Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:31:02 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Scanterminal - Rapen-/Afleggen op Palletindeling  (Read 2243 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: February 25, 2013, 02:32:07 pm »

Scanterminal scherm - Rapen-/Afleggen op Palletindeling - LOTSSTRP


In topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24883.0 is het Vulgraadscherm Artikel-/Verschijning behandeld i.c.m. de indeling naar pallets in een Palletrouteplan. Alhier het vervolg op dat scherm, nl. het kunnen Rapen en Afleggen op Palletindeling. Naast "Cross Docking Rapen" hebben we gemeend ook een nieuw scherm te moeten ontwikkelen voor het "Rapen van de zgn. Volle Pallets". Om de Raper niet continue tussen diverse schermen te laten wisselen zijn beide schermen in één funktie gekombineerd.



Tabblad Selekties



Op het 1e Tabblad kunnen we een aantal selekties maken. Middels het Raapstation geven we aan voor welk Raapstation we gaan rapen. Ter herinnering: het Raapstation bevat een verzameling van Artikelgroepen die tot dat Raapstation behoren. Deze selektie dwingt dus af dat we alleen de produkten op ons scherm te zien krijgen waar de betreffende Raper over gaat; bijv. "Tomaten" of "Paprika's".

Na de selektie van het Raapstation volgt de Routegroep. Bij de bepaling van de Routegroepen wordt rekening gehouden met het geselekteerde Raapstation. Indien een Routegroep geen produkten meer behoeft die door het Raapstation worden afgedwongen, zal de Routegroep niet (meer) worden vermeld. Dit ter voorkoming van de opname van een waslijst aan Routegroepen, die allen na selektie 'Geen gegevens gevonden' zouden opleveren.

Middels de buttons Vol / Stapel / Mix dienen we aan te geven voor welke soort pallets we willen gaan rapen. Afhankelijk van de gekozen methode zal de procedure anders verlopen. Eigenlijk zouden dit separate schermen kunnen zijn, maar, omdat het voor de Raper minder handig zal zijn het scherm te moeten verlaten om op een andere wijze te gaan rapen, is alles verweven in één scherm.

Vol en Mix worden hier gescheiden, juist omdat deze een andere procedure triggeren. "Vol" betreft pallets die 1:1 kunnen worden opgepakt en bij een Dock kunnen worden afgelegd, "Mix" impliceert het Cross Docking uitlopen: we pakken dan weliswaar nog steeds één pallet op, maar gaan deze bij meerdere Dockposities afleggen afhankelijk van hoeveel daar nodig is (en aan de beurt is om te mogen afleggen). Met Vol kunnen we "meters maken", Mix is arbeidsintensiever.

"Stapel" is een verbijzondering van "Vol". Een "Volle Pallet" is gedefinieerd als een pallet waar maar één produkt op ligt. Die definitie is belangrijk, immers, het zegt niets over het feit dat een pallet 1:1 uit een magazijn kan worden opgepakt en kan worden afgelegd. Stel dat we allemaal pallets van 40 Verschijningen in ons magazijn hebben liggen, en een klant bestelt een extra hoge pallet van 60V, dan betreft dat nog steeds een "volle pallet" (immers, er ligt maar 1 produkt op die pallet). Toch zullen we minimaal 2 subcharges (40V + 20V) moeten leveren. Evenzo kan het voorkomen dat een pallet van 40V alleen geleverd kan worden uit 2 subcharges van ieder 20V kan worden geleverd. Middels een extra keuze voor "Stapel" willen we proberen om de volle pallets te splitsen in het deel wat door een heftruckchauffeur opgepakt kan worden en afgelegd kan worden, en een deel waarbij ook nog iemand nodig is die dozen gaat af- danwel opstapelen.


Selektie Artikel-/Verschijning

In bovenstaand scherm kies ik voor "Volle Pallets", en druk ik op F1. Het 2e Tabblad "Kar" (hierover straks meer) is disabled en wordt overgeslagen. Ik kom op het 3e Tabblad terecht alwaar ik een overzicht krijg van de behoeftige Artikel-/Verschijningen voor dit Raapstation en de opgegeven Routegroep.



