Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 07:26:40 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Touch Screen - Orders voor belangrijke Route-/Levering  (Read 2702 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« on: December 17, 2010, 02:09:57 pm »

TouchScreen Orders voor belangrijke Route-/Leveringen (LOTSLVOR)


Dit scherm is ontwikkeld met als uitgangspunt dat bepaalde leveringen dermate belangrijk zijn, dat deze koste wat het kost op tijd en volledig de deur uit moeten gaan. Diverse distributie centra plaatsen meerdere malen op de dag (electronisch) honderden orders voor klanten van hun klanten. Omdat deze orders meerdere malen gedurende de dag aangevuld worden, is de kans aanwezig dat er een order tussendoor glipt, en derhalve is dit Touch Screen scherm ontwikkeld om voor die leveringen te kunnen kijken wat de status is.


Route-/Leveringen opnemen in TouchScreen
Omdat we niet iedere Route-/Levering willen terugzien in dit Touch Screen scherm, zullen we per Route-/Levering die we wél willen volgen in dit scherm, moeten aangeven dat de Route-/Levering in het Touch Screen scherm moet worden opgenomen. De meest eenvoudige wijze om dit in te richten is door middels "Raadplegen Route-/Leveringen v/e Afleveradres" (Hmenu,3,2,2,1,6) alle Route-/Leveringen op te vragen van een specifiek Afleveradres.



Als laatste kolom in dit overzicht is een kolom "TS" opgenomen, waarin een * wordt weergegeven indien deze Route-/Levering in het Touch Screen scherm moet worden weergegeven. Middels de toets F5 kan een Route-/Levering worden gewijzigd, en kan middels een J/N rubriek worden aangegeven of de Route-/Levering wel/niet in het TS scherm getoond moet worden.

Nb: De funktionaliteit is overigens ontwikkeld voor zgn. MasterRoutes en niet voor "normale" Routes.


Ritten
Bij iedere (Master) Route kunnen Ritten worden gedefinieerd. Een Master Route betreft heel globaal de "maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag" levering, een Rit betreft een daadwerkelijke vrachtwagen die gaat rijden op een specifieke datum-/tijd kombinatie. Middels deze Ritten zijn we in staat om per dag aan te geven op welke tijden en een Rit vertrekt. Speciaal voor dit scherm kunnen er nu meerdere Ritten per dag geregistreerd worden, opdat een klant meerdere malen op een dag beleverd kan worden.



Indien er maar één Rit op een dag gedefinieerd is, zal de Leverdatum van de Verkooporder voldoende zijn om te achterhalen op welk tijdstip de betreffende Rit vertrekt. Zijn er meerdere Ritten op één dag (bijv. om 06:00 's morgens, om 12:00 's middags en om 18:00 's avonds) dan zal per Verkooporder ook moeten worden aangegeven wat de Levertijd is, om zodoende te kunnen bepalen met welke Rit de Verkooporder meegeleverd moet worden. In de situatie waarvoor dit maatwerk ontwikkeld is, wordt die Levertijd bepaald door het ingelezen electronische bericht, maar invulling bij een (handmatig toegevoegde) Verkooporder is natuurlijk ook mogelijk, hoewel daar mogelijk aanvullend maatwerk gewenst kan zijn om bij het Toevoegen van een Verkooporder kwa Levertijd enkel te kunnen kiezen uit de tijden waarop er formeel Ritten gedefinieerd zijn.

Omdat de Rittijd van belang kan zijn, is Raadplegen Verkooporders aangepast m.b.t. het weergeven van de Levertijd.




Touch Screen scherm
Het nieuwe Touch Screen scherm is te vinden vanuit het (TS) Menu Leveringen. Met dit nieuwe scherm willen we van een beperkt aantal Route-/Leveringen de volgende zaken kunnen regelen:

a. Kunnen zien welke Verkooporders er nog voor de betreffende Rit open staan

b. Emballage kunnen boeken

c. De Levering kunnen terugmelden naar de klant

Zoals ook de diverse Vulgraadschermen, begint het scherm met de selektie van een Routegroep. De orders voor de diverse leveringen op een dag, komen meerdere malen gedurende de dag binnen. Halverwege de dag komen er ook al orders binnen die pas aan het einde van de dag, danwel de volgende dag moeten worden uitgeleverd.  Omdat het scherm pas vlak voor vertrek van de betreffende Rit aan de orde is (immers, we kunnen wel een paar uur van te voren het scherm opvragen, maar dan staan er nog honderden orders open voor de betreffende Rit, waar het scherm bedoeld is om te kunnen kontroleren of we geen orders vergeten zijn, hetgeen we vlak voor vertrek pas zullen kontroleren) zullen we ons niet teveel willen vermoeien met Ritten die nog niet aan de orde zijn. Het filter op Routegroep zal ervoor zorgen dat alle Ritten van 's morgens, 's middags, 's avonds of 's nachts bij elkaar komen te staan, en toont enkel de Ritten van de geselekteerde Routegroep.

