Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:41:27 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Rechtstreekse levering - melding igv geblokkeerde debiteur  (Read 1470 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: March 29, 2011, 03:59:50 pm »

We doen weleens rechtstreekse leveringen (handelsartikelen ophalen bij de crediteur en meteen afleveren bij de debiteur) via menu 4-7-1, debiteur invullen, F1, F4 zie afbeeldingen.
In 2e tabblad kun je een debiteur-id invullen waaraan geleverd moet worden (bv GEMALM).
Het zou mooi zijn dat, wanneer betreffende debiteur geblokkeerd is voor levering, je hier een melding van krijgt op het moment dat je deze hier invult (blokkeren voor levering aangevinkt onder 2-2-1, tabblad 1, veld 'Blokkeren voor levering' oftewel LORDWY funktie BLOKIND). En dan wel zodanig dat er niet geleverd kan worden (net zoals bij aanmaken verkooporder, zie 3e afbeelding).

Is dit te maken en zoja wat kost het?

NB: Wanneer we grondstoffen inkopen gebruiken we deze funktie ook, maar vullen we geen debiteur in (want dat zijn we zelf).
Liever dus het veld debiteur niet verplicht maken (is het nu ook niet, maar ik zeg het maar ff).


* rechtstreeks1.png (11.94 KB, 656x509 - viewed 146 times.)

* rechtstreeks2.png (8.71 KB, 689x481 - viewed 152 times.)

* rechtstreeks3.png (2.6 KB, 380x107 - viewed 145 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 30, 2011, 09:20:03 am »

Ik denk dat het discutabel te stellen dat je geen Kontrakten mag kunnen vastleggen als de Debiteur geblokkeerd is voor Levering.

Blokkeren bij Afroepen uit een dergelijke Kontrakt denk ik dat er wel een blokkade mag volgen; dit zou op hetzelfde niveau als "Toevoegen Verkooporder".

Leveren wordt weer lastig, immers, aan de Verkoopzijde bij JIJ degene die levert, en dat kun je dus tegenhouden als de Debiteur geblokkeerd is voor levering. Als het een Inkoop betreft die 1:1 aan een Debiteur wordt doorgeleverd, dan komen die goederen niet eens bij jou op lokatie aan. De enige manier dat jij weet dat er geleverd is, is omdat je Leverancier jou een bericht stuurt dat de goederen rechtstreeks zijn geleverd. Tsja... ga dan vooral een kontrole inbouwen "mag niet, want de Debiteur is geblokkeerd voor levering", en je kunt de werkelijkheid niet meer nadoen, want de goederen zijn al geleverd! Kortom, ben bang dat je dat slecht kunt tegenhouden...

Verder ben ik zelf niet zo bekend met deze schermen. Ik weet van funktionaliteit dat je aan de Verkoopzijde verkoopt, en dit vervolgens 1:1 inkoopt, maar hoe dít hier loopt? Geen idee. Het zou dus op precies dezelfde manier kunnen werken : je begint aan de Verkoopzijde, en je hebt alleen een Debiteur bij een Leveranciers Kontrakt ingevuld opdat hij voor dié Debiteur de prijs kan pakken voor zijn Kontrakt (en waarin de kontroles feitelijk al zijn uitgevoerd bij de verkooporder), het kan ook zijn dat je vanuit je Inkoopkontrakt een Verkooporder kunt genereren.
Wellicht kun je even uitleggen hoe vanuit deze funktionaliteit de link tussen Inkoop en Verkoop loopt, om te kunnen beoordelen welke kontroles waar zouden zijn toegestaan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 30, 2011, 12:32:25 pm »

Ik kom hier op terug, bedankt alvast voor je info.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.038 seconds with 19 queries.