De produkten staan hier in dezelfde volgorde als op het eerder genoemde Vulgraadscherm; degene met het grootste Vulgraadpercentage bovenaan. Merk op dat het Scanterminal zelf te klein is om alle informatie die op het Vulgraadscherm staat te herhalen; op het Vulgraadscherm gaat de Raper een produkt kiezen welke hij wil gaan uitlopen, en daarna ziet ze de produkten in dezelfde volgorde terug op het Scanterminal scherm.

Iedere regel op dit scherm kan een 4 tal labels bevatten. Links, het Artikelnummer en de Verschijningsvormen (of desgewenst de omschrijvingen indien dit middels een bedrijfsparameter is aangegeven). Rechts zien we het aantal benodigde pallets x aantal Verschijningen, en tevens de inhoud. Ofwel, de eerste regel toont ons dat er een produkt "PRO70/901NL" geraapt moet worden is in de Verschijningsvorm "DS-05", en dat er 11 pallets van ieder 40 dozen met een inhoud van 5,000 nodig zijn.

Uit dit overzicht zal de Raper het produkt moeten kiezen welke hij wenst te gaan rapen. Ik selekteer het eerst genoemde produkt: PRO70/901NL.



Selektie Afleveradres

Na de selektie van het produkt, wordt het volgende Tabblad aktief. Hierop wordt als eerste de geselekteerde Artikel-/Verschijning herhaald, opdat voor de Raper duidlijk herkenbaar is welk produkt ze geselekteerd had.



In totaal kunnen er 11 pallets van ieder 40V worden geraapt. Mogelijk zijn er meer pallets "gevraagd" (verkocht), maar, de hoeveelheden die hier getoond worden betreft de voorraad die aanwezig is, en beschikbaar is voor de betreffende Debiteur. Het overzicht van de Afleveradressen is dan ook opgebouwd op basis van de Afleveradressen aan welke de voorraad als eerste dient te worden toegekend, maar, de overige Afleveradressen staan ook op dit scherm vermeldt, immers, we moeten altijd kunnen doen wat we willen. Neemt niet weg dat het de bedoeling is dat we de regels van boven naar beneden dienen weg te werken. Doen we dat niet, dan kapen we feitelijk voorraad die het systeem voor een ander 'gereserveerd' heeft weg.

Dit scherm toont ons de Afleveradressen die het geselekteerde produkt behoeven. Het cijfer wat in de button genoemd staat, betreft het aantal pallets wat moet worden afgelegd voor dit Afleveradres.

Ik selekteer het eerste Afleveradres.



Selektie Palletvorm



Binnen dit ontwerp wordt rekening gehouden met het feit dat iedere klant specifieke wensen heeft omtrent het type pallet waarop produkten geleverd moeten worden. Zo wil de ene klant expliciet hebben dat goederen op europallets geleverd moeten worden, waar een andere klant juist VDN-, Kunststof-, Wegwerp- of een ander type pallet wenst te hebben.

Binnen Profit registreren we niet welke Voorraad (charges) op welke type Pallet staan. Op sommige plekken zou die informatie al wel bekend kunnen zijn, immers, als we Goederen Ontvangsten per Pallet boeken, dan geven we bij het binnenboeken van de pallet al aan welk type Emballage er geboekt moet worden (wat bijv. een europallet zou kunnen zijn), maar, dit is niet 100% verwerkt in het hele pakket. Merk ook op dat als we hiervoor zouden willen kiezen, we ook bij bijv. het splitsen van een aantal doosjes van een pallet, zouden moeten aangeven of en dat we die gesplitste hoeveelheid op een andere pallet leggen, en welke pallet. Uitgangspunt is derhalve dat Profit niets afweet van het type pallet waar de voorraad op ligt. Toch geldt dat de klant een palletvorm als eis kan stellen.

In het Palletrouteplan wordt vastgelegd welke produkten op welke pallet moeten komen te liggen. In dat Palletrouteplan kan tevens worden vastgelegd dat een bepaalde pallet een specifieke palletvorm afdwingt, default gekopieerd vanuit de Debiteurgegevens.

