Nouhou ... Ik weet nog even niet goed hoe ik hier op moet reageren ...
stel maar voor dat iemand met veel pijn en moeite een tekst "bla bla bla" heeft ingetypt, en iemand anders gaat de order wijzigen, dan plaatst dynscreen er ineens een andere tekst voor in de plaats.
Ja ? Nee. Dit is geen praktijk, en als het wel praktijk is heeft de gebruiker het zelf fout gedaan. *Dit* is de praktijk :
Voor Toevoegen is met redelijk weinig moeite "bloeb bloeb bloeb" als default waarde ingevuld, en wel disabled.
- Nu hoef je in Wijzigen niets meer op te nemen. Eh, *denk* jij. Maar voor een geval zoals bij Pascal gaat dat niet op.
Ook bij Wijzigen is de "bloeb bloeb bloeb" ingevuld in Dynscreen; dit betreft het gevalletje Pascal.
- Dit gaat gewoon goed. Moet bij Toevoegen wel disabled zijn. Maar ook bij Wijzigen ! (v.h.g. een 2e keer wordt gewijzigd).
- Merk op dat bij gegenereerde orders zonder dit het niet werkt, tenzij iedere keer de b-b-b wordt ingevuld bij het geval Pascal.
- Merk ook op dat zonder Wijzigen het sowieso niet werkt (bij gegenereerde orders).
Nu hebben we een niet-Pascal situatie, en is bij Toevoegen de b-b-b Enabled. We nemen ook bij Wijzigen de b-b-b op.
- Nu gaat het fout omdat de b-b-b bij Toevoegen wordt overschreven met ABC, maar bij Wijzigen de b-b-b er weer in komt.
Volgens mij los je dit laatste op door de Dynscreen waarde alleen toe te kennen als het veld nog leeg is; dan werkt het geval-Pascal ook.
- Maar dit pakt alsnog verkeerd uit als Toevoegen geen default heeft en het veld wordt leeggelaten of als het wel een Dynscreen waarde heeft maar wordt leeggemaakt; je hoeft nu maar een keer te Wijzigen en je ooit ingevulde waarde (waar "leeg" ook bij hoort) is overschreven.
... Zelf kom ik tot de konklusie dat e.e.a. wel mag bij Wijzigen indien
a. Bij Toevoegen een Dynscreenwaarde is toegekend die Disabled is (voorkomt leegmaken);
b. Bij Wijzigen een Dysnscreenwaarde is toegekend die Disabled is, òf niet is Disabled maar niet wordt toegekend indien het veld niet leeg is.
Let wel, bij b. geldt a. dus immer ook !
Als we het eens zijn dat dit werkt en voor Pascal helpt, dan kunnen we dit voor 4 uur zo maken. N.b.: 4 uur en niet minder omdat het wat lastiger is om bij een Dynscreen funktie voor Wijzigen te achterhalen wat er voor die zelfde funktie voor Toevoegen is geregistreerd.
Of we het eens kunnen worden dat het zo goed zal gaan is iets anders, want het is een aardige brainbreaker (mijn tekst).
PS: De 4 uur wordt 5 uur indien er meer dan 5 posts nodig zijn om dit verder toe te lichten. Haha.