Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:59:22 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Aanvraag nieuwe layoutvariabelen voor Kostenregels agv DKK  (Read 2673 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 25, 2011, 03:26:57 pm »

Bij Meel hebben we te maken met een extracomtabele, opbrengst verhogende DKK “HH”, welke de herstructureringsheffing regelt. Deze triggert een artikel en wordt samengeteld onderaan de factuur genoemd (als laatste HH-regel). Al heel wat jaren staat deze kostenregel als volgt op de factuur:

Faktuurregel; Nettogewicht Orderregel  %HH:NETTOKG:7% toont helemaal niets (alleen bij gewone producten).

Faktuurregel; Netto Prijs per eenheid incl Faktuurkorting, ook Kosten, %HH:NPRSEENHK:10.2% Toont de regelprijs van de kostenregel, bij gewone artikelen wordt daar de prijs per eenheid getoond.

Faktuurregel; Regelprijs %HH:RGLPRYS:10.2% Toont eveneens de regelprijs. (zoals hij dat ook doet bij gewone producten)

Faktuurregel; BTW-Percentage %HH:BTWPERC:4.1% toont niets, gewoon wit. Bij gewone producten wordt daar het btw percentage getoond.

Hier willen we graag een paar veranderingen in aanbrengen, daarom bij deze de vraag of de volgende variabelen mogelijk zijn bij de kostenregels (in iedergeval bij diezelfde die zijn ontstaan vanuit de opbrengstverhogende DKK):
1.   De kostenregel moet gaan tonen over hoeveel kilogram (jawel: Kilogram!) het is berekend. Dat kun je afleiden aan de “inhoud van de verschijning”, zoals getoond bij de factuurregel, vermenigvuldigd met 100. Notatie met 0 decimalen en een scheidingsteken voor duizendtallen, zie het licht oranje gearceerde deel, een opmaak gelijk aan de HH:NETTOKG.

2.   Tevens is er de uitdrukkelijke wens om het tarief per KH (per 100 kilogram) te tonen. Dit is een aparte eenheid, die gebruiken we ook als faktuureenheid bij de gewone producten. Dat is lastig, omdat allereerst de DKK is vastgelegd als een tarief per TN (per KH is niet mogelijk met DKK’s). Wat mij betreft wordt dat dus een formule Tarief / 10.(of het regelbedrag van de kostenregel gedeeld door de getoonde inhoud van de verschijning. ), opmaak gelijk aan de %HH:NPRSEENHK:10.2%. Bij ons is dit tarief vastgelegd als 1 tarief bij debiteur xxxxxxx, dkk aktivering zodra de DKK in de relevante rubrieken bij Debiteur en Artikel wordt gevonden. En ik weet het: In theorie kan ik dit bedrag op tig combinaties apart gaan vastleggen, waardoor een tarief per eenheid op een samengetelde regel wel wat vreemd lijkt. Dit doen we niet met Herstructureringsheffing. Daarom ook de suggestie om regelbedrag van de kostenregel gedeeld door de getoonde inhoud van de verschijning te doen. En dat komt op 0,60 per KH uit. Zie het geel gearceerde deel

3.   BTW: Deze regel is nu leeg, gewoon wit. Graag zouden we willen laten zien dat daar 0,0 % wordt berekend. Dat betekend een %HH:BTWPERC:4.1% die ook 0,0 kan tonen bij een kostenregel. (of een aparte variabele die dat realiseert), zie blauw gearceerde deel

Dan hebben we nog opmerkingen gekregen over de voettekst van de factuur. Daar staan de variabelen %UF-BTWPRC1% t/m %UF-BTWPRC3%, die hebben echter een andere notatie dan de BTW-Percentage in de HH:-variabelen:

%HH:BTWPERC:4.1%  maakt 6,0
%UF-BTWPRC1% maakt 6.00

Verschil: de komma wordt een punt, en een decimaal extra. Dat laatste kan ik vermoedelijk in de HH-regels eenvoudig aanpassen door daar %HH:BTWPERC:4.2% van te maken.

Maar hoe krijg ik die punt / komma problematiek opgelost in de voettekst?




* hh.PNG (14.28 KB, 579x391 - viewed 146 times.)