Merk op dat in praktijk één Debiteur maar één type pallets zal willen hebben, maar, indien dit in het Palletrouteplan wordt overschreven, zal het Scanterminalscherm dit respekteren. Voor ons Afleveradres is ingesteld dat de Debiteur 1 kunstofpallet en 2 euro pallets geleverd wil hebben.



Ook al zou staat er normaliter maar één Palletvorm in dit scherm, de Raper krijgt dit scherm te zien, opdat ze weet welke Palletvorm de klant wenst te ontvangen. Op basis van deze informatie kan de Raper op zoek gaan naar een geschikte partij. Wil de klant het produkt op een europallet geleverd krijgen, en staat het produkt op voorraad op een europallet, dan kunnen we die partij oppakken, en direkt afleggen. Wil de klant een ander type pallet hebben dan welke we op voorraad hebben liggen, dan zal de pallet moeten worden omgestapeld, en dat kost extra tijd. Als de Raper weet welke Palletvorm gewenst is, kan ze proberen een partij te rapen die niet omgestapeld hoeft te worden.

In dit voorbeeld nemen we even als uitgangspunt dat al onze pallets als "Europallet" op voorraad liggen.

Ik selekteer hier nu eerst Palletvorm "Europallet".



Overzicht

Alvorens naar het daadwerkelijke Rapen te gaan, toont het systeem eerst nog een overzicht van de geselekteerde gegevens. Hierin worden Artikel-/Verschijning, Palletvorm, Palletroute, en het Afleveradres genoemd. Desgewenst kan dit scherm nog worden uitgebreid met andere nuttige informatie.



Met F1 verlaten we dit scherm en gaan we verder naar het Rapen van de Voorraaditems.



Rapen Voorraaditems

Dit scherm toont ons waar voorraad ligt, en laat ons een partij scannen.

Bovenin het scherm is een togglebutton "Match aantal per Pallet" opgenomen:



Als we volle pallets gaan rapen, en we hebben aangegeven dat we 1 europallet met 40V willen gaan leveren, kunnen we met "Ja" aangeven dat we alleen maar partijen van 40V willen zien; dit, opdat we zo snel mogelijk een volle pallet kunnen lokaliseren die we 1:1 kunnen afleggen. Ook al zijn we in dit scherm terecht gekomen op basis van onze selektie "volle pallets", geldt nog steeds dat we ook in staat moeten zijn om de 40V te gaan rapen als 2x20V. Er is derhalve ook een waarde "Nee, niet matchen aantal per pallet" mogelijk, welke juist alle pallets laat zien waar een andere hoeveelheid dan 40V op staat. Voor de liefhebber is ook de kombinatie "Ja + Nee" aanwezig, die alle voorraad toont.

Nb: Dit scherm voorziet niet in funktionaliteit om een gescande partij automatisch te splitsen. Stel dat we een pallet van 40V op voorraad hebben staan, maar een klant een pallet met 30V wenst, dan zou het technisch mogelijk zijn om een pallet van 40V te scannen, het systeem deze te laten splitsen in 30V + 10V, om vervolgens het 30V deel te gaan afleggen, en het 10V deel (met een andere Subcharge) te laten liggen. Ook zou 40V rapen, 30V afleggen, en 10V terugleggen een mogelijkheid zijn. Deze funktionaliteit is echter niet inbegrepen binnen het ontwerp; de parij wordt geacht via het Scanterminalscherm "Splitsen" te worden gesplitst. Middels aanvullend maatwerk kan hier overigens best wel op worden ingegrepen.

Merk op, dat omdat we reeds Debiteur-/Afleveradres en produkt geselekteerd hebben, het systeem wéét dat we óf een vooraf toegekende partij (kwaliteit) moeten leveren, óf dat we vrij uit voorraad mogen leveren. Indien een partij gereserveerd is, zal alleen uit dié gereserveerde pool van Voorraaditems een partij mogen worden geselekteerd.

Ik scan partij L32P0010101.



