productiestation) A én B zijn (bijvoorbeeld rode stenen van machine A en gele van machine B), die worden vervolgens door elkaar heen gehutst tot één nieuw artikel machinaal pakket rood/geel.
Maar deze methode is natuurlijk veel werk, hoe het anders moet weet ik zo ook niet, maar randvoorwaarde is wel dat door deze zgn. nabehandeling wel de feitelijke gefactureerde omzet toe te rekenen moet zijn naar de oorspronkelijke machine. Omdat wij juist op dat niveau onze managementrapportages hebben. Mijn vraag is dan ook of dat dan wel gebeurd, immers het omgevormde artikel is een ander artikellid dan het oorspronkelijke.

En het is veel werk natuurlijk, maar ja als het niet anders kan. Nnu doen wij ook wel eens e.e.a. via omvormen artikel (1-4-3-1-artikel raadplegen-F2-en dan optie F omvormen.) Dat is natuurlijk heel handig, maar ook wel een beetje ‘gek’, immers je kunt zo van een steen een betontegel maken!
Maar snel is het wel en misschien is er iets te maken als je omvormt van een normale steen naar machinaal pakket er dan automatisch een bewerking bijkomt.
Is er iets te maken dat A) snel werkt, B) zorgt dat de gefactureerde omzet is toe te wijzen aan het oorspronkelijke produktiestation, C)dekking genereerd voor die nieuwe machine die de stenen in machinaal pakket legt,  D) liefst kan bijhouden wat die nieuwe machine in stuks gedaan heeft en E) niet te kostbare aanpassing is.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 13, 2017, 09:36:19 am »

Gaan we even over nadenken...

In de basis...
Omvormen is vnl binnen hetzelfde produkt van de ene Verschijningsvorm naar een andere.
Als je Artikel verandert heb je het al snel over produceren.
Met een Recept kom je dus altijd uit de voeten en is het normale pakket niets meer dan een grondstof voor het machinale pakket.

Ik weet dat er mogelijkheden zijn in Profit om in een Receptuur een onderliggende Receptuur op te nemen als grondstof in de Produktieorder; hoe dat precies werkt weet ik zelf echter niet. Maar, wat ik voor me zie is dat je twee recepten zou kunnen hebben:

Een eerste die gewoon de normale steen als grondstof heeft (je produceert eerst de normale steen, en daarna heb je een 2e P.O. om het machinaal pakket te maken) en een tweede waarbij het recept eigenlijk gewoon hetzelfde is, maar waarbij er is ingesteld dat het onderliggende recept in onderdelen moet worden opgenomen. In dat geval hoop ik dat je een P.O. krijgt om je machinaal pakket te maken, die vervolgens dezelfde grondstoffen bevat als voor het maken van je steen (doch aangevuld met de bewerkingen en toeslagen zoals je in het machinaal pakket recept hebt opgenomen); kortom, beide recepten zouden dan samengevoegd worden tot 1 order.

Dat is natuurlijk heel handig, maar ook wel een beetje ‘gek’, immers je kunt zo van een steen een betontegel maken!

Als ik jou was zou ik dan van een steen een Ferrari maken; heb je veel meer aan voor de prijs van een steen whistle
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 24, 2017, 09:05:13 am »

Mijn laatste reaktie ging wat meer in op de situatie "de ene keer het produkt produceren op basis van een halffabrikaat, en de andere keer rechtstreeks op basis van de grondstoffen", maar, even wat verder lezend:

randvoorwaarde is wel dat door deze zgn. nabehandeling wel de feitelijke gefactureerde omzet toe te rekenen moet zijn naar de oorspronkelijke machine.

Met dit als randvoorwaarde, en dat dan weer gekombineerd met

E) niet te kostbare aanpassing is.

heeft het denk ik weinig zin dit verder uit te werken...  Sad

Als je nu je omzet toerekent aan het Produktiestation waarop het produkt geproduceerd is, lijkt me dat je nu een Verkoopstatistiek draait op Produktiestation. Om het Produktiestation te kunnen bepalen zal de statistiek gaan bekijken welke Charges geleverd zijn en vervolgens bepalen op welke Produktiestations die Charges geproduceerd zijn. Maar nu wil je een nieuw Artikel produceren, krijg je een nieuw Chargenummer en (dus) leidt dat Chargenummer naar het Produktiestation waarop je dat machinaal pakket maakt, en niet naar het oorspronkelijke Produktiestation.

Zie vervolgens je voorbeeld:

In de praktijk kan het ook zijn dat de input stenen van machine (productiestation) A én B zijn (bijvoorbeeld rode stenen van machine A en gele van machine B)

Je levert bijvoorbeeld Charge 7281722 voor EUR 1000,- . Die partij kan bestaan uit 60% rood geproduceerd op station A en 40% geel geproduceerd op station B. En dus zou 60% van die omzet aan Produktiestation A moeten worden toegekend en 40% aan B? 

Jouw "Eindprodukt" is natuurlijk altijd 'gefabriceerd', maar wie zegt dat je grondstoffen dat zijn? Dus, je zult ook situaties tegen kunnen komen dat de ingestoken grondstof (deels) een koop-artikel betreft, en dan?

Ik zal niet zeggen dat we er niets voor kunnen maken, maar vermoed wel dat ze bij voorbaat niet voldoet aan de categorie "E) niet te kostbare aanpassing is". Alternatief kan misschien nog één specifieke print zijn waarin we zo'n berekening gaan uitvoeren (maar dan géén standaard oplossing in de statistieken).

