Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:26:51 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Mail fout  (Read 4357 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« on: April 03, 2013, 11:52:17 am »

We krijgen nog steeds regelmatig van dit soort meldingen. In de log-file staat vervolgens dat er een time-out is opgetreden. We kunnen nog steeds op geen enkele manier herleiden waarom de fout optreedt, zelfs VWC kan geen oorzaak achterhalen. Hebben jullie nog ideeën?


* 20130403Mail_fout.png (20.79 KB, 771x502 - viewed 261 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: SC
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #1 on: April 03, 2013, 01:59:36 pm »

Nee, eigenlijk niet echt; niets anders dan de timeout nog verder opschroeven.

Nog maar eens voor de duidelijkheid aangeven waar het wat mij betreft fout gaat.
Ik heb maar even een SMTP conversatie van Wikipedia gekopieerd om e.e.a. toe te lichten:

Code:
S: 220 smtp.example.com ESMTP Postfix
C: HELO relay.example.org
S: 250 Hello relay.example.org, I am glad to meet you
C: MAIL FROM:<bob@example.org>
S: 250 Ok
C: RCPT TO:<theboss@example.com>
S: 250 Ok
C: DATA
S: 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
C: From: "Bob Example" <bob@example.org>
C: Cc: theboss@example.com
C: Date: Tue, 15 January 2008 16:02:43 -0500
C: Subject: Test message
C:
C: Hello Alice.
C: This is a test message with 5 header fields and 4 lines in the message body.
C: Your friend,
C: Bob
C: .
S: 250 Ok: queued as 12345
C: QUIT
S: 221 Bye
{The server closes the connection}

Waar gaat het fout? Omdat de mailserver er op een gegeven moment wel heel lang over doet om het bericht "250 Ok: queued as 12345" te sturen. De timeout daarvoor is vorig jaar al verhoogd van 30 naar 60 seconden, dat zul je misschien ook wel gemerkt hebben.

Let wel, de RFC's (met name 5321) zeggen over dat deel van de conversatie waar het fout gaat, het volgende:
Quote
If the processing is successful, the receiver MUST send an OK reply.  If the processing fails, the receiver MUST send a failure reply.

In het eerste geval mag de email-client (=Profit) de email als afgehandeld beschouwen, in het tweede geval niet; het in het ongewisse laten van de email-client over het al dan niet geslaagd zijn van de transaktie mag dus gewoon niet, maar gebeurt wel.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #2 on: April 03, 2013, 02:40:09 pm »

Robert, bedankt voor de info.

Hebben nog even nagevraagd hoe de verzending is gelopen.
De mails worden (bewust) 1 voor 1 verstuurd.
De drie van hedenmorgen zijn alle drie wel verstuurd, zijnde de tweede met een vertraging van 10 minuten.
Hierna is er opnieuw ingelogd (aan en afmelden) op de Terminal Server en heden middag zijn er meerdere verstuurd zonder problemen. Dit ter uwer info..
Logged

SC
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #3 on: April 03, 2013, 03:04:22 pm »

Hedenmiddag ook weer met verkoop gesproken.
Ook zij hebben problemen (vooral gisteren) met het versturen van de orderbevestigingen per mail.
Gisteren zijn er 80 smile  :smile:verstuurd en dit duurde verschrikkelijk lang Sad.
Volgens de laatste gegevens zijn ze wel allemaal verzonden, maar soms blijft de order wel meer dan een minuut Sad Sad Hangen.
Volgens mij is dit toch het zelfde probleem als bij het versturen van de inkooporders????

Ook hebben wij ons computerbedrijf VWC nogmaals gevraagd mee te denken..

 smile
Logged

SC
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #4 on: April 03, 2013, 03:37:18 pm »

Volgens mij is dit toch het zelfde probleem als bij het versturen van de inkooporders????
Ja, bij beide wordt gebruik gemaakt van dezelfde mailserver.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: April 09, 2013, 09:32:12 am »

herkenbaar: Deze problemen hebben we ook gehad.

Wat helpt in ons geval: wij hadden in de bedrijfsparameters de smtp server ingesteld op onze exchange server.

Dit hebben we laten aanpassen. Hoe dat precies aangepakt is, dat zal ik hier wel fout beschrijven, maar Robert kan dat vast verbeteren. Ik doe in ieder geval een poging.

Op 1 of andere manier hebben we een (virtuele?) SMTP server of iets dergelijks ingeregeld op een andere server dan de Exchangeserver. Zeg even "serverX". ServerX neemt alle mailtjes die vanuit Profit komen onmiddelijk aan, en draagt er zorg voor, dat deze bij de Exchangeserver worden afgeleverd.

Nu stel je in debedrijfsparameters bij de SMTP server "SERVERX" in, in plaats van je ExchangeServer.
Omdat ServerX onmiddeiljk de mails aan neemt, krijg je geen mailfouten meer, want ServerX geeft je het signaal "250 Ok: queued as 12345". Profit hoeft niet meer te wachten op het verzenden. Dat wachten doet je ServerX wel.

Nu is het nog even de vraag hoe je dit technisch inregelt, maar in ons geval hebben we dat gevraagd aan onze IT-leverancier. Het versturen van mailtjes wordt dus eigenlijk een soort twee traps raket: Eerst worden ze min of meer "intern" afgeleverd bij ServerX, daarna trap 2: vanaf serverX via Exchange naar de beoogde ontvangers toe.

Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie?

Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 09, 2013, 10:00:37 am »

Dan zou ik er maar goed op letten of die emails die je Exchange behoort weg te sturen ooit wel aankomen ...

Verder schiet me ineens te binnen dat er ooit wel eens iemand is geweest die Profit op de Exchange "box" probeerde te draaien. Dat werkte echt voor geen meter omdat Exchange (in elk geval destijds (10 jaar geleden ?)) de boel zo ophing dat andere applicaties werden "gestalled". Is gewoon zeer inefficiënte rare software. En wat dit betreft kan het verzenden van een mailtje ook worden opgehouden (denk gerust 5 minuten van wat ik me herinner).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #7 on: April 09, 2013, 10:16:14 am »

Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie?
De DOS versie hanteert een heel andere methode om email te versturen.
Ik kan me het optreden van die melding alleen herinneren in gevallen dat de DNS niet 100% in orde was (vergeet de reverse DNS niet). Zou dat hier niet ook het geval kunnen zijn?
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: April 23, 2013, 06:53:34 pm »

Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie?
De DOS versie hanteert een heel andere methode om email te versturen.
Ik kan me het optreden van die melding alleen herinneren in gevallen dat de DNS niet 100% in orde was (vergeet de reverse DNS niet). Zou dat hier niet ook het geval kunnen zijn?

De PC waar de dos versie op draait mocht niet relayen.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 21 queries.