Het systeem toont nu dat 40V van de gevraagde 40V is geselekteerd, en meldt dat ik F1 moet gebruiken om deze voorraad naar mijn Raperlokatie te boeken. Net als bij Cross Docking Rapen zal iedere Raper "een Lokatie" zijn. Iedere Raper heeft "een kar" bij zich (of in dit geval, een pallet op zijn/haar palletwagen) met voorraad daarop. Omdat we vanuit deze schermen vanuit "een produkt" werken, zal een Raper altijd maar één produkt bij zich hebben. Als een Raper een produkt oppakt, zal ze dat doen om te gaan afleggen. Ze zal haar voorraad dan ook eerst moeten afleggen alvorens ze een volgend produkt kan gaan oppakken.

Ik vervolg de procedure middels F1, waarmee ik aangeef dat ik als Raper deze pallet oppak, en wil gaan afleggen.



Afleggen

Op het volgende scherm krijgen we wederom een keuze: Gaan we Afleggen of laten we de goederen achter op een Trollylokatie ?



De keuze voor deze twee buttons hangt af van het type Pallet welke we geraapt hebben. Het systeem weet dat deze klant een europallet met 40V Paprika Rood maat 70/90 klasse #1 uit Nederland nodig had, en, de Raper is het magazijn ingestuurd om die pallet te gaan rapen. Zoals eerder aangegeven, doen we in dit voorbeeld alsof al onze voorraad op europallets staat, en dus geldt dat we deze pallet niet hoeven om te stapelen; we kunnen de pallet direkt gaan afleggen.

Als we voor Afleggen kiezen, dan geldt dat het MasterRouteplan bepaalt op welk Dock deze Rit aanstaande is te vertrekken. Dock D3 in dit geval. Dit Dock heeft een 3 tal Dockrijen, te weten Links, Midden, en Rechts (en bijna buiten beeld is er in dit voorbeeld ook nog een Bufferlokatie BL004 voor dit Afleveradres, maar laat deze maar even buiten beschouwing). Omdat er nog geen goederen bij het Dock staan, mogen we zelf bepalen of we de goederen Links-, Rechts- danwel in het Midden plaatsen. Ik kies voor "Rechts" op Dock D3.

Het scherm wijzigt nu naar:



en vraagt ons om op Dock D3R de Dockpositie op te geven waar we de pallet hebben neergelegd. Het systeem bepaalt hier zelf al een defaultwaarde, maar, staat ons toe deze te overschrijven als we de pallet op een andere Dockpositie zouden achterlaten. Met F1 wordt de voorraad als 'geleverd' geboekt, en zal ze (als niet-echt-meer-aanwezige-voorraad) worden overgeboekt naar de Dockpositie D3R01.



Daarna keren we terug in het scherm "selektie Pallet", alwaar we zien dat we nu één pallet minder moeten rapen.



Deze procedure herhaal ik voor de 2e euro pallet. Ik scan een 2e pallet met 40V. Dit maal is bekend dat de goederen voor deze Rit op Dockrij D3-Rechts liggen, en zal niet nogmaals om de Dockrij worden gevraagd, derhalve verschijnt direkt het scherm waarin om de Dockrij wordt gevraagd.



En ook voor de 3e pallet, dit maal de Kunststofpallet, herhaal ik deze procedure:



Maar... omdat de klant e.e.a. op een Kunststofpallet geleverd wil hebben, en het produkt in de voorraad staat op een Europallet, zal er omgestapeld moeten worden !

Van dit omstapelen hadden we bedacht dat dit niet werd uitgevoerd door de heftruckchauffeur zelf (dat mag natuurlijk wel, maar, het zal effektiever zijn om hem meteen een andere pallet uit het magazijn op te laten halen, en het omstapelen aan een ander over te laten). Zonder hier een komplete subadministratie voor te ontwikkelen, hebben we de volgende procedure bedacht om met een minimum aan extra werk, aan te kunnen geven dát er moet worden omgestapeld, en waarnaar.