* aanpassingen.PNG (35.25 KB, 733x228 - viewed 149 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: March 31, 2011, 01:15:48 pm »

Collega van verkoop vroeg tijdens de pauze hoe het met onderstaande stond. Ik zie geen draaibol, vandaar dat ik de vraag zo doorspeel.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 31, 2011, 02:04:19 pm »

Ik zie dit zo 1,2,3 nog niet werken...

Je brengt het leuk onder het mom "ik wil een layoutvariabele erbij", en op zich denk ik dat er best wel een layoutvariabele verzonnen kan worden die zoiets berekend, maar, consistent met de rest is het niet.

"Kostenartikelen in aantal eenheden" en "prijzen per eenheid" is al vaker aan de orde gekomen, en daar hangt dermate veel aan vast, dat het er nog nooit van gekomen is. Vergelijk je voorbeeld maar eens met het definieren van een eenheid "kilometer", om vervolgens vrachtkosten in aantal kilometers in rekening te kunnen brengen (aantal kilometer x prijs per km). Met vervolgens daaraan gekoppeld dat je hier overal Verkoopprijzen, staffels etc. voor wilt kunnen definiëren.

Nu naar "getriggerd door DKK". Leuk, maar, ik verkoop een scheerapparaat met een verwijderingsbijdrage van EUR 3,-, en ik verkoop een wasmachine met een verwijderingsbijdrage van EUR 10,-. De bijdrage wordt in jouw voorbeeld niet per regel weergegeven, maar getotaliseerd onderop de bon. In mijn voorbeeld zou er EUR 13,- uitkomen. Ha, voor 2 stuks. En nu? Moeten we dan maar EUR 6,50 / ST weergeven?
Kortom, niets zegt hier dat die EUR 0,60 over alle produkten op dezelfde wijze berekend is.
En dan moeten we het tarief ook nog "per 100 stuks" weergeven.

Resumerend denk ik dat jij zit te denken aan een oplossing van 1,5 uur (paar layoutvariabelen), waar we er in werkelijkheid al een paar dagen bezig kunnen zijn met alleen de uitwerking hiervan... Maar, wellicht denk ik te negatief  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: March 31, 2011, 03:19:41 pm »

Ik begrijp dat je het gepruts vindt. Niet voor niks schreef ik zelf ook al "In theorie kan ik dit bedrag op tig combinaties apart gaan vastleggen, waardoor een tarief per eenheid op een samengetelde regel wel wat vreemd lijkt. "

Als ik nou eens verlengdetekst van een kostenregel 'misbruik' om het tarief per eenheid en de btw vast te leggen, dan zijn we daarmee al een heel eind. Dat zijn dus 2 variabelen:
- Verlengde tekstregel 2 kostenartikel (alleen kostenartikel), hier zet ik "0,60" op voor het tarief
en
- Verlengde tekstregel 3 kostenartikel (alleen kostenartikel), hier zet ik "0,0" op voor het btw tarief.

Overige kostenartikelen hebben geen verlengde teksten. (en dan zullen we er om moeten denken dat het ook niet gebeurd).

Resteerd: aantal eenheden. Waarom niet net als bij een receptbewerkings regel een formule er in? "AE->0/100" verwijst zo bijvoorbeeld naar de receptheader. In dit geval "IV*100" (Inhoud verschijning * 100) bij de DKK of kostenartikel vastleggen, en ik heb m'n kilogrammen. De inhoud van de verschijning is namelijk beschikbaar (zie eerste post), hij moet alleen even vermenigvuldigd met 100 worden weergegeven.

Geen formule ingevuld? dan blijft de variabele "DKK-inhoud" gewoon null (leeg)

En als we het dan toch eens worden over een formule:

Deze heffing gaat niet over wasmachines en dat soort zaken. Op dit moment (wat de toekomst brengt weet ik natuurlijk niet) volstaat dit voor ons.

en als we het toch over een formule hebben, in plaats van het misbruiken van verlengde teksten mag het wat mij betreft ook als volgt worden:

Een rubriek "tarief per eenheid voor op de factuur" bij het kostenartikel opnemen, + een variabele daarvoor op de factuur.
Een rubriek "Btw Percentage voor op de factuur" bij het kostenartikel opnemen, + een variabele daarvoor op de factuur.