Nnu doen wij ook wel eens e.e.a. via omvormen artikel (1-4-3-1-artikel raadplegen-F2-en dan optie F omvormen.)

"Rood" en "Geel" samenvoegen tot één pakket? Ben dan toch echt benieuwd hoe je dat nu via Omvormen optie F doet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #3 on: April 26, 2017, 12:00:00 pm »

We begrijpen elkaar wel, alleen de zin " Jouw "Eindprodukt" is natuurlijk altijd 'gefabriceerd', maar wie zegt dat je grondstoffen dat zijn? Dus, je zult ook situaties tegen kunnen komen dat de ingestoken grondstof (deels) een koop-artikel betreft, en dan?" begrijp ik niet helemaal. Op zich zijn alle grondstoffen ingekocht door ons.

Ik begrijp dat een aanpassing niet zo eenvoudig is. In de basis moet er aan een partij reeds geproduceerde artikelen een bewerking toegevoegd worden.  Is dan een oplossing in de trant van "omvormen én bewerking toevoegen" dan een optie. Dan behoud je de charge van het oorspronkelijke productiestation.
Maar waar moet ik financieel aan denken als er een aanpassing moet komen?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 26, 2017, 01:53:22 pm »

Op zich zijn alle grondstoffen ingekocht door ons.

Als je 'grondstof' lekkerlijk neemt, ja. Maar, je produceert de rode en de gele steen toch?

Jij produceert duizend rode stenen op PRS01.
Jij produceert duizend gele stenen op PGS23.
Je gaat er een pakket van maken op PPS16.

Je rode en gele stenen zijn 'geproduceerd' en zijn daarna 'grondstof' (lees: input) voor je pakket.
De opmerking gaat dus over: wat nu als je je gele steen niet produceert, maar inkoopt? Dan heb je dus geen produktiestation.

In de basis moet er aan een partij reeds geproduceerde artikelen een bewerking toegevoegd worden.
Dat stelt niets voor; dat is gewoon produceren of omvormen.


Is dan een oplossing in de trant van "omvormen én bewerking toevoegen" dan een optie. Dan behoud je de charge van het oorspronkelijke productiestation.

Nee.

Ten eerste ben je hier aan het produceren (je gaat naar een ander artikel) en ten tweede ga je twee produkten (rode + gele stenen) samenvoegen tot een pakket. Welk chargenummer zou je uberhaupt willen bewaren? Die van de rode stenen of die van de gele stenen? Je hebt er twee ! En, omvormen met 2 input artikelen? Dat krijg je alleen voor elkaar via "Omvormen via een Produktieorder" en daarbij krijg je een nieuw Chargenummer.


Maar waar moet ik financieel aan denken als er een aanpassing moet komen?

Het is weinig zinvol dit uit te werken als we toch al weten dat het te duur zal worden.



Uiteraard kan ik ook nog een oplossing verzinnen dat je een samengesteld artikel gaat verkopen;
je verkoopt 50 M2 rood/geel, wat er vervolgens voor zorgt dat er 25 M2 rood en 25 M2 geel op je raaplijst komt te staan. Rood is dan geproduceerd onder charge X, geel is geproduceerd onder Y, maar ja... dan verkoop je dus gewoon rood en geel los, heb je geen bewerking, ga je niets produceren, heb je geen statistieken op gemengde hoeveelheid, kortom, dat is niet wat je vraagt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #5 on: April 28, 2017, 09:11:38 am »

duidelijk allemaal.
En nu?
Probleem is dat we wel maandelijks een winst en verliesrekening per productiestaiton opstellen. Dat willen we graag behouden waarbij het natuurlijk wel betrouwbaar moet blijven.
Moeten we even goed over nadenken.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #6 on: May 12, 2017, 04:19:27 pm »

Even overleg gehad en vooralsnog worden er alleen stenen van één productiestiation achter verwerkt op deze nieuwe machine.  Daarmee kan ik dan voorlopig wel uit de voeten.
Maar zelf zat ik nog te denken om bij optie 8-3-1 (voorraadmutatie-overzichten) een optie "productiestation" erbij te maken.
Ik kan dan alle voorraadmutaties per machine draaien en de mutatie "input als soort halffabricaat" is dan een andere mutatiecode dan dat het naar een klant gaat.  Aan de hand van zo'n overzicht zou ik volgens mij bij benadering kunnen zien welk omzetaandeel (vd nieuwe omformeermachine) er van welke oorspronkelijke machine komt.
Is zo'n extra optie te maken en wat zijn daar dan de kosten van?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: May 15, 2017, 11:40:56 am »

Voor 4 uur kunnen wij bij 8-3-1 er wel een extra niveau (Produktiestation) bij maken.
Alles wat een 'geproduceerd produkt' betreft, daarvan zal op basis van de Chargegegevens worden achterhaald op welke Produktieorder, en daarmee Produktiestation is geproduceerd. Alle mutaties voor produkten die niet geproduceerd zijn (koop-artikelen, of handmatig op voorraad gelegd) zullen onder 'ZZ' worden gerapporteerd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #8 on: May 15, 2017, 11:50:19 am »

Die optie mag je er wel bij maken en is akkoord.
Dat is sowieso wel handig bij onze bestaande analyse.
Toekomst gericht kan ik die ook voor onze nieuwe machine inzetten en mijn inschatting is dat ik daarmee dan ook uit de voeten kan.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 23, 2017, 10:37:14 am »

Is gereed.

De aanpassing staat inmiddels op jullie systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #10 on: May 23, 2017, 10:56:06 am »

Top, dank je wel.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.019 seconds with 19 queries.