In het expeditie magazijn, bij de Docks, nemen we ergens een ruimte op waar we van ieder type pallet een stapel pallets hebben staan. De heftruckchauffeur komt in ons geval aanrijden met een europallet, maar ze weet dat dit moet worden omgestapeld naar een kunststofpallet. Ze laat haar pallet derhalve achter bij de stapel met kunststofpallets, en dát zal de trigger zijn voor iemand anders om deze pallet te gaan omstapelen. De Raper zelf heeft al aangegeven voor wie de pallet werd opgehaald (Debiteur-/Afleveradres, Route, Rit, Palletroute) en laat de goederen achter op een zgn. Trollykaart.  Een Trolly bevat "reeds geraapte voorraad", maar dan op een lokatie die 'verplaatsbaar' is.



Zo zouden we bijv. 999 Trollykaarten (TR001 t/m TR999) kunnen bedrukken met de Identifikatie van de Trolly in Barkode. Iedere Raper heeft zo een aantal Trollykaarten bij zich, en kan haar pallet achterlaten bij een stapel pallets waarnaar moet worden omgestapeld, en boekt ze dan op zo'n Trollykaart. Merk op dat dit slechts één idee is, en je met een kleine wijziging kwa inrichting van het pakket, het nog mooier kan laten werken. Immers, in plaats van "algemene" Trollykaarten, zou je ook per Palletvorm een aantal Trollykaarten kunnen maken; een kaart met én een nummer erop én een afbeelding van het type pallet (een euro pallet, een kunststofpallet, een VDN pallet etc.) en uiteraard de Identifikatie als Barkode. In zo'n situatie zou de pallet niet noodzakelijk voor de kunststofpallets achtergelaten hoeven te worden, maar impliceert het feit dat ergens een europallet met goederen staat, waar een kaart aan hangt met een afbeelding van een kunststofpallet erop, impliceert dat deze pallet moet worden omgestapeld naar het type wat door de afbeelding op de kaart wordt geïmpliceerd. Zou zou de Identifikatie dan TRK01 kunnen worden (of TK001). In dit voorbeeld laat ik mijn produkten achter op Trollykaart TRK01 (Trollykaart, omstapelen naar Kunststofpallet, 01).

De Raper, de heftrukchauffeur, heeft de pallet nu achtergelaten, en kan meteen weer op pad om een volgende pallet op te halen.

Separaat zal iemand anders aan het werk worden gezet om de pallet te gaan omstapelen op een kunststofpallet. Dat dit moet gebeuren weet ze, immers, óf omdat er een europallet voor een stapel kunststofpallets staat, óf omdat er een Trollykaart aan een europallet hangt met daarop een afbeelding dat de goederen op een kunststofpallet behoren te liggen. Zodra de pallet is omgestapeld kan de pallet worden gescand via het reeds bestaande Scanterminalscherm "Afleggen".
 


De Raper had al aangegeven voor welke Debiteur-/Afleveradres-/Route-/Rit-/Palletroute deze partij was geraapt. Zodra de ompakker de Trollykaart scant, is al deze informatie voorhanden, en krijgt ze te zien dat ze de pallet moet afleggen bij Dock D3 Rechts. De persoon die ompakt, mag de pallet alleen ompakken en afleggen; ze mag niet bepalen dat de goederen alsnog aan een andere Debiteur worden geleverd.


Kar legen

Een scherm hebben we nu overgeslagen, en dat betreft een scherm welke in een later stadium, bij de ontwikkeling van Cross Docking Rapen, is opgenomen. Dit betreft het 2e Tabblad. Dit scherm toont ons welk produkt we op onze kar (of heftruck) hebben liggen, en biedt de mogelijkheid deze voorraad weer ergens terug op voorraad te leggen ! Let op: dit is iets anders dan de voorraad op een Trollykaart achter laten, immers, de Trollykaart bevat "niet-meer-aanwezige-voorraad" (de levering heeft dan al plaatsgevonden). Terug op voorraadleggen is ontwikkeld omdat we een pallet hebben opgepakt, maar we "iets anders willen/moeten gaan doen", of, zoals bij Cross Docking zal worden uitgelegd, "we teveel geraapt hebben".