LET OP: In tegenstelling tot bijv. het Vulgraadscherm, alwaar alle Verkooporders worden doorlopen, en stuk voor stuk in de eerst volgende beschikbare Route worden ingedeeld, kijkt deze funktionaliteit expliciet alleen naar de Leverdatum (en eventueel tijd) van de Verkooporder. Het Vulgraadscherm anticipeert er daarmee op dat het mogelijk is dat een produkt gisteren niet geleverd kon worden, en dan met de eerst volgende Rit meegaat (misschien vandaag, misschien morgen). Dit scherm doet dat niet! (ten gunste van de performance). Achterliggende gedacht van dit scherm was dan ook dat de orders voor deze Ritten zo belangrijk waren, dat ze koste wat het kost de deur uit moesten; daaruit mag ook worden gekonkludeerd dat niet geaccepteerd wordt dat er orderregels niet worden uitgeleverd (uitzonderingen daargelaten), en hoeft het scherm niet te anticiperen op orders uit het verleden.
 


Bij de definitie van de Ritten kan ook een Dock danwel Dockrij worden opgenomen waar een Rit bij voorkeur geladen moet worden. Indien ingevuld zal deze in een separate kolom op dit scherm worden weergegeven. Ook de Rittijd zal worden weergegeven op het scherm.

Ieder "blok" betreft een specifieke Rit (een Route-/Levering op een specifieke datum-/tijd). Per Rit worden er maximaal 3 buttons getoond t.b.v. de eerder genoemde situaties a. t/m c.

Een Rit zal altijd in het scherm worden getoond, ook al zijn er geen orders voor deze Rit. E.e.a. wordt dan zichtbaar door het feit dat er helemaal geen buttons getoond worden (ook niet disabled).



Reden hiervoor is dat op deze wijze zichtbaar wordt dát er geen orders voor een bepaalde Rit zijn, en iemand zich kan gaan afvragen waarom niet.
Is er toevallig niets besteld? Zijn de orders nog niet ingelezen? Zijn de orders nog geblokkeerd en nog niet vrijgegeven?


Toon Verkooporders
Deze button is aanwezig zodra er orders gevonden zijn voor deze Rit. Indien er nog openstaande orders voor deze Rit aanwezig zijn, zal de button enabled zijn. Is alles geraapt (en zijn er geen openstaande orders meer) dan zal deze button disabled zijn.  Als we op deze button clicken, verschijnt er een separaat scherm met daarop een overzicht van alle nog openstaande Verkooporders voor deze Rit. Dit scherm biedt daarmee inzicht in hoeverre we klaar zijn met het rapen voor deze Rit.



Bovenin het scherm wordt het Afleveradres van de geselekteerde Rit getoond. Alle Verkooporders op dit scherm zijn daarmee voor ditzelfde Afleveradres. In de kolommen worden het Verkoopordernummer, de Orderreferentie, Merken en Nummers (door het inlezen van de electronische orders gevuld met de Afleveradres gegeven van de klant van uw klant) en het nog openstaande aantal Verkooporderregels getoond.

Middels een button "Print Verkooporder" is het mogelijk om nógmaals een print van de Verkooporder te maken, zijnde het document op basis waarvan de orders worden uitgelopen, om ze vervolgens op het TouchScreen Leveren Verkooporder als geleverd te kunnen boeken. Deze mogelijkheid is opgenomen om een Verkooporder (werkbon) nog een keer af te kunnen drukken, bijvoorbeeld als de print zoek geraakt is. Pas echter op dat niet zomaar een 2e keer de print afgedrukt wordt, waar iemand die order al aan het uitlopen is, want voor je er erg in hebt gaan 2 personen dezelfde order uitlopen (en komt de 2e er bij het TouchScreen Leveren Verkooporder achter dat hij voor niets geraapt heeft, omdat een ander de order inmiddels uitgelopen heeft). De toets is derhalve niet bedoeld om procedureel mee te kunnen printen, maar eerder bedoeld voor de situatie dat indien rond wordt geschreeuwd "wie is order xxx aan het uitlopen", niemand de betreffende bon blijkt te hebben, en ze dán alsnog geprint kan worden.

Kwa Verkooporders worden alleen de Verkooporders getoond die geraapt mogen worden; Geblokkeerde orders worden niet getoond. Het systeem anticipeert hierbij op een procedure waarbij gedurende de dag ook orders binnen kunnen komen die slechts nog "indikatief" zijn, en nog niet "definitief" zijn. Zo heeft bijv. de klant al wel een order geplaatst, maar heeft ze nog de mogelijkheid deze order te wijzigen. Al vanaf het moment dat de bestelling bekend is, zal deze in het systeem aanwezig zijn en kan op basis van die bestelling alvast rekening worden gehouden met de inkoop c.q. de produktieplanning. Deze orders zijn op dat moment echter nog geblokkeerd voor levering, en mogen pas worden uitgelopen zodra de blokkering voor levering is opgeheven (hetgeen gebeurd door een electronisch proces die deze orders definitief maakt).