Tot slot: Is er wat aan te doen om de weergave van het btw-percentage onderop de factuur gelijk te maken met de notatie van het btwpercentage op de factuurregels?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 01, 2011, 07:16:09 am »

Je wens is op zich heel legitiem (het onderwerp prijs/eenheid bij kostenregels is niet voor niets eerder aan de orde geweest), maar, zeker de wijze waarop je het nú wilt oplossen, mag je het inderdaad "gepruts" noemen.

Nu kan ik je niet tegenhouden, en, als je met gepruts je doel bereikt, en het werkt, tsja... wie ben ik...
Als je het niet erg vindt dat al dat soort info in de kolom "Artikelomschrijving" komt (waar de verlengde teksten normaliter staan)... ik kan je niet tegenhouden...

Maar, maar zaken die niet formeel zijn, kunnen wij bar weinig  Sad

Ik wil je alleen meegeven dat áls je gaat verzinnen om een prijs per eenheid in de 2e verlengde tekst kwijt te raken, je niet aan ons hoeft te vragen of we verlengde teksten van kostenregels anders willen positioneren dan voor artikelregels, omdat jij dat wilt gaan gebruiken om de prijs in de kolom "prijs per eenheid" te positioneren...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: April 04, 2011, 10:37:51 am »

Ik wil je alleen meegeven dat áls je gaat verzinnen om een prijs per eenheid in de 2e verlengde tekst kwijt te raken, je niet aan ons hoeft te vragen of we verlengde teksten van kostenregels anders willen positioneren dan voor artikelregels, omdat jij dat wilt gaan gebruiken om de prijs in de kolom "prijs per eenheid" te positioneren...

daarom heb ik ook een iets formelere optie genoemd:
Quote
in plaats van het misbruiken van verlengde teksten mag het wat mij betreft ook als volgt worden:

Een rubriek "tarief per eenheid voor op de factuur" bij het kostenartikel opnemen, + een variabele daarvoor op de factuur.

Een rubriek "Btw Percentage voor op de factuur" bij het kostenartikel opnemen, + een variabele daarvoor op de factuur.

Daarmee heb ik 2 van hun wensen vervuld. Blijft overigens vreemd dat in de bestaande situatie niet aan de wens van het BTW-verhaal "0,0 %" kan worden voldaan. Hiervoor moet zonder gekheid toch een variabele te definie"ren zijn?

Wens 3: De  kilo's er op. Nou, dat is het aantal stuks van die factuurregel vermenigvuldigd  met 100. Zet die formule ook lekker bij het kostenartikel, dan hebben andere kostenartikelen daar geen overlast van.

Wens 4: De notatie van de btw in de voettekst gelijk maken aan de opmaak in de regels. (in plaats van andersom)

Ik zit domweg met die 4 wensen van commercie in de maag, die aan de klant hebben beloofd hierop terug te komen. (in dit geval is nog niet iets toegezegd!)

verlengde teksten zijn inderdaad te veel gepruts, maar formules / instellingen per kostenartikel met deze drie formele rubrieken bij het kostenartikel perk je toch het gepruts enigzins in en commercie kan misschien een klant er blij mee maken. Daarom ben ik gewoon benieuwd of er een mouw aan te passen is, en welk prijskaartje daar eventueel aan komt te hangen.

Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: April 07, 2011, 12:02:26 pm »

Ik zit domweg met die 4 wensen van commercie in de maag, die aan de klant hebben beloofd hierop terug te komen. (in dit geval is nog niet iets toegezegd!)

Wat kan ik mensen hier van commercie hieromtrent zeggen?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 07, 2011, 12:36:38 pm »

Je hebt nog niet gereageerd op mijn eerdere vraag... als dit meerdere dagen werk moet kosten is dat dus geen probleem ?
Het heeft geen zin voor mij een dag te besteden om dit uit te werken, terwijl we toch op voorhand al weten dat het te duur zal worden, en gezien je gepruts, heb ik het gevoel dat je op zoek bent naar een oplossing van slechts een paar uurtjes.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.124 seconds with 19 queries.