Beschrijving van dit scherm volgt verderop.



Stapel Pallets

De categorie Stapelpallets (de 2e button op het hoofdscherm) wordt in principe hetzelfde afgehandeld als hierboven. Hooguit zal daar de insteek zijn dat we gaan rapen voor die pallets waarvan het systeem weet dat er of op- danwel afgestapeld moet worden om de pallet te kunnen Rapen. Omdat dit toch nèt even weer wat meer tijd vergt dan een pallet oppakken en afleggen (immers, iemand zal de pallet moeten op-/afstapelen) wordt deze situatie separaat afgehandeld.



Mix Pallets

Een Mix Pallet is een pallet met méér dan 1 produkt erop; ook wel een Samengestelde Pallet genoemd. Zie hiervoor ook de uitleg in http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24883.0

Waar we i.g.v. het rapen van een volle pallet eerst moeten weten voor wie we de pallet rapen, om te weten welke palletvorm deze klant wenst, om zodoende op zoek te kunnen gaan naar een geschikte pallet, en deze vervolgens bij die ene klant gaan afleggen, triggert het rapen voor Mix pallets "Cross Docking Rapen".

Het heeft weinig zin diezelfde methode te hanteren voor dit Cross Docking Rapen. Ten eerste hoeven we niet op zoek naar een specifiek type pallet, immers, bij Cross Docking Rapen laten we 'een aantal Verschijningen' achter bij een Dockpositie, maar niet de hele pallet. Daarmee maakt het ook niet uit welk type pallet we uit het magazijn halen. Wat in theorie nog kan meespelen is dat we verschillende pallets met verschillende kwaliteiten op voorraad kunnen hebben, en we eerst op basis van de de lopende bestellingen 'kombinaties' zouden kunnen willen taggen van klanten die gelijke kwaliteiten dienen te krijgen, om zodoende in de voorraad op zoek te gaan naar een pallet die voldoende Verschijningen bevat, om ze vervolgens weer over die getagde klanten te gaan afleggen. Met dat gesteld is dat áls een klant een afwijkende (betere of slechtere) kwaliteit moet krijgen, er vooraf een specifieke partij wordt toegekend (zie TouchScreen + Scanterminal Reserveren), geldt dat de resterende voorraad vrij verdeeld mag worden over de resterende klanten. We pakken daarmee eerst een pallet op, en bepalen daarna wel voor wie we willen gaan afleggen.

Het feit dat er een bestelling is én dat er ook voorraad is, is nog niet voldoende om iemand deze voorraad te gaan laten rapen; immers, het produkt moest ook 'aan de beurt zijn' om te mogen worden afgelegd; indien champignons boven op druiven moet worden gestapeld, kunnen we pas beginnen met het afleggen van de champignons nádat de druiven zijn afgelegd. De volgorde waarin moet worden afgelegd wordt bepaald door de Aflegcode in het Palletrouteplan.

Middels een eenvoudig voorbeeld probeer ik de werkwijze duidelijk te maken. Ik heb 3 pallets die uit meerdere produkten bestaan:

Pallet 1
20 dozen druiven
10 dozen champignons

Pallet 2
20 dozen champignons
10 dozen druiven

Pallet 3
30 dozen paprika rood
10 dozen champignons

Op het 1e scherm selekteer ik nu "Mix". Na F1 zal meteen de indeling van de Tabbladen wijzigen naar een andere volgorde.



De druiven van pallet #1 kunnen worden afgelegd, de champignons van pallet #2, en de paprika van pallet #30.



Nb: Merk op dat ik nu voor het overzicht een Raapstation heb geselekteerd waarin alle produkten zijn opgenomen; in werkelijkheid zou ik alleen die produkten hoeven te zien waar ik als Raper verantwoordelijk voor ben, bijv. "Druiven".

