Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:05:21 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Herberekenen artikelprijzen bestaande offerte  (Read 8615 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: December 10, 2012, 04:10:27 pm »

Het komt weleens voor dat we de prijzen van alle artikelen op een offerte opnieuw willen laten berekenen.
Een voorbeeld:
Onderstaande offerte bevat een hele rits bochten (1525U1, U2, etc), zie 1e schermafdruk.
Deze bochten bevatten allemaal artikelgroep OBB (Meerprijs bocht).

Nu komt het voor dat van deze artikelgroep de korting (in dit geval negatieve korting, ofwel een meerprijs) wordt veranderd.
We willen voor deze offerte nu opnieuw de prijzen laten berekenen.
Is dit mogelijk? Zoniet, is hiervoor iets te maken, een soort funktie 'herberekenen prijzen offerteregels'?

We lossen het nu op door handmatig de prijzen per regel aan te passen. Terwijl dit volgens mij ook automatisch zou moeten kunnen.


« Last Edit: March 05, 2013, 11:02:33 am by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 11, 2012, 08:46:32 am »

Kan denk ik vrij gemakkelijk worden gemaakt. 2,5 uur hoop ik. Echter :

Ik weet niet of dat uitpakt zoals je wilt. Immers, waar jij wetenschap hebt van die bochten die je kwa prijs veranderd wilt hebben, heb je er geen wetenschap van dat die tegels intussen ook een andere prijs hebben. En die veranderen dan mooi mee.

Nu moet je zelf even meedenken;
2,5 is de basis en uitgangspunt is e.e.a. doen vanuit de Offerte (en niet algemeen voor alle Openstaande Offertes).
Maar wat zou je nou nog meer willen om dit in de hand te houden ? Getagd ? anders ? Ik kom er zelf niet goed op ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 12, 2012, 01:14:57 pm »

Taggen lijkt me inderdaad de beste oplossing, bedankt voor het meedenken!
Wanneer de hele offerte herberekend moet worden kan dit ook snel mbv CTRL-A (alles taggen).

Zou dit dan ook voor kontrakten gemaakt kunnen worden? Dus taggen van regels en hiervan de prijzen herberekenen?
Afhankelijk van de meerprijs is dit nl ook interessant om mee te nemen.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 13, 2012, 10:22:54 am »

Nou, mooi toch ?
Voor Kontrakten geldt dezelfde 2,5 uur.

Nu moet je zelf even kijken naar de betreffende "Raadplegen Regels" funktie die je voor je ziet voor beiden (er bestaat er wellicht maar 1 voor ieder en ik heb niet gekeken) en waar de Tag funktionaliteit nog niet beschikbaar is moet je daar 1 uur extra voor rekenen (per stuk).
Het getagged laten werken zoals je wilt is dan nog een half uur per stuk er bij.

Totaal (maximaal) dus 2,5 + 2,5 + 1 + 1 + 0,5 + 0,5 = 8 uur.

Voor beide funkties wel even het voorbehoud van het sowieso *kunnen* werken hiervan. Dus voorbeeld : Stel dat je nu de Prijs wijzigt en a.g.v. van DKK's of weet ik veel komt er een popup met een vraag die je moet beantwoorden; via Taggen gaat dit niet zo maar goed omdat je dan tig popups krijgt (wel na elkaar) en je intussen niet weet over welke regel (produtk etc.) de vraag gaat. Dus, als dit laatste het geval is dan moet er meer gebeuren om het duidelijk te houden. *Of* zoiets nu gebeurt zou je zelf moeten bekijken voor beide funkties (en dan hopend dat je het goed kan beoordelen omdat een "alleen Prijs" wijzigen niet zal bestaan). Snap je wat ik bedoel ?
Je kan het (ons) ook gewoon z'n gang laten gaan en later zien; het enige wat je dan kan overkomen is dat het duurder moet worden (om het werkbaar te maken) dan dat het op dit moment lijkt.

Laat maar even weten ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 13, 2013, 02:46:02 pm »

Het heeft even geduurd, omdat het toch wat lastiger is dan gedacht.

Punt is dat er veel artikelen zijn met een eindprijs-groep (8XX-groep), waarbij een herberekening op basis van artikelgroepen (structuur van basisprijs en meerprijs-groepen) voor die artikelen niet handig is.
Omdat we wel altijd weten hoeveel korting er in euro's gegeven moet worden, stellen we voor de herberekening te doen op basis van een in te geven korting (in euro's en centen). Dus bv 0,20 euro per artikel.

Het herberekenen obv kontrakt moet vervallen, omdat dit wel makkelijk is maar niet wenselijk (niet zomaar kunnen aanpassen van afgesproken kontrakt-prijzen).

De tag-funktionaliteit is wel handig.

Als dat allemaal kan, wat moet dit kosten?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 14, 2013, 09:07:35 am »

Hahahaha. Ik snap er NIETS meer van. Nou ja, niet na 3 keer lezen en nog eens de originele vraag te hebben bekeken en ook de titel nog eens te zien. Ik vrees dat je net moet doen of alles wat is geschreven niet is geschreven en dat je de originele vraag opnieuw moet stellen. Doe maar gewoon in dit topic.

Ben benieuwd ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 14, 2013, 10:10:00 am »

Ik zie dat ik niet te scheutig ben geweest met de aanleiding waarom we dit willen (wat in dit geval wel essentieel is eigenlijk).

Het probleem is als volgt: een klant heeft een offerte gekregen en bedingt achteraf een korting van 0,50 cent op alle banden (dit kan dan gelden voor 20 van de 50 artikelen die in de offerte staan).

