Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:18:29 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: inkooporder gekoppeld aan verkooporder  (Read 3509 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: March 12, 2013, 04:11:25 pm »

Beste,
Soms genereren we een inkooporder vanuit een verkooporder.

Nu heb van die slimmeriken dat ze vinden dat de verkooporder verwijderd moet kunnen worden. Want de klant annuleert zijn order.
vervolgens verwijderen ze dus de verkooporder regel en krijgen dan de melding dat er een inkoopregel aan gekoppeld is. Ze gaan gewoon door want dat moet mogen. al dan niet.
Echter de inkooporder regel is nu ook verdwenen terwijl de goederen echt wel binnen gaan komen.

is het te voorkomen dat de inkooporder regel verdwijnt. Wan dit is nu lastig bij goederen ontvangst.

Dirk-Jan
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 12, 2013, 04:31:59 pm »

Dirk-Jan,

Zou je kunnen beschrijven op welke wijze jij een Verkooporder genereert vanuit een Inkooporder?

Ik weet dat het bijv. mogelijk is om vanuit een Verkooporder een Inkooporder te maken (en dan geldt dat de Inkooporder ook weg moet als de Verkooporder verwijdert wordt).

Ik weet dat het mogelijk is om "Rollende Voorraad" orders te maken (verkopen van goederen die op een boot liggen), maar, kan me slecht voorstellen dat jullie dát gebruiken.

En er staat me iets van bij dat er ooit iets is ontwikkeld dat er een Verkooporder gegenereerd kan worden met de informatie uit de Inkooporderregel (om alles niet opnieuw in te hoeven typen), maar dat bevat dacht ik geen formele koppeling tussen de Verkooporder en de Inkooporder, en zou er dus ook niet voor mogen zorgen dat de een de ander verwijdert.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 12, 2013, 04:38:14 pm »

Beste,
Soms genereren we een inkooporder vanuit een verkooporder.
Dirk-Jan

3.1.1 shift F4 sh*t F4  B Genereren uitbestedingsorder

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 13, 2013, 08:34:52 am »

Excuus, heb hem verkeerd om gelezen.

Gewoon een Inkooporder genereren uit een Verkooporder dus.

Ja, inderdaad, dan wordt de Inkooporder(regel) verwijderd, als de Verkooporder(regel) wordt verwijderd.

Hmm... da's inderdaad niet handig als de bestelling al wel daadwerkelijk geplaatst is.

Maar... wat is wijsheid in deze ?

De Inkooporder kun je niet verwijderen, want die is gegenereerd vanuit een Verkooporder.
De Verkooporder kun je wel verwijderen, maar dat wil je nu blokkeren.

We hebben net vorige week intern een discussie gehad over de funktionaliteit "Uitbesteden". Eigenlijk zou die term gekombineerd moeten gaan met "Direkt Leveren" door de Leverancier aan wie je uitbesteedt. Je krijgt dan het effect dat een klant bij jou besteld, jij zegt tegen een Leverancier 'lever jj dat maar', de klant bestelt bij jou af, en stelt dat dit niet mag, als de order al bij de leverancier ligt. Maar, in theorie, als je contact opneemt met de leverancier, zou je best samen kunnen besluiten de order te annuleren (natuurlijk ook afhankelijk van hoever de leverancier met de order is).

En dus? Waarschuwing als de gegenereerde Inkooporder geprint is ? Of blokkade en met speciale autorisatie toch door kunnen?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 13, 2013, 08:50:47 am »

En dus? Waarschuwing als de gegenereerde Inkooporder geprint is ? Of blokkade en met speciale autorisatie toch door kunnen?

't Wordt nog anders als je jullie Intercompany erbij betrekt.

B verkoopt aan een klant
B besteedt de order uit aan M, en laat M rechtstreeks leveren.

B koopt dus in bij M, M heeft daardoor een verkoop aan B, maar levert aan de klant van B.

Een kontrole op "Inkooporder geprint" kunnen we net zo goed niet opnemen, want die Intercompany orders print je niet uit.

Wanneer ontstaat dan wel het moment van waaraf je zegt 'en nu mag de order niet meer geannulleerd worden'?

Als je stelt "direkt nadat de order is uitbesteedt", heb je een ander probleem, want, stel je besteedt de order uit, en hebt abusievelijk een verkeerde Leverancier opgegeven, een verkeerde Leverdatum, een verkeerde Ontvangstlokatie t.b.v. de Prijsbepaling... Je wilt dit soort dingen kunnen annuleren/terugdraaien.

Als ik zo'n situatie eens naspeel, krijg ik bij het verwijderen van de Verkooporderregel een melding dat de gegenereerde Inkooporderregel zal blijven bestaan. Bij een Intercompany uitbesteding wordt die order dan toch nog verwijderd, maar, bij een normale Leverancier niet ? Lijkt me ook niet juist, temeer als die Leverancier dus rechtstreeks moet leveren!

In mijn voorbeeld konstateer ik ook dat de Inkooporder wél kan worden verwijderd.

Misschien ligt in die hoek een betere oplossing ?

Stellen dat zodra de orderregel is uitbesteedt, ze niet meer verwijderd mag worden. Je verwijdert zelf eerst maar de daaruit gegenereerde Inkooporderregel. Dat laatste doe je dan mogelijk vanzelf al bewuster, omdat het impliceert dat je kontakt moet hebben gehad met je leverancier alvorens je een Inkooporder eruit gooit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: March 13, 2013, 08:57:44 am »

Dirk-Jan,

Voor 4 uur maken we er een bedrijfsparameter bij "Verwijderen Uitbestede Verkooporderregel toegestaan J/N".

Zetten jullie die op Nee, dan is het niet meer mogelijk de VO regel te verwijderen zodra deze is uitbesteedt.

Annuleren kan dan w.s. wel, door nl. eerst expliciet de uit de Verkooporderregel gegenereerde Inkooporderregel te verwijderen. Daarna kun je dan de Verkooporderregel weer verwijderen (er is dan immers geen IO regel meer gekoppeld).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 13, 2013, 12:48:15 pm »

Bedankt voor de heldere uitleg Wouter,
Ik zal het voor leggen.

Maar ik verwacht geen ja,
misschien dat ik iemand geen rechten geef om inkooporders te verwijderen en of wijzigen misschien werkt dat wel.
Of het wordt een grote vast loper ik zie wel

DJ

Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.014 seconds with 19 queries.