Indien de Landkode v/h aktieve bedrijf gelijk is aan "IT" (Italië) dan zal bij het Vastleggen van een Ingekomen Faktuur worden gevraagd om de Identifikatie van het Faktuurregister.
Dit betreft een waarde variërend van A1 t/m A5. A3 is niet opgenomen. Doel van deze waarde is niet bekend, en ze wordt niet gebruikt. Just in case is er ook een code ZZ opgenomen, waarmee 'onbekend' danwel 'n.v.t.' kan worden aangegeven.
De registratie van de Identifikatie van het Faktuurregister is opgenomen t.b.v. een Italiaans Faktuurregister voor de Inkoopzijde, waarop per kategorie (A1 t/m A5) de Ingekomen Fakturen moeten worden gespecificeerd.
Bij deze Faktuurregistercodes valt te denken aan een code voor normale inkoopfakturen (A1), goederen vanuit de EU (A2), Diensten vanuit de EU (A5).
Omdat wij niet in 100% van de gevallen zelf kunnen bepalen welke Faktuurregister Identifikatie er aan de orde is, wat o.a. te maken heeft met het feit dat aan niet iedere Ingekomen Faktuur een Inkooporder ten grondslag hoeft liggen, en zodoende niet bekend is of het om Goederen danwel Diensten gaat, dient deze code nu bij het Vastleggen van de Ingekomen Faktuur te worden opgegeven. Uitgangspunt is dat de Italiaanse Gebruiker weet wat er wanneer ingevuld moet worden.
Let op: Het Faktuurregister zoals dat ons is aangeleverd rapporteert op basis van Faktuurheaders, en op basis van Faktuurregels. Iedere Faktuur krijgt één Faktuurregistercode toegekend, en ten tijde van de aangifte, een oplopend volgnummer. Wat ons (Heart) betreft is dit niet juist, immers, het lijkt ons toch mogelijk te moeten zijn dat we op één Faktuur én Goederen én Diensten in rekening brengen (al was het maar omdat de computerleverancier ergens een nieuwe fileserver levert (= goederen) en meteen installeert (= dienst). 1 Faktuur kan maar 1 volgnummer hebben.
Ook stelt het Faktuurregister dat de Identifikatie van een Crediteur met een "F" dient te beginnen als het om een leverancier van goederen gaat, en met een "P" dient te beginnen als het om een consultant (=uren) gaat. Ook daaruit zou al volgen dat goederen & diensten op 1 Faktuur niet samen gaan.
Omdat we m.i. niet van onze Leveranciers kunnen verwachten dat deze voor goederen en diensten gescheiden fakturen gaan aanleveren, wordt gesteld dat áls dit aan de orde komt, de Italiaanse Gebruiker de Ingekomen Faktuur onder 2 nummers inboekt, een goederen deel en een diensten deel. Een keuze die overigens genomen wordt omdat dit maatwerk in gebruik genomen
moet worden terwijl de formele italiaanse regels in deze nog niet 100% duidelijk zijn.
Het is hiermee niet uitgesloten dat dit maatwerk ooit nog eens anders opgezet zal moeten gaan worden (nl. getriggerd door regelniveau, of mogelijk dat de grootboekrekeningen waarop geboekt is bepalen hoe e.e.a. verantwoord moet worden.
Funktie | Omschrijving | Dtm.Vl.Wyz | Dtm.L.Wyz |
ADFICFRA | Raadplegen Ingkmn Fakt. (Crediteur) | 28-03-2012 | 23-05-2013 |
ADFICRRA | Raadplegen Ingekmn Fakt (Cred) | 28-03-2012 | 23-05-2013 |
ADFITV | Boeken Ingekomen Fakturen | 10-05-2013 | 23-05-2013 |
ADFIWY | Wijzigen Ingekomen Fakturen | 28-03-2012 | 23-05-2013 |