Bij het Wijzigen van een (financiële) Faktuur is ooit al eens de mogelijkheid opgenomen om de Incasso Status van een Faktuur te kunnen resetten.
Dit, voor situaties dat een Faktuur is opgenomen bij Automatische Incasso, maar (minimaal 7 dagen later) blijkt dat er nog geen betaling is ontvangen voor de betreffende Faktuur. Door deze status te resetten, kan de Faktuur opnieuw worden opgenomen in een Incassofile.
Bij veel Incassokontrakten schiet de bank het te incasseren bedrag tijdelijk voor, en probeert ze dit bedrag daarna te verhalen op de rekeningen zoals opgegeven. Uit deze procedure kan eerst een betaling van de Faktuur op het bankafschrift volgen, met (een dag later) een stornering indien de betreffende Debiteur niet voldoende saldo op zijn/haar rekening had staan om het bedrag te kunnen afschrijven.
Nb: Merk op dat de Debiteur het bedrag zelf ook expliciet kan laten storneren indien hij het niet eens is met het afgeschreven bedrag; dit gaat meestal gepaard met een vermelding "niet akkoord" op het bankafschrift.
Speciaal voor de (vaak voorkomende) situatie waarin er tijdelijk even geen geld op de rekening staat, en "als we het een dag later opnieuw zouden proberen, het veelal wel lukt", is er nu bij het Verwijderen van een Betaling een melding opgenomen, die, in het geval dat het om een Faktuur gaat die bij Automatische Incasso is aangeboden, vraagt of het verwijderen van de Betaling impliceert dat de Faktuur opnieuw ter incasso mag/moet worden aangeboden, of niet.
Wilt U de Faktuur in de eerst volgende Incassorun opnieuw ter incasso aanbieden, dan zal de vraag met "Ja" moeten worden beantwoord; gebruik "Nee" indien de Debiteur het bedrag zelf storneerde (omdat hij het niet eens was met de afschrijving).
Funktie | Omschrijving | Dtm.Vl.Wyz | Dtm.L.Wyz |
ADDOVW | Verwijderen Debiteuren Ontvangst | 16-11-2010 | 14-05-2012 |