Een oplossing om dit voor alle regels te regelen, is de basisprijs van de artikelgroep banden met 0,50 cent te verlagen (alle banden hebben dezelfde basisprijs via die groep banden, vandaar dat we aan deze oplossing dachten). Vervolgens de regels opnieuw toevoegen zodat de juiste prijzen worden berekend.
Dit is achteraf een wel erg onhandige methode; je moet na het aanpassen van de offerte de artikelgroep weer op de oude prijs zetten.

Omdat je hebt aangedragen dat je regels ook zou kunnen taggen, hebben we bedacht dat je vervolgens op de getagde regels een korting zou moeten kunnen geven. Is natuurlijk veel logischer oplossing. Maar deze oplossing kwam pas in beeld nadat je hebt aangedragen mbv taggen de juiste regels snel te kunnen selecteren.
« Last Edit: February 14, 2013, 10:17:58 am by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 14, 2013, 11:17:28 am »

Quote
Is natuurlijk veel logischer oplossing.

LOL.
Dat kan je wel zeggen ja !

Ok ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 14, 2013, 11:22:26 am »

Quote
Voor beide funkties wel even het voorbehoud van het sowieso *kunnen* werken hiervan. Dus voorbeeld : Stel dat je nu de Prijs wijzigt en a.g.v. van DKK's of weet ik veel komt er een popup met een vraag die je moet beantwoorden; via Taggen gaat dit niet zo maar goed omdat je dan tig popups krijgt (wel na elkaar) en je intussen niet weet over welke regel (produtk etc.) de vraag gaat. Dus, als dit laatste het geval is dan moet er meer gebeuren om het duidelijk te houden. *Of* zoiets nu gebeurt zou je zelf moeten bekijken voor beide funkties (en dan hopend dat je het goed kan beoordelen omdat een "alleen Prijs" wijzigen niet zal bestaan). Snap je wat ik bedoel ?

Kijk hier nog eens naar als je wilt - voor de Offertes dus;
Gewoon op alle regels waarvan je kan bedenken dat ze "eng" zijn even de prijs wijzigen en mij vertellen wat er gebeurt in jullie (meest enge) geval.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 14, 2013, 11:42:45 am »

We krijgen niks 'engs' in beeld bij het wijzigen van de prijs; dit kon vroeger wel gebeuren:
Ooit konden we 2 mogelijke popups krijgen: 1 popup die kwam wanneer je een prijs 0 had ingevoerd (LET OP: Prijs is 0),
en 1 popup wanneer de prijs lager was dan de kostprijs.
Melding dat de prijs lager is dan de kostprijs heb ik volgens mij op een gegeven moment uitgeschakeld.

Nog even getest: ik heb de prijs van een aantal artikelen aangepast naar 0 euro en naar 0,01 euro per stuk maar krijg geen popups meer.
Je krijgt alleen nog een popup wanneer je een regel Toevoegt met prijs 0 (LET OP: prijs is 0), maar niet wanneer je hem wijzigt!

aanvulling: ik zie dat ik de melding voor prijs lager dan kostprijs heb uitgevinkt.
Die van prijs = 0 niet.


* parameters verkoop.png (11.64 KB, 648x492 - viewed 219 times.)
« Last Edit: February 14, 2013, 12:08:06 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: February 14, 2013, 01:32:34 pm »

Nou, dan kom ik hier op :

Bij Raadplegen Offerteregels (LOOARA) :

- Taggen : 1 uur.
- Een funktietoets die je naar een popup met prijs toe-/afname brengt : 3,5 uur.

Dit gaat er dus vanuit dat er geen popups of meldingen optreden onderweg bij het aflopen van de te wijzigen Regels. Zo toch, dan zien we wel.
N.b.: In de Helptekst zal staan dat indien er popups optreden dit niet zal zijn ondervangen.

Voor iedere getagde regel zal het wijzigen van de prijs worden gesimuleerd op dezelfde wijze als dat je het zelf zou doen (maar het Wijzig scherm wordt niet zichtbaar).
Indien de prijs onverhoopt minder dan 0 wordt, wordt er 0 van gemaakt en er zal *geen* foutmelding van volgen (dit kan wel, maar dan is even slecht te overzien hoe veel duurder het wordt voor de verdere afhandeling).
N.b.: Wat denk ik sowieso wel kan is dat op voorhand alle getagde regels worden doorlopen op de kontrole hierop, en dat voor iedere regel waar het fout gaat een melding komt met het regelnummer en de bettreffende foutmelding. N.b.: Later zou ook nog dat "betreffende" nader kunnen worden bepaald (stel dat je meer dingen tegenkomt die niet lekker uitpakken). Als alles is doorlopen kan een melding volgen "Prijzen nu wijzigen ?" o.i.d. Voor deze werkwijze : 1 uur meer.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 15, 2013, 11:05:53 am »

We verwachten geen problemen met popups, dus graag de oplossing voor 4,5 uur (taggen + funktietoets).

Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #12 on: March 01, 2013, 09:52:30 am »

Ik zie nog geen draaiend bolletje - is deze nog niet in behandeling genomen?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: March 01, 2013, 10:16:28 am »

Helemaal mijn schuld; had je OK wel gelezen maar ben toen zeker snel weggerend ?
Dank voor de herinnering !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #14 on: March 01, 2013, 10:29:38 am »

Ok, geen probleem. Bolletje draait nu smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.055 seconds with 21 queries.