Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:43:41 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: proportioneel lettertype in de Herhalende regels  (Read 1832 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: October 14, 2011, 11:52:03 am »

Tot nu toe gebruikten we altijd een Courier lettertype in de herhalende regels van onder andere de factuur regels in de variabele layout. Nu willen we dus proberen via TNT Facturenpost onze facturen te versturen. Daarmee ben ik een heel eind. Ik kan in kleur printen (HElaas nog niet in het wit! ;(   ) en ik heb nu de mogelijkheid om na elke voettekst een commando aan te roepen. Ik krijg er mooie PDF facturen uit. Echter, dan het printen ervan. Dat wil dus echt niet. Dat is gewoon kl....

Je merkt het al aan het PDF-bestand, als je probeert de tekst te selecteren, te kopieren en te plakken in een Kladblok, dan zie je gewoon dat de klantkode, factuurnummer en dergelijke (zaken in de afbeelding rood omkaderd), uit elkaar getrokken worden. In plaats van "RANGA1" wordt dat dan "R A N GA 1" of iets dergelijks. Dit maakt het mappen van de factuur bij TNT lastig. Vreemd genoeg gebeurd dat alleen met díe items, waar rechts ervan op de zelfde regel nog meer staat. Zo is bijvoorbeeld de datum wel goed te mappen (groen omkaderd) maar het factuurnummer vreemd genoeg niet, (omdat?) rechts ervan de postcode/woonplaats staat. Die postcode/woonplaats wordt op zijn beurt namelijk weer wél goed gekopieerd. (zonder overdreven veel spaties)

Heeft iemand enig idee hoe je dit wel goed voor elkaar krijgt? Zodat die gegevens bij het kopieren vanuit een PDF niet uit elkaar getrokken worden.
Ik heb het al geprobeerd om de hele regel in 1 lettertype/grootte te zetten, met een soort Arial-lettertype, maar dat helpt niet.

Het genereren van de PDF factuur gebeurd met VeryPDF PCLtool
het printen van die PDF facturen gebeurd daarna via VeryPDF PDFprint, zodat ik ze automatisch kan afdrukken
C:\pdfprint_cmd\pdfprint.exe -winfont -printer "TNTprinter"

Bij het afdrukken dwing ik het gebruik van Winfont af. Nu lijkt die Courier vreemd genoeg geen Winfont te zijn. Het resultaat zie je in de afbeelding. Dat ziet er niet uit.

Daarom wil ik daar ook wel een arial font van maken, daarom nu mijn belangrijkste vraag:Hoe krijg je die bij herhalende regels in goede kolommen te staan?

Ik bedoel: Bij NIET-Herhalende variabelen en dergelijke in de kop van een factuur, wissel je proportioneel (arial) en non-proportionele (courier) lettertypen af, om zo alles op een goede plaats en in juiste kolommen te krijgen. De proporionele lettertypen heb je dan leuk in beeld, en de non-proportionele dwingen een juiste beginpositie af. Dat werkt volgens mij niet in Herhalende regels. Ik heb het geprobeerd, maar krijg dit niet voor elkaar.
Kortom: Hoe dwing je in de Herhalende regels ("factuurregels / Artikelregels etc.") het gebruik van een proportioneel lettertype af, met behoud van vaste en juiste beginposities?

Dit lijkt namelijk de laatste hobbel te zijn in het TNT-facturenpost traject.


* kop_Factuur_met_-winfont.PNG (188.01 KB, 862x612 - viewed 261 times.)
* resultaat_met_winfont.pdf (325.25 KB - downloaded 126 times.)
* resultaat_gewenst.pdf (339.27 KB - downloaded 130 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 14, 2011, 12:25:15 pm »

Daarom wil ik daar ook wel een arial font van maken, daarom nu mijn belangrijkste vraag:Hoe krijg je die bij herhalende regels in goede kolommen te staan?

Gaat misschien wel lukken, maar het zal niet het gewenste resultaat opleveren; dat moét een niet-proportioneel font zijn.

Ach... ik denk dat ik het wel kan aantonen met de editbox waarin we deze topics plaatsen. Hier is ook een proportioneel lettertype aan de orde. Stel nu maar eens dat je overal op dezelfde positie "het regelbedrag toont". Ik zal hieronder een paar bedragen tonen; bij een niet-proportioneel lettertype staan deze netjes onder elkaar (zie de PNG).

1.000.000,-
  100.000,-
   10.000,-
    1.000,-
      100,-
       10,-
        1,-




* getal.PNG (3.76 KB, 191x195 - viewed 158 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: October 14, 2011, 12:53:09 pm »

Ja, ik snap 'm. Zie je mogelijk nog een andere wijze om deze vervelende laatste hobbel te nemen. (deze vraag staat overigens ook uit bij VeryPDF)
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.069 seconds with 19 queries.