Nb: Merk op dat deze button onder water de print "Printen Verkooporder" aanstuurt, doch dat als die print via het Menu opgestart wordt, toestaat dat middels Profit-DynScreen diverse selekties gewijzigd kunnen worden. Nu de print "onder water" opgestart moet worden, worden deze "DynScreen" definities niet toegepast, c.q. zijn sommige niet eens aan de orde. Om toch voor iedere site de print op basis van andere instellingen te kunnen laten werken, stuurt het "onder water" printen van deze Verkooporder een Alternatieve Funktie aan die de instellingen bevat voor de print "Printen Verkooporder". Hiermee kunnen we voor iedere site de print op een andere wijze laten werken.


Emballage
Indien alle orders geraapt zijn, en er geen openstaande Verkooporders meer zijn voor deze Rit, dan zal de button "Emballage" (en tevens "Terugmelden") enabled worden.



Waarom Emballage boeken zult u zich w.s. afvragen? Dat hebben we toch al gedaan op het Touch Screen "Leveren Verkooporder"?

Ja, gedeeltelijk klopt dat.

Zoals al eerder aangegeven anticipeert het scherm op de situatie dat er orders binnen komen voor de klant van uw klant. Iedere Verkooporder is daarmee voor een andere klant van uw klant. Alle produkten die voor een bepaalde Verkooporder geraapt worden, zullen bijv. in een kratje worden geplaatst, met daarin de gegevens van de betreffende order danwel de klant van uw klant. Zo zullen er bijvoorbeeld 100 Verkooporders worden geraapt, hetgeen leidt tot 100 kratjes, voor 100 verschillende klanten van uw klant. De 100 kratjes levert u aan uw klant, en deze kan vervolgens de 100 kratjes weer verdelen over zijn/haar klanten.

Dit Emballage scherm is nu bedoeld om de extra Emballage te kunnen registreren die nodig is om deze 100 kratjes op te plaatsen; vnl. bedoeld voor de registratie van de 16 pallets waarop de kratjes geplaatst worden. Merk hierbij op dat de kratjes (de Emballage van de afzonderlijke Verkooporders) zullen worden doorgeleverd aan de klant van uw klant, maar dat deze pallets puur voor uw klant zijn (en niet doorgeleverd worden aan de klant van uw klant).



Met als uitgangspunt dat alle Verkooporders voor klanten van uw klant zijn, en de pallets niet naar de klant van uw klant gaan, kan deze Emballage niet op een willekeurige Verkooporder worden bijgeboekt (immers, bij het terugmelden van de daadwerkelijke geleverde hoeveelheden zou geregistreerd worden dat de klant van die order de 16 pallets ontvangen heeft, waar het om een hoeveelheid emballage gaat voor de hele Route-/Levering). Er wordt derhalve een nieuwe Verkooporder aangemaakt voor het Afleveradres van de geselekteerde Route-/Levering, welke enkel en alleen Emballage bevat (en dus geen Verkooporderregels). Het kunnen faktureren van een Verkooporder zonder regels doch enkel omwille van de Emballage, is speciaal voor dit scherm mogelijk gemaakt.

Indien er eenmaal Emballage geboekt is voor een Rit, zal de Emballage button "groen" kleuren.



De "groene" kleur is nu indikatief voor het feit dat er Emballage geboekt is, en de order feitelijk klaar is voor verzending. Ook al is de button groen gekleurd, nog steeds kan het Emballagescherm voor een 2e keer worden aangeroepen. Zoals in de header van het Emballagescherm is weergegeven, gaat het hier meteen om een Korrektiefunktie. Ofwel, het scherm is in staat Emballage bij te boeken, maar meteen ook om de geboekte hoeveelheid te wijzigen. Het is dus mogelijk om een eerder geboekte hoeveelheid te wijzigen, simpelweg door het scherm nogmaals aan te roepen, en de nieuwe (juiste) totale hoeveelheid Emballage in te vullen.


Terugmelden
De 3e en laatste button in dit scherm betreft de button "Terugmelden". Deze button is opgenomen om de daadwerkelijk geleverde hoeveelheden (electronisch) te kunnen terugmelden naar uw klant. Het terugmeldbericht is op dit moment nog niet ontwikkeld. Hier zal nog invulling aan moeten worden gegeven.
Zo ook geldt dat op e.o.a. wijze dynamisch moet kunnen worden ingesteld of wel wel/niet moet worden teruggemeld, en zou terugmelden ook voor iedere klant op een andere wijze kunnen plaatsvinden. Op dit moment wordt de button "Terugmelden" opgenomen zodra bij de Debiteur het veld "Externe Referentie" is ingevuld, maar mogelijk wijzigt ook dat nog.
« Last Edit: December 20, 2010, 08:05:34 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 19 queries.