Als ik de druiven selekteer krijg ik een overzicht van de voorraad. Hier ontstaan weer twee mogelijkheden, immers, er kunnen vooraf specifieke partijen zijn toegekend (wat impliceert dat we die partijen moeten gaan rapen), of er mag vrij geleverd worden. Middels een button kan worden gekozen tussen het tonen van "Gereserveerde Voorraad" danwel de "Vrije Voorraad". Als een van de te rapen orders gereserveerde voorraad bevat, zal deze default als eerste zichtbaar worden gemaakt.



Waar we bij het Rapen van Volle pallets niet over een mogelijkheid beschikken om een partij "te splitsen", staan we e.e.a. hier wel toe, maar op een iets andere wijze. Merk nl. op dat de hoofdregel normaal gesproken is dat ieder stukje voorraad met een unieke Subcharge op voorraad dient te liggen. Als we een pallet van 40V gaan splitsen naar 30V + 10V, dan moeten we voor de gesplitste hoeveelheid (10V) een nieuwe Subcharge genereren, en daarmee een nieuw etiket printen. De gesplitste hoeveelheid kan daarna als eigen hoeveelheid haar eigen leven gaan leiden. V.w.b. het printen van zo'n etiket geldt dat er op een aantal strategische plekken in het bedrijf een etiketprinter zal staan, en zal de "splitser" moeten aangeven waar ze dat nieuwe etiket wil gaan ophalen.

Als we Cross Docking gaan Rapen, en overal 1 of meer doosjes achterlaten, is het een beetje onzin voor om voor ieder doosje wat we ergens achterlaten éérst formeel een nieuw etiket te gaan genereren, printen, ophalen, en op de achtergelaten dozen plakken; dit zou veel te veel tijd vergen. Omdat we bij Cross Docking rapen meteen Afleggen op de betreffende Dockposities (lees: voorraad wordt meteen als 'geleverd' geregistreerd) vinden we dat het is toegestaan om af te leggen zónder steeds een nieuw etiket te printen. Formeel hebben we dan misschien wel 20 Dockposities waar voorraad ligt van dezelfde Subcharge, maar dit betreft alleen 'niet-meer-aanwezige-voorraad'; zouden we de Subcharge scannen, dan bedoelen we daar die voorraad mee die op onze 'kar' ligt, en dat zal altijd maar één partij zijn.

Let op:
Het toestaan van deze werkwijze is strijdig met andere funktionaliteit in het pakket. Zo bestaat er bijvoorbeeld funktionaliteit waarmee een gedane Levering weer ongedaan kan worden gemaakt, en waarmee de voorraad weer terug op voorraad gelegd kan worden. Stel dat we enerzijds voorraad op 10 Dockposities achterlaten, zouden we technisch in staat zijn om al deze leveringen weer ongedaan te maken, waarna die voorraad ineens weer écht op voorraad beschikbaar is, maar... dan niet meer voldoet aan de regel: één Subcharge staat maar op één Lokatie. Resumer: het terugdraaien van e.d. order zou dus niet meer gebruikt mogen worden, of, i.i.g. niet voor orders die Cross Docking geraapt zijn.

Hoewel bij het rapen/afleggen van 'volle pallets' er nog wat te zeggen is voor het vooraf moeten splitsen (immers het uitgangspunt is daar dat alles wat op de pallet geraapt wordt op één Dockpositie wordt achtergelaten, dus ten eerste impliceert teveel rapen daar te snel dat we teveel achterlaten bij het Dock, daarnaast geldt dat we een produkt op een type pallet rapen, en de betreffende pallet achter moeten laten, wat al weer een stukje moeilijker wordt als we een restant mee terug moeten nemen), geldt dat het ontbreken van deze funktionaliteit bij Cross Docking rapen al snel op 'gebruikertje pesten' neerkomt. Er liggen nl. 40 dozen druiven op mijn pallet, maar kan er nu maar 20 afleggen. Als ik nu eerst de partij zou moeten splitsen, betekent dit dat iemand 20V van deze pallet moet afstapelen, om vervolgens met de resterende 20V met de heftuck naar de Docks te rijden, en aldaar nogmaals 20V moet oppakken en afleggen. Daarna rijd ik met een lege pallet terug om mijn volgende produkt op te halen. Het is nu rendabeler om de hele pallet van 40V op te kunnen pakken, dan 20V op de Docks achter te laten, om vervolgens met het restant terug te rijden, deze weer terug in de voorraad te zetten, en dan een nieuwe pallet te pakken. Je hebt dan zelfs nog de kans dat áls je met teveel dozen begint te rijden, je de andere hoeveelheid alsnog kan afleggen, omdat deze 'aan de beurt zijn gekomen' in de tijd dat de raper aan het afleggen was.
Het terugleggen van geraapte voorraad wás op zich al mogelijk middels Scanterminalscherm "Overboeken Voorraad v/e Lokatie" (door van de Raperlokatie naar een Voorraadlokatie te boeken), maar, is nu ook in dit scherm verwerkt op Tabblad #2.

Alhier pak ik derhalve een pallet druiven van 40V op, wetende dat ik er maar 20V kan afleggen (zie onderstaand scherm, welke aangeeft dat ik 40V gescand heb van de 20V die afgelegd kunnen worden).



Nb: Zodra ik een partij gescand heb, wordt ook het Tabblad 'Kar' aktief. Vanuit dit Tabblad zou ik de gescande partij weer terug op voorraad kunnen boeken.

Na het scannen van de pallet met 40V druiven, toont het systeem bij welke Debiteuren dit kan worden afgelegd, en hoeveel.



In dit voorbeeld kan ik alleen 20V afleggen voor Debiteur "Westerhoff", op Dock D6.



Selektie van deze Debiteur leidt tot een keuze van de Dockrij, omdat dit de 1e levering betreft voor de betreffende Rit. Alhier kies ik voor D6-Midden.
Omdat dit tevens de 1e partij is die op deze pallet moet worden afgelegd, vraagt het systeem om een Dockpositie; default stelt ze er een voor.
Vervolgens krijgen we de opdracht 20 Verschijningen achter te laten op deze Dockpositie.



We hadden een pallet met 40V geraapt, we hebben 20V afgelegd, en houden derhalve nog 20V over op onze pallet. En, hoewel er misschien best wel orders zijn die deze 20V nodig hebben, kunnen we nu niets meer afleggen, immers, "er zijn op dit moment geen druiven meer aan de beurt om te mogen worden afgelegd". Het systeem herkent deze situatie, en in plaats van nu met diverse meldingen te komen, en de gebruiker dit scherm te laten verlaten om gebruik te maken van bestaande funktionaliteit (overboeken voorraad v/d lokatie), is die funktionaliteit onderdeel geworden van dit scherm. Het systeem herkent dat er nog 20V op onze pallet ligt welke we niet kunnen afleggen, en aktiveert vervolgens Tabblad #2. Dit tabblad toont welke partij (en) we op onze kar hebben, en laat ons deze pallet terugboeken in de voorraad.



Merk overigens op dat als we weten dat we die druiven straks nog een keer nodig zullen hebben (omdat het Vulgraadscherm ons dat inzicht gaf), we kunnen besluiten om de pallet niet helemaal naar het magazijn terug te rijden, maar we deze ook ergens dicht in de buurt van de Docks kunnen achterlaten, opdat we niet zover hoeven te rijden als we straks weer verder willen gaan. Nadat we onze 'kar' geleegd hebben, kunnen we een volgende partij selekteren.

Zo raap ik vervolgens de paprika:



Daarna zijn de champignons aan de beurt.



Zodra de champignons bovenop een (reeds eerder afgelegd) produkt moeten komen te liggen, zal de Dockpositie waarop die goederen zijn afgelegd bekend zijn, en geldt dat de produkten op diezelfde pallet erbij moeten worden gelegd. Zolang we nog voorraad op onze kar hebben, zal de procedure Afleggen voor ieder van de genoemde Afleveradressen worden herhaald.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 27, 2013, 10:05:39 am »

Per heden een kleine aanpassing omtrent deze funktionaliteit; in plaats van de Palletvorm van een (Pallet-) Routeplan, wordt nu gewerkt met een (meer formele) Palletsoort. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24987.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.049 seconds with 19 queries.